Jump to content
IGNORERAD

Thaiföräldrarna är som bortskämda barn…


bob

Recommended Posts

Vad händer om ett Thai/svensk par gifter sig och får gemensamma barn?

Ska barnet få uppfostran att det bara är thaifamiljen som tillhör familjen eller tycker du inte att barnet ska känna att den svenska familjen betyder något mer än bara den ekonomiska biten.

Tro det eller ej, jag och många andra svenskar har också känslor för familj, släkt och vänner.

 

Självklart ska barnen till ett par som kommer från olika länder få lära sig att båda föräldrarnas familjer är viktiga. De behöver få kunskap om hur de olika ländernas sociala struktur fungerar. 

 

Det är det som är föräldrarnas ansvar att lära ut!

Ändrades av Fibromorsa

Nattuggla som vägrar vara vaken dagtid.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 119
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • bob

    17

  • Nemo

    7

  • måne

    6

  • Dr A

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Är det så du tänker så avundas jag inte dig.

Min familj uppfostrade mig till att bry mig om varandra, hjälpa varandra.

Jag finns för min familj och dom finns garanterat för mig.

 

Har inte sagt att jag inte bryr mig om min familj eller mina släktingar. De är viktiga för mig, men jag är inte ansvarig för deras ekonomi eller deras sociala välfärd. Det jag ger till eller det jag får från familj och släkt är inget som påtvingas mig av Sveriges sociala struktur. Det är något som ges med hjärtat!! 

Nattuggla som vägrar vara vaken dagtid.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Sverige har vi ett socialt skyddsnät, där "samhället" har det yttersta ansvaret för alla svenskars försörjning, och som vi ser som en självklarhet i vårt land. Något alla som arbetar (vitt) betalar med skatten (som så många klagar på).

 

Skulle någon svensk avlägsen släkting komma och be om ett ekonomiskt bidrag för t.ex. en bil, skulle vi vägra. I Sverige ska var och en försörja sig själv eller gå till "socialen"/samhället för att få bidrag till "existensminimum".  Som förälder har vi i Sverige försörjningsplikt för våra barn, men inte för andra släktingar. I Thailand är det hela familjen som försörjer barnen, inte bara föräldrarna.

 

Det gäller att se till den totala sociala strukturen och inte bara till det ekonomiska. Det Thailänska samhället  är uppbyggt helt annorlunda än det Svenska! Något som många glömmer! 

 

Visst finns det idag många i Thailand som vill leva på sina släktingar och slippa arbeta. Har aldrig sagt att deras system är perfekt, men vad jag säger är att det är annorlunda och att vi för att förstå behöver lära oss mer om deras sätt att leva och tänka. 

Förmodligen så har jag inte förklarat mig på ett bra sätt. Men det Thailand som jag upplevde för snart 30 år sedan är inte detsamma som det är idag. Då brydde man sig verkligen om varandra än vad som är idag. Då kunde man sätta sig på en fullsatt buss i Bangkok. Kom det in en äldre eller en gravid kvinna flyttade sig alltid de yngre. Jag lämnar alltid plats till dessa, och hoppas att de som inte gör det skäms när en gammal falang gör det som inte ungdomen gör. Ärligt talat tror jag inte de bryr sig bara de får sitta kvar så är det bra. Idag har detta ändrats så mycket att man funderar om det är samma land man kommit till. Rent fysiskt så är det ju det, men rent socialt och kulturellt så är det ett helt annat land.

 

I och med att ett land får det bättre ekonomiskt ändras också de sociala förutsättningarna, till det bättre eller det sämre tar jag inte ställning till. Naturligtvis är det både och, en del till det bättre men även till det sämre. Den kulturella förändring som Thailand gått igenom tycker jag definitivt är till det sämre.

 

Om en thailändare kommer och ber om en bil tror jag att det är väldigt få i släkten som skulle säga ta pengar här och gå och köp dig en bil, betala tillbaka när du har pengar. Det låter ofta ganska fint att familjen tar hand om barnen. Fast jag har pratat med flera tjejer som upplever att detta har gett upphov till ett uttnyttjande som har tagit väldigt hårt på dom. Nu menar jag inte sexuellt utnyttjande utan att dessa barn som tagits om hand om upplevt att de har behandlats som arbetskraft som hela tiden används väldigt hårt.

 

Idag har vi knappast den hemska verkligheten där barn kan säljas till slavarbete både inom t.ex textilindustrin och sexindustrin. Idag finns så många från fattigare länder att ta från. Naturligtvis är det bättre att inte utsätta sitt eget kött och blod för detta, men att nyttja andra från fattigare länder tycker jag inte är så pass mycket bättre heller. Fast thailändarna har naturligtvis upplevt stora förbättringar i och med detta. Nu är jag ute på de extrema kanterna och vandrar igen. Naturligtvis är det så att de stora massorna i Thailand fått det bättre. Men att allt bara ges med hjärtat är inte alltid sanning. Däremot kan jag hålla med om att thailändare är generösare och mindre själviska än vad vi svenskar är numera, fast skillnaden kanske inte är så stor ändå, fast annorlunda. Same same, but different. Framförallt har de lärt sig att uppskatta att ha roligt på ett mera otvunget sätt än vad vi har i Sverige.

 

Kan jag hjälpa min bror med en bil i Sverige gör jag naturligtvis det. På samma sätt har jag och frugan ställt upp för släkten i Thailand, men när det blir ett ensidigt uttnyttjande då har det gått för långt. Det har jag upplevt och många thaitjejer jag känner som bor i Sverige upplever samma uttnyttjande och har tagit avstånd till sin släkt i Thailand. I detta fall skulle thailändarna behöva en annan världsbild, alla utlänningar är inte miljonärer, om man ska dra till med en annan thailändsk generalisering. En modernisering av det thailändska skolsystemet skulle varit på sin plats för länge sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så ni som har gift in er i en Thailänsk familj bör nog ta reda på mer om hur deras sociala och ekonomiska struktur fungerar. Och ni som tänker gifta er med en från Thailand i framtiden bör också ta reda på hur det fungerar där nere. Thailand är inte Sverige och har inte vårt sätt att tänka. Det betyder inte att deras sätt är sämre, utan bara annorlunda.

 

Visst har du rätt i att man skall veta lite mer innan det bär till prästen, men det hoppas jag att de flesta fixar, vad de inte fixar däremot är den ekonomiska förändring svärföräldrarna genomgår då "farangslantarna" förväntas trilla in som manna från himmelen, man blir plötsligt "förmögen" i grannskapets ögon och då kan man väl dela med sig lite till alla "kusiner".

Tror det finns en uppsjö av besvikna svärmödrar då de plötsligt inser att TV och verklighet inte är riktigt samma sak, inte 3 bilar, inte 3 hus, inga resor till Switserland, inget Hollywood och framför allt, ingen fet bankbok, där kommer problemen med allt tiggeri och gnäll om pengar, uppfinningsrikedomen är det inget fel på då det skall fabriceras penningabehov, sick buffalo är bara en nysning!

Och som vanligt är det väl bäst att tillägga att DETTA GÄLLER INTE ALLA!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla släktkonflikter som finns där under ytan.

Land som fördelats orättvist.

Arv som inte delats korrekt.

Spelskulder som regleras av hjälpande släkt.

Hus som blir tvångsinlösta pga spelande familje medlemmar.

Utbildningar som betalats av en annan familj utan "pay back" när barnet vuxit upp & fått ett bra jobb.

Hör om sådant hela tiden.

 

Thailand har enligt min teori definitivt förändrats senast 30åren. Inte till det bättre.

Dålig utbildning i kombination med ett system som premierar den (framgångs)rike & inte uppmuntrar människor till att tänka & analysera själva bäddar nog för en dålig "samhälls moralisk" framtid.

 

Den thailändska generositeten missbrukas ofta. Av thailändarna själva.

Ändrades av Nordsvensk
Link to comment
Dela på andra sajter

Konstaterar att jag dragit vinstlott i svärföräldralotteriet men det är bra att läsa här ifall något skulle hända med det nuvarande förhållandet och man av någon anledning skulle träffa någon ny från Thailand. (Är tveksam till det senare men jag hade inte tänkt att träffa någon i Thailand första vändan heller så osvuret är bäst.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om paret någon gång vill besöka Thailand, kan inte den thailändare som gift sig med en Svensk ens besöka sin biologiska familj om hon/han inte har bidragit till familjen ekonomiskt. Paret som bor i Sverige är då inte välkomna!

 

Nja, så är det säkert i många fall, men inte hos alla. Vi bidrar inte ekonomiskt till hennes familj, p.ga att behovet inte finns eller efterfrågas. Dock brukar det handlas presenter/godis till syskonbarn och ibland ngt husgeråd till föräldrarna. Men vi är i högsta grad välkomna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstaterar att jag dragit vinstlott i svärföräldralotteriet men det är bra att läsa här ifall något skulle hända med det nuvarande förhållandet och man av någon anledning skulle träffa någon ny från Thailand. (Är tveksam till det senare men jag hade inte tänkt att träffa någon i Thailand första vändan heller så osvuret är bäst.)

Du skrev precis vad jag tänkte :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha,frugan har precis prata med svärmor och nu vill hon ha en ny moppe(hon är 84)för grannen har minsann köpt en sån .Hon har aldrig kört moppe men hon vill ha en "for show"  :av-109998:  :av-109998:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha,frugan har precis prata med svärmor och nu vill hon ha en ny moppe(hon är 84)för grannen har minsann köpt en sån .Hon har aldrig kört moppe men hon vill ha en "for show"  :av-109998:  :av-109998:

 

Bara att ta fram "lädret" måne och så vara glad att det inte var en bil grannen hade köpt... :)

Ändrades av bob
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara att ta fram "lädret" måne och så vara glad att det inte var en bil grannen hade köpt... :)

Vi har en skapligt ny moppe där  :crazy: den står bara.Tur att hon inte gått 100 meter upp på gatan,där har en farang byggt en ny kåk  :thumbsup:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle vara intresant med en liten röstning på och kanske även nivåsättning på,hur tiggeriet drabbar oss.

En del verkar ju vara nöjda med sina svärf. Medans många verkar känna igen sig i gnisslande svärmödrar och buttra svärfäder.  :thumbsup:

Ngt jag lärt mig under min tid med thai,är att det är förvånansvärt vanligt med att våra thaifröknar smyger med bidragen till thailandet.

Kanske för att farangen förargas över alla ursäkter över extra pengar som skall skickas. Vet om en thai dam här som av ngn anledning arbetar som bank här i svedala,mkt för o smyga iväg pengar åt andra thaifruar utan poa´s vetskap  :nyam:

Dubbel bokföring alltså,en som gubben kan se och en extra vid sidan av.. 

Personligen är jag helt uppgiven när det gäller min ekonomi,och frugan sticker till mig en slant ibland när vi pratat svärmor och bath  :y10:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inga problem med mina svärföräldrar de har aldrig frågat om pengar däremot så är jag helt säker på att de skulle hjälp sin dotter om hon skulle behöva pengar. Som det är nu klarar vi oss bra på de pengar jag har. Men skulle de sina är jag säker på att de skulle hjälp henne hur de skulle ställa sig till att skuta till pengar vet jag inte men enligt frugan så tror hon att de skulle göra det familjen ställer upp även för mig. Mina föräldrar kan jag däremot ibland höra klagomål från de beklagar sig att de inte längre har råd med båten och vill ha centralare lägenhet sommarbilen funderar de på att sälja pga att pensionen inte räcker till. Mina barn tycker också att allt har blivit dyrt men klagar aldrig utan anpassar sig lättare efter sina inkomster. Jag är glad att ingen frågar rakt ut efter pengar det är väl bara min syster som indirekt har gjort detta. Det verkar som om de flesta i Sverige just nu tycker att pengarna inte räcker till på samma sätt som tidigare. 

Vilket också kan ha sin förklaring till denna tråden det känns helt enkelt inte lika självklart för många att hjälpa sin släkt som de tidigare gjort på grund av tuffare tider i Sverige.

Ändrades av saobaht

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inga problem med mina svärföräldrar de har aldrig frågat om pengar däremot så är jag helt säker på att de skulle hjälp sin dotter om hon skulle behöva pengar. Som det är nu klarar vi oss bra på de pengar jag har. Men skulle de sina är jag säker på att de skulle hjälp henne hur de skulle ställa sig till att skuta till pengar vet jag inte men enligt frugan så tror hon att de skulle göra det familjen ställer upp även för mig. Mina föräldrar kan jag däremot ibland höra klagomål från de beklagar sig att de inte längre har råd med båten och vill ha centralare lägenhet sommarbilen funderar de på att sälja pga att pensionen inte räcker till. Mina barn tycker också att allt har blivit dyrt men klagar aldrig utan anpassar sig lättare efter sina inkomster. Jag är glad att ingen frågar rakt ut efter pengar det är väl bara min syster som indirekt har gjort detta. Det verkar som om de flesta i Sverige just nu tycker att pengarna inte räcker till på samma sätt som tidigare. 

Vilket också kan ha sin förklaring till denna tråden det känns helt enkelt inte lika självklart för många att hjälpa sin släkt som de tidigare gjort på grund av tuffare tider i Sverige.

Sverige har väl råd att ta hand om dem oxå,det var väl så du uttryckte dig eller..... :crazy:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

BOB, bara att anpassa dig efter lokala seder o bruk 

 

När dom tigger så erbjuder du ett lån med 10% månadsränta + att du kräver mark alternativt guld i pant

 

Eller som när frugans systerson ville låna lite småpengar av mig, har for mig att det var 4-5000 Baht , visst ge mig boken till din moppe så går det bra, ville då inte låna pengar.

Ändrades av stefan5300

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

De som har gift sig och svärmor och svärfar fortfarande är i livet, har en alldeles för ung fru. De av er som fortfarande inte är gifta, ta lärdom och gift er inte med alltför unga damer, så slipper ni problemen som ältas här.     :police:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej allihopa, ny här på MPR. 

Tänkte berätta hur mitt ex föräldrar beter sig. Mitt ex är yngst av 4 döttrar.

När äldsta dottern började jobba skulle hon plockas på rubbet, tydligen gjorde hon bra ifrån sig på sitt jobb så det blev bonus vid nyår, svärmor krävde in allt!

Det blev för mycket för äldsta dottern, hon tog livet av sig.

Dotter nummer 2 hade tur o träffa en gubbe som kunde betala sinsod på 100 k,  svärfar betala deras bröllop men var besviken att det blev för lite pengar över till honom själv.

Dotter 3 stod på tur , men hon spelar tingtong så henne har dom gett upp hoppet om att profitera på.

Dotter 4 , (mitt ex) lånade själv pengar för att gå på universitet, när hon sen börja jobba var det samma visa. mer pengar hel tiden.

När mitt ex talade om att hon träffat en gubbe, (mig) så var frågan från svärmor - One million sinsod?  inget annat var intressant.

Jag sa att det är för mycket, men jag kan lägga upp 400 000 sinsod men svärföräldrarna får ge tillbaks sen efter bröllopet när ingen ser.

Nejnej det var inte intressant alls, dom skulle behålla allt. Bröllopet var tänkt att vara minimalt för att ge mesta möjliga avkastning.

Tillomed presenterna skulle de behålla.

 

Har förstått att mitt ex är belagt med skuld, som aldrig blir betald, har hört snacket om "mammas mjölk" osv

 Förra året så gjorde mitt ex bra affärer i fastighetsbranschen,

då skulle mamma o pappa genast ha ett nytt hus, (gubben e 75 bast) trots att de redan har hus. Gamla huset såldes för 300 000,

pengarna ville svärfar ge till munkarna,  det var ju ändå dottern som skulle betala den nya kåken.

Jag försökte avråda mitt ex, sa till henne att lägga undan pengar istället, kan komma sämre tider. Men hon var tvungen.

 

Då sa jag ifrån, Det blir inte en baht från mig, varken sinsod eller nåt annat. Nån måtta får det va

Givetvis bidrog detta mycket till att vi separerade senare.

Ska tala om att exet är 30+, men det hjälper inte

 

Där är en son också i barnaskaran men han drabbas inte av nåt sånt. 

 

Girighet finns överallt, bara ett exempel hur det kan visa sig i den thailändska kulturen.

Givetvis är inte alla thai-svärföräldrar på det viset, hoppas att dom är ett fåtal. xxxxx

 

Ha de gott,  snart dags o åka ner

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, så är det säkert i många fall, men inte hos alla. Vi bidrar inte ekonomiskt till hennes familj, p.ga att behovet inte finns eller efterfrågas. Dock brukar det handlas presenter/godis till syskonbarn och ibland ngt husgeråd till föräldrarna. Men vi är i högsta grad välkomna.

Jag känner igen din situation däremot känner jag inte igen fibermorsans situation, dom är lurade eller fått en sämre släkt som inte tycker att "blod är tjockare än vatten".

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller som när frugans systerson ville låna lite småpengar av mig, har for mig att det var 4-5000 Baht , visst ge mig boken till din moppe så går det bra, ville då inte låna pengar.

Finns val ingen bok nar moppen inte ar betald, eller belanad, sa det funkar bra, jag vet...Anvander samma taktik!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej allihopa, ny här på MPR. 

Tänkte berätta hur mitt ex föräldrar beter sig. Mitt ex är yngst av 4 döttrar.

När äldsta dottern började jobba skulle hon plockas på rubbet, tydligen gjorde hon bra ifrån sig på sitt jobb så det blev bonus vid nyår, svärmor krävde in allt!

Det blev för mycket för äldsta dottern, hon tog livet av sig.

Dotter nummer 2 hade tur o träffa en gubbe som kunde betala sinsod på 100 k,  svärfar betala deras bröllop men var besviken att det blev för lite pengar över till honom själv.

Dotter 3 stod på tur , men hon spelar tingtong så henne har dom gett upp hoppet om att profitera på.

Dotter 4 , (mitt ex) lånade själv pengar för att gå på universitet, när hon sen börja jobba var det samma visa. mer pengar hel tiden.

När mitt ex talade om att hon träffat en gubbe, (mig) så var frågan från svärmor - One million sinsod?  inget annat var intressant.

Jag sa att det är för mycket, men jag kan lägga upp 400 000 sinsod men svärföräldrarna får ge tillbaks sen efter bröllopet när ingen ser.

Nejnej det var inte intressant alls, dom skulle behålla allt. Bröllopet var tänkt att vara minimalt för att ge mesta möjliga avkastning.

Tillomed presenterna skulle de behålla.

 

Har förstått att mitt ex är belagt med skuld, som aldrig blir betald, har hört snacket om "mammas mjölk" osv

 Förra året så gjorde mitt ex bra affärer i fastighetsbranschen,

då skulle mamma o pappa genast ha ett nytt hus, (gubben e 75 bast) trots att de redan har hus. Gamla huset såldes för 300 000,

pengarna ville svärfar ge till munkarna,  det var ju ändå dottern som skulle betala den nya kåken.

Jag försökte avråda mitt ex, sa till henne att lägga undan pengar istället, kan komma sämre tider. Men hon var tvungen.

 

Då sa jag ifrån, Det blir inte en baht från mig, varken sinsod eller nåt annat. Nån måtta får det va

Givetvis bidrog detta mycket till att vi separerade senare.

Ska tala om att exet är 30+, men det hjälper inte

 

Där är en son också i barnaskaran men han drabbas inte av nåt sånt. 

 

Girighet finns överallt, bara ett exempel hur det kan visa sig i den thailändska kulturen.

Givetvis är inte alla thai-svärföräldrar på det viset, hoppas att dom är ett fåtal. xxxxx

 

Ha de gott,  snart dags o åka ner

Hej

 

För mig låter det här näst intill otroligt men samtidigt vet jag ju att en del människor är väldigt giriga och kräver en hel del av sina barn.

 

Kan bara beklaga det inträffade för både för dig, exet och hennes syskon.

 

När man läser sånt här inser man att man har haft tur.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

gulaschbaronen

En liten berättelse. Vi var i Jomtien. Då ringde frugan sin syster som bor i Bangkok och talade om att vi var där. Efter lite diskutioner skulle systern komma på besök. Dagen innan hon skulle komma så ringer hon och säger att hon ska ha pengar för att komma. Vi hade redan talat om för henne att vi stod för mat och husrum och resa ner. men det dög inte utan hon skulle ha pengar också för att komma. Hon kom inte. Härliga syskon det finns

Ha en trevlig söndag

Ja i bland får man även betala "lön" för att vissa skall komma och bli bjudna, då de anser att de förlorar på att vara "lediga" (egen erfaenhet) :y2:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

För mig låter det här näst intill otroligt men samtidigt vet jag ju att en del människor är väldigt giriga och kräver en hel del av sina barn.

 

Kan bara beklaga det inträffade för både för dig, exet och hennes syskon.

 

När man läser sånt här inser man att man har haft tur.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Instämmer.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack & lov är inte alla som ovanstående skräck exempel.

Har själv gjort klart att jag inte bara säger nej, utan även föraktar många thailändares parasit, skryt & show off mentalitet.

Verkar även vara så att vissa thai själva ogillar vad som pågår här & där.

När det kommer till sinsod & annan skit som ska göra grannarna gröna av avund så är det blankt nej.

Ja jag vet att sinsod har en rituell betydelse där mannen ska visa att han är kapabel att skrapa i hop en summa för att kunna ge sin fru en bra framtid bla bla bla..

Självklart hjälper jag gärna till om det behövs & om jag har råd, men det övriga fjäskandet lämnar jag där hän.

Kan till och med kalla mig generös i bland, men då ger jag av glädje & när jag har råd.

I bland får tjejen pikar om att hennes pojkvän allt är bra snål.

Hon brukar kontra med att jag har andra "stora tillgångar"  :ahh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon brukar kontra med att jag har andra "stora tillgångar" 

 

 

Avd: Stor k*k är klen tröst i fattigt hem 

 

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Tanten har bara en "anhörig" kvar i livet i SOS, en gammal moster, den käringen har aldrig fått ett korvöre - baht, kommer heller aldrig att få något. Hon var djävlig redan innan jag träffade Li och har säkert inte blivit bättre = kontakten är + - noll, jag är inte ens säker på att fanskapet bara lever.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...