Jump to content
IGNORERAD

Svensk husmanskost i Sverige o Thailand.


thomas001

Recommended Posts

Guest Siam-Nilsson

Hinner man inte med att laga krubbet på egen hand så kan man

äta eller beställa både svenska bakverk, bröd och husmanskost mm hos Food Academy Bangkok.

Då bidrar ni även till en god sak, det vill säga att ni via er beställning hjälper fattiga ungdomar från Bangkok att bli kockar.

Mer om det här:

http://www.facebook.com/foodacademybangkok?ref=ts&fref=ts

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 440
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    44

  • Sam sip sam

    34

  • Burken

    31

  • thomas001

    29

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

VA, ater ni Svenskt i Thailand ?

VA, f-n gor ni dar eftersom ni tvunget maste ata mammas kottbullar ?

NI, tycker att det ar for varmt ocksa ?

Lillamannen

Link to comment
Dela på andra sajter

VA, ater ni Svenskt i Thailand ?

VA, f-n gor ni dar eftersom ni tvunget maste ata mammas kottbullar ?

NI, tycker att det ar for varmt ocksa ?

Lillamannen

Finns ju svenskar som bor i Thailand.Då kan det ju vara gott med lite svensk mat ibland

Link to comment
Dela på andra sajter

VA, ater ni Svenskt i Thailand ?

VA, f-n gor ni dar eftersom ni tvunget maste ata mammas kottbullar ?

NI, tycker att det ar for varmt ocksa ?

Lillamannen

Om man bott i Thailand i 9 år kan det vara en alldeles utmärkt idé att blanda det internationella köket med husmanskost, eller äter du bara pizza i Italen, våfflor i Belgien och Sukiyaki Japan, eller har du inte insett att globaliseringen gjort att man kan välja själv?

Men eftersom du bara skojade så gör jag det också, värmen ÄR tryckande på våren men uthärdlig sommar och rent underbar på vintern då ni skrapar is på rutorna!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

VA, ater ni Svenskt i Thailand ?

VA, f-n gor ni dar eftersom ni tvunget maste ata mammas kottbullar ?

NI, tycker att det ar for varmt ocksa ?

Lillamannen

 

Kan vara gott att bryta av med Svensk eller farangmat om man bor eller tillbringar längre tid i Thailand.

 

Tänk alla Thaibutiker som snart finns i varje Svensk stad och samhälle,  dom har väl inte oppnats for Svenskar,  många av dom butikerna oppnades långt innan många Svenskar visste var Thailand låg i världen.

 

Man kan ju då undra var alla Thailändskor gor i Sveige, for jag tror att dom är  mer kräsna att få sin Thailändska mat i Sverige än att vi Svenskar vill ha våran Svenska mat i Thailand.

 

Det är varmt, så det är skont med aircon i sovrummet.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här använder jag vid all matlagning:

 

attachicon.gifDSC01941.JPG

UHT-mjölk (ultrahög temperaturbehandling) är mjölk som hållbarhetsbehandlats genom värmebehandling vid ca 135-140 °C i 2-4 sekunder och som därpå förpackats aseptiskt.

UHT-behandling kallas också ultrapastörisering. UHT-mjölk får en viss bitter ”koksmak” som kan tas bort med tillsatser, t ex immobiliserat sulfhydryloxidas för att oxidera tioler. Livsmedlet måste anses vara hårt processat. UHT-mjölk är vanlig i Europa men inte i Sverige (UHT-mjölk förvaras i rumstemperatur i livsmedelbutiker på kontinenten). UHT-behandlad grädde och mjölk, som håller i 3 månader, är dock en vanlig produkt i storkök och på restauranger även i Sverige. Portionsförpackningarna innehåller även stabiliseringsmedel E331 (natriumcitrater).

 

Källa: http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/foradling/ekoprocess.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

VA, ater ni Svenskt i Thailand ?

VA, f-n gor ni dar eftersom ni tvunget maste ata mammas kottbullar ?

NI, tycker att det ar for varmt ocksa ?

Lillamannen

 

Du menar att thailändskorna äter svensk mat i Sverige?

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter gårdagens utsvävning på Macro har undertecknad agerat i köket :-)

Resultatet bev Ribeye, gräddsås med svamp och stekt lök. Till detta kokt potatis och en Chang.

Vad säger du om det 33:an?

{style_image_url}/attachicon.gif Ribeye m svampsås o lök.jpg

Maten får du beröm för he he ,resten vet du redan
Link to comment
Dela på andra sajter

Tårtbottnar någon, i Pattis

Gumman älskar jordgubbstårta

Offe

 

Baka en själv! Det imponerar på alla damer oavsett var vi kommer ifrån! :14:

 

Införskaffa en bakform i önskad form! Om det är till din hjärtas dam, kanske en hjärtformad bakform! :thumbsup:

 

Ingredienser:

 

3 ägg

3 dl strösocker

1 dl kokande vatten

3 dl vetemjöl

1½ tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker

 

Du behöver också ströbröd och matfett till formen!

 

 

GÖR SÅ HÄR

1. Sätt ugnen på 175 grader

2. Använd en 2-liters sockerkaksform, smörj och bröa den. Vispa ägg och socker riktigt poröst.

3. Blanda mjölet med bakpulvret och vaniljsocker, tillsätt sedan vattnet och mjölblandningen växelvis i äggsmeten. Vänd försiktigt ner ingredienserna med en slickepott.

4. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min.

 

Testa efter den utsatta tiden om tårtbotten är färdig, genom att sticka ner en tandpetare AV TRÄ i kakan. Om den är torr så är kakbotten färdig, annars så låt den stå i ugnen lite längre.

 

Sedan är det bara att dela tårtbotten. Antingen med en skarpslipad kniv eller genom att dra en stark tråd genom tårtbotten så att du får lämpligt tjocka skivor.

 

Lycka till!

Nattuggla som vägrar vara vaken dagtid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Baka en själv! Det imponerar på alla damer oavsett var vi kommer ifrån! :14:

 

Införskaffa en bakform i önskad form! Om det är till din hjärtas dam, kanske en hjärtformad bakform! :thumbsup:

 

Ingredienser:

 

3 ägg

3 dl strösocker

1 dl kokande vatten

3 dl vetemjöl

1½ tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker

 

Du behöver också ströbröd och matfett till formen!

 

 

GÖR SÅ HÄR

1. Sätt ugnen på 175 grader

2. Använd en 2-liters sockerkaksform, smörj och bröa den. Vispa ägg och socker riktigt poröst.

3. Blanda mjölet med bakpulvret och vaniljsocker, tillsätt sedan vattnet och mjölblandningen växelvis i äggsmeten. Vänd försiktigt ner ingredienserna med en slickepott.

4. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min.

 

Testa efter den utsatta tiden om tårtbotten är färdig, genom att sticka ner en tandpetare AV TRÄ i kakan. Om den är torr så är kakbotten färdig, annars så låt den stå i ugnen lite längre.

 

Sedan är det bara att dela tårtbotten. Antingen med en skarpslipad kniv eller genom att dra en stark tråd genom tårtbotten så att du får lämpligt tjocka skivor.

 

Lycka till!

Vattnet överflödigt :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vattnet överflödigt :crazy:

 

Inte om man vill ha den "fluffig" och lätt. Utan vätska blir det mera som en pannkaka! :ahh: 

Nattuggla som vägrar vara vaken dagtid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Står det cranberries på förpackningen så har du rårörda tranbär i kylen!

svensk lingonsylt  IKEA  120 baht burken..mvh nong

Link to comment
Dela på andra sajter

Tårtbottnar någon, i Pattis

Gumman älskar jordgubbstårta

Offe

post-5349-1381895698,96_thumb.jpg

post-5349-1381895749,39_thumb.jpg

post-5349-1381895774,52_thumb.jpg

Gjorde en för ett par veckor sedan, blev tyvärr ingen bild av den färdiga tårtan. En fördel att stå i ett rum med AC när man vispar grädden och garnerar tårtan då grädden gärna vill smälta om det är för varmt.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte om man vill ha den "fluffig" och lätt. Utan vätska blir det mera som en pannkaka! :ahh:

inte mina dom blir fluffiga utan vatten

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren Men vi har ingen ugn Hon får vänta till midsommar i S

Offe

ingen ugn ,det var det jävligaste jag hört he he   :ahh:

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

svensk lingonsylt  IKEA  120 baht burken..mvh nong

Menar du att IKEA Bang Na har fått in lingonsylt? Har dom utökat med mer produkter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att IKEA Bang Na har fått in lingonsylt? Har dom utökat med mer produkter?

Ja det har dom haft hela tiden hyllvis med lingonsylt

post-5585-0-21065200-1381918979_thumb.jp

post-5585-0-39001100-1381919007_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Ja det har dom haft hela tiden hyllvis med lingonsylt

 

Jag har inte varit där sen den 6 December någon månad efter dom hade sin "soft opening" pga av översvämningarna i Bangkok. Blev så besviken att jag inte varit där igen.

Ändrades av Khun Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte varit där sen den 6 December någon månad efter dom hade sin "soft opening" pga av översvämningarna i Bangkok. Blev så besviken att jsg inte varit där igen.

Jag har inte varit där sedan feb 2012 då jag tog korten
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte varit där sen den 6 December någon månad efter dom hade sin "soft opening" pga av översvämningarna i Bangkok. Blev så besviken att jsg inte varit där igen.

Blev ocksa besviken när jag var där i slutet pa mars manad. Bara IKEA-food. Kompisen var i Singapore i juni och där hade dom det gamla sortimentet som

Swedenshop hade i Europa förut. Där skulle IKEA tänka om och lära av Singapore. Gamla sortimentet är ju välkända varumärken i flertalet länder.

Har pratat med engelsmän,tyskar,norrmän mm. Alla vill dom ha tillbaks det gamla sortimentet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev ocksa besviken när jag var där i slutet pa mars manad. Bara IKEA-food. Kompisen var i Singapore i juni och där hade dom det gamla sortimentet som

Swedenshop hade i Europa förut. Där skulle IKEA tänka om och lära av Singapore. Gamla sortimentet är ju välkända varumärken i flertalet länder.

Har pratat med engelsmän,tyskar,norrmän mm. Alla vill dom ha tillbaks det gamla sortimentet.

Jag tror att många av oss "farlanger" hade vallfärdat dit om dom haft ett större och bredare sortiment. Kaffe, sill, lutfisk, renskav osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...