Jump to content
IGNORERAD

Optical fiber


acdc

Recommended Posts

andrejsdenruskige

Jag vill återigen poängtera att det sorterar under riskavfall och bör hanteras av sådana som har utbildning i handha fiber och vana att ta hand om rester av det

 

Då borde den rimligtvis förbjudas i Thailand, verkar det som? 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 89
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • acdc

    14

  • Burken

    8

  • leifen

    7

  • Sid

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Några fler bilder på det väl utförda jobbet eller :ahh:

Ha det

De där böjningsradierna är verkligen på gränsen och eventuellt för kraftiga. Du borde få någon som sätter typ riktig thorsman kanal och lägger den på ett vettigt sätt så den ligger snyggt, skyddad och med mjuka radier. Vad fibern klarar är olika ifrån fiber till fiber och kan kollas upp via tillverkaren om du vet benämningen på fibern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan jag som skalade den blå kabelen med tänderna som man kan göra ibland när det är tunna kablar för att kolla invändigt men såg inget.

Så nu dör man väl snart på grund av deras slarv.

Ha det

Ha det

Nu hoppas vi väl på att du möjligtvis bet av en bit av skyddshöljet och att även fibern gick av på samma ställe och stannade kvar inuti det skyddande höljet.

Stoppa absolut inte in det i munnen igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Då borde den rimligtvis förbjudas i Thailand, verkar det som?

De måste väl kunna lära sig om hantering av fiber, hur den fungerar och ska förläggas som resten av världen.

Själva fibern är inte ofarlig så jag tycker att det borde ligga i deras egna intresse att ha koll då de själva eller deras kunder kan råka väldigt illa ut om de inte vet vad de gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där kunde tom jag gjort bättre, och jag kan knappt förstå principen bakom en hammare än mindre använda en. Man kanske skulle bli IT-infrastruktur konslut i Thailand.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

De måste väl kunna lära sig om hantering av fiber, hur den fungerar och ska förläggas som resten av världen.

Själva fibern är inte ofarlig så jag tycker att det borde ligga i deras egna intresse att ha koll då de själva eller deras kunder kan råka väldigt illa ut om de inte vet vad de gör.

 

Nja, att försöka övertyga bygg- eller IT-branschen i Thailand om någonting är ett hopplöst uppdrag.

 

Dom kan fortfarande inte bygga ordentligt och kabeldragningar i övrigt och elsäkerhet har dom fortfarande inte lärt sig.

Tror säkert att fler än två stycken har försökt banka in vett angående elsäkerhet.

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där kunde tom jag gjort bättre, och jag kan knappt förstå principen bakom en hammare än mindre använda en. Man kanske skulle bli IT-infrastruktur konslut i Thailand.

Alla här kunde ha gjort det där bättre.

Nu vet jag inte hur det funkar i Thailand men i Sverige så finns det mindre nogräknade firmor som tar arbetslösa ungdomar direkt ifrån arbetsförmedlingen alternativt hyr in polacker och skickar ut dem på jobb utan lärlingstid och utbildning. Dessa firmor sorterar dock ut sig väldigt kvickt och får slå igen efter några månader då ryktet hinner före dem runt i landet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom kan fortfarande inte bygga ordentligt och kabeldragningar i övrigt och elsäkerhet har dom fortfarande inte lärt sig.

Tror säkert att fler än två stycken har försökt banka in vett angående elsäkerhet.

Jag förstår inte denna ovilja att ta till sig säkerhet och fakta.

Det har varit rätt hetsiga diskussioner hemma då tanten "tvinnar upp" kablarna stenhårt på hårblås mm, hon sätter på plattången, lägger den på en linoliummatta och sedan tar sig ett bad under tiden som den ska bli varm.

Jag har åtskilliga gånger ändrat färg till flera grader rödare och frun är helt oförstående varför det anses som oaccepterbart då det har fungerat och fungerar alldeles utmärkt i Thailand. Det har då aldrig brunnit hemma hos henne inte så jag är överkänslig tycker hon.

Dock är ett besök inplanterat på den lokala brandkåren då jag har några vänner som jobbar där. De ska handgripligen visa henne lite på deras övningsområde hur fort det kan bära iväg och bli stora komsekvenser (fritering i olja kanske någon känner igen mm) samt att hon ska få lära sig hantera en brandsläckare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu reklamerat jobbet på TOT och dom kunde bara beklaga och skulle ersätta väggen och göra en ny installation, bossen såg inte glad ut när han såg bilderna plus en påse med tegelrester. Undrar vad som händer med installatörerna kanske måste in på skolan igen.

 

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu reklamerat jobbet på TOT och dom kunde bara beklaga och skulle ersätta väggen och göra en ny installation, bossen såg inte glad ut när han såg bilderna plus en påse med tegelrester. Undrar vad som händer med installatörerna kanske måste in på skolan igen.

Ha det

Gott jobbat, ända sättet att få dem att ändra sig är att säga ifrån, tänk om alla faranger kunde lära sig det.
Link to comment
Dela på andra sajter

Gott jobbat, ända sättet att få dem att ändra sig är att säga ifrån, tänk om alla faranger kunde lära sig det.

Varje gång vi har en thai som gör något vill jag vara med för att se att det utförs på rätt sätt eftersom jag själv är händig och kan det mesta.

Problemet är att min fru verkar skämmas då hon skall översätta mina på pekanden om felaktig installation om det så gäller en möbel eller el.

Vi skall absolut inte godta installationer som i värsta fall kan vara livsfarliga! Anlitar man en firma och betalar för installationen kan man kräva

att det utförs på ett riktigt sätt. Är man inte nöjd går man till firman med bilder och klagar. Om alla bara skiter i allt så blir det aldrig bättre heller...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är intresserad av vad du får för hastighet mot Sverige med fiber. Kan du vänligen göra en koll med www.bredbandskollen.se och lägga ut resultatet här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite data vad det är för kabel verkar som att det är fiber.

 

Ha det

Maximal tillåten böjningsradie 120 mm enligt specifikation.

Dessutom kabel är avsätt för blå laser som har mycket svaga pulser så är detta info mycket viktig. Med fel böjar kommer laserpulser att reflektera

och hastigheten sänks betydlig samt bandbredden minskas kraftig.

Det han man jämföra med att byta en vattenledning på tum på en strecka på 10 cm med ett rör med 10 mm  i diameter men man vill behålla samma vatten mängd och tryck.

Ändrades av Swift 4X4
Link to comment
Dela på andra sajter

Är intresserad av vad du får för hastighet mot Sverige med fiber. Kan du vänligen göra en koll med www.bredbandskollen.se och lägga ut resultatet här?

Hej

 

Skall kolla detta och återkommer med ett svar.

 

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Är intresserad av vad du får för hastighet mot Sverige med fiber. Kan du vänligen göra en koll med www.bredbandskollen.se och lägga ut resultatet här?

Hej igen

 

Detta resultat fick jag och skall göre en test till efter dom varit här och gjort om jobbet, jag vet inte om resultatet är bra eller dåligt här i Thailand.

 

Ha det

post-9795-0-30523700-1378842957.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Maximal tillåten böjningsradie 120 mm enligt specifikation.

Dessutom kabel är avsätt för blå laser som har mycket svaga pulser så är detta info mycket viktig. Med fel böjar kommer laserpulser att reflektera

och hastigheten sänks betydlig samt bandbredden minskas kraftig.

Det han man jämföra med att byta en vattenledning på tum på en strecka på 10 cm med ett rör med 10 mm  i diameter men man vill behålla samma vatten mängd och tryck.

 

Vet inte riktigt vad du pratar om här?

 

Inte påverkas hastigheten av att kabeln böjs för mycket. Det som händer är att dämpningen ökar. Och blir dämpningen alltför hög, så kan

inte längre ändutrustningarna upprätthålla sin kommunikation. Och då lägger förbindelsen av helt och hållet.

Men hastigheten på ljuset påverkar man inte genom att böja kabeln.

 

Detta är en helt vanlig standardkabel, 1310nm våglängd används i normala fall för FTTH-anslutningar, (FiberToTheHome) där avståndet inte är väldigt långt.

1550nm är ju en lägre frekvens som dämpas mindre, se specen, och kan därför användas för betydligt längre avstånd. 

Här i Sverige har man i stort sett helt gått över till enfiberanslutningar. Dvs. både sändning och mottagning skickas på samma fiber. Och då

använder man 1310nm. in ena riktningen, 1550nm. i andra riktningen. Detta har man naturligtvis gjort av besparingsskäl. Helt plötsligt

kan samma kabel hantera dubbelt så många förbindelser.

 

/biker

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte det är särskilt vanligt att thailändska företag hyr in polacker eller svenskar som installatörer åt dom..

 

Nej, burmeser är mer vanligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

acdc, on 11 Sept 2013 - 02:56, said:

Hej igen

 

Detta resultat fick jag och skall göre en test till efter dom varit här och gjort om jobbet, jag vet inte om resultatet är bra eller dåligt här i Thailand.

 

Ha det

 

Hej! 

 

Jag fick detta resultat för 5 minuter sedan. Det verkar som om du har betydligt snabbare uppkoppling, vad får du betala för abonemanget?

 

post-8930-0-07554800-1378865966.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte riktigt vad du pratar om här?

 

Inte påverkas hastigheten av att kabeln böjs för mycket. Det som händer är att dämpningen ökar. Och blir dämpningen alltför hög, så kan

inte längre ändutrustningarna upprätthålla sin kommunikation. Och då lägger förbindelsen av helt och hållet.

Men hastigheten på ljuset påverkar man inte genom att böja kabeln.

 

Detta är en helt vanlig standardkabel, 1310nm våglängd används i normala fall för FTTH-anslutningar, (FiberToTheHome) där avståndet inte är väldigt långt.

1550nm är ju en lägre frekvens som dämpas mindre, se specen, och kan därför användas för betydligt längre avstånd. 

Här i Sverige har man i stort sett helt gått över till enfiberanslutningar. Dvs. både sändning och mottagning skickas på samma fiber. Och då

använder man 1310nm. in ena riktningen, 1550nm. i andra riktningen. Detta har man naturligtvis gjort av besparingsskäl. Helt plötsligt

kan samma kabel hantera dubbelt så många förbindelser.

 

/biker

Om du säger det så är det så utan att brytningsindex påverkas och ljusets hastighet inte sänks.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen

 

Detta resultat fick jag och skall göre en test till efter dom varit här och gjort om jobbet, jag vet inte om resultatet är bra eller dåligt här i Thailand.

 

Ha det

Jag kommer upp i samma fart med vanligt adsl abonnemang för 590 baht / månad så om det där är max för fiber i Thailand så är nog resultatet katastrof!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite svårt att avgöra när man testar mot en testtjänst i Sverige

 

Är otroligt många faktorer på vägen som påverkar då så även om man har extremt snabb fiberförbindelse sista biten in i huset kan det ändå vara skitkassa testresultat totalt

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...