Jump to content
IGNORERAD

Thaiföräldrarna är som bortskämda barn…


bob

Recommended Posts

Jag har två trevliga svärföräldrar som jag jobbar och står i men, ibland blir det bara för mycket av deras gnäll, de påminner mig mer om mina egna barn när de var små än om föräldrar till min fru…     

 

Jag vet att svärmor bar min fru i 9 månader innan hon föddes och Jag vet att hon sedan fick ligga i födselvärkar i 12 timmar och jag vet att ni har gett henne mat och husrum under hennes uppväxt. Men att ni skall behöva grina som några små barnungar om ni inte får allt ni pekar pga att ni har gjort er plikt som förälder är för mig helt obegripligt…

 

Jag har två vuxna barn som nu snart är klara med sin universitetsutbildning, under deras studietid så har jag gjort allt för att de skall slippa ta studielån dvs jag har stått för mat, husrum, böcker och fickpengar. Allt detta har jag gjort för att de skall få en bättre start i livet än vad jag fick. Då skall jag väl inte när de väl fått jobb göra allt för att skinna dem på varje krona de tjänar för att få tillbaka ”mina” pengar och med ockerränta?

 

Finns det verkligen inga thailändska föräldrar som bara kan uppföra sig som föräldrar och inte som bortskämda barn?  

 

post-5045-0-08517700-1380444922_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 119
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • bob

    17

  • Nemo

    7

  • måne

    6

  • Dr A

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Siam-Nilsson

Vet inte om det finns det Bob, men jag skulle nog tro att det finns många thailändska föräldrar
som älskar sina barn och som inte vill utnyttja barnen på barnens bekostnad.
Som du beskriver det så får man lätt intrycket att dina svärföräldrar inte är särskillt
glada över att de fick ett barn och att de har svårt att glädjas på hennes vägnar.

 
Själv märkte jag också av ekonomisk oportunism från svärfar i början av mitt förhållande med frugan.

 

Då gällde det att med all önskvärd tydlighet sätta ner foten och sätta en tydlig gräns.
Det blev en del gråt och tandagnisslan när jag efter ett par idi*tiska tillbud satte gubben i frysboxen.
Där fick han sitta i flera år.
Men jag är inte den som är den, så nu senast i juni så tog jag in gubben i värmen igen, och då var han betydligt mer foglig.
Hans tidigare "vill ha mentalitet" var som bortblåst och han förstod att jag och frugan gärna bjuder när "vi vill" och inte nödvändigtvis när "han vill".
 
Har man en gång i syfte att bli omtyckt börjat smörja och skämma bort sina thailändska svärföräldrar och släktingar  
genom att säga ja till deras penninglån, ogenomtänkta idéer, köplusta och nyckfulla önskemål om statusprylar extra pensionstillskott
så är risken också stor att det blir jäv*ligt sura miner om man därefter inte fortsätter med pröjsandet tills man själv går på knäna.
Det spelar liksom ingen roll om man tidigare har varit jättesnäll och givmild om man plötsligt säger:  
"- Nä, nu får det vara nog, nu är det vår egen familj och dess behov som gäller".
Gör man ett sådant lappkast, så är också risken stor att man får etiketten som den där dumma Förädar-Farangen som är både Djaj-Damm och Ki-Neo,
och precis som du själv beskrev det, så beter sig då Svärföräldrarna som bortskämda snorungar.
 

 

 

 

SN

 

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag bodde nästan första gången oss mina svärföräldrar så åkte jag och tjejen köpte ett armbands klocka till mig i byn. När vi kom hem så titta svärfar på min klocka pratade med sin dotter hon såg trött ut och förklarade för mig att farsan ville ha likadan som mig.

Svärmor hade besök av sin syster hon hade ny guld ring köpt av sin dotter, nu ville svärmor ha en guld ring sin dotter (innan hon dör (: har diabetes) nä det ingen ring föra ringen hon hade försvann ner i toaletten ( dom använder inte toa papper utan handen ..)

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Här är ett bildbevis på hur butter Svärfar kan bli när han inte får sin vilja igenom.
(men det är bara att ignorera ett sådant barnsligt beteende - för då göder man inte dumheterna) 
 

post-5068-0-68305000-1380449351_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta gäller inte enbart svärföräldrar,syskon har oxå en jävla förmåga att vilja ha "måstesaker".Har fått önskemål om allt från skördetröskor till bilar,husköp,mopeder och barnadoptioner  :ahh: Allt med "dollartecknen" i huvudet  :13:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Detta gäller inte enbart svärföräldrar,syskon har oxå en jävla förmåga att vilja ha "måstesaker".Har fått önskemål om allt från skördetröskor till bilar,husköp,mopeder och barnadoptioner  :ahh: Allt med "dollartecknen" i huvudet  :13:

 

Går det , så går det . . .  :nyam:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja ! lite off men hur i helvete tänker thaiarna när dom gör inbrott i sitt eget hus hände för mig förra helgen, tur att man bara har tre månader kvar i Sverige sen blir det nog några pannben mindre det lovar jag.

 

Med vänlig hälsning FANTASY

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv måste man haft tur,, krävs ingenting från svärsidan nästsn så det är tvärtom, , sist så skulle jag köpa en moppe till oss,, svärfar tyckte det var onödigt med motiveringen att vi har obegränsad tillgång till en av hans den tiden vi är där..

# 27 RIP

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

Samma här,har en underbar svärmor som inte vill ha något.. Vi får tvinga henne att ta lite ledigt ibland och åka in till stan

och shoppa kläder för sig..:) Svärfar har gått bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är ett bildbevis på hur butter Svärfar kan bli när han inte får sin vilja igenom.

(men det är bara att ignorera ett sådant barnsligt beteende - för då göder man inte dumheterna) 

 

attachicon.gifButter svärfar.jpg

Hahahaha!  :14: Herr Nilsson,du är så jädrans klockren  :thumbsup:  Jag är tvungen o fundera flera ggr på om du inte arrangerat bilderna du lägger in. Ser fram emot mera framöver..Din fru´s familj e ju underbar. Morbröder,katojen,galna gammeltanter som dödar gräs. Ja fan,fel träd! Men va tvungen. Villig o betala för o få följa dina berättelser ifrån Thailand´s härliga``

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om det finns det Bob, men jag skulle nog tro att det finns många thailändska föräldrar

som älskar sina barn och som inte vill utnyttja barnen på barnens bekostnad.

Som du beskriver det så får man lätt intrycket att dina svärföräldrar inte är särskillt

glada över att de fick ett barn och att de har svårt att glädjas på hennes vägnar.

 

Själv märkte jag också av ekonomisk oportunism från svärfar i början av mitt förhållande med frugan.

 

Då gällde det att med all önskvärd tydlighet sätta ner foten och sätta en tydlig gräns.

Det blev en del gråt och tandagnisslan när jag efter ett par idi*tiska tillbud satte gubben i frysboxen.

Där fick han sitta i flera år.

Men jag är inte den som är den, så nu senast i juni så tog jag in gubben i värmen igen, och då var han betydligt mer foglig.

Hans tidigare "vill ha mentalitet" var som bortblåst och han förstod att jag och frugan gärna bjuder när "vi vill" och inte nödvändigtvis när "han vill".

 

Har man en gång i syfte att bli omtyckt börjat smörja och skämma bort sina thailändska svärföräldrar och släktingar  

genom att säga ja till deras penninglån, ogenomtänkta idéer, köplusta och nyckfulla önskemål om statusprylar extra pensionstillskott

så är risken också stor att det blir jäv*ligt sura miner om man därefter inte fortsätter med pröjsandet tills man själv går på knäna.

Det spelar liksom ingen roll om man tidigare har varit jättesnäll och givmild om man plötsligt säger:  

"- Nä, nu får det vara nog, nu är det vår egen familj och dess behov som gäller".

Gör man ett sådant lappkast, så är också risken stor att man får etiketten som den där dumma Förädar-Farangen som är både Djaj-Damm och Ki-Neo,

och precis som du själv beskrev det, så beter sig då Svärföräldrarna som bortskämda snorungar.

 

 

 

 

SN

 

Tycker det är tragiskt att se hur även frugans vänner som inte har varken farangman eller en thaiman får ta lån till för att stilla föräldrarnas ha –begär och hur de även om tösen redan har en thaipojkvän försöker få dem att skaffa en farang för att på det viset få mer…

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är ett bildbevis på hur butter Svärfar kan bli när han inte får sin vilja igenom.

(men det är bara att ignorera ett sådant barnsligt beteende - för då göder man inte dumheterna) 

 

attachicon.gifButter svärfar.jpg

 

Hehe, en helt klockren bild på en liten barnunge som inte får som han vill…

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta gäller inte enbart svärföräldrar,syskon har oxå en jävla förmåga att vilja ha "måstesaker".Har fått önskemål om allt från skördetröskor till bilar,husköp,mopeder och barnadoptioner  :ahh: Allt med "dollartecknen" i huvudet  :13:

 

Hade det bara varit syskonen så hade man ju varit glad, men när det kommer släkt som man inte ens viste fanns till som börjar fråga om man inte kan hjälpa till med inköp av både det ena och det andra så blir man ju helt jäkla trött…

Link to comment
Dela på andra sajter

BOB, bara att anpassa dig efter lokala seder o bruk 

 

När dom tigger så erbjuder du ett lån med 10% månadsränta + att du kräver mark alternativt guld i pant

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min svärmor har aldrig bett om nåt, tvärtom så blev jag nästan utskälld när jag ville borra efter vatten första gången jag var där.

Vänta å se om ni trivs tillsammans innan du börjar investera, va den översättning jag fick...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är ett bildbevis på hur butter Svärfar kan bli när han inte får sin vilja igenom.

(men det är bara att ignorera ett sådant barnsligt beteende - för då göder man inte dumheterna)

post-5068-0-68305000-1380449351_thumb.jp

Så jävla bäst, orkade du hålla dig för skratt när du tog denna bild. Bilden är helt suverän :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Så jävla bäst, orkade du hålla dig för skratt när du tog denna bild. Bilden är helt suverän :)

Fick smyga lite när jag tog bilden med mobilkameran :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten berättelse. Vi var i Jomtien. Då ringde frugan sin syster som bor i Bangkok och talade om att vi var där. Efter lite diskutioner skulle systern komma på besök. Dagen innan hon skulle komma så ringer hon och säger att hon ska ha pengar för att komma. Vi hade redan talat om för henne att vi stod för mat och husrum och resa ner. men det dög inte utan hon skulle ha pengar också för att komma. Hon kom inte. Härliga syskon det finns

Ha en trevlig söndag

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är ett bildbevis på hur butter Svärfar kan bli när han inte får sin vilja igenom.

(men det är bara att ignorera ett sådant barnsligt beteende - för då göder man inte dumheterna) 

 

attachicon.gifButter svärfar.jpg

 

 

 

 

 

Hahaha absolut en av de roligare/bättre bilderna jag sett på väldigt länge.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta gäller inte enbart svärföräldrar,syskon har oxå en jävla förmåga att vilja ha "måstesaker".Har fått önskemål om allt från skördetröskor till bilar,husköp,mopeder och barnadoptioner  :ahh: Allt med "dollartecknen" i huvudet  :13:

 

Svärföräldrarna har aldrig varit något problem för oss. Av syskonen är det några som vill ha. Håller med SN när han säger att de måste väl prova! Har man en ATM i släkten, så är det väl konstigt om dom inte går att använda.

Vi har provat detta i ömmande fall. Fungerar absolut inte, vi var väl för snälla med räntan! Är den viktig?

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Ge 1 THB, dom vill ha 10, ge 1000 dom tror du kan ge en mille, bygg ett hus....stackars grannars eventuella dottrar med farange,r ty det kostade 10 mille!

Hagalna lognare har forstort manga andras forhallanden!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Lite krasst skulle jag nog vilja påstå att när en Thailändska aktivt söker sig en Farang som partner eller äkta man,

ja då får man som Farang nästan utgå ifrån att det finns ekonomiska motiv, lik i lasten eller andra "dolda fel" i bakgrunden . . .

Då gäller det att skynda långsamt med giftemål och "investeringar" om man ska hinna upptäcka de bakomliggande orsakerna i tid.

När "sanningen" väl har uppdagats så kan man göra ett överslag på vad kalaset kommer att kosta, både ekonomiskt och socialt (trivselmässigt) och om man då fortfarande tycker att hon är den rätta, dvs "marriage material".

Lite större chans att slippa framtida huvudvärk orsakat av "krångel" och "överraskningar" i ett äktenskap är nog om man träffas mer av en slump, och att man själv som Farangman orkar lägga lite energi på att "uppvakta" damen under en tid och att man på så vis vinner hennes och de framtida svärföräldrarnas gillande.

Även Thaikvinnan måste ju kritiskt fråga sig vad som är orsaken till att en Farangman aktivt söker sig en Thaikvinna?

Vill han ha ett hembiträde, en madrass eller en fru att bygga en framtida familj med?

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Lite större chans att slippa framtida huvudvärk orsakat av "krångel" och "överraskningar" i ett äktenskap är nog om man träffas mer av en slump, och att man själv som Farangman orkar lägga lite energi på att "uppvakta" damen under en tid och att man på så vis vinner hennes och de framtida svärföräldrarnas gillande.

...

SN

 

Är osäker på om det hjälper så mycket.

 

Tror att många mödrar ”planterar” en slags skuldkänsla hos barnen så att de känner sig skyldiga att betala tillbaka allt lidande modern har haft för deras skull. Skulle de då träffa en farang så är återbetalningen bara ”lite” större än om det var en thaiman…   

 

bob

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Lite krasst skulle jag nog vilja påstå att när en Thailändska aktivt söker sig en Farang som partner eller äkta man,

ja då får man som Farang nästan utgå ifrån att det finns ekonomiska motiv, lik i lasten eller andra "dolda fel" i bakgrunden . . .

Då gäller det att skynda långsamt med giftemål och "investeringar" om man ska hinna upptäcka de bakomliggande orsakerna i tid.

När "sanningen" väl har uppdagats så kan man göra ett överslag på vad kalaset kommer att kosta, både ekonomiskt och socialt (trivselmässigt) och om man då fortfarande tycker att hon är den rätta, dvs "marriage material".

Lite större chans att slippa framtida huvudvärk orsakat av "krångel" och "överraskningar" i ett äktenskap är nog om man träffas mer av en slump, och att man själv som Farangman orkar lägga lite energi på att "uppvakta" damen under en tid och att man på så vis vinner hennes och de framtida svärföräldrarnas gillande.

Kul att läsa detta. Jag tror att det var så jag gjorde det för att se om vi båda passade för varandra. Vi blev först ihopparade av gemensamma vänner. Tog ut frugan på div roliga saker och trivdes som fisken i vattnet.

När jag kom hem höll vi kontakt och jag åkte ner ganska omgående. Där vi var tillsammans och talade med varandra väldigt mycket. Sedan hem igen och ner igen.

Sedan åkte frugan ner till Phuket och träffade mig. För där firade svågern 60 årsdag. Fick då träffa nära och kära från min sida. Nästa gång åkte vi upp till hembyn och träffade frugans släkt och vänner. Då visades jag upp. Jag förstod då inte att det började bli allvar. Skillnaden i ålder var betydande. Men det spelade då ingen roll för frugan. Då hade vi träffats ett antal gånger och verkligen försökt lära känna varandra. Målet var att vi verkligen trivdes ihop och inte bara pengar. Sedan kom Maria och giftemål och flytt till mig i Sverige. JAG ÅNGRAR INTE EN SEKUND

  Ändrades av John Khonken
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! OjOjOj vad ni har fått i livet. När man får fru från ett fattig land då gäller det bara pengar. Det tar tid att visa sig, bara vänta. Jag tycker att det är bra att alla kan berätta dåliga saker i Thailand för att de andra som kommer in här ska inte tro att Thailand är alltid paradise. Isan är ordet som thailändare förstår vad det betyder men inte farangar, Tyvärr och lycka till på er.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...