Jump to content
IGNORERAD

Svensk husmanskost i Sverige o Thailand.


thomas001

Recommended Posts

Ungefär som lingon och tranbär då? :crazy:

Tranbär (Vaccinium oxycoccus) är en pektin- och C-vitaminrik släkting till lingonen. Tranbären är mycket sura och bör inte plockas förrän efter det att den första frosten minskat surheten i bären något. Växten har långa, krypande stjälkar vilket gör det till en tidsödande syssla att plocka bären, och i Sverige plockas de därför heller inte särskilt mycket. I Finland plockas det däremot massor med tranbär och här görs även en god tranbärslikör, Karpalo. I övrigt kan tranbär användas på samma sätt som lingon.

 

Bra länk om bär och syltning.

 

http://www.dansukker.se/se/inspiration/sylta-och-safta/vaara-vanligaste-bar-och-frukter.aspx

Ändrades av Khun Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 440
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    44

  • Sam sip sam

    34

  • Burken

    31

  • thomas001

    29

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag rekommenderar ni som påstår att cranberries betyder enbart tranbär att studera, göra om läxan  :-)

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

På macro finns två sorter en som ser ut som våra svenska och en med större bär båda heter cranberrys. Vi har provat båda och vi tycker de som liknar de svenska smakar bättre.

Tyvärr är de svensk liknande ofta slut och har man inte planerat så kan man bli utan lingonsylt ett bra tag.

 

Men jag vill passa på att tipsa om att ta den hela frysta laxen till fisk avdelningen och be dem andvända bandsågen till lämpliga skivor.

samt att det är bättre om du skall grava själv att ta de färdiga filerna då slipper du benen.

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar väl ingen roll med det slafset ,smakar väl lika alltting

Dom har oskalad plugg också, för dom som inte fattat vad Thailands folk lever av till största delen

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom har oskalad plugg också, för dom som inte fattat vad Thailands folk lever av till största delen

Jag skattar mig lycklig att jag slipper leva av det ,bara för att dom lever av det behöver väl inte vi det ?
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rekommenderar ni som påstår att cranberries betyder enbart tranbär att studera, göra om läxan   :-)

 

Det betyder inte lingon i alla fall!

 

// mrco

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rekommenderar ni som påstår att cranberries betyder enbart tranbär att studera, göra om läxan   :-)

Det heter "Jag rekommenderar er" inte "jag rekommenderar ni"!

Jag rekommenderar dig att studera (och göra läxan) i både svenska och engelska innan du leker språkpolis!! :crazy:

Ändrades av GreenValley
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rekommenderar ni som påstår att cranberries betyder enbart tranbär att studera, göra om läxan   :-)

Jag håller med dig! Jag hade en engelsman på besök en höst och vi var ute i skogen. Själv hade jag aldrig hört vad lingon heter på engelska, jag har hört någon gång tidigare att det inte finns något engelskt namn på dom av en amerikansk geolog. Hursom helst så sa engelsmannen att de var nästan som cranberries och att det fanns nog ett namn på dom som han hört någon gång, jag tror att han sa namnet men har glömt det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaccinium vitis-idaea is most commonly known in English as lingonberry or cowberry.[3][4][5][6] The name lingonberry originates from the Swedish name lingon for the species.

The genus name Vaccinium is derived from the Latin word vaccinium ("of or relating to cows", from vacca "cow") for a type of berry (possibly the bilberry Vaccinium myrtillus.) [7][8] The specific name is derived from the new Latin word for lingonberries, vitis-idaea; itself ultimately derived from Latin vitis ("vine") and idaea, the feminine form of idaeus (literally "from Mount Ida", used in reference to raspberries Rubus idaeus).[9][10]

There are at least 25 other common names of Vaccinium vitis-idaea worldwide.[3] Other names include:-

 

  • csejka berry
  • foxberry
  • quailberry
  • beaverberry
  • mountain cranberry
  • red whortleberry
  • bearberry
  • lowbush cranberry
  • cougarberry
  • mountain bilberry
  • partridgeberry[11] (in Newfoundland and Cape Breton Island)
  • redberry (in Labrador)

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med dig! Jag hade en engelsman på besök en höst och vi var ute i skogen. Själv hade jag aldrig hört vad lingon heter på engelska, jag har hört någon gång tidigare att det inte finns något engelskt namn på dom av en amerikansk geolog. Hursom helst så sa engelsmannen att de var nästan som cranberries och att det fanns nog ett namn på dom som han hört någon gång, jag tror att han sa namnet men har glömt det.

 

Lingonberries

 

http://scandinavianfood.about.com/od/scandinavianfoodglossary/g/lingonberries.htm

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog där vi kommer att hamna. Det fanns ju en massa andra namn också, jag tror engelsmannnen jag pratade med nämnde mountain bilberries fast jag har för dåligt minne om det för att vara säker. Det har inte varit någon stor grej när man har träffat engelsktalande att inte veta vad lingon heter, därför har jag inte lagt någon större vikt vid det.

 

Lingonberries har jag hört förut men ej av infödda engelskspråkiga. Har därför avfärdat det som svengelska, vilket det förmodligen också är. Pga det myckna resandet så kan mycket väl ordet ha fått fäste i de engelsspråkiga länderna. Smörgåsbord har ju fått fäste redan. England har ju inte några lingon bara tranbär så det är väl naturligt att de som inte vet vad bären som ser ut som tranbär heter kallar dom tranbär. USA vet jag ej om de har lingon, fast Canada bör väl ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog där vi kommer att hamna. Det fanns ju en massa andra namn också, jag tror engelsmannnen jag pratade med nämnde mountain bilberries fast jag har för dåligt minne om det för att vara säker. Det har inte varit någon stor grej när man har träffat engelsktalande att inte veta vad lingon heter, därför har jag inte lagt någon större vikt vid det.

 

Lingonberries har jag hört förut men ej av infödda engelskspråkiga. Har därför avfärdat det som svengelska, vilket det förmodligen också är. Pga det myckna resandet så kan mycket väl ordet ha fått fäste i de engelsspråkiga länderna. Smörgåsbord har ju fått fäste redan. England har ju inte några lingon bara tranbär så det är väl naturligt att de som inte vet vad bären som ser ut som tranbär heter kallar dom tranbär. USA vet jag ej om de har lingon, fast Canada bör väl ha.

Har de inga Lingon?

 

Undrar vad de kallar Lingonveckan då?

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Smörgåsbord och ombudsman är de officiellt exporterade orden från svenskan till engelskan

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Har de inga Lingon?

 

Undrar vad de kallar Lingonveckan då?

 

 

MVH Tommy

Cranberriesweek

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Smörgåsbord och ombudsman är de officiellt exporterade orden från svenskan till engelskan

Lingonberries, har jag svårt att tro att vi ska få kredit för. Men större under har skett!

Javisst, smörgåsbord hör väl till tråden. Men ombudsman, så tråkigt. Så ska vi väl inte ha det! Stackars oss den dag då den förste husmanskostombudsmannen utses.

Om inte 33'an blir utsedd då förstås! Du kommer kroppkakor och palt med lingon och andra välskalade potatisprodukter att serveras varje dag och svensk husmanskost höjas till skyarna internationellt.  Och den vedervärdiga kamsen utan potatis kommer att fördrivas dit den hör hemma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Smörgåsbord och ombudsman är de officiellt exporterade orden från svenskan till engelskan

Inofficiellt i Indien med omnejd, Boforsare ;-)

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lingonberry description

Kingdom Plantae Phylum Tracheophyta Class Magnoliopsida Order Ericales Family Ericaceae Genus Vaccinium (1)

A type of cranberry, the lingonberry (Vaccinium vitis-idaea) is a small,evergreen shrub with edible red berries. It has creeping, spreading shoots and typically grows in low, dense mats (3) (4) (5) (6).

Also known as cowberry, dry ground cranberry, foxberry, mountain cranberry, northern mountain cranberry, partridgeberry, red whortleberry, rock cranberry, wolfberry. Synonyms Vaccinium vitis-idaea var. minusVaccinium vitis-idaea var. punctatum,Vaccinium vitis-idaea var. vitis-idaea.

 

 

Edit: Här är länken   http://www.arkive.org/lingonberry/vaccinium-vitis-idaea/

Ändrades av Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här händer det saker, från 2 sidor med husmanskost :nyam:  till 3 sidor lingonsylt :rotfl: 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här händer det saker, från 2 sidor med husmanskost :nyam:  till 3 sidor lingonsylt :rotfl: 

Snart ramlar väl Tahksin o PM in här!

Link to comment
Dela på andra sajter

Snart ramlar väl Tahksin o PM in här!

 

Lite måtta får det väl ändå vara :nono:

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill se mat!

Okey då! Middag igår kväll!

 

Här ligger en senapspanerad fläskkotlett o råstekta plugg och väntar på vad?

post-8709-0-90602400-1381725178.jpg

 

Trattisar plockade i Thailand,scharlottenlök får stekas ihop.

post-8709-0-57634700-1381725260.jpg

 

Grädde tillsätts...får småkoka ner till stuvning.

post-8709-0-72171800-1381725341.jpg

 

Färdigt! Mumma en Söndagskväll!

post-8709-0-52896400-1381725497.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte vad det är för fel på riktig grädde :nono:

Publicera en bild på riktig grädde, och jag ska köpa det i Thailand.  :)

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...