Jump to content
IGNORERAD

tips om Vietnam


Snucke

Recommended Posts

Hej . jag och ett par kompisar tänkte ta en avstickare 6-8 dagar till Saigon och Nha trang under vår resa till Thailand. Så min fråga är vad har ni som varit där att tipsa och säga om dessa ställen?

 

Snucke

Link to comment
Dela på andra sajter

Arnold Layne

Har lagt ut en tråd om Vietnam tidigare här på forumet , och det finns lite bilder både från Saigon och Nha Trang . Kanske det kan ge lite tips.

 

 

 

If you don´t eat your meat , you can´t have any blåbärspaj !

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lagt ut en tråd om Vietnam tidigare här på forumet , och det finns lite bilder både från Saigon och Nha Trang . Kanske det kan ge lite tips.

 

Tack för alla bilder. Men jag skulle gärna höra mer om vad ni och andra tycker och tänker om landet och lite mer konkreta tips om vad som är värt att göra och se osv.

Men som sagt det var en intressant bildkavalkad. men ni verkar ha haft otur med vädret. Vilken tid på året var ni där?

Snucke

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej . jag och ett par kompisar tänkte ta en avstickare 6-8 dagar till Saigon och Nha trang under vår resa till Thailand. Så min fråga är vad har ni som varit där att tipsa och säga om dessa ställen?

 

Snucke

 

Mer koll på Saigon (Ho Chi Minh City) än Nha Trang där jag inte varit på några år.

Men lite om Saigon i alla fall:

 

Bo

Brukar på något av stadens många mindre hotell, kostar mellan 20-30 USD natten och är helt ok standard tycker jag.

Vill man bo bättre än så finns givetvis de flesta lyxiga hotellkedjor på plats.  Men för lite dyrare boende rekommenderas klassiska Rex Hotell, bland anat känt för sin ”Rooftop Bar” där krigskorrarna sägs ha suttit och rapporterat hem om kriget. http://www.rexhotelvietnam.com/home/.” New Wing” har fräschaste rummen. Pool finns om sånt är viktigt.

 

Att se

Vietnamkriget fascinerar oss västerlänningar fortfarande, fast man får känslan av att vietnameserna själva är rätt trötta på att prata om det. Men visst, besök t.ex. krigsmuseet, ”War Remnants Museum”. Ett propagandamuseum, men ändå en mycket stark upplevelse, man ryggar inte för att visa upp de grymmaste sidorna av kriget, och folkets lidande. Tog några timmar att återhämta sig efter att jag varit där första gången. Cu Chi tunnlarna är också värt ett besök, rätt kul att krypa omkring i de små tunnlarna och den underjordiska värld som Viet Cong skapade.

 

Annars, att bara sitta en att stadens många caféer och titta på folk, på trafiken med alla motorbikes som kryssar sig. Kan inte beskrivas, måste upplevas. Fatta posto t.ex. vid Highland Coffee, Saigon Centre på Le Lai Street.

 

Ben Tanh Market, stor och klassisk marknad under tak, som säljer i princip allt.  Men ska ni shoppa kläder, gå tvärs över gatan (Le Lai Street) till Saigon Square, så slipper ni den hopplöst jobbiga prutningen, som får i alla fall mig att alltid känna mig ”lurad” efter avslutat affär J.

 

Äta

Poh såklart (nudlar) annars är det väl bara att pröva sig fram bland alla rätter. Inte lika kryddstarkt som i Thailand, och nästan godare av det skälet, att det inte ständigt är ”pet mak mak”.

Baguetter, ett arv från fransmännen som åtminstone jag uppskattar (Thailand är ju inte vidare på brödfronten). Finns att köpa både här och där på gatorna och med lite olika sorters fyllning/pålägg.

Restauranttips, tex Cuc Gach Quan, bra mat, trevlig miljö, numera känt för att Brad Pitt och Angelina Jolie åt middag där en kväll för ett par år sedan. Finns recensioner på Tripadvisor

Barbeque Garden – Grilla själv vid bordet, riktigt trevligt (och vettigare grillar än de thailändska)

http://www.barbecuegarden.com/?id=about

 

Dricka

Öl: 333 (Ba Ba Ba), eller Saigon Beer

Kaffe: Vietnam är faktiskt en av världens större kaffeproducenter, och jag tycker kaffet är riktigt gott. Prova Vietnamese drip coffee, som bryggs rätt ner i koppen. Starkt som attan, men gött.

 

Kvällar/Nöjesliv

Chill Saigon http://www.chillsaigon.com/. Jävligt häftig Skybar . Hippt, trendigt, dyrare men riktigt bra drinkar. Tillämpar dresscode, så i alla fall inga shorts eller flip flops/sandaler, då blir det stopp i entrén. Man står ute, och oftast har de riktigt duktiga DJs som spelar musik.

 

Pham Ngu Lao Backpackerområdet, med allt det innebär av resenärer som reser med samma bibel och hamnar på samma ställen när de ska ”uppleva” världen. Men rätt charmigt ändå, att sitta på ngn utebar och dricka billig öl och kolla in folklivet. Här känner man sig utanför om man inte har shorts eller flip flops.

 

Saigon har också många riktigt bra livemusik-pubar. Svårare att hitta eftersom många av dem inte drar så mycket västerlänningar. Rätt mycket västerländska covers dock på vissa ställen. Man har nått slags system där artisterna alternerar mellan flera pubar, och kör typ 3 låtar innan de blir avlösta av ny artist drar vidare till nästa ställe, rätt coolt.  Napoly bar är tips på en, men det finns flera.

 

Mer turistiskt är det på Seventeen Saloon, men ofta bra (filippinska) band.  Sen kan man avsluta kvällen på Apocalypse now, klassiskt fest -och raggningshak för västerlänningar på jakt efter vietnamesiska brudar.

 

Unga vietnameser går istället på nattklubb där man står i sina kompisgäng kring runda bord, oftast med ett helrör dyr Cognac (ytterligare ett arv från franska kolonialtiden), som blandas med soda eller Coca Cola (!), och is. Djävligt hög musik, så man behöver inte bekymra sig om att prata med sina vänner utan kan fokusera på drickat. Prova tex Gossip Club.

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå väder, nu vet jag inte när ni ska åka, men det kan regna rätt fett i Nha Trang en bra bit in i december. Var där ett nyår för några år sedan som regnade bort helt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...