Jump to content
IGNORERAD

Svensk husmanskost i Sverige o Thailand.


thomas001

Recommended Posts

Menar du att IKEA Bang Na har fått in lingonsylt? Har dom utökat med mer produkter?

har handlat lingonsylt  pa IKEA Bang Na sedan nagot ar tillbaka .tycker nog att det finns en del att valja på...Sillinlaggningarna och kaviarn saknar jag forstas.Ikeas egna knäckebrod e nästan som hemma.gravad lax å mandeltårtan..e mums..Jodå !!  Det är värt ett besok.Dom har  t o m  fått lite snits på kottbullarna i resturangen på 2 a  våningen..MVH NONG

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 440
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    44

  • Sam sip sam

    34

  • Burken

    31

  • thomas001

    29

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

har handlat lingonsylt  pa IKEA Bang Na sedan nagot ar tillbaka .tycker nog att det finns en del att valja på...Sillinlaggningarna och kaviarn saknar jag forstas.Ikeas egna knäckebrod e nästan som hemma.gravad lax å mandeltårtan..e mums..Jodå !!  Det är värt ett besok.Dom har  t o m  fått lite snits på kottbullarna i resturangen på 2 a  våningen..MVH NONG

OK jag skall ge det en chans, tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att många av oss "farlanger" hade vallfärdat dit om dom haft ett större och bredare sortiment. Kaffe, sill, lutfisk, renskav osv.

Det tror jag med. Plus att man inhandlar andra husgerad som man kan ha svart att hitta i thailändska affärer som vi är vana vid fran Sverige.

Gar dom över till gamla sortimentet sa kommer dom att öka omsättningen radikalt och da kan man göra en resa för att bunkra upp lite grann.

När jag handlade pa IKEA Swedenshop Berlin Tempelhof var det alltid lang kö vid kassorna. Efter dom gick över till IKEA Food var det folktomt.

Vet inte om IKEA har nagon internetsida för kundönskningar om produkter som efterfragas.

Med sa manga faranger som bor och vistas i Thailand borde det ju vara av intresse för dom ocksa. Dom har planer pa att bygga en butik till i norra Bangkok.

Da kunde dom ha det gamla sortimentet i den nya butiken. Och da har dom en av varje

Link to comment
Dela på andra sajter

svensk lingonsylt  IKEA  120 baht burken..mvh nong

 

Felix rårörda har jag köpt hos Friendship i Pattaya.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tror jag med. Plus att man inhandlar andra husgerad som man kan ha svart att hitta i thailändska affärer som vi är vana vid fran Sverige.

Gar dom över till gamla sortimentet sa kommer dom att öka omsättningen radikalt och da kan man göra en resa för att bunkra upp lite grann.

När jag handlade pa IKEA Swedenshop Berlin Tempelhof var det alltid lang kö vid kassorna. Efter dom gick över till IKEA Food var det folktomt.

Vet inte om IKEA har nagon internetsida för kundönskningar om produkter som efterfragas.

Med sa manga faranger som bor och vistas i Thailand borde det ju vara av intresse för dom ocksa. Dom har planer pa att bygga en butik till i norra Bangkok.

Da kunde dom ha det gamla sortimentet i den nya butiken. Och da har dom en av varje

Hej, IKEA har en hem sida, och sen finns det en website som heter Svenskar i Världen, där har dom en ämnes sida just om Ikea. lycka till o tyck till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sveriges variant på "restmat" har blivit Husmanskost.

 

Pyttipanna, med ägg och Rödbetor!

 

post-9833-0-78041000-1381952147_thumb.jp

Nattuggla som vägrar vara vaken dagtid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sveriges variant på "restmat" har blivit Husmanskost.

 

Pyttipanna, med ägg och Rödbetor!

 

attachicon.gifMat 008.jpg

 

Är god såvida den är hemlagad, har nog aldrig käkat en riktigt god pytt på någon restaurang, däremot den spanska varianten "gamla kläder" har jag käkat till stor belåtenhet!

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

Är god såvida den är hemlagad, har nog aldrig käkat en riktigt god pytt på någon restaurang, däremot den spanska varianten "gamla kläder" har jag käkat till stor belåtenhet!

 

 

Garanterat Hemgjord!!

 

 

 

 

post-9833-0-48646900-1381952822_thumb.jp  post-9833-0-00283800-1381952831_thumb.jp

Nattuggla som vägrar vara vaken dagtid.

Link to comment
Dela på andra sajter

En mycket bra tråd att veta vilka / och få tag i "rätt" råvaror, framför allt för er som bor i Thai på heltid, men även intressant för oss som i dagsläget åker kortare tider.

Det har ju hänt ett antal ggr. att man transporterat matvaror som ej tidigare fanns, men numera finns i många butiker...

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

En tanke som slår mig är att det generellt pratas om thaitjejers matvanor, att de ska äta hela tiden och det ska vara thaifood.

 

Verkar nästan som att det samma gäller svenskar i Thailand, hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som lyckats få tag i persilja i Thailand?  pak chee fa-rang (ผักชีฝรั่ง)

Ändrades av Khun Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

Är det någon som lyckats få tag i persilja i Thailand?  pak chee fa-rang (ผักชีฝรั่ง)

Jag tror faktiskt att jag sett det på Tops i Bangkok, inte helt säker men nästan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

Jag tror faktiskt att jag sett det på Tops i Bangkok, inte helt säker men nästan.

Jag ska till Tops imorgon, ska försöka komma ihåg att kolla efter det då, nu vet jag inte var du finns i Thailand men finns det här i Bangkok så finns det säkert även på dom större "turistorterna"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en fru som "kräver" husmanskost på helgerna! Eller att jag ivf ska laga maten! Blir mycket grillad kyckling, grytstekt kyckling, kalops, schnitzel, köttfärssås, gris i gryta och colakött... Och min patenterade kycklinggryta med dragondoft/smak. Och båtpotatis, potatismos och stuvade makaroner! Hemburgare med egenstrimlade frittar och hemgjord dressing. Ja, mat som vi gärna kan referera till som husmanskost. Strömming med potatismos. Det hon egentligen inte har lärt sig att uppskatta är rotmoset och fläskläggen, men det kommer nog. Pannbiff med lök slukar hon och vanlig hederlig lök/tomatsallad älskar hon, så varför inte rotmoset? :) Och hon mosar potatisen i såsen och har även lingon till... *Torkar en tår* Alla sorters gratänger slinker ner, men hennes favorit är kasslergratäng. Och gör jag en gräddig potatisgratäng med osttopp till fredagsgrillen så slickar hon tallriken. 

 

Och all mat lagar jag från grunden. Det får ta de timmar det tar att koka en kalops eller en karréstek i grytan. 

 

Nu kommer en fråga. Vi har bara gas i byn, ingen ugn. Sist vi var på Rusta såg vi en tvåplattors med ugn för 800kr typ. Jag frågade frugan om det finns i Thailand. Jag frågar er, finns det dylika ting i Thailand och vad kostar det? Hon vill kunna bjuda sina släktingar på paradrätten schnitzel med båtpotatis, och då tarvas ju en ordentlig ugn. Och häromdagen pratade hon med sin kusin. Och hon ville att vi skulle komma för hon var sugen på min köttfärssås och spagetti! Har köpt en gammal manuell köttkvarn på loppis. Såg någon annan som hade tagit med en och det är ju perfekt, att slippa allt sapsapsappande! :) 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

Jag har en fru som "kräver" husmanskost på helgerna! Eller att jag ivf ska laga maten! Blir mycket grillad kyckling, grytstekt kyckling, kalops, schnitzel, köttfärssås, gris i gryta och colakött... Och min patenterade kycklinggryta med dragondoft/smak. Och båtpotatis, potatismos och stuvade makaroner! Hemburgare med egenstrimlade frittar och hemgjord dressing. Ja, mat som vi gärna kan referera till som husmanskost. Strömming med potatismos. Det hon egentligen inte har lärt sig att uppskatta är rotmoset och fläskläggen, men det kommer nog. Pannbiff med lök slukar hon och vanlig hederlig lök/tomatsallad älskar hon, så varför inte rotmoset? :) Och hon mosar potatisen i såsen och har även lingon till... *Torkar en tår* Alla sorters gratänger slinker ner, men hennes favorit är kasslergratäng. Och gör jag en gräddig potatisgratäng med osttopp till fredagsgrillen så slickar hon tallriken. 

 

Och all mat lagar jag från grunden. Det får ta de timmar det tar att koka en kalops eller en karréstek i grytan. 

 

Nu kommer en fråga. Vi har bara gas i byn, ingen ugn. Sist vi var på Rusta såg vi en tvåplattors med ugn för 800kr typ. Jag frågade frugan om det finns i Thailand. Jag frågar er, finns det dylika ting i Thailand och vad kostar det? Hon vill kunna bjuda sina släktingar på paradrätten schnitzel med båtpotatis, och då tarvas ju en ordentlig ugn. Och häromdagen pratade hon med sin kusin. Och hon ville att vi skulle komma för hon var sugen på min köttfärssås och spagetti! Har köpt en gammal manuell köttkvarn på loppis. Såg någon annan som hade tagit med en och det är ju perfekt, att slippa allt sapsapsappande! :)

Finns" bordsugnar" liknande micro att köpa i Thailand, små för runt 2-3000 bath, större som är mer lämplig för runt 4-5000 bath och uppåt, finns säkert andra prisklasser men detta är vad jag sett, ska själv köpa en nästa vecka tänkte jag

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som lyckats få tag i persilja i Thailand?  pak chee fa-rang (ผักชีฝรั่ง)

 

Hoppsan blev fel där förväxlade grönsakerna.

Ändrades av saobaht

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns" bordsugnar" liknande micro att köpa i Thailand, små för runt 2-3000 bath, större som är mer lämplig för runt 4-5000 bath och uppåt, finns säkert andra prisklasser men detta är vad jag sett, ska själv köpa en nästa vecka tänkte jag

Men kvalitén? Är det då en Electrolux eller Bosch som tål flera timmars långkok? :)

Ska nämligen ta med grytor och pannor från Svedala för att kunna ge en toppklassupplevelse! 

Frugan pratar om att vår mat kan göra succé i byn. Hamburgare från Sverige, pizzamackor och pannkaka...

Jag håller med. Men få vill väl, eller kan väl, betala? :)

Ändrades av Kalas
Link to comment
Dela på andra sajter

 

Nu kommer en fråga. Vi har bara gas i byn, ingen ugn. Sist vi var på Rusta såg vi en tvåplattors med ugn för 800kr typ. Jag frågade frugan om det finns i Thailand. Jag frågar er, finns det dylika ting i Thailand och vad kostar det? Hon vill kunna bjuda sina släktingar på paradrätten schnitzel med båtpotatis, och då tarvas ju en ordentlig ugn. Och häromdagen pratade hon med sin kusin. Och hon ville att vi skulle komma för hon var sugen på min köttfärssås och spagetti! Har köpt en gammal manuell köttkvarn på loppis. Såg någon annan som hade tagit med en och det är ju perfekt, att slippa allt sapsapsappande!

 

 

Finns på Big C och på Tukcom  åtminstone här i Pattaya   :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppsan blev fel där förväxlade grönsakerna.

Persilja-Garden Parsley (Petroselinum Crispum) dton pak chee ga-riang (ต้นผักชีกะเหรี่ยง)
 
Persilja-Garden Parsley (Petroselinum Crispum) dton-tian-yao-wa-paa-nee (ต้นเทียนเยาวภาณี 
Link to comment
Dela på andra sajter

Men kvalitén? Är det då en Electrolux eller Bosch som tål flera timmars långkok? :)

Ska nämligen ta med grytor och pannor från Svedala för att kunna ge en toppklassupplevelse! 

Frugan pratar om att vår mat kan göra succé i byn. Hamburgare från Sverige, pizzamackor och pannkaka...

Jag håller med. Men få vill väl, eller kan väl, betala? :)

finns även inbyggnads ugnar i full storlek - home pro , mm

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en fru som "kräver" husmanskost på helgerna! Eller att jag ivf ska laga maten! Blir mycket grillad kyckling, grytstekt kyckling, kalops, schnitzel, köttfärssås, gris i gryta och colakött... Och min patenterade kycklinggryta med dragondoft/smak. Och båtpotatis, potatismos och stuvade makaroner! Hemburgare med egenstrimlade frittar och hemgjord dressing. Ja, mat som vi gärna kan referera till som husmanskost. Strömming med potatismos. Det hon egentligen inte har lärt sig att uppskatta är rotmoset och fläskläggen, men det kommer nog. Pannbiff med lök slukar hon och vanlig hederlig lök/tomatsallad älskar hon, så varför inte rotmoset? :) Och hon mosar potatisen i såsen och har även lingon till... *Torkar en tår* Alla sorters gratänger slinker ner, men hennes favorit är kasslergratäng. Och gör jag en gräddig potatisgratäng med osttopp till fredagsgrillen så slickar hon tallriken. 

 

Och all mat lagar jag från grunden. Det får ta de timmar det tar att koka en kalops eller en karréstek i grytan. 

 

Nu kommer en fråga. Vi har bara gas i byn, ingen ugn. Sist vi var på Rusta såg vi en tvåplattors med ugn för 800kr typ. Jag frågade frugan om det finns i Thailand. Jag frågar er, finns det dylika ting i Thailand och vad kostar det? Hon vill kunna bjuda sina släktingar på paradrätten schnitzel med båtpotatis, och då tarvas ju en ordentlig ugn. Och häromdagen pratade hon med sin kusin. Och hon ville att vi skulle komma för hon var sugen på min köttfärssås och spagetti! Har köpt en gammal manuell köttkvarn på loppis. Såg någon annan som hade tagit med en och det är ju perfekt, att slippa allt sapsapsappande! :)

En sådan här funkar kanon. lika bra som en varmluftugn

post-3485-0-03635400-1382029612_thumb.jp

 

Köpte den på Tesco

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror faktiskt att jag sett det på Tops i Bangkok, inte helt säker men nästan.

Finns i Pattaya på friendship bla
Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska vara kronans ärtsoppa och pannkaka på torsdagar i sverige.Thaislafset är vämjeligt.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...