Jump to content
IGNORERAD

Kaffe


Olinen

Recommended Posts

Är det någon regel ang att ta med sig kaffe och tex ost i bagaget, och vad tycker ni är det bäst att ta det i handbagaget eller i det incheckade. Mvh Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar fast sist jag checka in mina ostar så fattades en greve trekant perkele.. Nån hungrig stackare säkert..:)

Brukar köpa en liten kylväska i tyg o slänga in nägra kylklampar med sill ost o sånt smått o gott man kan bli

sugen på ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag börja fundera över det hela efter att jag sett programmet om Australiens gränskontroll, där får man ju knappt ta med sig själv in i landet. Mvh Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag börja fundera över det hela efter att jag sett programmet om Australiens gränskontroll, där får man ju knappt ta med sig själv in i landet. Mvh Håkan

Inte så farligt i Thai tror jag,farsan är lite kräsen med maten o sist hade han 5 kilo älgfile med sig.. :rotfl:

Undrade själv om det verkligen går men tullen kolla oss aldrig så jag vet inte med säkerhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen, nu är vi inte några super finsmakare ang kaffet utan det är min svägerska som beställt kaffet och hon ville ha Zoegas skånerost som hon fick smak för när hon var här på besök. Finns det något som påminner om det och var köper man det då. Mvh Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det aldrig säkert att kaffet smakar som hemma fast man tar med svenskt kaffe.

Det har med vattnets hårdhet att göra.

Svenska rosterier rostar efter det vatten som vi har så ett Skånerostat kaffe passar bra med det kalkhaltigare vattnet som finns i södra Sverige än ett mjukt norrlandsvatten.

I Thailand köper vi mest vatten på flaskor eller dunkar som är filtrerat, omvänd osmos och UV-behandlat.

Detta vatten är närmast så destillerat man kan komma, smaklöst och utan mineraler.

Brygger eller kokar man på svenskt vis blir det inte som hemma.

Bättre att köpa ett naturligt vatten som innehåller mineraler och har smak.

Det är dyrare men värt det om man nu tar med kaffe från Sverige.

Själv köper jag Minere från Nestle för att dricka och till kaffebryggning.

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Ganska onödigt att släpa med kaffe då det finns ett stort utbud på kaffe i Thailand.

 

Har du sett om Zoegas finns någonstans?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ta med svenskt kaffe när det finns riktigt bra kaffe att köpa i Thailand?

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ta med svenskt kaffe när det finns riktigt bra kaffe att köpa i Thailand?

Exakt och som är rostat för thailändskt vatten Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en hel del olika märken, prova på Big C Extra, Villa Market, Foodland eller Tops. Sedan säljer Starbucks och liknande Kaffehak bönor som dom mal till kundens önskemål.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör själv med Nescafe 3in1  kaffe,mjölk,socker i en och samma påse finns annars paket med bara kaffe om du föredrar svart kaffe kan köpas på Lotus, Big-C 7-eleven enkelt och duger åt mig.

Vill du dricka kaffe och blanda med mjölk kör jag med Meiji heter märket och kan köpas på respektive affär eller 7-eleven

Ha en trevlig resa det ska jag ha idag med Finnarna.

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du sett om Zoegas finns någonstans?

 

Nä och inte Gevalia heller ;)

 

Däremot så finns det massor av andra sorter. Själv köper jag mina bönor på Makro, Food Mart, BigC Extra eller på Boncafé. Finns säkert 25-30 olika att välja på. Alla inköpsställena är i Jomtien, Pattaya eller Naklua.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä och inte Gevalia heller ;)

 

Däremot så finns det massor av andra sorter. Själv köper jag mina bönor på Makro, Food Mart, BigC Extra eller på Boncafé. Finns säkert 25-30 olika att välja på. Alla inköpsställena är i Jomtien, Pattaya eller Naklua.

Du glomde Soi 6
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror nog att jag tar med mig svägerskans beställning och lite extra till mig, känns som att sortimentet kanske inte är lika stort uppe i Roi et, men jag tar till mig alla tips och ska givetvis undersöka det hela. Mvh Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen, nu är vi inte några super finsmakare ang kaffet utan det är min svägerska som beställt kaffet och hon ville ha Zoegas skånerost som hon fick smak för när hon var här på besök. Finns det något som påminner om det och var köper man det då. Mvh Håkan

 

 

 

 

 

Här är det bästa kaffet i Thailand!!! Enligt min mening bland det bästa i världen!!!!...

 

100% Arabica, odlat på mycket hög höjd av före detta Hmong-opiumodlare? på bergen runt Chiang Mai.

 

Vi maler själva (i en skonsam kvarn), bara så mycket som går åt för stunden.

Brygger sen antingen i en Melitta porslins-tratt eller i espressobryggare.

 

Kaffe-brygg-maskin förstör smaken (mycket av aromen ångar bort)

Förvaras i sluten påse i kylen.

 

Vi släpar med några kilo på varje resa till Sverige, för att det är så gott.

 

Går att skicka efter med post i Thailand.

Kontaktinformation på bilderna, det kanske säljs i några affärer.

Tror det kostar c:a 500B /Kg, annars ringa telnumret på bilden.

 

Johan

post-6170-0-58681900-1382449481_thumb.jp

post-6170-0-35404200-1382449510_thumb.jp

post-6170-0-38795200-1382449538_thumb.jp

post-6170-0-58681900-1382449481_thumb.jp

post-6170-0-35404200-1382449510_thumb.jp

post-6170-0-38795200-1382449538_thumb.jp

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan hålla med att det är onödigt att släpa med kaffe från Sverige. Tog med några paket Gevalia senaste vinter och gick sedan över till thailändskt kaffe köpt på Makro.

Måste ärligt säga att inte kan jag påstå att det var någon större skillnad men det kanske beror på att jag alltid slår i en skvätt mjölk.

Har aldrig jämfört priser på svenkt/thai kaffe men man kan väl utgå från att thaikaffet är betydligt billigare vilket kan ha betydelse om man vistas länge i LOS.

Har upptäckt att Makro har storpack på bra ostar som är prisvärda, t.ex. edamer för 1000 baht eller blåmögelost som är riktigt billig.

Makro är mycket billigare än t.ex. Tesco och Villa Market.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...