Jump to content
IGNORERAD

Thai körkort


nollsinoll

Recommended Posts

Som sagt detta sker ju under bordet,då kanske dom kan ge 5 år direkt,vad vet jag.

Och ett falskt körkort kan ge dig en otrevlig tid bakom galler i Thailand.

Låter som lite rysk roulett tycker jag.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • micke isaan

    12

  • Soengsang

    7

  • Mr Ning Ning

    5

  • leifen

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Som sagt detta sker ju under bordet,då kanske dom kan ge 5 år direkt,vad vet jag.

Tror inte det, korten utfardas av myndigheterna och inte i nagon shopp!

Men falska fixar dom nog, men va ska man med det till sa enkelt det ar med riktiga! Skulle inte vilja torska!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta görs ju av myndigheterna,inget falskt körkort som Baa säger.

Ändrades av micke isaan
Link to comment
Dela på andra sajter

Att det går att muta sig till ett riktigt körkort är det nog inget tvivel om, vi har ju sett i några trådar att det finns de som mutar sig till visum.man kan ju muta sig till allt i Thailand :)

 

Men helt ärligt, klarar man inte ett körkort i Thailand (som är fan så mycket enklare än tex sverige) så ska man nog inte ut i trafiken, finns redan tillräckligt mycket inkompetenta piloter längs det Thailändska vägarna.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

micke isaan, on 25 Sept 2013 - 18:01, said:

Som sagt detta sker ju under bordet,då kanske dom kan ge 5 år direkt,vad vet jag.

 

Titta på dit nyinköpta körkort, det står ganska tydligt hur länge det gäller.   ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det går att muta sig till ett riktigt körkort är det nog inget tvivel om, vi har ju sett i några trådar att det finns de som mutar sig till visum.man kan ju muta sig till allt i Thailand :)

 

Men helt ärligt, klarar man inte ett körkort i Thailand (som är fan så mycket enklare än tex sverige) så ska man nog inte ut i trafiken, finns redan tillräckligt mycket inkompetenta piloter längs det Thailändska vägarna.

Nu handlar det här om att inte klara av att ta körkortet,och bil kör jag inte i Thailand,så det blir bara för mc som jag kommer ha det till. Så du kan lugnt släppa blicken från buffaloröven och ge dig ut i trafiken fast jag kör min Nouvo där :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu handlar det här om att inte klara av att ta körkortet,och bil kör jag inte i Thailand,så det blir bara för mc som jag kommer ha det till. Så du kan lugnt släppa blicken från buffaloröven och ge dig ut i trafiken fast jag kör min Nouvo där :)

Hur tror du det blir om du krockar med ett annat fordon.

Då kan det lätt gå så att dom märker att ditt körkort är falskt.

Vem tror du blir skyldig till olyckan då??

Oavsett vems fel det är så kommer du ligga illa till.

och din eventuella försäkring gäller inte för att du kör utan giltigt körkort.

I det läget är det försent att ångra sig.

Och det blir du som får betala hela kalaset själv.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur tror du det blir om du krockar med ett annat fordon.

Då kan det lätt gå så att dom märker att ditt körkort är falskt.

Vem tror du blir skyldig till olyckan då??

Oavsett vems fel det är så kommer du ligga illa till.

och din eventuella försäkring gäller inte för att du kör utan giltigt körkort.

I det läget är det försent att ångra sig.

Och det blir du som får betala hela kalaset själv.

Tror inte det är falskt, det är nog ett riktigt körkort producerat av en korrumperad tjänsteman på körkortsmyndigheten, har hört från många håll att det är möjligt och förvånar väl ingen egentligen.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte det är falskt, det är nog ett riktigt körkort producerat av en korrumperad tjänsteman på körkortsmyndigheten, har hört från många håll att det är möjligt och förvånar väl ingen egentligen.

Fullt möjligt.

Samma som att en bilskola garanterar körkort till en som aldrig kört bil tidigare för ca 4000baht.

Undrar hur mkt dom mutar mannen som kollar uppkörningen med?

Jag såg helt klart att han var mkt mindre intresserad när bilskolans bil gjorde sitt prov.

Han tittade inte ens på en del som körde upp,men stämplade glatt OK på körkortsunderlaget.

Amazing Thailand!!

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte det är falskt, det är nog ett riktigt körkort producerat av en korrumperad tjänsteman på körkortsmyndigheten, har hört från många håll att det är möjligt och förvånar väl ingen egentligen.

Helt klart kan man muta sig till ett körkort här i Thailand det har jag själv gjort för 1000 bath  och är väl inget jag är direkt stolt över.

Det jag behövde göra var en reaktionstest, kolla färgseendet samt lyssna till ett föredrag på thai som jag inte förstod. Nu har jag bara kört bil en gång och gör det aldrig mer och moppe kör jag bara om jag är absolut tvungen vilket är sällsynt här i Pattaya.

 

Men...det som Micke isaan påstår att han kan muta sig till ett femårigt kk på direkten bara sådär tror jag inte ett dugg på. Men den som lever får se. ;)

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick precis reda på att det kostar mig 4500 b för ett 5 års thai körkort "bil och mc" i Chaiyaphum :)

Första körkortet är giltigt 1 år och kostar drygt hundra baht.

Lite olika vad du behöver i pappersväg men för mig så vad detta.

Kopia på pass och Non Immigrant Visa

Läkarintyg

Certificate of Residence (fås hos ambassaden eller immigration)

Har man KK från hemlandet så blir det några kopior till.

Observera att man skall ha ett set för varje körkort.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Att det går att muta sig till ett riktigt körkort är det nog inget tvivel om, vi har ju sett i några trådar att det finns de som mutar sig till visum.man kan ju muta sig till allt i Thailand :)

 

Men helt ärligt, klarar man inte ett körkort i Thailand (som är fan så mycket enklare än tex sverige) så ska man nog inte ut i trafiken, finns redan tillräckligt mycket inkompetenta piloter längs det Thailändska vägarna.

 

 

Ja vad vore Thailand om man inte fick mutta.  :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte det är falskt, det är nog ett riktigt körkort producerat av en korrumperad tjänsteman på körkortsmyndigheten, har hört från många håll att det är möjligt och förvånar väl ingen egentligen.

Korkortet ar riktigt !! Man hamnar bara i graddfilen ..bade  teori och uppkorning  godkannes  med en slant till tjanstemannen..2500 baht for mc kortet  bilkortet hade jag redan och behovde bara vaxlas.mvh Nong

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt klart kan man muta sig till ett körkort här i Thailand det har jag själv gjort för 1000 bath  och är väl inget jag är direkt stolt över.

Det jag behövde göra var en reaktionstest, kolla färgseendet samt lyssna till ett föredrag på thai som jag inte förstod. Nu har jag bara kört bil en gång och gör det aldrig mer och moppe kör jag bara om jag är absolut tvungen vilket är sällsynt här i Pattaya.

 

Men...det som Micke isaan påstår att han kan muta sig till ett femårigt kk på direkten bara sådär tror jag inte ett dugg på. Men den som lever får se. ;)

 

Fritz..

Som jag har sagt innan i tråden så är det det jag fick höra,och som jag sagt med så återkommer jag i dec.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

För att förnya ditt gamla?

Jag gjorde det just i Nangrong, det kostar bara typ några hundra för varje kort..4500, där är det nått lurt inblandat.

 

Nesse Batong har polis kompisar, då följer man inte lagen -man leder den!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur som helst kör man varken bättre eller sämre med ett kk, sedan spelar det ingen roll i vilket land du befinner dig i.

Om polisen tar dig i Sverige ser de direkt i sin dator om du har någon rätt eller ej att framföra fordon, oberoende vilket intyg du än visar fram, om inte, måste du byta personnummer med någon som har giltigt svenskt kk

I Thailand gäller oftast internationellt kk (det ettåriga)

Självklart gäller också thaikörkort, minst byråkrati är att ta ett thaikk UTAN att visa upp sitt svenska (mckort), ologiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med det internationella 1-årskörkortet är att du får bara använda det i Thailand de första 90 dagarna. Sedan måste du skaffa thailändskt körkort enligt thailändsk lag

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom tråden heter Thai-körkort så kan jag berätta en lite kul grej. Var ju hemma i Svedala 14 dagar i Mars.

Blev stoppad i en rutinkontroll,körde polarens bil. Snuten ville se körkort samt be mig blåsa.

Visar fram mitt Thai-körkort. Han kollade bak och framsidan och sa att detta får jag inte köra med i Sverige.

Var är ditt Svenska kort? Hemma i Thailand. 

Bad honom snällt att kolla sin dator efter att jag berättat att jag är utflyttad och bor i Thailand.

Tveksamt lurvade han i väg till snut-bilen. Kom tbx efter ca 10 min.

Det var som fan...du får köra med detta kort. 

Vi stod och snackade en stund,han nyfiken på hur det är att bo i Thailand m.m

Behövde inte blåsa och blev önskad lycka till i framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom tråden heter Thai-körkort så kan jag berätta en lite kul grej. Var ju hemma i Svedala 14 dagar i Mars.

Blev stoppad i en rutinkontroll,körde polarens bil. Snuten ville se körkort samt be mig blåsa.

Visar fram mitt Thai-körkort. Han kollade bak och framsidan och sa att detta får jag inte köra med i Sverige.

Var är ditt Svenska kort? Hemma i Thailand. 

Bad honom snällt att kolla sin dator efter att jag berättat att jag är utflyttad och bor i Thailand.

Tveksamt lurvade han i väg till snut-bilen. Kom tbx efter ca 10 min.

Det var som fan...du får köra med detta kort. 

Vi stod och snackade en stund,han nyfiken på hur det är att bo i Thailand m.m

Behövde inte blåsa och blev önskad lycka till i framtiden.

De var intressant att han sa att du får köra på Thailänskt.

 

Körkort från länder utanför EES

För att ett körkort som är utfärdat i en stat utanför EES ska vara giltigt i Sverige, måste det vara giltigt i det land där det har utfärdats, och inte ha bytts ut mot ett svenskt. Körkortet är inte giltigt om du varit folkbokförd i Sverige sedan mer än ett år.

 

http://www.korkortsportalen.se/jag-har-korkort/utlandska-korkort/

 

Måste ju bero på hur man tolkar den sista meninge. Du har ju uppenbarligen varit folkbokfört i Sverige. Är du inte det längre när du har flyttat ut?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

De var intressant att han sa att du får köra på Thailänskt.

 

Körkort från länder utanför EES

För att ett körkort som är utfärdat i en stat utanför EES ska vara giltigt i Sverige, måste det vara giltigt i det land där det har utfärdats, och inte ha bytts ut mot ett svenskt. Körkortet är inte giltigt om du varit folkbokförd i Sverige sedan mer än ett år.

 

http://www.korkortsportalen.se/jag-har-korkort/utlandska-korkort/

 

Måste ju bero på hur man tolkar den sista meninge. Du har ju uppenbarligen varit folkbokfört i Sverige. Är du inte det längre när du har flyttat ut?

 

Tolkningen är att han sedan mer än ett år INTE är folkbokförd i Sverige antagligen eftersom han är utskriven och bosatt i Thailand tror jag

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

De var intressant att han sa att du får köra på Thailänskt.

 

Körkort från länder utanför EES

För att ett körkort som är utfärdat i en stat utanför EES ska vara giltigt i Sverige, måste det vara giltigt i det land där det har utfärdats, och inte ha bytts ut mot ett svenskt. Körkortet är inte giltigt om du varit folkbokförd i Sverige sedan mer än ett år.

 

http://www.korkortsportalen.se/jag-har-korkort/utlandska-korkort/

 

Måste ju bero på hur man tolkar den sista meninge. Du har ju uppenbarligen varit folkbokfört i Sverige. Är du inte det längre när du har flyttat ut?

Jag är utflyttad sedan 7 år tbx. Om jag är folkbokförd eller inte i Sverige...ingen aning. men på mitt senaste personbevis står det: Utflyttad från Sverige. 

var snuten hämtade informationen om att mitt Thai-körkort gäller i Sverige. Ingen susning.

Min adress när det gäller nytt Pass,kontakt med myndigheter i Sverige m.m är ju min adress här i Thailand.

Ändrades av thomas001
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är utflyttad sedan 7 år tbx. Om jag är folkbokförd eller inte i Sverige...ingen aning. men på mitt senaste personbevis står det: Utflyttad från Sverige. 

var snuten hämtade informationen om att mitt Thai-körkort gäller i Sverige. Ingen susning.

Min adress när det gäller nytt Pass,kontakt med myndigheter i Sverige m.m är ju min adress här i Thailand.

Jag trodde man fortfarande var folkbokfört om man fortfarande var Svensk medborgare men utflyttad men det hör tydligen bara ihop med var man bor.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trodde man fortfarande var folkbokfört om man fortfarande var Svensk medborgare men utflyttad men det hör tydligen bara ihop med var man bor.

 Hittade senaste personbeviset. Jag är Avregistrerad från Svensk folkbokföring!! 

post-8709-0-34614000-1380269665_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trodde man fortfarande var folkbokfört om man fortfarande var Svensk medborgare men utflyttad men det hör tydligen bara ihop med var man bor.

Folkbokföring är över de personer som bor i Sverige. Vi som flyttat utomlands "på riktigt" har avregistrerat oss från folkbokföringen. Det har ingenting med medborgarskap att göra, svensk medborgare är jag så länge jag lever oavsett var jag valt att bo.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...