Jump to content
IGNORERAD

Kökskniv


Keithan

Recommended Posts

Hejsan alla profs- och amatörkockar.

Jag har sett att många TV-kockar har köksknivar som ser ut som plast.

Men det är det förstås inte.

Vad är det ?

Ock vad är det som är som bra med dom ?

post-5641-0-15940900-1378372380.jpg

 

post-5641-0-15940900-1378372380.jpg

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Det är keramiska knivar och de är riktigt hårda, behåller därför skärpan längre. På bekostnad av sämre känsla är min personliga uppfattning. Sedan vet jag inte hur man slipar dem när det väl behövs.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Dessa går lättare genom säkerhetskontrollen. Där av att kockar använder sig av dessa.

 

Eller så är det precis som Abrafo skriver.

Fast tappar man dessa knivar i golvet så kan dom gå sönder, tydligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pa 70 talet kom det japanska  koksknivar  som till vissa delar bestod av keramik..dom skulle ocksa slipas med ett keramiskt slipstal..omtaliga for slag och stotar..Till amatorkocken i hemmet    ok.men inget for  yrkeskockar.enligt min uppfattning...MVH  NONG

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste ha ett diamantbryne och det kan tydligen vara lite knepigt att slipa knivarna

 

 

I Thailand använder jag dessa knivar

post-3485-0-48951600-1378378586.jpg

 

Gömda på en säker plats då ingen thai  får använda dom! inte ens min fru :police:

för hon har förstört tillräckligt många knivar redan :crazy:

 

 

 

post-3485-0-48951600-1378378586.jpg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste ha ett diamantbryne och det kan tydligen vara lite knepigt att slipa knivarna

 

 

I Thailand använder jag dessa knivar

attachicon.gifKnivar.jpg

 

Gömda på en säker plats då ingen thai  får använda dom! inte ens min fru :police:

för hon har förstört tillräckligt många knivar redan :crazy:

 

Lite kopia på Global knivarna

 

Rebnel

Det jag inte orkar göra idag tar vi en annan dag.

# Len

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite kopia på Global knivarna

 

Rebnel

Ja det har du rätt i. Fick dom av en restaurangägare här i svedala och tog med till huset i byn

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, originalet är så vitt jag vet en keramisk kniv ifrån den japanska tillverkaren Kyocera. De är tillverkade av ett keramiskt material som inte skall behöva slipas. Min egen erfarenhet är att det inte är sant, de behöver vist slipas efter en tids professionell användning. Har även provat en billigare kniv från ebay med samma resultat. Jag tycker inte att någon av dem är värda sitt pris. Vanliga stålknivar kan man åtminstone slipa utan special utrustning från Kyocera.

 

WAXO

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är keramiska knivar och de är riktigt hårda, behåller därför skärpan längre. På bekostnad av sämre känsla är min personliga uppfattning. Sedan vet jag inte hur man slipar dem när det väl behövs.

 

 

 

Tack grabbar :wai:

Nu har suget efter en vit kniv minskat rejält.

Tack för era svar.

:wai:

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...