Jump to content
IGNORERAD

Optical fiber


acdc

Recommended Posts

  • Svar 89
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • acdc

    14

  • Burken

    8

  • leifen

    7

  • Sid

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Har de öppnat kranen ännu till ditt fiber?

Går det bra isof?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här ser den ut hittade en stump

 

Ha det

Vad är det i centrumtråden? den blå.

Mycket av ludden som syns är bara för att förstärka kabeln.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det i centrumtråden? den blå.

Mycket av ludden som syns är bara för att förstärka kabeln.

 

Ska jag vara ärlig så tror jag det är tvärt om, "garnet" är grejen i denna "kabel"

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gör ståltråden för nytta?

Rock on!

 

Ger stadga och styrka i kabeln?

 

Men finns säker någon här som jobbar med dylikt och kan ge korrekt svar utan frågetecken !

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ger stadga och styrka i kabeln?

 

Men finns säker någon här som jobbar med dylikt och kan ge korrekt svar utan frågetecken !

Har aldrig stött på en sådan fiber kabel tidigare... Blir lite fundersam bara..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig stött på en sådan fiber kabel tidigare... Blir lite fundersam bara..

Rock on!

 

Jag vet faktiskt inte heller, inte mer än att signalen går i fiber med typ optik istället för det traditionella el i koppartråd, men finns säkert någon som har koll på det här.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns dom som är duktiga på sånt.

Den metall som oftast är närmast höljet kallades skärm när jag gick teknisk skola för 40 år sen.

Den användes som jord och skyddade även mot störningar för antennkabeln så man skulle få en så störningsfri signal som möjligt.

Fiber vet jag mindre om

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet faktiskt inte heller, inte mer än att signalen går i fiber med typ optik istället för det traditionella el i koppartråd, men finns säkert någon som har koll på det här.

Precis, fibern, transporterar ljus..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns dom som är duktiga på sånt.

Den metall som oftast är närmast höljet kallades skärm när jag gick teknisk skola för 40 år sen.

Den användes som jord och skyddade även mot störningar för antennkabeln så man skulle få en så störningsfri signal som möjligt.

Fiber vet jag mindre om

Hel rätt, men det behovet finns inte för en fiberkabel.

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske inte är en fiberkabel så dom har följt moteringsanvisningen för denna sorts kabel,så allt är kanske korekt gjort då.

 

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var med och lastade en 11km fiberkabel åt Telia i början av 90 talet och i den var det bara en tunn glastråd i kärnan som ljussignalerna skulle gå i.

Resten av kabeln var mest skydd, vikt mm. för den skulle läggas på havsbotten ända till Finland.

Kabeln var 100mm till 150mm tjock beroende på förstärkningar för vilken bottentyp den skulle hamna på.

 

Där var det viktigt att denna glastråd anslöts 100% rakt in i den ljusmottagande modemet berättade teknikerna för mig.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

TOT var här och instalerade fiberkabel i huset,vet inte om man kan kalla det för proffsjobb precis.

Dom kvaddade väggen på grund av att sladden till borrmaskinen var för kort, så dom borrade inifrån och ut genom teglet med detta resultat som följd. Jag tror att dom kunnat unvika detta om dom borrat utifrån i stället,sedan tejpar dom upp kabelen med vanlig tejp.

Tror ni man kan klaga på instalationen.

 

Ha det

Hur tusan kan dom bara göra ett så dåligt arbete, inget ansvar,ingen hjärna, är blinda. ett sådant arbete o skada som dem har gjort hade jag ringt o klagat o begärt ersättning + ny kabeldragning med icke böjd kabel.man kan ju undra hur det ser ut hemma hos dem när dem själv drar sina kablar???.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gör ståltråden för nytta?

Rock on!

"Ståltråden" är en stålwire, även kallad bärlina. Denna kabeltyp hängs upp mellan stolpar.

Linan bär upp kabeln, som annars ej skulle hålla.

Vanligt i Thailand med luftburet nät, som bekant. Men finns även här i Sverige.

 

/biker

Ändrades av biker
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske inte är en fiberkabel så dom har följt moteringsanvisningen för denna sorts kabel,så allt är kanske korekt gjort då.

 

Ha det

 

Precis som biker säger är bärlinan till för att optofibern inte ska töjas isär ellet böjas så kraftigt att den bryts utav när den är upphängd.

 

Om det vore en kopparkabel ska den inte heller klamras med klammer på väggen. Båda typer ska ligga i kanal och ingen av dom får böjas för mycket.

 

En annan sak att tänka på är att klipp från en optofiber ska samlas upp och lämnas för destruering. Optofibern kan skicka signalen långt enbart för att renheten i glaset är flera hundra gånger (eller tusen har glömt) renare än ett fönsterglas. Fibern är också tunnare än ett hårstrå. En liten stump av detta är riktigt farligt att få in i kroppen. Det finns ingen röntgen på ett sjukhus som kan se var den lilla styva fibern befinner sig i kroppen. Vore det metall skulle kroppens försvar reagera, ofta med var. Den lilla rena glasbiten följer med i blodflödet och trasar sönder klaffarna i hjärtat utan att någon kan se vad det är som ställer till det.

 

I Sverige tas minsta lilla bit om hand och läggs i en plåtdosa som de som skarvar brukar vara livrädd om. Har aldrig sett någon som skarvar fiber i Sverige inte ta med sig minsta lilla bit i plåtasken.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

Citatet liknar ingenting men det blir inte bättre hur jag än försöker!

 

Gör Telia några egna praktiska jobb numera? I norrland så har de outsourcat allt praktiskt arbete på anläggningarna!

Det kanske var någon inhyrd polack på jobb.

 

Se till att få en certifierad fibertekniker nästa gång.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Har en kabel till mit hus som är ca 1200 meter lång är förvånnad hur bra denna håller grenar har växt över den så på vissa ställen går den 1 m över marken mellan stolparna i stället för 4-5 meter som det var från början. Har på pekat för bolaget att de borde komma och röja eftersom det är deras ansvar enligt kontraktet. Enligt dem är det ingen fara utan har vi Internet så är allt bra då jag tyckte de skulle före bygga ett eventuellt brott genom att röja men det tyckte inte att det behövdes. Har nu röjt lite själv då jag inte vill vara utan Internet. Det kan ju vara så att vid ett brott kommer de ut och kapar kabeln och sedan hänger upp den igen över grenarna. Men det roliga var att när vi hade problem ett tag kom de och tittade och mäte och just det på vinden var kabeln lite sträkt detta var inte bra och eftersom det var inne i huset så var det min skyldighet att att kabeln inte utsates för någon på frestning. Åtgärdade felet enkelt sedan tog jag med gubben ut i skogen i hans fin skor och visade hur kabeln hängde och bad honom fixa detta. Frugan sa sedan ta det försiktigt de kan stänga vårt Internet helt sådan gubbar är inte att leka med.

Ändrades av saobaht

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet ej vad som hände med inlägget  :ahh:

Det var för några år sedan. Det var Telia och en SVENSK installatör. Jag pratade med honom. 

han hade om jag kommer ihåg rätt treårig installatör gymnasieutbildning. Men kunde inte sköta ens kabelskalare.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gör ståltråden för nytta?

Rock on!

Antar, inte vet, men antar att ståltråden är för att den ska hålla att dra i kanaler och rör, om man skulle dra i fiberkabeln så skulle den ganska omgående bli skrot då den består av glas.

 

Blir det en knäck på fibern så kan den mycket väl fortsätta fungera men sprickor kommer att uppstå i glaset med reflektioner som följd, glaset kommer att fortsätta att spricka allteftersom, det kan ta 2-3 dagar likaväl som 2-3 år, men till sist så har glaset sprucket såpass mycket att trafiken inte kommer fram. Det kan ganska enkelt fastställas med en fiberpenna (en riktig laser ljuskälla avpassad för fiber) samt ett papper i andra änden så brukar man se om fibern borde fungera eller om den är skrot beroende på hur "rosen" sprider ut sig på pappret. Vill man veta exakt vart den är skrot eller vilken dämpning det är i den så måste man göra en så kallad "otdr mätning", detta innefattar ett lite mer avancerat instrument som mäter dämpning i fibern och på vilket avstånd de ligger.

 

"luddet" är ett av skydden för själva fibern som ligger i färggranna plasttuber (i bilden ovan det blå röret till vänster) inbäddade i "luddet", för att skala dessa så har man en speciell tång som är anpassad till det exakta måttet på fibern som ligger inuti tuben. 

 

Var försiktig med eventuella fiberrester, de sorterar under riskavfall och är inte alls nyttigt att ha göra med, de är väldigt tunna typ ett hårstrå så om man försöker plocka upp ett eller av misstag sätter en fot (utan sko) eller hand över så finns risken att den ganska lätt går igenom huden och in i blodomloppet om du har otur. Har du tur så fastnar den bara i huden och du får en grym infektion, har du otur och den inte är alltför lång så följer den med i blodomloppet och hamnar till sist i hjärtat och du kan nog själv räkna ut vad som händer vid ett sådant scenario.

 

Eftersom det är glas så syns det inte på röntgen heller, skulle du komma in på sjukhuset så kan de inte se vart den är eller förstå vad som är fel om du inte själv kan meddela dig om vad du misstänker har hänt.

 

Jag vill återigen poängtera att det sorterar under riskavfall och bör hanteras av sådana som har utbildning i handha fiber och vana att ta hand om rester av det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar, inte vet, men antar att ståltråden är för att den ska hålla att dra i kanaler och rör, om man skulle dra i fiberkabeln så skulle den ganska omgående bli skrot då den består av glas.

 

Blir det en knäck på fibern så kan den mycket väl fortsätta fungera men sprickor kommer att uppstå i glaset med reflektioner som följd, glaset kommer att fortsätta att spricka allteftersom, det kan ta 2-3 dagar likaväl som 2-3 år, men till sist så har glaset sprucket såpass mycket att trafiken inte kommer fram. Det kan ganska enkelt fastställas med en fiberpenna (en riktig laser ljuskälla avpassad för fiber) samt ett papper i andra änden så brukar man se om fibern borde fungera eller om den är skrot beroende på hur "rosen" sprider ut sig på pappret. Vill man veta exakt vart den är skrot eller vilken dämpning det är i den så måste man göra en så kallad "otdr mätning", detta innefattar ett lite mer avancerat instrument som mäter dämpning i fibern och på vilket avstånd de ligger.

 

"luddet" är ett av skydden för själva fibern som ligger i färggranna plasttuber (i bilden ovan det blå röret till vänster) inbäddade i "luddet", för att skala dessa så har man en speciell tång som är anpassad till det exakta måttet på fibern som ligger inuti tuben. 

 

Var försiktig med eventuella fiberrester, de sorterar under riskavfall och är inte alls nyttigt att ha göra med, de är väldigt tunna typ ett hårstrå så om man försöker plocka upp ett eller av misstag sätter en fot (utan sko) eller hand över så finns risken att den ganska lätt går igenom huden och in i blodomloppet om du har otur. Har du tur så fastnar den bara i huden och du får en grym infektion, har du otur och den inte är alltför lång så följer den med i blodomloppet och hamnar till sist i hjärtat och du kan nog själv räkna ut vad som händer vid ett sådant scenario.

 

Eftersom det är glas så syns det inte på röntgen heller, skulle du komma in på sjukhuset så kan de inte se vart den är eller förstå vad som är fel om du inte själv kan meddela dig om vad du misstänker har hänt.

 

Jag vill återigen poängtera att det sorterar under riskavfall och bör hanteras av sådana som har utbildning i handha fiber och vana att ta hand om rester av det.

Fan jag som skalade den blå kabelen med tänderna som man kan göra ibland när det är tunna kablar för att kolla invändigt men såg inget.

Så nu dör man väl snart på grund av deras slarv.

 

Ha det

 

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Några fler bilder på det väl utförda jobbet eller :ahh:

 

Ha det

 

 

Du ser!

 

Dom kan ju jobbet sitt.

Den smälter lätt in i övrig omgivning av kablar och 85° vinklar

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...