Jump to content
IGNORERAD

Thaiföräldrarna är som bortskämda barn…


bob

Recommended Posts

Konstaterar att jag dragit vinstlott i svärföräldralotteriet men det är bra att läsa här ifall något skulle hända med det nuvarande förhållandet och man av någon anledning skulle träffa någon ny från Thailand. (Är tveksam till det senare men jag hade inte tänkt att träffa någon i Thailand första vändan heller så osvuret är bäst.)

Måste också haft tur med min släkt som är mycket fattig ekonomiskt, har aldrig haft några krav på mig att hjälpa/ge ekonomiskt stöd, enda tjatet är att svärmor vill jag ska flytta dit och bruka marken, visst jag har hjälp till med diverse praktiska saker som när jag tröttnat på den gnällande dåliga pumpen har jag köpt en ny...när jag såg hur de slet på risfälten köpte jag en sån tvåhjulig "traktor" för underlätta...när jag tyckte elen såg livsfarlig ut köpte jag grejor och la "svensk" el...o.s.v.

tror på hjälp till självhjälp och har alltid små projekt att sjösätta när jag är där, men kan ibland känna mig riktigt dum när de kommer och har handlat saker till mig...

Min son gjorde första resan till Thailand förra året med en polare och när de kom dit hade svågern fixat allt med hotell och betalt för en vecka, fixat så folk kom och körde dem och följde med till arenan när de skulle se på muai thai.

Skrattar lite när jag tänker på det….min son ringde hem, tror det var tredje dagen.

-Pappa de vill inte ta emot pengar och de kommer med mat och vatten till hotellet tar våra kläder och lämnar dom dan efter på morgonen när de har frukost med sig, tvättade fast vi sagt att kläderna inte är smutsiga och vi har ätit, dom hade till och med köpt tandborstar, tandkräm, tvål och schampo till oss när vi kom, och dom vill inte ha pengar, så vad gör jag?

Du njuter av den thailändska gästfriheten och när dom kört er till flygplatsen när ni ska hem så har du och polaren en som ni tycker är en vettig summa att ge dem….och gör det som att nu när ni ändå ska åka hem har ni inte nytta av bath mer och tömmer era plånböcker på bath...

och ingen har tappat ansiktet.

Så efter ha läst här och på andra forum inser man att man haft en jäkla tur med en underbar fru och släkten

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 119
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • bob

    17

  • Nemo

    7

  • måne

    6

  • Dr A

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Måste också haft tur med min släkt som är mycket fattig ekonomiskt, har aldrig haft några krav på mig att hjälpa/ge ekonomiskt stöd, enda tjatet är att svärmor vill jag ska flytta dit och bruka marken, visst jag har hjälp till med diverse praktiska saker som när jag tröttnat på den gnällande dåliga pumpen har jag köpt en ny...när jag såg hur de slet på risfälten köpte jag en sån tvåhjulig "traktor" för underlätta...när jag tyckte elen såg livsfarlig ut köpte jag grejor och la "svensk" el...o.s.v.

tror på hjälp till självhjälp och har alltid små projekt att sjösätta när jag är där, men kan ibland känna mig riktigt dum när de kommer och har handlat saker till mig...

Min son gjorde första resan till Thailand förra året med en polare och när de kom dit hade svågern fixat allt med hotell och betalt för en vecka, fixat så folk kom och körde dem och följde med till arenan när de skulle se på muai thai.

Skrattar lite när jag tänker på det….min son ringde hem, tror det var tredje dagen.

-Pappa de vill inte ta emot pengar och de kommer med mat och vatten till hotellet tar våra kläder och lämnar dom dan efter på morgonen när de har frukost med sig, tvättade fast vi sagt att kläderna inte är smutsiga och vi har ätit, dom hade till och med köpt tandborstar, tandkräm, tvål och schampo till oss när vi kom, och dom vill inte ha pengar, så vad gör jag?

Du njuter av den thailändska gästfriheten och när dom kört er till flygplatsen när ni ska hem så har du och polaren en som ni tycker är en vettig summa att ge dem….och gör det som att nu när ni ändå ska åka hem har ni inte nytta av bath mer och tömmer era plånböcker på bath...

och ingen har tappat ansiktet.

Så efter ha läst här och på andra forum inser man att man haft en jäkla tur med en underbar fru och släkten

Hej

 

Roligt att ta del av ytterligare en med positiva upplevelser.

 

Själv tycker jag att den Thailändska gästfriheten, generositeten och ärligheten är näst intill unik i världen.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hej

 

Roligt att ta del av ytterligare en med positiva upplevelser.

 

Själv tycker jag att den Thailändska gästfriheten, generositeten och ärligheten är näst intill unik i världen.

 

Mvh isan lover

 

Man ska inte dra alla under en och samma kam.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska inte ropa hej förens man har ramlat i ån  :crazy:

Finns Dom som blivit bjudna att Bo po Hilton I flera ar helt gratis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste också haft tur med min släkt som är mycket fattig ekonomiskt, har aldrig haft några krav på mig att hjälpa/ge ekonomiskt stöd, enda tjatet är att svärmor vill jag ska flytta dit och bruka marken, visst jag har hjälp till med diverse praktiska saker som när jag tröttnat på den gnällande dåliga pumpen har jag köpt en ny...när jag såg hur de slet på risfälten köpte jag en sån tvåhjulig "traktor" för underlätta...när jag tyckte elen såg livsfarlig ut köpte jag grejor och la "svensk" el...o.s.v.

tror på hjälp till självhjälp och har alltid små projekt att sjösätta när jag är där, men kan ibland känna mig riktigt dum när de kommer och har handlat saker till mig...

Min son gjorde första resan till Thailand förra året med en polare och när de kom dit hade svågern fixat allt med hotell och betalt för en vecka, fixat så folk kom och körde dem och följde med till arenan när de skulle se på muai thai.

Skrattar lite när jag tänker på det….min son ringde hem, tror det var tredje dagen.

-Pappa de vill inte ta emot pengar och de kommer med mat och vatten till hotellet tar våra kläder och lämnar dom dan efter på morgonen när de har frukost med sig, tvättade fast vi sagt att kläderna inte är smutsiga och vi har ätit, dom hade till och med köpt tandborstar, tandkräm, tvål och schampo till oss när vi kom, och dom vill inte ha pengar, så vad gör jag?

Du njuter av den thailändska gästfriheten och när dom kört er till flygplatsen när ni ska hem så har du och polaren en som ni tycker är en vettig summa att ge dem….och gör det som att nu när ni ändå ska åka hem har ni inte nytta av bath mer och tömmer era plånböcker på bath...

och ingen har tappat ansiktet.

Så efter ha läst här och på andra forum inser man att man haft en jäkla tur med en underbar fru och släkten

 

Jag är kanske av naturen en negativ person så jag ser nog glaset som halvtomt i stället för halvfult…

 

Det som du beskriver tror jag det finns en del faranger som praktiserar och så tycker de att ”nej jag står inte för en baht till min frus släkt” eller så finns det de som låter frun behålla hela sin svenska lön och göra precis vad hon vill med dvs i skicka hela eller nästan hela lönen till sin familj i Thailand ”nej jag ger inget till min thailändska familj”. Inte direkt kanske men indirekt så är det ju farangen som står för kalaset…

 

Men som sagt så är jag en negativ person som ser plånboken som halvtom i stället för halvfull…

 

bob

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är kanske av naturen en negativ person så jag ser nog glaset som halvtomt i stället för halvfult…

 

Det som du beskriver tror jag det finns en del faranger som praktiserar och så tycker de att ”nej jag står inte för en baht till min frus släkt” eller så finns det de som låter frun behålla hela sin svenska lön och göra precis vad hon vill med dvs i skicka hela eller nästan hela lönen till sin familj i Thailand ”nej jag ger inget till min thailändska familj”. Inte direkt kanske men indirekt så är det ju farangen som står för kalaset…

 

Men som sagt så är jag en negativ person som ser plånboken som halvtom i stället för halvfull…

 

bob

Trist du har sådana erfarenheter...kan berätta att min fru vill jag ska sköta vår ekonomi(även hennes lön) och vill hon ha slantar så säger hon bara till och får vad hon vill...genom det slipper hon tjat från andra thailändskor om att låna pengar, i övrigt tar vi alltid gemensamma beslut om vad vi satsar i Thailand och visst har vi skickat rena pengar nån gång...kan nog bli 10-20.000bth på ett år som stöd till utsäde och födelsedagar så det är inga större summor och inget vi lider av...däremot brukar jag fixa saker som rullatorer, glasögon, kläder till de äldre, saker till byskolan som kartor, reflexer, böcker, badmintonrack, fotbollar, pingisrack o.s.v. men kostar oss max 1000skr på ett år resten brukar jag få av diverse andra.så visst ger vi till vår thailändska familj men inte p.g.a. de sagt "vi vill ha" utan vi hjälper till där vi tycker det behövs och ger när vi vill för vi mår bra av det själv...kan kanske spela roll att jag inte träffat min fru i en turisthåla som det verkar vara för många och då kanske de har ett annat tänk...exempelvis min fru tjatar ännu efter 5 år var vecka på mig om jag ringt mina föräldrarna och kollat så de har ätit, om allt är väl o.s.v.  hon kommer hem och har köpt mat eller något som hon tycker vi ska ge mina föräldrar (vilket dom inte behöver) men låter som hon är ett unikum när man läser här :ahh:  och som jag skrev tidigare är jag för hjälp till självhjälp och har lärt  min svåger lite hur man driver företag och de har nu nyare bil, ny scooter, aircon. och på det hela ett bättre liv.men de har själv fått slita ihop det och inte fått en krona från oss mer än de 3000bth jag hjälpte han med i början för han skulle få snurr på det....så visst har du delvis rätt Bob att även jag lagt slantar men inte många och det har varit värt varenda krona 

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar som att det är en stor variation på thai familjerna.

Som tjejen försökt att förklara för mig: Vikten av vilken typ av familj en person kommer i från spelar större roll i LOS än i Sverige, där vi mer bedöms & agerar utifrån den individuella individ vi är.

En annan modell av thai fru är den som är anspråkslös & allmänt ointresserad av pengar & status i sin makes närvaro.

I umgänge med thailändare så jämförs det, mäts & vägs pengar, presenter, status etc. Kamelont beteende med andra ord.

Själv har jag både mycket dåliga & mycket bra erfarenheter av thai.

Är tyvärr betydligt misstänksammare & skeptisk i dag än för några år sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trist du har sådana erfarenheter...kan berätta att min fru vill jag ska sköta vår ekonomi(även hennes lön) och vill hon ha slantar så säger hon bara till och får vad hon vill...genom det slipper hon tjat från andra thailändskor om att låna pengar, i övrigt tar vi alltid gemensamma beslut om vad vi satsar i Thailand och visst har vi skickat rena pengar nån gång...kan nog bli 10-20.000bth på ett år som stöd till utsäde och födelsedagar så det är inga större summor och inget vi lider av...däremot brukar jag fixa saker som rullatorer, glasögon, kläder till de äldre, saker till byskolan som kartor, reflexer, böcker, badmintonrack, fotbollar, pingisrack o.s.v. men kostar oss max 1000skr på ett år resten brukar jag få av diverse andra.så visst ger vi till vår thailändska familj men inte p.g.a. de sagt "vi vill ha" utan vi hjälper till där vi tycker det behövs och ger när vi vill för vi mår bra av det själv...kan kanske spela roll att jag inte träffat min fru i en turisthåla som det verkar vara för många och då kanske de har ett annat tänk...exempelvis min fru tjatar ännu efter 5 år var vecka på mig om jag ringt mina föräldrarna och kollat så de har ätit, om allt är väl o.s.v.  hon kommer hem och har köpt mat eller något som hon tycker vi ska ge mina föräldrar (vilket dom inte behöver) men låter som hon är ett unikum när man läser här :ahh:  och som jag skrev tidigare är jag för hjälp till självhjälp och har lärt  min svåger lite hur man driver företag och de har nu nyare bil, ny scooter, aircon. och på det hela ett bättre liv.men de har själv fått slita ihop det och inte fått en krona från oss mer än de 3000bth jag hjälpte han med i början för han skulle få snurr på det.så visst har du delvis rätt Bob att även jag lagt slantar men inte många och det har varit värt varenda krona 

 

 

Antagligen är jag som dig, för ett par veckor sedan så behövde svärfar vinna ”byavalet” och då tyckte jag att han behövde 100 000… så då fick han det, du vet, hjälp till självhjälp…

 

bob

Link to comment
Dela på andra sajter

Antagligen är jag som dig, för ett par veckor sedan så behövde svärfar vinna ”byavalet” och då tyckte jag att han behövde 100 000… så då fick han det, du vet, hjälp till självhjälp…

 

bob

 

Antar att du svarade med ironi?

skrev inte här för göra mig/oss bättre än någon annan här, utan för visa hur det är för mig och att det tydligen kan skilja en hel del...Nordsvensk har helt rätt när han säger att många thailändskor sitter och jämför status, presenter o.s.v. eller som min fru brukar säga med ett litet smile...där sitter dom och spelar madame och tittar ner på mig..men det gör inget för jag vet att jag är mycket rikare än dom, bättre de inte vet...och som jag tror de flesta vet här är avundsjukan minst lika stor som generösiteten bland thailändarna...ville bara med mina inlägg här visa att det finns fler sidor på myntet.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Sverige har vi ett socialt skyddsnät, där "samhället" har det yttersta ansvaret för alla svenskars försörjning, och som vi ser som en självklarhet i vårt land. Något alla som arbetar (vitt) betalar med skatten (som så många klagar på).

 

Skulle någon svensk avlägsen släkting komma och be om ett ekonomiskt bidrag för t.ex. en bil, skulle vi vägra. I Sverige ska var och en försörja sig själv eller gå till "socialen"/samhället för att få bidrag till "existensminimum".  Som förälder har vi i Sverige försörjningsplikt för våra barn, men inte för andra släktingar. I Thailand är det hela familjen som försörjer barnen, inte bara föräldrarna.

 

Det gäller att se till den totala sociala strukturen och inte bara till det ekonomiska. Det Thailänska samhället  är uppbyggt helt annorlunda än det Svenska! Något som många glömmer! 

 

Visst finns det idag många i Thailand som vill leva på sina släktingar och slippa arbeta. Har aldrig sagt att deras system är perfekt, men vad jag säger är att det är annorlunda och att vi för att förstå behöver lära oss mer om deras sätt att leva och tänka.

Phew..:) Får vara glad då att frugans släktingar inte frågar oss om varken bilar eller pengar. Skämtåsido,vet inte vilken sorts familj/släkt du hamnat i men har iaf förstått att syskonen hjälps åt att ta hand om morsan hos oss iaf. Sen klarar sig alla bäst de kan utan att snylta på varann, förutom broderns fru som försöker men går bet..
Link to comment
Dela på andra sajter

 

Antar att du svarade med ironi?

skrev inte här för göra mig/oss bättre än någon annan här, utan för visa hur det är för mig och att det tydligen kan skilja en hel del...Nordsvensk har helt rätt när han säger att många thailändskor sitter och jämför status, presenter o.s.v. eller som min fru brukar säga med ett litet smile...där sitter dom och spelar madame och tittar ner på mig..men det gör inget för jag vet att jag är mycket rikare än dom, bättre de inte vet...och som jag tror de flesta vet här är avundsjukan minst lika stor som generösiteten bland thailändarna...ville bara med mina inlägg här visa att det finns fler sidor på myntet.

 

Ex 1. Du kommer til byn, ser svärfar hacka i risjorden säger till frugan ”skall jag köpa en automatiserad hackare till honom”. Du köper en automatiserad hackare till honom.

Ex 2.  Du kommer til byn, går på toa och lägger en kabel frun ser svärfar hacka i risjorden, hon säger till dig ”skall vi inte köpa en automatiserad hackare till honom”. Du köper en automatiserad hackare till honom.

Ex 3. Du och frun pratar om ditt och datt, du frågar frugan om det inte är någon hon tycker att svärfar skall ha hon säger ”en automatiserad hackare skulle vara bra”. Du köper en automatiserad hackare till honom.

Ex 4. . Du och frun pratar om ditt och datt, hon frågar dig om ni inte skall köpa en automatiserad hackare till svärfar”. Du köper en automatiserad hackare till honom.

 

Vem är det som står för fiolerna Dr A i alla ovan ex?

Link to comment
Dela på andra sajter

bob, on 07 Nov 2013 - 18:52, said:

Ex 1. Du kommer til byn, ser svärfar hacka i risjorden säger till frugan ”skall jag köpa en automatiserad hackare till honom”. Du köper en automatiserad hackare till honom.

Ex 2.  Du kommer til byn, går på toa och lägger en kabel frun ser svärfar hacka i risjorden, hon säger till dig ”skall vi inte köpa en automatiserad hackare till honom”. Du köper en automatiserad hackare till honom.

Ex 3. Du och frun pratar om ditt och datt, du frågar frugan om det inte är någon hon tycker att svärfar skall ha hon säger ”en automatiserad hackare skulle vara bra”. Du köper en automatiserad hackare till honom.

Ex 4. . Du och frun pratar om ditt och datt, hon frågar dig om ni inte skall köpa en automatiserad hackare till svärfar”. Du köper en automatiserad hackare till honom.

 

Vem är det som står för fiolerna Dr A i alla ovan ex?

 

....vem är det som vinner på att gifta sig med en farang, varför gör de detta, varför skulle inte en thaiman duga lika bra...?     :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Sicken tur att man inte har en svärfar då :thumbsup:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Sicken tur att man inte har en svärfar då :thumbsup:

 

Ofta så är det svärmor som är den dominanta figuren.    :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Ofta så är det svärmor som är den dominanta figuren.    :D

Svärmor är världens goaste svärmor.......en sådan underbar person :thumbsup:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Svärmor är världens goaste svärmor....en sådan underbar person :thumbsup:

 

Ex 1. Du kommer til byn, ser svärmor hacka i risjorden säger till frugan ”jag köper en automatiserad hackare till henne”. Du köper en automatiserad hackare till honom.

Ex 2. Du kommer til byn, går på toa och lägger en kabel frun ser svärmor hacka i risjorden, hon säger till dig ”skall vi inte köpa en automatiserad hackare till henne”. Du köper en automatiserad hackare till henne.

Ex 3. Du och frun pratar om ditt och datt, du frågar frugan om det inte är någon hon tycker att svärmor skall ha hon säger ”en automatiserad hackare skulle vara bra”. Du köper en automatiserad hackare till henne.

Ex 4. . Du och frun pratar om ditt och datt, hon frågar dig om ni inte skall köpa en automatiserad hackare till svärmor ”. Du köper en automatiserad hackare till henne.

Link to comment
Dela på andra sajter

.vem är det som vinner på att gifta sig med en farang, varför gör de detta, varför skulle inte en thaiman duga lika bra...?     :rolleyes:

 

Det gör han i 98% av fallen, precis som Ulla på posten gör för farangen...

Link to comment
Dela på andra sajter

De som har gift sig och svärmor och svärfar fortfarande är i livet, har en alldeles för ung fru. De av er som fortfarande inte är gifta, ta lärdom och gift er inte med alltför unga damer, så slipper ni problemen som ältas här.     :police:

Vet inte riktigt hur man ska tolka ditt inlägg? Menar du att alla på forumet är 65+ eller hur tänker du nu? Tycker du kanske att man valt en för ung fru om man är runt 45 och gifter sig med nån som är runt 35 som har föräldrarna i livet? Eller är det kanske så att du har erfarenhet av att du har haft/har en för ung dam och på detta sätt vill avråda andra? För det kan väl inte vara helt ovanligt att svärföräldrarna fortfarande är i livet även om man är gift med nån i sin egen ålder? ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Ex 1. Du kommer til byn, ser svärfar hacka i risjorden säger till frugan ”skall jag köpa en automatiserad hackare till honom”. Du köper en automatiserad hackare till honom.

Ex 2.  Du kommer til byn, går på toa och lägger en kabel frun ser svärfar hacka i risjorden, hon säger till dig ”skall vi inte köpa en automatiserad hackare till honom”. Du köper en automatiserad hackare till honom.

Ex 3. Du och frun pratar om ditt och datt, du frågar frugan om det inte är någon hon tycker att svärfar skall ha hon säger ”en automatiserad hackare skulle vara bra”. Du köper en automatiserad hackare till honom.

Ex 4. . Du och frun pratar om ditt och datt, hon frågar dig om ni inte skall köpa en automatiserad hackare till svärfar”. Du köper en automatiserad hackare till honom.

 

Vem är det som står för fiolerna Dr A i alla ovan ex?

Kunde såklart skrivit mer detaljerat om du ville.lillasyster/svåger som har den egentliga försörningsbördan om föräldrarna och skulle köpa en sådan begagnad tvåhjulsmaskin man brukar se de går efter på åkrarna och då ville jag hjälpa till och bidra med den fantastiska summan av 15.000:- vilket var hälften av kostnaden.hade du letat upp rätt dam och sen vårdat ditt förhållande så hade du antagligen inte behövt sitta här bitter och lägga bokstäver och fantasi på mitt förhållande...jag är lycklig, tydligen inte du...och det verkar störa dig "Bob"!

lägg ner dina komentarer och berätta om dig själv i stället och vad du råkat ut för som gör dig så negativ och bitter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kunde såklart skrivit mer detaljerat om du ville.lillasyster/svåger som har den egentliga försörningsbördan om föräldrarna och skulle köpa en sådan begagnad tvåhjulsmaskin man brukar se de går efter på åkrarna och då ville jag hjälpa till och bidra med den fantastiska summan av 15.000:- vilket var hälften av kostnaden.hade du letat upp rätt dam och sen vårdat ditt förhållande så hade du antagligen inte behövt sitta här bitter och lägga bokstäver och fantasi på mitt förhållande...jag är lycklig, tydligen inte du...och det verkar störa dig "Bob"!

lägg ner dina komentarer och berätta om dig själv i stället och vad du råkat ut för som gör dig så negativ och bitter.

Kanske lika bra att förtydliga.var 15.000:- bth

Link to comment
Dela på andra sajter

Häromdan när regnet öste ner fick jag höra någon som ryckte i ytterdörren. När jag öppnade fick jag till min stora fårvåning se svärmor stå där i ett hällande regn.

Som tur är har jag lyckats lära mig lite thailändska, så jag lyckades få fram några värmande ord.

-Men snälla svärmor, stå inte här ute i regnet, gå hem med dig!

 

WAXO

Link to comment
Dela på andra sajter

.vem är det som vinner på att gifta sig med en farang, varför gör de detta, varför skulle inte en thaiman duga lika bra...?     :rolleyes:

Opposite attracts skulle jag tro, gifter man sig bör väl båda se sig som vinnare annars finns det väl ingen anledning att vara ihop.

Är du gift med ulla på posten?

 

/satanG.

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Kunde såklart skrivit mer detaljerat om du ville.lillasyster/svåger som har den egentliga försörningsbördan om föräldrarna och skulle köpa en sådan begagnad tvåhjulsmaskin man brukar se de går efter på åkrarna och då ville jag hjälpa till och bidra med den fantastiska summan av 15.000:- vilket var hälften av kostnaden.hade du letat upp rätt dam och sen vårdat ditt förhållande så hade du antagligen inte behövt sitta här bitter och lägga bokstäver och fantasi på mitt förhållande...jag är lycklig, tydligen inte du...och det verkar störa dig "Bob"!

lägg ner dina komentarer och berätta om dig själv i stället och vad du råkat ut för som gör dig så negativ och bitter.

 

Herre min skapare, nu fick jag fart på farbror…

Jag hoppas att det bara var mitt inlägg som fick igång farbror och inte att farbror igen tycker att familjen skall ha en aircondition eller en ny toa eller vad det nu månne vara, men som sagt, vad skönt att höra att det i alla fall finns någon på forumet som aldrig behöver ta fram lädret för sin frus släkt, eller hur var det nu…

 

bob

Ändrades av bob
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...