Jump to content
IGNORERAD

Den inbyggda blixten har gett upp på systemkameran


borje222

Recommended Posts

Som sagt, den inbyggda blixten på min Sony systemkamera gav upp i kväll, lagar man sådant här i Sverige?

Eller bara att köpa ett nytt kamerahus...Jag trivs ju med kameran, trots att att den har några år på nacken...

Tacksam för förslag, och ev.bra service verkstäder.

 

Mvh. borje222

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett förslag är ju att köpa en extern blixt.

 

Som bonus så går den ju att flytta med när resten av kameran pajar och du köper en ny.

Destruktör,fjant,fegis och nu även looser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett förslag är ju att köpa en extern blixt.

 

Som bonus så går den ju att flytta med när resten av kameran pajar och du köper en ny.

 

Jo, men Sony är Sony...speciellt blixtfäste enbart för Sony/Minolta...

Samtidigt är det jääkligt irriterande om inte kameran funkar som den skall...

Kanske dags för en Sony Nex?

 

Mvh.borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade vi inte någon här på MPR som jobbade med att laga kameror mm ?

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, ska ni ha några fler matbilder får ni slå era kloka ihop. :crazy:

Skämt o sido, tips...En sak när jag sökt på nätet, väldigt svårt att hitta service verkstäder.

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Prata med killarna på Expert i Flanörhuset

 

/Enis

Det va ett tag sedan Expertkedjan försvann, men namnet hänger säkert kvar

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det va ett tag sedan Expertkedjan försvann, men namnet hänger säkert kvar

 

 

Hehe. Audio Video kanske de heter numera.

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ringde några firmor , och fick klart för mig att ett kostnadsförslag kostade från 800:-, och en kamerareparation från ca. 2000:-...

Det är väl ungefär vad min kamera är värd, med alla objektiv...Ja, det var bara att tänka om, ett nytt kamerahus får det bli!

Satte mig framför datan och gick igenom några alternativ...började från 4500:- men ska man ändå byta, kanske man skulle gå upp lite i pris?

Hittade en för 7500:-, som jag förklarade för frugan att jag bara måååste ha! Hon idi*tförklarade mig direkt, men det var ju mina pengar...

 

När jag nu konstaterat att jag skulle köpa en ny, tänkte jag att då är det väl bara att riva ner den gamla,för det är ju ändå bara skrot, (jag har ju trots allt jobbat som radio/TV reparatör, för 30 år sedan).

Sagt och gjort, hittade ett avbrott i en kabel, bytte ut denna, nu funkar den igen...

Men, nu kommer det stora problemet! Hur tusan ska jag förklara för frugan att jag har en fullt fungerande kamera, och vill köpa en till för 7500:-...

Livet var lättare när jag hade en trasig kamera...

 

post-7126-0-13740100-1379695609.jpg

 

Mvh. borje222

post-7126-0-13740100-1379695609.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Ringde några firmor , och fick klart för mig att ett kostnadsförslag kostade från 800:-, och en kamerareparation från ca. 2000:-...

Det är väl ungefär vad min kamera är värd, med alla objektiv...Ja, det var bara att tänka om, ett nytt kamerahus får det bli!

Satte mig framför datan och gick igenom några alternativ...började från 4500:- men ska man ändå byta, kanske man skulle gå upp lite i pris?

Hittade en för 7500:-, som jag förklarade för frugan att jag bara måååste ha! Hon idi*tförklarade mig direkt, men det var ju mina pengar...

När jag nu konstaterat att jag skulle köpa en ny, tänkte jag att då är det väl bara att riva ner den gamla,för det är ju ändå bara skrot, (jag har ju trots allt jobbat som radio/TV reparatör, för 30 år sedan).

Sagt och gjort, hittade ett avbrott i en kabel, bytte ut denna, nu funkar den igen...

Men, nu kommer det stora problemet! Hur tusan ska jag förklara för frugan att jag har en fullt fungerande kamera, och vill köpa en till för 7500:-...

Livet var lättare när jag hade en trasig kamera...

{style_image_url}/attachicon.gif 100_1094.JPG

Mvh. borje222

Blixt????

Äh, när blixten lägger av så går man på ljusstarkare objektiv.

En bra ursäkt för att shoppa

Sent from my analog teleprinter using A4 paper

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra gjort att riva en kamera och få ihop den igen.

Jag hade samma yrke som dig för 30 år sedan och jag har rivit några kameror som gett mig mardrömmar.

Hur får man in så mycket i en kamera?

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blixt? ???

Äh, när blixten lägger av så går man på ljusstarkare objektiv.

En bra ursäkt för att shoppa

Sent from my analog teleprinter using A4 paper

 

Nja, jag har ju en hel del gamla prylar, men dessa ska funka! Annars är det bara gammalt skit...

Att sitta med ett fräsigt objektiv, med ett halv kasst kamerahus...nej tack, så funkar det inte hos mig...

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag älskar att skruva sönder saker för att se hur de fungerar, har gjort så i hela mitt liv

 

Att få ihop grejerna igen har där emot inte alltid lyckats :crazy: Men det får man ta

 

Håller med om att hur i helvete kan man få in så mycket delar i en kamera

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om att få plats!

 

Förra firman jag jobbade på så bodde vi grannar med dessa herrar http://www.vertx.se/ och de kunde tillverka små grejer :thumbsup:

 

Vi servade deras kylgrejer och nyfiken som man är så fick man se en hel del småprylar som de gjorde

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Nja, jag har ju en hel del gamla prylar, men dessa ska funka! Annars är det bara gammalt skit...

Att sitta med ett fräsigt objektiv, med ett halv kasst kamerahus...nej tack, så funkar det inte hos mig...

Mvh. borje222

Då blir det nytt hus och objektiv!

Hehe

Sent from my analog teleprinter using A4 paper

Link to comment
Dela på andra sajter

Då blir det nytt hus och objektiv!

Hehe

Sent from my analog teleprinter using A4 paper

 

Nja, det är ju dumt att ha allt för bra framför...när det står en klåpare bakom. :crazy:

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, det är ju dumt att ha allt för bra framför...när det står en klåpare bakom. :crazy:

 

Mvh. borje222

Ser ju inte ut som det är en klåpare bakom kameran i dina matbilder,är det din fru som tar kort då eller?

Destruktör,fjant,fegis och nu även looser.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Nja, det är ju dumt att ha allt för bra framför...när det står en klåpare bakom. :crazy:

Mvh. borje222

Nja, man kompenserar för klåparen bakom.

Så gör jag.

Det jag saknar i kunskap betalar jag mig till.

Sent from my analog teleprinter using A4 paper

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser ju inte ut som det är en klåpare bakom kameran i dina matbilder,är det din fru som tar kort då eller?

 

Vem vet, vem vet...Nä det är väl jag som försöker...

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Förslag

 

297957-sony-alpha-99-battery-grip.jpg

 

 

och

 

51akKENFJyL._SL500_AA300_.jpg

 

Mitt förslag, eftersom vi båda inte vågar ta dessa livsavgörande beslut, låt fruarna tjafsa på FB ett par dagar, sedan är alla nöjda över våra tok-köp.

 

Mvh.borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...