Jump to content
IGNORERAD

Pattaya - Samui transport


sawadee kaa

Recommended Posts

Känner att jag inte har lust att betala de ca 1700 kr t o r Pattaya - Samui med Bangkok Air eftersom det blir nästan 8000 kr för mig och min familj. Undrar vilka alternativa vägar som finns och är det värt den mindre kostnaden mot den extra tiden det tar? Skulle villja veta vad det kostar om man inte tar flyget och hur lååååång tid det tar.

 

Tack på förhand :)

Ändrades av sawadee kaa
Link to comment
Dela på andra sajter

Känner att jag inte har lust att betala de ca 1700 kr t o r Pattaya - Samui med Bangkok Air eftersom det blir nästan 8000 kr för mig och min familj. Undrar vilka alternativa vägar som finns och är det värt den mindre kostnaden mot den extra tiden det tar? Skulle villja veta vad det kostar om man inte tar flyget och hur lååååång tid det tar.

 

Tack på förhand :)

Blir det inte billigare att flyga från Bangkok?

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Borgmästarens Son

Blir det inte billigare att flyga från Bangkok?

De var de inte när jag var nere över jul/nyår

Jag gick i ett kvarter idag
Som en gång var min hela värld
Allting var ju enklare då. Men ingenting kan bli var det var

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, verkar inte så :(

Ganska billigt med buss från Bangkok till surat thani, men 12 timmar kan ju bli lite drygt, funkar iof bra om man tar ett sömnpiller :crazy:

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta bussen från Huahin till Chumpon. Snabbbåt till Koh Tao och vidare till Koh Samui.

Bra tips ,, går där inte några färjor direkt till Samui från Chumpon

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta bussen från Huahin till Chumpon. Snabbbåt till Koh Tao och vidare till Koh Samui.

 

Mitt förslag oxå, snabbåten(flygbåt) heter Lomprayah, tar väl ca 1,5-2h från Chumphon till Ko tao, o ca 1h till ko phangang o ytterligare ca 45 min till Ko samui

Link to comment
Dela på andra sajter

Air Asia från Bangkok till Surat Thani. Flygbuss till Don Sak från Surat.  Färja till Samui (Lipa Noi). Runt 4000B per pers ToR.

 

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta nattåget från bkk-surat thani sedan färja över

Gör en Clirre här he he

 

på nattåget sover ni gott i nybäddade sängar

Link to comment
Dela på andra sajter

Lomprayah tog 1100bath per person från Bangkok - Koh Samui 2012. 11timmar buss och sen snabbfärja från Chumphon i ca 3 timmar.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Lomprayah tog 1100bath per person från Bangkok - Koh Samui 2012. 11timmar buss och sen snabbfärja från Chumphon i ca 3 timmar.

11 timmar var lång tid det ? mkt köande kanske ,måste var bättre att ta nattåget och få sova i en riktig bädd

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar var lång tid det ? mkt köande kanske ,måste var bättre att ta nattåget och få sova i en riktig bädd

Ja, lång tid. Sträckan är lång och bussen plockar upp passagerare efter vägen med ett längre stopp i Hua Hin.

Själv hoppade jag på i Hua Hin och var ju en bra bit på vägen redan.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju välja om man vill ta sig ner till Chumphon lr Surat med buss lr tåg, tåget är i detta fallet mitt val.

Åker du tåg så kan du på Hua lampong(södra tågstationen) köpa en s.k joint ticket där både tåg - buss från Chumphon till hamnen - sen Lomprayah(båten) ingår, pris ca 1400b

Eller så kan du göra som 33:an tipsar om: ta den lite längre tågresan ner till Surat o sen båt därifrån.

Jag har åkt bägge hållen, föredrar personligen Chumphon-alternativet.

Men, numera tar jag oftast flyget, dygnets första o sista flighter till/från Samui brukar ligga någorlunda hyfsat i pris.

 

http://www.lomprayah.com/e/index.htm

Ändrades av mangokid
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med föregående talare. Efter att ha åkt alla alternativen som redan finns i tråden, tycker jag att det är värt flyget. Spar tid och jag som är lång och har ryggvärk slipper lida. Men det är ju som sagt en ekonomisk fråga också.

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

Air Asia från Bangkok till Surat Thani. Flygbuss till Don Sak från Surat.  Färja till Samui (Lipa Noi). Runt 4000B per pers ToR.

 

Mvh

Jag gjorde detta för några veckor sedan, aldrig mera, allt tar för lång tid, nästan en hel dag och nästa gång blir det flyg Bangkok-Ko Samui direkt, klart att det kostar mera men jag tycker det är värt det annars så får man resa nästan en hel dag, flyg Bangkok-Ko Samui tar ca 1 timme.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallvikings förslag är trots allt mest prisvärt, visst flyget är dyrt men det är inte billigare från Bkk.

Visst man kan åka buss till Bkk + flyg till SuratThani, flygbuss till Donsak,färja + minibuss (songtaew) tills du är framme, blir billigare men tar hela dagen, betydligt smidigare med en plats i minibuss till U-Tapao

Billigast men obekvämast är en nattbuss från Bkk direkt till Samui, runt 600 baht finns också ett lite dyrare buss, en Vipbuss, ca 1000 baht från Bkk till Samui, i den sover du som en gris - kanske lite kallt men ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallvikings förslag är trots allt mest prisvärt, visst flyget är dyrt men det är inte billigare från Bkk.

Visst man kan åka buss till Bkk + flyg till SuratThani, flygbuss till Donsak,färja + minibuss (songtaew) tills du är framme, blir billigare men tar hela dagen, betydligt smidigare med en plats i minibuss till U-Tapao

Billigast men obekvämast är en nattbuss från Bkk direkt till Samui, runt 600 baht finns också ett lite dyrare buss, en Vipbuss, ca 1000 baht från Bkk till Samui, i den sover du som en gris - kanske lite kallt men ändå.

Denna mer bekväma buss, Vipbuss, där man sover som en gris :) vad heter denna buss och var går den ifrån, hur lång tid tar den? Till vilket färjeläge åker den, dvs var blir man avsläppt för att ta båten?

Ändrades av sawadee kaa
Link to comment
Dela på andra sajter

Du åker från Bkk runt 19.20 - 20.00, går flera bussar, priset var senast 605 baht och man hamnar vid färjeläget i SuratThani runt 8.00 du få själv bekosta färjebiljetten, var 55 baht kanske idag något dyrare

Finns flera olika alternativa bussar men södra (sai Tai) busstationen kan vara lämpligast, finns även super Vip = bara 3 stolar i bredd, dock dyrare.

Googla bar på vip24 Bangkok kan du nog senare leta dig fram till rätt sida. har ett gammalt telenr:077 420765

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag förstår enl denna sida http://www.thaizer.com/travel-in-Thailand/vip-buses-in-Thailand/ så verkar det finnas en hel del bussar som kallar sig VIP men egentligen inte är det :( Så frågan är vilka bussbolag som har de bästa bussarna (kan inte se att ngn av de bussbolag de nämner i artikeln: "Nakhon Chai Air", "The Transport Company" och "Green Bus Company" går till Samui).

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns 2 eller 3 olika typer av Vipbussar.

24 seats, dessa går till hamnen i SuratThani, ja det gör även 40 seats.

Finns också bussar med ännu färre platser, dock inga som går till SuratThani

Priset rör sig i vilket fall som helst runt 900 baht/enkel.

Vilken normal resebyrå som helst kan fixa - boka denna buss åt dig i Pattaya, dock brukar det vara kö till dessa bussar = minst 2-3 dagar innan avresa bör du boka. Betalar gör du först på södra busstationen - idi*tsäkert, du blir inte lurad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...