Jump to content
IGNORERAD

Whalen School Of Thai


DaToolbox

Recommended Posts

Det som är bra med dem...

Quote

1 År ED (student) Visum

Elever som skriver in sig på vår skola för en kurs varande ett år har rätt att söka ett års non-immigrant ED visum. I och med denna sorts visum behöver du inte lämna Thailand med jämna mellanrum, men kan i stället stanna här under ett helt år. När du anländer kommer du att få tillstånd att stanna 90 dagar och efter pappersarbete från vår skola, kommmer du att få möjlighet till att utöka ditt uppehåll i landet med respektive 90 dagar hos lokala migrationsverket för hela kursens längd. För närvarande är kostnaden 1,900 Baht. Du kan koncentrera dig på studierna och behöver inte göra så kallade visa runs.

Har haft med dem att göra för ett par år sedan, de är OK.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

ett års non-immigrant ED visum

Visa delen är ju inte så dum  :great:

Men nu tänkte jag mer på hur skolan är när det gäller kurs innehåll m.m.

Vad var bra resp. dåligt?

Har ju inte lust att lägga varken tid eller pengar på den om det finns bättre kurser, skolor eller sätt att lära sig språket.

Det finns ju en hel del här på MPR som kan thai, hur lärde ni er? Gick ni nån kurs eller är ni självlärda??

Berätta gärna då jag är väldigt intresserad av att lära mig språket.

/DaToolBox

I don't know, I don't care, and it doesn't make any difference! - Albert Einstein

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Jag gick och pluggade thai på Nisa Language school för ganska många år sedan.

På den tiden var lärarna bra, och jag lärde mig grunderna på ca 3 månader.

Jag hade en kvinnlig privatlärare från Nisa som kom hem till min lägenhet 3 dagar i veckan.

Varannan dag pluggade vi tillsammans och varannan dag gjorde jag läxor och övade mig själv ute på stan.

Skolan startade 1973 och den finns fortfarande kvar, så något gör de ju rätt.

http://www.nisathailanguageschool.com/

Lycka till..

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Visa delen är ju inte så dum  :great:

Men nu tänkte jag mer på hur skolan är när det gäller kurs innehåll m.m.

Vad var bra resp. dåligt?

Har ju inte lust att lägga varken tid eller pengar på den om det finns bättre kurser, skolor eller sätt att lära sig språket.

Det finns ju en hel del här på MPR som kan thai, hur lärde ni er? Gick ni nån kurs eller är ni självlärda??

Berätta gärna då jag är väldigt intresserad av att lära mig språket.

/DaToolBox

Walen Thai är först och främst till för dem som söker visum, vill man verkligen lära sig Thai så finns det andra skolor som har bra mycket bättre kvalité på utbildningen som AAA language school i Bangkok och Baan Aksorn ocjkså i Bangkok. fast de kostar ju lite mer än de 30 000 som Walen tasr för sina visum och begränsade utbildning.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Skrev ett vettigt svar till din fråga. Sen la den här "skit sajten" ner verksamheten. ;) Jo, jag vet spara och åter spara. I alla fall har jag använt Pro Language för mina nybörjar studier. Jag valde dessa före Walen i samma byggnad.

I övrigt redovisade jag mina åsikter i posten som "försvann".  :na:

Hälsn Zoogin

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner inte till Whalen, men har studerat en hel del thai både i Sverige och i Thailand (Bangkok). Gick ett antal terminer på Lunds Universitet och det var mycket lärorikt att lära sig det grundläggande såsom alfabetet, toner, grammatik mm. Däremot lärde man sig definitivt inte att konversera. Det bör man nog göra i Thailand, om man inte har tillgång till thai-lärare på "hemmaplan".

I Bangkok har jag gått den mesta tiden på AUA (American Alumni University Association) på Rachadamri. De har en speciell filosofi, som bygger på att man skall lyssna till sig språket - tal är alltså förbjudet för eleverna på nybörjarnivå. Man kan tycka vad man vill om detta. Fördelen med AUA är att det är fritt, man kan komma och gå som man vill, ta hur många lektioner man vill osv. Dessutom är det ett billigt alternativ i förhållande till de flesta andra thai-skolorna. De har "Reading & Writing"-kurser också, som jag personligen tyckte var de som gav mest, men man bör ha gått igenom några nivåer på AUA (x antal 100 timmar), innan de släpper in eleven där.

Jag har även provat en del privat-skolor med varierat resultat. Kan konstatera att det mesta hänger på den lärare man har. Flertalet är alldeles för artiga och låter bli att "rätta fel".

När det gäller visumdelen finns möjligheten till ED-visa även hos AUA. Men det var väldigt krångligt. Man måste ha ett intyg från skolan som i sin tur har papper på att de har behörighet från utbildningsdepartementet att undervisa utlänningar i thai. Det intyg jag fick från AUA dög inte, men det är möjligt att Whalen har bättre ordning på sin domumentation.  Dessutom måste man ta lektioner motsvarande 30 h/vecka och det gäller förmodligen Whalen också.

Bangkok By Bike - Tours to truly Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...