Jump to content
IGNORERAD

Optical fiber


acdc

Recommended Posts

TOT var här och instalerade fiberkabel i huset,vet inte om man kan kalla det för proffsjobb precis.

Dom kvaddade väggen på grund av att sladden till borrmaskinen var för kort, så dom borrade inifrån och ut genom teglet med detta resultat som följd. Jag tror att dom kunnat unvika detta om dom borrat utifrån i stället,sedan tejpar dom upp kabelen med vanlig tejp.

Tror ni man kan klaga på instalationen.

 

Ha det

post-9795-0-63023700-1378095319_thumb.jp

post-9795-0-20932900-1378095321_thumb.jp

post-9795-0-90024200-1378095325_thumb.jp

post-9795-0-99829000-1378095329_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 89
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • acdc

    14

  • Burken

    8

  • leifen

    7

  • Sid

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ser ut som ett vanligt "proffsjobb" i Thailand.

Finns inget att klaga på, som jag ser det.

Är detta resultatet av att se bara skiter i det och är lata, eller är det att de inte förstår bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Kabeln är ju där.

Jag kan inte se problemet.

Sent from my analog teleprinter using A4 paper

Link to comment
Dela på andra sajter

Snygg skarp krök på kabeln vid ingången vid teglet.  :whistle:

 

Kan sänka överföringshastigheter i fiber rätt bra med sådana skarpa krökar

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag jobbar med sånt här dagligen, och detta kan du absolut klaga på.

Den fibern borde ligga fritt i en kabel list helst.

Ser ut som ett företag som hyrt in polacker el dyligt, dom jobbar fort som fan men det blir oftast inte snyggt.

 

 

Därför vårt företag valt att aldrig använda sig utav arbetskraft från andra länder.!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag jobbar med sånt här dagligen, och detta kan du absolut klaga på.

Den fibern borde ligga fritt i en kabel list helst.

Ser ut som ett företag som hyrt in polacker el dyligt, dom jobbar fort som fan men det blir oftast inte snyggt.

 

 

Därför vårt företag valt att aldrig använda sig utav arbetskraft från andra länder.!

 

Kan nästan garantera att de inte hyrt in polacker.

Känns som det blir billigare med thailändare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan nästan garantera att de inte hyrt in polacker.

Känns som det blir billigare med thailändare.

 

Spelar ingen roll vart dom kommer från, misstänker bara att de inte var svenskar då vi svenskar oftast har högra krav på oss själva än såhär.

Vet också att det i denna branschen är massor med polacker, därav det exemplet.

 

Nu spelar detta ingen större roll var de kommer ifrån, utan självklart skall acdc reklamera detta jobbet. Vore kul att se projektledarnas respons om de fick se bilderna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar ingen roll vart dom kommer från, misstänker bara att de inte var svenskar då vi svenskar oftast har högra krav på oss själva än såhär.

Vet också att det i denna branschen är massor med polacker, därav det exemplet.

 

Nu spelar detta ingen större roll var de kommer ifrån, utan självklart skall acdc reklamera detta jobbet. Vore kul att se projektledarnas respons om de fick se bilderna.

 

Tror inte det är särskilt vanligt att thailändska företag hyr in polacker eller svenskar som installatörer åt dom..

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Du har beställt en kabel.

Vad det är för kabel eller varför dom monterar en kabel har dom ingen aning om.

Jag menar, och det menar säkert dom också, att kabeln är monterad. Du har ju till och med bildbevis på det.

Alltså är problemet löst

Sent from my analog teleprinter using A4 paper

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte det är särskilt vanligt att thailändska företag hyr in polacker eller svenskar som installatörer åt dom..

 

Är detta jobbet utfört i Thailand eller Sverige?

Jag förstod det som att det var här i Sverige, i Thailand så är det säkert en helt annan femma.

i så fall missförstod jag det hela. :crazy:

Jag jobbar med sånt här i Sverige och inte i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där hade jag aldrig godkänt. Spelar ingen roll att det är i Thailand.

Bara att kräva att dom ska laga teglet, dra in kabeln utan den skarpa kröken och lägga den i en installationskanal.

Men ska du få detta åtgärdat så ska du kontakta TOT´s huvudkontor och beskriva mycket vänligt utan ilska i tonen att installationen måste göras om.

Du lär få betala extra för kanal mm med det kan det ju vara värt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är detta jobbet utfört i Thailand eller Sverige?

Jag förstod det som att det var här i Sverige, i Thailand så är det säkert en helt annan femma.

i så fall missförstod jag det hela. :crazy:

Jag jobbar med sånt här i Sverige och inte i Thailand.

 

TOT = Telephone Organization of Thailand

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ser ut som vanligt då man anlitar "proffs". Åter igen kan det påminnas hur viktigt det är att själv vara på plats när "proffsen" jobbar

för att det skall bli bra. Självklart behövs även en översättare som kan förmedla hur man vill ha installationen utförd om man själv

inte behärskar språket. Det är förstås bättre om man kan förklara utförandet innan de är klara med jobbet.

Ändrades av Burken
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där hade jag aldrig godkänt. Spelar ingen roll att det är i Thailand.

Bara att kräva att dom ska laga teglet, dra in kabeln utan den skarpa kröken och lägga den i en installationskanal.

Men ska du få detta åtgärdat så ska du kontakta TOT´s huvudkontor och beskriva mycket vänligt utan ilska i tonen att installationen måste göras om.

Du lär få betala extra för kanal mm med det kan det ju vara värt.

Jag ska skriva ut bilderna och åka in till TOT kontoret här i Chiangmai i morgon och hänga upp bilderna på deras anslagstavla :ahh: skämt och sido vi får se vad dom säger.

 

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Sånt och mycket värre ser man ju överallt i Thailand.

Att kablarna och mycket annat installeras efter minsta motståndets lag är ju snarare standard.

Tror uppriktigt sagt inte att en evtl protest resulterar i något mer än indignation och oförståelse över farangernas egendomliga och "oekonomiska" sätt att se på hantverk. Långsiktig kvalitet och estetiska krav finns bara undantagsvis och tyvärr måste man oftast själv övervaka arbetet i minsta detalj för att förhindra de värsta konsekvenserna.

 

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Sånt och mycket värre ser man ju överallt i Thailand.

Att kablarna och mycket annat installeras efter minsta motståndets lag är ju snarare standard.

Tror uppriktigt sagt inte att en evtl protest resulterar i något mer än indignation och oförståelse över farangernas egendomliga och "oekonomiska" sätt att se på hantverk. Långsiktig kvalitet och estetiska krav finns bara undantagsvis och tyvärr måste man oftast själv övervaka arbetet i minsta detalj för att förhindra de värsta konsekvenserna.

 

//Singha711

Men det finns ju inget att förlora på att försöka få det åtgärdat eller hur?...

Skadorna på huset borde vara självklart även här nere.

Tror knappast att en rik Thailändare hade godkänt det och det handlar nog bara om hur man uppför sig när man framför klagomålet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det finns ju inget att förlora på att försöka få det åtgärdat eller hur?...

Skadorna på huset borde vara självklart även här nere.

Tror knappast att en rik Thailändare hade godkänt det och det handlar nog bara om hur man uppför sig när man framför klagomålet.

Ja uppförandet är viktigt, det kommer man långt med lungn och fin

 

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att det där är en optical-fiber tråd utan en vanlig med koppartråd i som används för internet och kabeltv från stolparna och in i husen.

Vi installerade nytt internet med Wifi i Korat för dryga en vecka sen och kabeln liknar den, men installationerna och kabeldragningen blev snyggare.

 

Edit:

Ser nu på bilden att det verkar vara en dubbelkabel Internet/kabel-tv eller är det två olika kablar?

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att det där är en optical-fiber tråd utan en vanlig med koppartråd i som används för internet och kabeltv från stolparna och in i husen.

Vi installerade nytt internet med Wifi i Korat för dryga en vecka sen och kabeln liknar den, men installationerna och kabeldragningen blev snyggare.

Tvivlar också på det, då det ser ut som en twincable..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att det där är en optical-fiber tråd utan en vanlig med koppartråd i som används för internet och kabeltv från stolparna och in i husen.

Vi installerade nytt internet med Wifi i Korat för dryga en vecka sen och kabeln liknar den, men installationerna och kabeldragningen blev snyggare.

 

Edit:

Ser nu på bilden att det verkar vara en dubbelkabel Internet/kabel-tv eller är det två olika kablar?

Kabelen bestod av ja det såg ut som glasfiber.

 

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att det där är en optical-fiber tråd utan en vanlig med koppartråd i som används för internet och kabeltv från stolparna och in i husen.

Vi installerade nytt internet med Wifi i Korat för dryga en vecka sen och kabeln liknar den, men installationerna och kabeldragningen blev snyggare.

 

Edit:

Ser nu på bilden att det verkar vara en dubbelkabel Internet/kabel-tv eller är det två olika kablar?

Så här ser den ut hittade en stump

 

Ha det

post-9795-0-10596000-1378128643_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...