Jump to content
IGNORERAD

Köpa objektiv nu eller i Los?


Guest J666

Recommended Posts

Är jävligt sugen på ett nytt objektiv till kameran.. Har ett objektiv nu som är 70-300mm och är jävligt nöjd med det. Men lite mer zoom skadar ju aldrig nu när man ska ger sig ner på stränder och bargator igen. Jag åker nu på lördag så ska jag köpa ett objektiv i Sverige måste jag nog beställa det imorgon för att kunna få hem det innan helgen. Så nu till frågan, ska jag beställa skiten eller ska jag vänta tills nästa vecka i Thailand och chansa på att det finns där och att det är billigare??

 

Objektivet jag vill ha är:

http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=130396&hbx_CMP=AFC-02&cm_mmc_o=VybgwgBF5CjCVybgwyAEEwyCjCuwwpCjCzkk

 

Här är en av alla testvideor som finns på yt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vart i BKK eller Pattaya rekommenderar ni isåfall att man ska kolla om man nu ska handla i Los??  

Link to comment
Dela på andra sajter

Fegis, ska du fota brudar på långt håll.

Ett 10-20mm passar bättre på nära håll :thumbsup:

 

Priserna är någon bättre i Thailand men inte så mycket.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Fegis, ska du fota brudar på långt håll.

Ett 10-20mm passar bättre på nära håll :thumbsup:

 

Priserna är någon bättre i Thailand men inte så mycket.

Haha japp, ska ligga på balkongen på 3:e gatan och fota brudar på stranden ;)...

 

Men om man handlar i Los kan man väl få tillbaka pengar när man åker hem? Typ momsen eller nåt sånt om man visar kvitto på flygplatsen?? Har för mig swedenfarang eller någon snackade om det nångång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köper i Thailand har du rätt att få igen "momsen" som är 7%.

Då måste den vara köpt på ett ställe som är godkänt för detta.

Har du ett sånt kvitto och originalkartongen så är det bara att ställa sig i kön med alla Indier med platt-TV på "Suvvan" 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p2050601.m570.l1313.TR11.TRC1.A0.Xsigma+500&_nkw=sigma+500&_sacat=0&_from=R40

 

Tex nedan, ny till ett betydligt bättre pris.

 

attachicon.gifSkärmavbild 2013-10-21 kl. 19.02.02.png

 

Edit: ser att du ska köpa 50-500 . . . . men hur som helst, på ebay kan du fynda.

Verkar finnas en hel del på Ebay från Japan för runt 6000kr. Så får nog fan chansa på att det finns i Thailand för nåt billigare än Sverige...

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar finnas en hel del på Ebay från Japan för runt 6000kr. Så får nog fan chansa på att det finns i Thailand för nåt billigare än Sverige...

 

Eller ta en visa-tripp till Hong-Kong och förena nytta med nöje.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har köpt ganska många objektiv (och 2 kamerahus) i Thailand och sparat mycket pengar på det jämfört om jag handlat på scandinavianphoto.se eller cyberphoto.se som jag annars brukat göra. Ca 25% billigare i Thailand vilket väl är ganska exakt vad momsen utgör i Sverige.

Och Ja, du får tillbaka en del VAT-pengar när du åker ut ur landet om du/ni fyller i blanketter osv vid köpet. Men observera att du måste åka ut inom 60 dgr efter inköpsdatum för att få något alls.

 

Själv har jag ju handlat Sonygrejor och då har Sonyaffärerna passat bäst. Mest har jag handlat på Sony i Siam Paragon, Bangkok, mest för att de där haft det allra största utbudet av dyrare objektiv. De mindre handlarna har oftast bara haft billigare modeller hemma.

 

Lite skojigt var att jag tänkte handla kameraprylar för 180 000 baht i Sonybutiken i Pattaya men eftersom de saknade en del av grejorna jag behövde så skulle de beställa hem. Men för att de skulle göra det så ville de att jag skulle betala 10% i förskott. Aldrig sa jag, ett par tusen baht kan jag ge för att visa att min beställning är seriös, absolut inte 18 000.

Det ville de dock inte gå med på så då slapp de sälja till mig, korkskallarna. Jag åkte till Sony i Bangkok och köpte rubbet där istället.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...