Jump to content
IGNORERAD

Guld eller slav avtal ?


WAXO

Recommended Posts

Sist vi var hemma i Thailand berättade min fru för sin kusin om alla fina blåbär, lingon och svamp vi har hemma i våra fina svenska skogar. Kusinen fick ett resebidrag från sin österrikiske man och gav sig iväg till Sverige. Hon bodde gratis hemma hos oss och kostnaderna för deras bärexpeditioner delades lika. När det var dags att åka hem efter två månader frågade jag hur mycket hon hade tjänat. Hon sa stolt att hon hade nästan 20 000 kr kvar.

Hon var jätteglad att hon fått möjlighet att komma hit och tjäna nästan 100 000 THB på två månader, mot de 1-2000 THB/mån hon drar in hemma i byn på massage och lite ströjobb, mannen är familjeförsörjaren och hon är hemma fru. 

 

Man kan nästan se rubrikerna på löpet hemma i byn,

ARBETA I SVERIGE 1 ÅRSLÖN/mån

 

 

Tänk om vi hade haft ett litet bärplockarföretag där vi anställt henne istället med kollektivavtal, garantilön, arbetstidsreglering och försäkringar.

 

 

Man kan nästan se rubrikerna på löpet hos kvällstidningarna

ARBETARE TVINGADES TILL SLAVAVTAL

 

 

Jag kan inte förstå hur man skall kunna få alla nöjda när vi endast ser saken ur ett perspektiv. Några andra skarpa hjärnor som kan lösa frågan utan succé eller skandal rubriker?

 

WAXO

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Solskenshistoria!

 

Men varför blanda in kollektivavtal? det är väl frivilligt?

 

Klart att om man vill ha hit arbetskraft och köra allt enligt reglena och enligt svenska värderingar, så lönar det sej kanske inte så bra.

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Roligt att höra.Håller med Tommy där.Bäst med pengar tjänar ju naturligtvis dom som kommer hit och bor hos släktingar,som redan är gängad här.Dom blir ju inte lurad.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som att det finns fler som delar min åsikt om detta. Jag anser nämligen att allemansrätten skall utnyttjas med ansvar för eget bruk, inte i kommersiellt syfte.
WIKICitat "Runt sekelskiftet 1900 ansågs sedvänjan att det står var och en fritt att plocka bär i skog och mark vara rådande av ålder."

Om man sedan äter alla bär själv eller kan sälja dem och tjäna en slant, so what ?

 

Att däremot starta bemanningsföretag med eller utan kollektivavtal, ta hit utländsk arbetskraft med diffus uppfattning om alla förhållanden. Ja det verkar en utmärkt lösning att start konflikter mellan företag, arbetare, myndigheter, markägare, allmänhet ..

 

Min inställning innebär en risk att de stora producenterna av sylt & saft får brist på bär. Det kan föra med sig ett högre pris på slutprodukten, som då gör att det blir intressant för fler att plocka och sälja bären till ett bättre pris, vilket borde balansera så småningom.

 

Kanske har vi någon bär baron med husvagnar fulla av säsongsarbetare som har en annan syn på det hela?

 

WAXO

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som att det finns fler som delar min åsikt om detta. Jag anser nämligen att allemansrätten skall utnyttjas med ansvar för eget bruk, inte i kommersiellt syfte.

WIKICitat "Runt sekelskiftet 1900 ansågs sedvänjan att det står var och en fritt att plocka bär i skog och mark vara rådande av ålder."

Om man sedan äter alla bär själv eller kan sälja dem och tjäna en slant, so what ?

 

Att däremot starta bemanningsföretag med eller utan kollektivavtal, ta hit utländsk arbetskraft med diffus uppfattning om alla förhållanden. Ja det verkar en utmärkt lösning att start konflikter mellan företag, arbetare, myndigheter, markägare, allmänhet ..

 

Min inställning innebär en risk att de stora producenterna av sylt & saft får brist på bär. Det kan föra med sig ett högre pris på slutprodukten, som då gör att det blir intressant för fler att plocka och sälja bären till ett bättre pris, vilket borde balansera så småningom.

 

Kanske har vi någon bär baron med husvagnar fulla av säsongsarbetare som har en annan syn på det hela?

 

WAXO

Tror lika som dig, har en kusin som är gift med en thailändska som brukar bjuda hit sin bror och son.

 

Dom har även när det varit dåligt med bär gått med en dock liten men ändå vinst, ett år när det endast fanns

 

blåbär här i våra trakter åkte dom hem med över 100.000 :- kronor vardera.

 

En del av den vinsten beror givetvis på att de bor gratis och har fri bil och endast betalar sim mat och bensin själva.

 

MVH.flor

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick ett brev från min arbetsgivare där man undrade om jag ville gå i pension vid 65,  eller jobba kvar ? Jag valde det senare  :boulay:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Fick ett brev från min arbetsgivare där man undrade om jag ville gå i pension vid 65,  eller jobba kvar ? Jag valde det senare  :boulay:

Normal pensionsålder i mitt kontrakt är 70 år. Skulle knappast tro jag gör det.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror lika som dig, har en kusin som är gift med en thailändska som brukar bjuda hit sin bror och son.

 

Dom har även när det varit dåligt med bär gått med en dock liten men ändå vinst, ett år när det endast fanns

 

blåbär här i våra trakter åkte dom hem med över 100.000 :- kronor vardera.

 

En del av den vinsten beror givetvis på att de bor gratis och har fri bil och endast betalar sim mat och bensin själva.

 

MVH.flor

Ja över 100tusen kr per skalle är ju liten vinst o inte mkt att hurra för..
Link to comment
Dela på andra sajter

Normal pensionsålder i mitt kontrakt är 70 år. Skulle knappast tro jag gör det.

 

/ SatanG

Tur man ente haur nåt kontrakt då :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...

Ska nog börja plocka ut sekiner i vinter.Ingen ide att låta dom brinna inne,skiter i om masen tar litta :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...