Jump to content
IGNORERAD

Alla asiater håller ändå bara käften


saobaht

Recommended Posts

Ganska bra artikel som bevisar än en gång hur dumma folk är som går på allt.

Hade de som gjort reklam för Bauhaus varit i Japan och kollat på teknik i Japanska badrum och toaletter så skulle de svimma.  

Som jag brukar säga allt är inte bäst i Sverige och svenskar är inte bäst på allt trots att de inbillar sig det.

På något sätt Svenskar alltid jämför sig med de fattiga länder men aldrig de som är rikare och bättre än Sverige.

Konstig att i idrott ska alla vara först men när det gäller kunskap så ska vi vänta på den som är sämst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Tycker också att artikelförfattaren har en poäng.

Jag vet inte hur asiatiska män blir behandlade, men jag har en viss erfarenhet av hur thaikvinnor blir bemötta utifrån ett fördomsfullt perspektiv.

Exempelvis svenskar har för vana att prata jobb när de träffas, och de inleder oftast en ny bekantskap genom att fråga vad den andra personen jobbar med eller vilka tidigare arbetslivserfarenheter personen har. Det blir nästan som vid en intervju då man söker nytt jobb.

- Hej, Kalle/Karin heter jag, vad sysslar du med då?

När väl båda parter har avslöjat valda delar ur sitt CV så vet de vart gemensamma nämnare finns och samtalet kan då glida in på dessa trygga ämnen.

Men jag har lagt märke till att när en vanlig svensk, det kan vara arbetskamrater till min thailändska fru, grannar i huset där vi bor eller släktingar till mig så ställs aldrig några nyfikna frågor till min fru om vad hon arbetade med tidigare, dvs innan hon flyttade till lilla trygga och syndfria Sverige. Av något märkligt hänsynstagande blir hennes tidigare erfarenheter en ickfråga som till varje pris skall undvikas att beröras.

Detta visade ointresse gällande hennes tidigare utbildning och yrkesbana fortgår år ut och år in, detta trotts att både hon och jag har tagit initiativ till att i samtalen flika in hennes utbildningsnivå och tidigare arbete som rice export coordinator hos CP-Group (Thailands största vatvaruproducent).

Det verkar som att svenskar av bekvämlighetsskäl har bestämt sig för att alla Thaitjejer måste ha ett pinsamt förflutet i sexbranschen, om inte på heltid så i alla fall som extraknäck efter ordinarie arbetstid. Därför vill man inte beröra ämnet av "hänsyn" till den stackars thaikvinnan.

Kanske det är lika tabubelagt att i det sociala umgänget vara frågevis och lägga sig i en Thailändskas tidigare yrkesliv som det är för en PK-svensk att bjuda en svart person på en banan?

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som att svenskar av bekvämlighetsskäl har bestämt sig för att alla Thaitjejer måste ha ett pinsamt förflutet i sexbranschen, om inte på heltid så i alla fall som extraknäck efter ordinarie arbetstid. Därför vill man inte beröra ämnet av "hänsyn" till den stackars thaikvinnan.

 

Håller med dig. Vi får aldrig frågan om hennes tidigare sysselsättning, utan det är en upplysning som vi, liksom ni smyger in i samtalet. Tycker mig faktiskt märka en blandning av förvåning och lättnad när vi berättar att hon är sjuksköterska och att vi träffades på hennes jobb. När den upplysningen sjunkit in går det helt plötsligt att nyfiket ställa frågor om allt möjligt, så visst finns förutfattade meningar.

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, det första jag gör när jag träffar en flykting är att fråga om han/hon blivit torterad för man vill ju inte vara PK. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, skulle det sen visa sig att thaidamen svarar att hon haft en lång karriär inom könshandeln så brukar det ju lätta upp stämningen på di flesta bjudningar.

Det finns ju hur många intressanta frågor som helst inom prostitution som kreti och pleti gärna diskuterar med ett fd proffs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker också att artikelförfattaren har en poäng.

Jag vet inte hur asiatiska män blir behandlade, men jag har en viss erfarenhet av hur thaikvinnor blir bemötta utifrån ett fördomsfullt perspektiv.

Exempelvis svenskar har för vana att prata jobb när de träffas, och de inleder oftast en ny bekantskap genom att fråga vad den andra personen jobbar med eller vilka tidigare arbetslivserfarenheter personen har. Det blir nästan som vid en intervju då man söker nytt jobb.

- Hej, Kalle/Karin heter jag, vad sysslar du med då?

När väl båda parter har avslöjat valda delar ur sitt CV så vet de vart gemensamma nämnare finns och samtalet kan då glida in på dessa trygga ämnen.

Men jag har lagt märke till att när en vanlig svensk, det kan vara arbetskamrater till min thailändska fru, grannar i huset där vi bor eller släktingar till mig så ställs aldrig några nyfikna frågor till min fru om vad hon arbetade med tidigare, dvs innan hon flyttade till lilla trygga och syndfria Sverige. Av något märkligt hänsynstagande blir hennes tidigare erfarenheter en ickfråga som till varje pris skall undvikas att beröras.

Detta visade ointresse gällande hennes tidigare utbildning och yrkesbana fortgår år ut och år in, detta trotts att både hon och jag har tagit initiativ till att i samtalen flika in hennes utbildningsnivå och tidigare arbete som rice export coordinator hos CP-Group (Thailands största vatvaruproducent).

Det verkar som att svenskar av bekvämlighetsskäl har bestämt sig för att alla Thaitjejer måste ha ett pinsamt förflutet i sexbranschen, om inte på heltid så i alla fall som extraknäck efter ordinarie arbetstid. Därför vill man inte beröra ämnet av "hänsyn" till den stackars thaikvinnan.

Kanske det är lika tabubelagt att i det sociala umgänget vara frågevis och lägga sig i en Thailändskas tidigare yrkesliv som det är för en PK-svensk att bjuda en svart person på en banan?

SN

Visst finns det kraftiga fördomar om thailänskors förflutna, med all rätt i många fall. Ser inget fel i att det visas hänsyn till detta och låter tjejen själv halka in på det förflutna om det

passar in. Tror att många thailändskor gärna hoppar över denna frågan så det är väl att visa hänsyn på ett ok sätt.

Har inte tjejen ett förflutet i barsvängen så brukar ju annars vi makar vara ganska snabba på att tala om att så inte är fallet, eller hur?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med dig. Vi får aldrig frågan om hennes tidigare sysselsättning, utan det är en upplysning som vi, liksom ni smyger in i samtalet. Tycker mig faktiskt märka en blandning av förvåning och lättnad när vi berättar att hon är sjuksköterska och att vi träffades på hennes jobb. När den upplysningen sjunkit in går det helt plötsligt att nyfiket ställa frågor om allt möjligt, så visst finns förutfattade meningar.

MVH

 

Vi får aldrig heller frågan men när hon eller jag får sagt att hon tidigare var pretty så säger all vad är det eller ja det ser man ju. 

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Nångång i början på 80-talet på frugans första jobb i Sverige vart det nån som frågade om hon åt banan i sängen? :ahh:  Den dagen vart hon ej glad när hon kom hem från jobbet.- :nono:  Sedan dess har hon fått en massa skinn på näsan och kan ge svar på tal :14:

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...