Jump to content
Sign in to follow this  
Guest

"Ni har inte träffats i baren"

Recommended Posts

Kim

Många bartjejer är förbluffande intelligenta och lär sig extremt fort att prata ganska god engelska.

Man behöver inga fina skolor för att ha ett gott språkminne

BTT

Jag håller med om att många bartjejer är förbluffande intelligenta när det kommer till att lära sig talad engelska. Däremot så brukar inte skriftspråket bli lika utvecklat i barmiljön och eftersom det är skriftspråk som används i chatt och dyl via internet så brukar bartjejer oftast lämna det därhän och låta någon universitetsutbildad internetcaféföreståndare sköta internetkonversationen med "pojkvännerna".

Men realtidschatt går oftast fetbort. Så din tes håller tyvärr inte.

• Fint 3

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Buzzen

Många bartjejer är förbluffande intelligenta och lär sig extremt fort att prata ganska god engelska.

BTT

Matafaaaay!! :)

• Fint 6

Peter Hultgren

BTT

,mycket bullshit från dig, träffade min fru på Asok BTS och hon är utbildad civilare och har pluggat 6 år på universitetet. Pratar inte perfekt engelska men helt ok. Jobbar som instrument tekniker på thai för tillfället. Och hon har nog aldrig satt sin fot vare sig i lamp affären eller baren.
  • Fint 6

Guest BpaijingKatai

,mycket bullshit från dig, träffade min fru på Asok BTS och hon är utbildad civilare och har pluggat 6 år på universitetet. Pratar inte perfekt engelska men helt ok. Jobbar som instrument tekniker på thai för tillfället. Och hon har nog aldrig satt sin fot vare sig i lamp affären eller baren.

Vad har detta med intelligenta bartjejer att göra menar du??

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Peter Hultgren

Vad har detta med intelligenta bartjejer att göra menar du??

inget bara det att det går att träffa vanliga tjejer som inte jobbar på bar och pratar bra engelska.
  • Fint 3

Krille

Nja det beror ju på vad man menar med att kunna skriva engelska.

Visst många kan säkert skriva my name is och how are you men min erfarenhet är att intresset för engelska är under nollstrecket hos dom flesta thailändska barn och ungdomar.

Minns en skola i Bangkok där jag pratade med en lärare från australien. Han var helt knäckt eftersom just hans engelskalektioner totalt spårade ur när ca 45 elever gapade och skrek på grund av ointresse.

Medan eleverna satt som ljus på lektionerna med dom thailändska lärarna.

Han menade att det hela var meningslöst eftersom dom flesta eleverna ändå bara skulle köra taxi eller tuk tuk eller sälja soppa och inte hade något behov av att lära sig engelska.

BTT

Du har missat något grundläggande i det den thailändska kulturen - rädslan för att att "förlora ansiktet"

Min uppfattning är att de flesta barn och ungdomar är intresserade av att lära sig engelska. Anledningen till att de inte vågar prata engelska är att det är rädda för att "förlora ansiktet" om det säger fel. Det är också anledningen till att du tror att bartjejer är "förbluffande intelligenta" när det istället handlar om att de faktiskt måste prata engelska för att kunna sköta sitt jobb.

Under de senaste 5 åren har jag vid varje besök i Thailand besökt samma skolklass och hållit lektioner i engelska. I första klass pratade alla nästan oavbrutet men nu vid senaste besöket vågade bara de absolut bästa på engelska prata inför klassen. Ger man dem lite tid och pratar enskilt med dem visar det sig dock att de flesta är riktigt bra på engelska och att det bara handlar om att de inte vågar prata.

Ett annat exempel är sambons kusin som är 23 år och läser en utbildning på universitetet som är helt på engelska. Hon vågar trots det inte prata mer än korta meningar med mig.

Jag tror uppriktigt att du skulle må bra av att vidga dina vyer gällande Thailand.

/Krille

• Fint 6

Baa

inget bara det att det går att träffa vanliga tjejer som inte jobbar på bar och pratar bra engelska.

Men håll med om att framåt natten funkar engelskan bättre än Thai när man ska beställa en till.....tror jag! :17:

• Fint 2

Guest Siam-Nilsson

Du har missat något grundläggande i det den thailändska kulturen - rädslan för att att "förlora ansiktet"

Min uppfattning är att de flesta barn och ungdomar är intresserade av att lära sig engelska. Anledningen till att de inte vågar prata engelska är att det är rädda för att "förlora ansiktet" om det säger fel. Det är också anledningen till att du tror att bartjejer är "förbluffande intelligenta" när det istället handlar om att de faktiskt måste prata engelska för att kunna sköta sitt jobb.

/Krille

Att barbrudar så pass snabbt lär sig att prata Engelska och inte skäms över att eventuellt säga fel, kanske beror på att de redan i och med yrket har förlorat ansiktet.

Så vad har de då att förlora på att eventuellt säga fel? Nada!

Edited by Siam-Nilsson

micke isaan

Tjenare!

...att ni orkar...

kasetavon

Att dom orkar ? Dom har inte ens börjat :)

• Fint 1

Peter Hultgren

Men håll med om att framåt natten funkar engelskan bättre än Thai när man ska beställa en till..tror jag! :17:

håller jag med om Mr Baa och jag har ju varit i Thailand några år nu och sett barer i både Patong här i Bkk och fiskebyn
  • Fint 1

Guest BpaijingKatai

Det är min erfarenhet också!

Krille

Att barbrudar så pass snabbt lär sig att prata Engelska och inte skäms över att eventuellt säga fel, kanske beror på att de redan i och med yrket har förlorat ansiktet.

Så vad har de då att förlora på att eventuellt säga fel? Nada!

Då delar vi helt uppfattning.

/Krille

MaiChai

http://www.dn.se/pa-stan/mer-pa-stan/har-traffar-vi-var-partner/

Ja 13% har träffat sin partner på krogen i Sverige och den ligger på tredje plats i Statistiken efter nätet och jobbet. 

Nu blir det ju svårt för de flesta att träffas på jobbet i Thailand så den statistiken är kanske inte helt relevant men nog träffas folk på barer i Sverige också.