Jump to content
IGNORERAD

Shanghai Auto Museum


Marlon

Recommended Posts

God kväll,

 

Vid sidan av all värdefull kunskap och goda råd man kan hitta här på MPR så uppskattar jag verkligen att läsa bildtrådar. Har själv varit ganska dålig

på att lägga upp bilder men här kommer i alla fall några.

 

Denna veckan har det varit nationaldagsfirande, "Golden Week", i Kina och nästan alla har varit lediga. För att "fördriva tiden" bestämde jag mig för en

dagsutflykt till Shanghai Auto Museum i Anting, en liten stad med ca 50,000 invånare som ligger några mil utanför Shanghai. Jag valde att ta tunnelbanan,

Metro line 11, ut till museet. Namnet på tunnelbanestationen är passande nog "Shanghai Automobile City" och ligger näst längst ut på denna Metro linje.

Här ligger många av bilfabrikerna i Shanghai bla. Audi, GM, Suzuki, Volkswagen m.fl. huserar i området. Här ligger också Shanghai's F1 bana. Nog om det,

resan tog 1,5 timme och kostade 7 RMB (ca 7,50 SEK). Då temperaturen var ganska angenäm, 25 grader och luften för dagen ovanligt ren så blev det

apostlahästarna från tunnelbanestationen till museet.

 

Där borta ligger det!

 

post-6004-0-70059900-1380984643.jpg

 

Så här ser museet ut från utsida, relativt nybyggt och ganska stort.

 

post-6004-0-74865900-1380984720.jpg

 

Inte så mycket folk som jag trodde att det skulle vara, de flesta turisterna håller väl till inne i Shanghai.

Nåja, väl inne så var det bara att lösa entrébiljett, 60 RMB (ca 65 SEK) ville de ha. I sann socialistisk anda samma pris för alla, dvs. farangpriser finns inte på

museer i Kina. Alternativt kan man göra som en del kineser, bara gå in och låsas som att man inte förstår att det kostar pengar. Funkar på många ställen

men inte här, vakterna släppte inte in någon utan biljett även om man "bara skulle gå på toa" eller hade likande dåliga ursäkter.

 

/Marlon

post-6004-0-70059900-1380984643.jpg

post-6004-0-74865900-1380984720.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 43
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Marlon

    30

  • husse

    5

  • Enis

    1

  • Stray Dog

    1

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Museét är uppbyggt som en stor spiral, med 5 våningar där 3 användes till utställningen. Övriga våningar huserade konferansrum, restaurang med bar, etc.

Ganska schysst layout faktiskt.

 

post-6004-0-33813100-1380986165.jpg

 

På bottenvåningen visades bilens histora, från hjulet fram till våra dagar. På de övriga två våningarna visades bilar från hela världen,

dock inga från Sverige (med ett undantag, återkommer längre fram i tråden).

 

Börjar med en tidig jänkare, Oldsmobile från 1904.

 

post-6004-0-06782100-1380986422.jpg

 

En något yngre Cadillac

 

post-6004-0-77292000-1380986513.jpg

 

Även i Europa byggde vi bilar, här en tidig Lancia

 

post-6004-0-27544000-1380986615.jpg

post-6004-0-77054400-1380986632.jpg

 

/Marlon

post-6004-0-33813100-1380986165.jpg

post-6004-0-06782100-1380986422.jpg

post-6004-0-77292000-1380986513.jpg

post-6004-0-27544000-1380986615.jpg

post-6004-0-77054400-1380986632.jpg

Ändrades av Marlon
Link to comment
Dela på andra sajter

Vidare i historien med två viktiga milstolpar.

 

Ford, som applicerade det löpande bandet och som i stort sätt alla biltillverkare fortfarande använder sig av än idag.

 

post-6004-0-07511300-1380987475.jpg

 

Samt Volkswagen, som lanserade en relativt billig bil som vanligt folk hade råd med.

 

post-6004-0-51057300-1380987519.jpg

post-6004-0-52892100-1380987563.jpg

 

Det som var roligt med detta museet var att alla bilar verkade vara i körbart skick, nycklarna satt i tändninglåset och motorernas

blodomlopp var fyllda med vätska. Och är man en gammal inkontinent "Käfer" så måste man ha skydd undertill :)

 

post-6004-0-96361500-1380987538.jpg

 

/Marlon

post-6004-0-07511300-1380987475.jpg

post-6004-0-51057300-1380987519.jpg

post-6004-0-96361500-1380987538.jpg

post-6004-0-52892100-1380987563.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr osäker på modell, men det är en amerikanare. Kanske någon på MPR som vet?

 

post-6004-0-06179000-1380988485.jpg

post-6004-0-88074400-1380988508.jpg

 

Detta är iallafall en Packard. Vilken otroligt vacker bil, som ett konstverk. Jag bara älskar denna tidsepok! Men jag har väl sett för många gangsterfilmer :)

 

post-6004-0-28277700-1380988635.jpg

 

post-6004-0-21029300-1380988974.jpg

 

post-6004-0-36421400-1380989164.jpg

 

Inredningen, så snyggt!

 

post-6004-0-97777900-1380989195.jpg

 

post-6004-0-45371800-1380989242.jpg

 

Innovativ placering av backspegeln

 

post-6004-0-16625700-1380989277.jpg

 

Och kylaremblemet, det var bättre förr!

 

post-6004-0-88357700-1380989510.jpg

 

/Marlon

post-6004-0-06179000-1380988485.jpg

post-6004-0-88074400-1380988508.jpg

post-6004-0-28277700-1380988635.jpg

post-6004-0-21029300-1380988974.jpg

post-6004-0-36421400-1380989164.jpg

post-6004-0-97777900-1380989195.jpg

post-6004-0-45371800-1380989242.jpg

post-6004-0-16625700-1380989277.jpg

post-6004-0-88357700-1380989510.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om T-Forden här, i veckan, 7 Oktober firar Ford 100 år med det löpande bandet :thumbsup:

 

Den snygga fronten, jag gissar på en Chrysler airflow ca 1935

Ändrades av husse

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Med risk för att få på pälsen, motsvarigheten till Amerikanska Packard måste väl vara Brittiska Rolls-Royce.

 

post-6004-0-51969800-1380990207.jpg

 

Läcker inredning även här, förarplatsen (högerstyrt såklart!) är som ett konstverk

 

post-6004-0-13919200-1380990316.jpg

 

samt baksätet, noter kurvhandtagen

 

post-6004-0-95169800-1380990337.jpg

 

/Marlon

post-6004-0-51969800-1380990207.jpg

post-6004-0-13919200-1380990316.jpg

post-6004-0-95169800-1380990337.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Packard är ju en dussinbil, kvaliten stod ju Cord och Duesenberg för, och en liten del av Cadilac

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om T-Forden här, i veckan, 7 Oktober firar Ford 100 år med det löpande bandet :thumbsup:

 

Den snygga fronten, jag gissar på en Chrysler airflow ca 1935

 

Jo, det kan nog stämma att det är en Chrysler. Tack!

 

/Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Packard är ju en dussinbil, kvaliten stod ju Cord och Duesenberg för, och en liten del av Cadilac

 

Jag är för ung för att kunna uttala mig om kvalitén på dessa bilar :) . Men jag uppskattar designen och hantverket som inte finns längre.

 

/Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Vidare till lite nyare skönheter

 

Detta är en bil som ligger mig väldigt varmt om hjärtat. En av världens bästa sportbilar.

Porsche 911, här i 1968 års kostym

 

post-6004-0-26322300-1380991177.jpg

 

post-6004-0-98978600-1380991274.jpg

 

post-6004-0-33486700-1380991323.jpg

 

/Marlon

post-6004-0-26322300-1380991177.jpg

post-6004-0-98978600-1380991274.jpg

post-6004-0-33486700-1380991323.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Avslutar för ikväll med två storheter från Frankrike respektive Italien.

 

post-6004-0-66353100-1380991621.jpg

 

post-6004-0-22149300-1380991641.jpg

 

God natt!

 

/Marlon

post-6004-0-66353100-1380991621.jpg

post-6004-0-22149300-1380991641.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, då kör vi igen!

 

Det här kan tyckas vara en helt vanlig VW Santana, en bil som kanske inte är ihågkommen som någon direkt milstolpe i bilismens historia.

Men just detta exemplar var ett av de första som rullade av VW:s produktionslina i Shanghai 1983 och var startskottet för alla de "Joint Venture"

samarbeten som skulle följa. Idag finns mer eller mindra alla utlänska biltillverkare representerade och tillverkar sina bilar i "Joint Venture" med en

Kinesisk OEM. Så just VW Santana är faktiskt en mycket viktig milstolpe i Kinisisk biltillverkning. Dessutom lever modellen i högsta grad fortfarande,

99% av alla 40.000!? taxibilar i Shanghai är VW Santana, dock av den nyare modell Santana 3000.

 

post-6004-0-59051000-1381051765.jpg

 

Innan VW började bygga bilar i Kina såg nästa alla bilar ut så här, en Shanghai SH760. Detta var den enda massproducerade bilen

i Kina fram till 1980-talet. Så Santanan bidrog verkligen till att modernisera den Kinesiska bilflottan.

 

post-6004-0-46952900-1381052186.jpg

post-6004-0-56024400-1381052203.jpg

 

/Marlon

post-6004-0-59051000-1381051765.jpg

post-6004-0-46952900-1381052186.jpg

post-6004-0-56024400-1381052203.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Fanns några få motorcyklar utställda, det här är en Dong Hai. Tror det är en 750 men jag vet tyvärr inte så mycket om den, kanske någon på MPR som vet mer.

Finns vad jag förstår fortfarande att köpa, har sett några som mullrat förbi på stan och då oftast med en västerlänning bakom styret.

 

post-6004-0-99515300-1381052744.jpg

post-6004-0-65818800-1381052763.jpg

 

/Marlon

post-6004-0-99515300-1381052744.jpg

post-6004-0-65818800-1381052763.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag nämnde ju tidigare att det var bättre förr :) . Kolla in den här kylarprydnaden, såna konstverk får vi tyvärr aldrig se igen :(

 

post-6004-0-00732000-1381053317.jpg

 

post-6004-0-33761400-1381053333.jpg

 

post-6004-0-26302800-1381053346.jpg

 

Och bilen då, jo en Nash Metropolitan från 1959

 

post-6004-0-29134100-1381053368.jpg

 

/Marlon

post-6004-0-00732000-1381053317.jpg

post-6004-0-33761400-1381053333.jpg

post-6004-0-26302800-1381053346.jpg

post-6004-0-29134100-1381053368.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillbaka till min favorit-era inom bilhistorien, då vagnarna och kylaremblemen var konstverk :)

 

Cadillac V16!

 

post-6004-0-62661500-1381071440.jpg

 

post-6004-0-52505800-1381071461.jpg

 

På ren svenska, fy f-n vad vackert!

 

post-6004-0-63990200-1381071482.jpg

 

Ännu en tidig amerikanare, Heine-Velox. Dessa bilar var förövrigt de dyraste i USA vid sin tid, 50% dyrare än Rolls-Royce.

 

post-6004-0-42699000-1381071674.jpg

 

Och man förstår ju varför, här har man inte sparat på krutet! Tänk om jag fick gå upp till min kinesiska inköpare och meddela att vi skulle handla

upp en sådan här logga till vår bil :)

 

post-6004-0-89404500-1381071688.jpg

 

/Marlon

post-6004-0-62661500-1381071440.jpg

post-6004-0-52505800-1381071461.jpg

post-6004-0-63990200-1381071482.jpg

post-6004-0-42699000-1381071674.jpg

post-6004-0-89404500-1381071688.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Forsätter framåt i tiden

 

Osäker, men tror det är en Rover

 

post-6004-0-93943100-1381072542.jpg

 

Det här är enklare, Ford 50:a

 

post-6004-0-81447300-1381072613.jpg

 

En Cadillac Eldorado, jag gissar på en 56:a

 

post-6004-0-16036500-1381072897.jpg

 

/Marlon

post-6004-0-93943100-1381072542.jpg

post-6004-0-81447300-1381072613.jpg

post-6004-0-16036500-1381072897.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Kvällens sista bilder, fler jänkare!

 

post-6004-0-81962200-1381073690.jpg

 

post-6004-0-54977900-1381073704.jpg

 

post-6004-0-18206200-1381073719.jpg

 

post-6004-0-76923800-1381073732.jpg

 

post-6004-0-30461200-1381073748.jpg

 

Dax att sova, fortsätter imorgon!

 

/Marlon

post-6004-0-81962200-1381073690.jpg

post-6004-0-54977900-1381073704.jpg

post-6004-0-18206200-1381073719.jpg

post-6004-0-76923800-1381073732.jpg

post-6004-0-30461200-1381073748.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Forsätter framåt i tiden

 

 

Det här är enklare, Ford 50:a

 

attachicon.gifIMG_1819_s.jpg

 

 

 

/Marlon

Forden är inte det den modellen som kallades Vedette ???

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Forden är inte det den modellen som kallades Vedette ???

 

Som tur är så finns det Google :) . Har kommit fram till att det är en Ford Tudor Sedan från 1950.

 

/Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för fina bilder! Ser fram mot nästa serie. Vi tycks gilla samma tidsepok :-)

Imponerande puts på bilarna, här kan man verkligen snacka Showroom finish!

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag nämnde ju tidigare att det var bättre förr :) . Kolla in den här kylarprydnaden, såna konstverk får vi tyvärr aldrig se igen :(

 

attachicon.gifIMG_1805_s.jpg

 

attachicon.gifIMG_1807_s.jpg

 

attachicon.gifIMG_1808_s.jpg

 

Och bilen då, jo en Nash Metropolitan från 1959

 

attachicon.gifIMG_1806_s.jpg

 

/Marlon

 

 

Nej men usch så förlegat.

 

Sexistiskt så det förslår och inte alls skapat av någon genusforskare som gått på extacy de senaste 15-åren.

Vad säger de militanta feministerna om detta?

Kan man parkera en sådan bil i Sverige utan att ett helt bostadskvarter ska göra någon revolt emot förtrycket.

 

 

 

 

 

 

Nåja, härliga bilder.

Och jag vill ha huvkråka på nästa bil jag köper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som tur är så finns det Google :) . Har kommit fram till att det är en Ford Tudor Sedan från 1950.

 

/Marlon

 

Även kallad  shoebox

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Tyvärr osäker på modell, men det är en amerikanare. Kanske någon på MPR som vet?

 

attachicon.gifIMG_1767_s.jpg

attachicon.gifIMG_1766_s.jpg

 

Detta är iallafall en Packard. Vilken otroligt vacker bil, som ett konstverk. Jag bara älskar denna tidsepok! Men jag har väl sett för många gangsterfilmer :)

 

attachicon.gifIMG_1776_s.jpg

 

attachicon.gifIMG_1769_s.jpg

 

attachicon.gifIMG_1778_s.jpg

 

Inredningen, så snyggt!

 

attachicon.gifIMG_1777_s.jpg

 

attachicon.gifIMG_1781_s.jpg

 

Innovativ placering av backspegeln

 

attachicon.gifIMG_1782_s.jpg

 

Och kylaremblemet, det var bättre förr!

 

attachicon.gifIMG_1771_s.jpg

 

/Marlon

 

Jag får tyvärr inte till en bra förstoring, men tycker att huvprydnaden ser ut som ett bockhuvud vilket jag vill ha till Dodge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...