Jump to content
IGNORERAD

Svensk husmanskost i Sverige o Thailand.


thomas001

Recommended Posts

AliExpress ser inte ut att sälja svensk husmanskost. Tänkte man kunde tillföra nåt i tråden och om ni vet någon som levererar svenska matprodukter i Thailand

så tipsa gärna här!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 440
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    44

  • Sam sip sam

    34

  • Burken

    31

  • thomas001

    29

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

AliExpress ser inte ut att sälja svensk husmanskost. Tänkte man kunde tillföra nåt i tråden och om ni vet någon som levererar svenska matprodukter i Thailand

så tipsa gärna här!

 

Nej men kanske tex.köksredskap.!!

Själv använder jag diverse redskap i köket...Hur en sådan som du gör har jag ingen aning om.......

 

borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej men kanske tex.köksredskap.!!

Själv använder jag diverse redskap i köket...Hur en sådan som du gör har jag ingen aning om.

 

borje222

Jag har köpt verktygen på Ikea. http://www.ikea.com/th/en/ annars har Index större butiker rätt bra köksgrejer http://www.indexlivingmall.com/product/index.php?L1=98

Index har även webshop.

Ändrades av Burken
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har köpt verktygen på Ikea. http://www.ikea.com/th/en/ annars har Index större butiker rätt bra köksgrejer http://www.indexlivingmall.com/product/index.php?L1=98

Index har även webshop.

Jo, det vet nog många här på forumet att både Ikea och Index säljer knivar och skärbrädor. Det är väl bra att du nöjer dig med det.

Men för oss övriga som söker ett alternativ till att släpa tunga maskiner från tex. Sverige, kan kanske Ali express vara en möjlighet, om det funkar till Thailand.

Därav mitt intresse för dem, (även om de ej säljer svensk husmanskost).

 

Mvh. borje222

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Började undra om inte detta anses vara Svensk husmanskost!

 

 

I alla fall i vissa delar av vårt avlånga land.

 

För vad jag vet så är mattraditionerna inte lika i söder och norr. Inte heller mittemellan! :crazy:

 

Började med att koka blomkålen!

 

attachicon.gifMat 001.jpg

 

Sedan gör jag en mycket len och mjuk stuvning. Kan inte beskriva den annorlunda!

 

attachicon.gifMat 003.jpg

 

Tar fram fläsket

 

attachicon.gifMat 002.jpg

 

och steker det knaprigt tillsammans med svampen jag plockade igår!

 

attachicon.gifMat 008.jpg

 

Sist av allt ska blomkålen ner i stuvningen, den ska bara bli varm igen. Får inte koka sönder!!!

 

attachicon.gifMat 007.jpg

 

Resultatet ser du i den andra mattråden där jag brukar lägga in dagens middag! :nyam: :nyam:

Snålvattnet rann till ordentligt av dom bilderna. Ska försöka få till detta nån dag!

Tecknad serie om faranglivet i Thailand: http://www.langliggare.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det vet nog många här på forumet att både Ikea och Index säljer knivar och skärbrädor. Det är väl bra att du nöjer dig med det.

Men för oss övriga som söker ett alternativ till att släpa tunga maskiner från tex. Sverige, kan kanske Ali express vara en möjlighet, om det funkar till Thailand.

Därav mitt intresse för dem, (även om de ej säljer svensk husmanskost).

 

Mvh. borje222

 

Vilka tunga maskiner är det du söker? Allt finns här, kanske vi ödmjukt kan hjälpa till i bästa laganda här på forumet om vi håller god ton.

Link to comment
Dela på andra sajter

Provade att beställa men gick på pumpen vid betalning med kort. Både svenskt och thailändskt Mastercard.

Tror jag väntar ut någon seriös som kan hantera en webshop.

Jag fick 3 kg. Arla prästost och Leksandsknäcke levererat till min dörr idag från Swimpex, betalade i ATM automaten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rörde ihop en födelsedagsmiddag, färsfylld canneloni och bruchettatomater.

Fick godkänt av frun på bemärkelsedagen så nu hoppas vi det håller nåt år till  :thumbsup: 

post-3370-0-21503400-1386850906.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det vet nog många här på forumet att både Ikea och Index säljer knivar och skärbrädor. Det är väl bra att du nöjer dig med det.

Men för oss övriga som söker ett alternativ till att släpa tunga maskiner från tex. Sverige, kan kanske Ali express vara en möjlighet, om det funkar till Thailand.

Därav mitt intresse för dem, (även om de ej säljer svensk husmanskost).

 

Mvh. borje222

 

Jag har två ordrar hos Ali Express som test till Thailand. Inte mat, men det ger ju en fingervisning.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick 3 kg. Arla prästost och Leksandsknäcke levererat till min dörr idag från Swimpex, betalade i ATM automaten.

Det är ju smidigt i Thailand att betala räkning i ATM eller på Tesco Lotus m.fl.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har två ordrar hos Ali Express som test till Thailand. Inte mat, men det ger ju en fingervisning.

Låt oss veta hur det går, detta ser jag som mycket intressant!

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt oss veta hur det går, detta ser jag som mycket intressant!

 

Mvh. borje222

Du får svar när jag vet...antigen via PM eller i tråd, leveranstiderna är diffusa 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Rörde ihop en födelsedagsmiddag, färsfylld canneloni och bruchettatomater.

Fick godkänt av frun på bemärkelsedagen så nu hoppas vi det håller nåt år till  :thumbsup: 

ser kanongott ut  :nyam:

Link to comment
Dela på andra sajter

Rörde ihop en födelsedagsmiddag, färsfylld canneloni och bruchettatomater.

Fick godkänt av frun på bemärkelsedagen så nu hoppas vi det håller nåt år till  :thumbsup: 

 

Såg faktiskt väldigt gott ut...Även om det var långt ifrån husmanskost...egna bilder  från matlagningen? Med tanke på att du inte har en susning om saltlag, och grundläggande matlagning, menar jag...Rätta mig om jag har fel...

 

 

Nu är det så här...Seltin är ett registrerat varumärke från Cederroth för en mineralsaltprodukt som innehåller 50% mindre natrium än normalt havssalt.

Detta har ingenting med bords salt att göra, vi som gått i skola vet vad salt, natriumklorid,(NaCl), är...

Skall man göra inläggningar som innehåller mycket salt, bör man undvika salt med jod, detta grundämne kan uppfattas som beskt.

 

 

Kanske skulle passa sig om man sa att man tillagat, en hackad gurka med vitlök, (så långt ifrån bostongurka man kan komma...)

Det känns som lite BTT varning på dig, men jag är inte den som är den, överraska mig, jag har haft fel tidigare, många gånger...

Under tiden lägger jag ut detta.

"Bostongurka" , jag har lagt ut det tidigare, och det är enligt mig ett bra recept. Dock ej ett originalrecept.

 

post-7126-0-75172000-1386885109_thumb.jp

 

post-7126-0-50824300-1386885074.jpg

 

post-7126-0-81582300-1386885092.jpg

 

post-7126-0-45730400-1386885101.jpg

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Börje, i all välmening så finns det lika många recept som det finns kockar. Jag skulle givetvis inte skrivit Bostongurka.

Men god blev den för den är redan slut...

Alla blir saliga i sin tro  :_russian:

Ändrades av Burken
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju smidigt i Thailand att betala räkning i ATM eller på Tesco Lotus m.fl.

Ja och ännu smidigare via internetbank hemma med datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är definitionen för Svensk husmanskost? Själv tycker jag det är svårt att se någon tydlig gräns i dagens kök med alla

influenser utifrån. Är t.ex. stuvade makaroner med korv husman?

Måste det då vara gjort på falukorv eller kan man steka bratwurst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag har samma rätt som alla andra att skriva här Börje.

Jag frågar allvarligt var ni ser gränsen runt husman?

Kåldolmar t.ex. härstammar från Turkiet. Det som vi pratar om som gryta är i folkmun långkok.

Är då dagens populära pulled pork som är långkok på svensk gris husmanskost?

Skriver inte det här för att provocera utan för att jag tycker det är intressant att se hur ny mat kommer in

i de svenska köken och om 100 år så kommer den att ses som husmanskost.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till de som är osäker på insaltning och gravning av fisk, använd bara vanligt salt (NaCl).

Andra saltsorter kan innebära direkt livsfara.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Raderat lite i tråden.

 

Kan ni som störs av andras inlägg anmäla dem istället för att bete er illa och i princip förstöra trådar.

Tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Provat att hitta kokos fett men det visade sig inte vara enkelt. Hittade ett recept på nätet där använde dom riven torkad kokos, okej bara att skicka frugan å få tag på ett kilo färsk riven kokos, det måste ju bara bli bättre.

Enligt receptet så var det bara att köra det i matberedaren 20 minuter och låta det svalna så skulle det bli hårt. Okej jag körde det i matberedaren, blendern, stavmixer men ack nej det behöll sin torra rivna konsistens. Tillbaks i matberedaren och i med vatten och mera vatten men det enda som hände var att det blev varmt.

Sista försöket var att pressa kokosen för hand med en därför avsedd duk, och sedan på spisen och reducerade vätskan. Idag var det halv hårt så det fick koka en stund till.

Anledningen till kokosfettet är att jag tänkte göra ischoklad, det blev det i kväll. Väntar nu på att det skall svalna av och sedan in i kylen å se om det hårdnar.

Hoppas att det går bra om lite husmansgott tar ett inlägg eller två.

post-5349-1386944794,83_thumb.jpg

post-5349-1386944812,69_thumb.jpg

post-5349-1386944839,4_thumb.jpg

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Provat att hitta kokos fett men det visade sig inte vara enkelt. Hittade ett recept på nätet där använde dom riven torkad kokos, okej bara att skicka frugan å få tag på ett kilo färsk riven kokos, det måste ju bara bli bättre.

Enligt receptet så var det bara att köra det i matberedaren 20 minuter och låta det svalna så skulle det bli hårt. Okej jag körde det i matberedaren, blendern, stavmixer men ack nej det behöll sin torra rivna konsistens. Tillbaks i matberedaren och i med vatten och mera vatten men det enda som hände var att det blev varmt.

Sista försöket var att pressa kokosen för hand med en därför avsedd duk, och sedan på spisen och reducerade vätskan. Idag var det halv hårt så det fick koka en stund till.

Anledningen till kokosfettet är att jag tänkte göra ischoklad, det blev det i kväll. Väntar nu på att det skall svalna av och sedan in i kylen å se om det hårdnar.

Hoppas att det går bra om lite husmansgott tar ett inlägg eller två.

attachicon.gifImageUploadedByTapatalkHD1386944544.408978.jpg

attachicon.gifImageUploadedByTapatalkHD1386944562.008621.jpg

attachicon.gifImageUploadedByTapatalkHD1386944588.060159.jpg

 

Kokosfett smälter vid låg temperatur varför du i Thailand kan köpa kokos olja, ställ den i kylen en stund så har du kokos fett.......

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har recept på en god senap,stark är ok men helst inte så söt som en del köpesenap brukar vara.

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har recept på en god senap,stark är ok men helst inte så söt som en del köpesenap brukar vara.

 

Varsågod.

 

Skånsk senap, grundrecept:

 

1dl senapsfrö, gula o bruna

8-10 msk vatten

2 msk rapsolja

 

 

Krossa kornen till ca. 50%, börja krossa utan vatten. (matberedare med kniv kan användas, eller mortel)

Tillsätt sedan lite vatten i taget, tills det blir en krämig smet

 

Tappa sedan smeten på burk, och häll på 2msk rapsolja, detta gör man för att inte vattnet ska avdunsta så snapt.

 

Vill man ha en slätare senap, krossa kornen mer.

Detta är som sagt ett grundrecept, jag tycker personligen att denna bör sötas, gärna med honung.

Kryddas kan den även göras.

Senapen bör stå minst en vecka och "dra" smaken förändras mycket under den tiden...

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Varsågod.

 

Skånsk senap, grundrecept:

 

1dl senapsfrö, gula o bruna

8-10 msk vatten

2 msk rapsolja

 

 

Krossa kornen till ca. 50%, börja krossa utan vatten. (matberedare med kniv kan användas, eller mortel)

Tillsätt sedan lite vatten i taget, tills det blir en krämig smet

 

Tappa sedan smeten på burk, och häll på 2msk rapsolja, detta gör man för att inte vattnet ska avdunsta så snapt.

 

Vill man ha en slätare senap, krossa kornen mer.

Detta är som sagt ett grundrecept, jag tycker personligen att denna bör sötas, gärna med honung.

Kryddas kan den även göras.

Senapen bör stå minst en vecka och "dra" smaken förändras mycket under den tiden...

 

Mvh. borje222

Man får tacka så mycket! Receptet var ju väldigt enkelt men ju enklare - desto bättre, har ju tidigare provat att göra senap med colemans pulver men det blev ju inget vidare, vad brukar du krydda senapen extra med?

Du verkar ju ha bra koll på husmanskost/tillbehör så jag ser fram emot dina inlägg!!!

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...