Jump to content
IGNORERAD

Hemförsäkring ?


HajKaj

Recommended Posts

Jag snackade lite med min lyckliga stjärna nu under förmiddagen.

 

Hon hade blivit tvungen att byta elkablar in i huset igår då de gamla tydligen brunnit av.

 

Ingen större kostnad för henne, Men jag funderade på vad som kunde ha hänt..

 

 

Huset (ett gammalt trähus) hade ju kunnat brinna ner (upp)

och jag frågade henne om dom hade hemförsäkring. (vilket dom naturligtvis inte har)

 

Min följdfråga då vart. -Varför inte då?

 

som svar fick jag att det var dyrt ??? och svårt att ordna en sådan.

 

 

Min fråga till ER.

 

Hur har ni det med försäkringar på huset ?

Finns det några bra hemförsäkringar över huvudtaget??

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Jag ville försäkra huset och det var inga problem, kostnaden var även det småpengar.

Problemet var att man var tvunget att få ut några stolpar runt tomten som visade hur stor tomten var.

Detta gick finfint, några gubbar från kommunhuset fixade det. Jag har nu väntat 4 år på tomtpapper och det är inget konstigt med det...

Grannarna sa att det tar ca 6 år...

Så jag tror att i städerna med klara tomtgränser är nog de flesta hus försäkrade, det är säkert ett krav som bankerna har.

I byarna är det för omständigt samt tar för lång tid.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Jag ville försäkra huset och det var inga problem, kostnaden var även det småpengar.

Problemet var att man var tvunget att få ut några stolpar runt tomten som visade hur stor tomten var.

Detta gick finfint, några gubbar från kommunhuset fixade det. Jag har nu väntat 4 år på tomtpapper och det är inget konstigt med det...

Grannarna sa att det tar ca 6 år...

Så jag tror att i städerna med klara tomtgränser är nog de flesta hus försäkrade, det är säkert ett krav som bankerna har.

I byarna är det för omständigt samt tar för lång tid.

Erkki

tomtpapper e klara sedan 20 år tillbax, Huset är inte belånat så banken har inget med det att göra,

Hon bor i en liten ?? by norr om ChiangMai. ( ca 120 000 invånare) Kan det vara det som är problemet?

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Då tror jag inte det finns några problem.

Bara att kontakta de som säljer försäkringar, jag var i kontakt med krung thai bank.

Man valde premien lite själv beroende på försäkringsbelopp och mot vad man ville försäkra sig mot.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte exakt då tjejen skötte papperen men tror att banken står för försäkringen om huset är belånad.

Kan ha fel men så fick jag förklarat av en annan som bodde intill.

 

I fall där huset inte är belånad blir det givetvis en annan sak.

Tror knappast att det inom tjejens släkt används försäkringar.

Rejäla hundar och lite vapen skrämmer bort de flesta.

Skulle det brinna så är det inget av värde.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Vi bara promenerade in på Axa (ligger där soi 102 kommer ut på huvudvägen) i HuaHin och sa att vi ville ha en försäkring, Och efter lite dividerande fick vi ett pris och betalade. 

 

Sedan har det bara varit att förlänga varje år. Och det året som det var mycket översvämningar i Thailand drog dom bort lite olika händelser (som översvämning, jordbävning osv). Men året efter var det mesta tillbaks.

 

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi bara promenerade in på Axa (ligger där soi 102 kommer ut på huvudvägen) i HuaHin och sa att vi ville ha en försäkring, Och efter lite dividerande fick vi ett pris och betalade. 

 

Sedan har det bara varit att förlänga varje år. Och det året som det var mycket översvämningar i Thailand drog dom bort lite olika händelser (som översvämning, jordbävning osv). Men året efter var det mesta tillbaks.

 

hf

Bra försäkringsbolag ,så ett år med mkt bränder plockar vi bort brand he he ,låter tryggt :ahh:

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Bra försäkringsbolag ,så ett år med mkt bränder plockar vi bort brand he he ,låter tryggt :ahh:

Pratade med en försäkringsmäklare det året. Och enligt honom så hade alla Thai bolag gjort detsamma och det var ju inte så stor anledning att byta bolag. Och det var ju först när man skulle förnya som det gällde nya regler.   

 

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...