Marlon Inlagd Oktober 5, 2013 Dela Inlagd Oktober 5, 2013 God kväll, Vid sidan av all värdefull kunskap och goda råd man kan hitta här på MPR så uppskattar jag verkligen att läsa bildtrådar. Har själv varit ganska dålig på att lägga upp bilder men här kommer i alla fall några. Denna veckan har det varit nationaldagsfirande, "Golden Week", i Kina och nästan alla har varit lediga. För att "fördriva tiden" bestämde jag mig för en dagsutflykt till Shanghai Auto Museum i Anting, en liten stad med ca 50,000 invånare som ligger några mil utanför Shanghai. Jag valde att ta tunnelbanan, Metro line 11, ut till museet. Namnet på tunnelbanestationen är passande nog "Shanghai Automobile City" och ligger näst längst ut på denna Metro linje. Här ligger många av bilfabrikerna i Shanghai bla. Audi, GM, Suzuki, Volkswagen m.fl. huserar i området. Här ligger också Shanghai's F1 bana. Nog om det, resan tog 1,5 timme och kostade 7 RMB (ca 7,50 SEK). Då temperaturen var ganska angenäm, 25 grader och luften för dagen ovanligt ren så blev det apostlahästarna från tunnelbanestationen till museet. Där borta ligger det! Så här ser museet ut från utsida, relativt nybyggt och ganska stort. Inte så mycket folk som jag trodde att det skulle vara, de flesta turisterna håller väl till inne i Shanghai. Nåja, väl inne så var det bara att lösa entrébiljett, 60 RMB (ca 65 SEK) ville de ha. I sann socialistisk anda samma pris för alla, dvs. farangpriser finns inte på museer i Kina. Alternativt kan man göra som en del kineser, bara gå in och låsas som att man inte förstår att det kostar pengar. Funkar på många ställen men inte här, vakterna släppte inte in någon utan biljett även om man "bara skulle gå på toa" eller hade likande dåliga ursäkter. /Marlon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Marlon Inlagd Oktober 5, 2013 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 5, 2013 (ändrad) Museét är uppbyggt som en stor spiral, med 5 våningar där 3 användes till utställningen. Övriga våningar huserade konferansrum, restaurang med bar, etc. Ganska schysst layout faktiskt. På bottenvåningen visades bilens histora, från hjulet fram till våra dagar. På de övriga två våningarna visades bilar från hela världen, dock inga från Sverige (med ett undantag, återkommer längre fram i tråden). Börjar med en tidig jänkare, Oldsmobile från 1904. En något yngre Cadillac Även i Europa byggde vi bilar, här en tidig Lancia /Marlon Ändrades Oktober 5, 2013 av Marlon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Marlon Inlagd Oktober 5, 2013 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 5, 2013 Vidare i historien med två viktiga milstolpar. Ford, som applicerade det löpande bandet och som i stort sätt alla biltillverkare fortfarande använder sig av än idag. Samt Volkswagen, som lanserade en relativt billig bil som vanligt folk hade råd med. Det som var roligt med detta museet var att alla bilar verkade vara i körbart skick, nycklarna satt i tändninglåset och motorernas blodomlopp var fyllda med vätska. Och är man en gammal inkontinent "Käfer" så måste man ha skydd undertill /Marlon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Marlon Inlagd Oktober 5, 2013 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 5, 2013 Tyvärr osäker på modell, men det är en amerikanare. Kanske någon på MPR som vet? Detta är iallafall en Packard. Vilken otroligt vacker bil, som ett konstverk. Jag bara älskar denna tidsepok! Men jag har väl sett för många gangsterfilmer Inredningen, så snyggt! Innovativ placering av backspegeln Och kylaremblemet, det var bättre förr! /Marlon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
husse Inlagd Oktober 5, 2013 Dela Inlagd Oktober 5, 2013 (ändrad) På tal om T-Forden här, i veckan, 7 Oktober firar Ford 100 år med det löpande bandet Den snygga fronten, jag gissar på en Chrysler airflow ca 1935 Ändrades Oktober 5, 2013 av husse Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga? Skriftlig Ursäkt ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Marlon Inlagd Oktober 5, 2013 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 5, 2013 Med risk för att få på pälsen, motsvarigheten till Amerikanska Packard måste väl vara Brittiska Rolls-Royce. Läcker inredning även här, förarplatsen (högerstyrt såklart!) är som ett konstverk samt baksätet, noter kurvhandtagen /Marlon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
husse Inlagd Oktober 5, 2013 Dela Inlagd Oktober 5, 2013 Packard är ju en dussinbil, kvaliten stod ju Cord och Duesenberg för, och en liten del av Cadilac Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga? Skriftlig Ursäkt ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Marlon Inlagd Oktober 5, 2013 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 5, 2013 På tal om T-Forden här, i veckan, 7 Oktober firar Ford 100 år med det löpande bandet Den snygga fronten, jag gissar på en Chrysler airflow ca 1935 Jo, det kan nog stämma att det är en Chrysler. Tack! /Marlon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Marlon Inlagd Oktober 5, 2013 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 5, 2013 Packard är ju en dussinbil, kvaliten stod ju Cord och Duesenberg för, och en liten del av Cadilac Jag är för ung för att kunna uttala mig om kvalitén på dessa bilar . Men jag uppskattar designen och hantverket som inte finns längre. /Marlon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Marlon Inlagd Oktober 5, 2013 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 5, 2013 Vidare till lite nyare skönheter Detta är en bil som ligger mig väldigt varmt om hjärtat. En av världens bästa sportbilar. Porsche 911, här i 1968 års kostym /Marlon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Marlon Inlagd Oktober 5, 2013 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 5, 2013 Avslutar för ikväll med två storheter från Frankrike respektive Italien. God natt! /Marlon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Oktober 6, 2013 Dela Inlagd Oktober 6, 2013 Härliga bilar "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Marlon Inlagd Oktober 6, 2013 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 6, 2013 Ok, då kör vi igen! Det här kan tyckas vara en helt vanlig VW Santana, en bil som kanske inte är ihågkommen som någon direkt milstolpe i bilismens historia. Men just detta exemplar var ett av de första som rullade av VW:s produktionslina i Shanghai 1983 och var startskottet för alla de "Joint Venture" samarbeten som skulle följa. Idag finns mer eller mindra alla utlänska biltillverkare representerade och tillverkar sina bilar i "Joint Venture" med en Kinesisk OEM. Så just VW Santana är faktiskt en mycket viktig milstolpe i Kinisisk biltillverkning. Dessutom lever modellen i högsta grad fortfarande, 99% av alla 40.000!? taxibilar i Shanghai är VW Santana, dock av den nyare modell Santana 3000. Innan VW började bygga bilar i Kina såg nästa alla bilar ut så här, en Shanghai SH760. Detta var den enda massproducerade bilen i Kina fram till 1980-talet. Så Santanan bidrog verkligen till att modernisera den Kinesiska bilflottan. /Marlon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Marlon Inlagd Oktober 6, 2013 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 6, 2013 Fanns några få motorcyklar utställda, det här är en Dong Hai. Tror det är en 750 men jag vet tyvärr inte så mycket om den, kanske någon på MPR som vet mer. Finns vad jag förstår fortfarande att köpa, har sett några som mullrat förbi på stan och då oftast med en västerlänning bakom styret. /Marlon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Marlon Inlagd Oktober 6, 2013 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 6, 2013 Jag nämnde ju tidigare att det var bättre förr . Kolla in den här kylarprydnaden, såna konstverk får vi tyvärr aldrig se igen Och bilen då, jo en Nash Metropolitan från 1959 /Marlon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Marlon Inlagd Oktober 6, 2013 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 6, 2013 Tillbaka till min favorit-era inom bilhistorien, då vagnarna och kylaremblemen var konstverk Cadillac V16! På ren svenska, fy f-n vad vackert! Ännu en tidig amerikanare, Heine-Velox. Dessa bilar var förövrigt de dyraste i USA vid sin tid, 50% dyrare än Rolls-Royce. Och man förstår ju varför, här har man inte sparat på krutet! Tänk om jag fick gå upp till min kinesiska inköpare och meddela att vi skulle handla upp en sådan här logga till vår bil /Marlon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Marlon Inlagd Oktober 6, 2013 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 6, 2013 Forsätter framåt i tiden Osäker, men tror det är en Rover Det här är enklare, Ford 50:a En Cadillac Eldorado, jag gissar på en 56:a /Marlon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Marlon Inlagd Oktober 6, 2013 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 6, 2013 Hantverk, så snyggt! /Marlon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Marlon Inlagd Oktober 6, 2013 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 6, 2013 Kvällens sista bilder, fler jänkare! Dax att sova, fortsätter imorgon! /Marlon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
husse Inlagd Oktober 6, 2013 Dela Inlagd Oktober 6, 2013 Forsätter framåt i tiden Det här är enklare, Ford 50:a IMG_1819_s.jpg /Marlon Forden är inte det den modellen som kallades Vedette Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga? Skriftlig Ursäkt ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Marlon Inlagd Oktober 6, 2013 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 6, 2013 Forden är inte det den modellen som kallades Vedette Som tur är så finns det Google . Har kommit fram till att det är en Ford Tudor Sedan från 1950. /Marlon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stray Dog Inlagd Oktober 6, 2013 Dela Inlagd Oktober 6, 2013 Tack för fina bilder! Ser fram mot nästa serie. Vi tycks gilla samma tidsepok Imponerande puts på bilarna, här kan man verkligen snacka Showroom finish! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Oktober 6, 2013 Dela Inlagd Oktober 6, 2013 Jag nämnde ju tidigare att det var bättre förr . Kolla in den här kylarprydnaden, såna konstverk får vi tyvärr aldrig se igen IMG_1805_s.jpg IMG_1807_s.jpg IMG_1808_s.jpg Och bilen då, jo en Nash Metropolitan från 1959 IMG_1806_s.jpg /Marlon Nej men usch så förlegat. Sexistiskt så det förslår och inte alls skapat av någon genusforskare som gått på extacy de senaste 15-åren. Vad säger de militanta feministerna om detta? Kan man parkera en sådan bil i Sverige utan att ett helt bostadskvarter ska göra någon revolt emot förtrycket. Nåja, härliga bilder. Och jag vill ha huvkråka på nästa bil jag köper. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Maloon Inlagd Oktober 7, 2013 Dela Inlagd Oktober 7, 2013 Som tur är så finns det Google . Har kommit fram till att det är en Ford Tudor Sedan från 1950. /Marlon Även kallad shoebox Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest BpaijingKatai Inlagd Oktober 7, 2013 Dela Inlagd Oktober 7, 2013 Tyvärr osäker på modell, men det är en amerikanare. Kanske någon på MPR som vet? IMG_1767_s.jpg IMG_1766_s.jpg Detta är iallafall en Packard. Vilken otroligt vacker bil, som ett konstverk. Jag bara älskar denna tidsepok! Men jag har väl sett för många gangsterfilmer IMG_1776_s.jpg IMG_1769_s.jpg IMG_1778_s.jpg Inredningen, så snyggt! IMG_1777_s.jpg IMG_1781_s.jpg Innovativ placering av backspegeln IMG_1782_s.jpg Och kylaremblemet, det var bättre förr! IMG_1771_s.jpg /Marlon Jag får tyvärr inte till en bra förstoring, men tycker att huvprydnaden ser ut som ett bockhuvud vilket jag vill ha till Dodge. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu