Jump to content
IGNORERAD

Prisökningar


leifen

Recommended Posts

En färsk uppdatering från Rayong när Drivern och jag stannade till vid vägen och tankade öl.

Kvinnan på kvarters lilla byashop, rodnade och sa "solly", ölen har blivit dyrare så förra veckas pris på 48bath för en stor LEO är numera 55bath.  Chang Classic från 46bath till 53bath.

Snabb men ej exakt huvudräkning ger 15% prisökning.

Det beror säkert att råvaran till dessa öl är ris ur de osäljbara rislagren.  :crazy:

 

Nu skall thailändarna betala av statens skulder.

 

Glömde nämna att min förmiddags nudelsoppa gick upp från 25bath till 30bath på en vecka.

 

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 43
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    10

  • andrejsdenruskige

    7

  • ban99arne

    4

  • Poffa

    3

Mest aktiva i denna tråd

leifen, on 07 Sept 2013 - 18:06, said:

 

 

Glömde nämna att min förmiddags nudelsoppa gick upp från 25bath till 30bath på en vecka.

 

 

 

Leif

 

Var till barberaren idag, och han hade hojt priset till 40 Baht från 30 Baht. Fick ingen massage med "vibratorn" heller, dety går utfor med Thailand.    :(

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Förra veckans bussresa till Udon från Korat kostar numera 199bath mot 169bath för 6 månader sen.

 

Prishöjning med nästan 20%.

 

Nu börjar vallöftena kosta för thai...

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

jorake pitpokkati

Vi åkte från Korat till Bangkok som jag gjort förr några gånger.

När vi kom till den första "tollgaten" i Bangkok så kostade det 85bath och nästa 50bath.

I april betalade vi 45 bath resp. 25bath.

En rejäl fördyring så jag frågade varför till Naree.

"-1th september many things go up and cost more, I see news" blev svaret.

Jag vet att LPG drivmedel skall upp med 0,5bath per kg och månad till priset fördubblats om två år.

 

Någon som vet mer varor, skatter eller tjänster som går upp efter 1:a september?

 

Leif

Någon som hört något mer om LPG:n?

 

har ff inte gått upp något! hoppas att det inte genomförs!

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som hört något mer om LPG:n?

 

har ff inte gått upp något! hoppas att det inte genomförs!

LPG höjs med 50satang (1/2bath) varje månad till dess den når priset 26bath per kg.

Höjningarna är redan påbörjade och priset har passerat 13bath per kg mot drygt 11bath vi betalade i mars

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tillägga att priset på gasol som nästan alla thai använder för matlagning höjs också, med start från 1 sept 2013.

Här har det varit en del protester.

 

Thailand får nog en prisindexökning på 15% 2013 när övriga världen står stilla.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tillägga att priset på gasol som nästan alla thai använder fö

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tillägga att priset på gasol som nästan alla thai använder för matlagning höjs också, med start från 1 sept 2013.

Här har det varit en del protester.

 

Thailand får nog en prisindexökning på 15% 2013 när övriga världen står stilla.

 

Inflationen i Thailand är enligt myndigheterna f.n. 1,42% så det finns ingen anledning för folk att gnälla över ökande priser eftersom att de knappt ökar alls. Enligt regeringen.

 

http://www.tradingeconomics.com/Thailand/inflation-cpi

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tillägga att priset på gasol som nästan alla thai använder för matlagning höjs också, med start från 1 sept 2013.

Här har det varit en del protester.

 

Thailand får nog en prisindexökning på 15% 2013 när övriga världen står stilla.

 

Du har inte varit mycket på landsbyggen ser jag, här i "min" obygdsby lagar nog de flesta av familjerna sin mat over oppen eld,  har inte sett ett gasolkok forutom vårat här i byn

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Du har inte varit mycket på landsbyggen ser jag, här i "min" obygdsby lagar nog de flesta av familjerna sin mat over oppen eld,  har inte sett ett gasolkok forutom vårat här i byn

 

Jag vet, men var otydlig i inlägget och borde skrivit i städer och tätbebyggda områden.

Har inte ens de motorburna soppköken gasol i obygden?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Priser på allt har ju gått upp stadigt sedan -96, och min första resa till landet, så det är ju inget nytt under solen. Speciellt drivmedel har mångdubblats under åren pga världens energikris. Inte mycket att göra åt för enskilda länders regeringar

 

Men vad gäller ekvationen höjda minimilöner, inflation osv så finns det en faktor som många verkar bortse helt ifrån i diskussionen, nämligen tillväxt. Även i Thailand rationaliseras/effektiviseras arbetet hela tiden, inte minst i jordbruket, och mervärdet det skapar kan fördelas utan att skapa inflation. T ex till höjda minimilöner.

Ändrades av Kim

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet, men var otydlig i inlägget och borde skrivit i städer och tätbebyggda områden.

Har inte ens de motorburna soppköken gasol i obygden?

Tror jag inte ,har sett massor motorburna soppkök i Pattaya med öppen eld ( grill )
Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

 

Jag vet, men var otydlig i inlägget och borde skrivit i städer och tätbebyggda områden.

Har inte ens de motorburna soppköken gasol i obygden?

 

 

Nä dom använder sina lerkruskok, det har jag sett att vissa gor i Pattaya också.

Ändrades av stefan5300

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sällan man ser gasolkök i hushållen men de flesta soppkök och matställen kör gasol

och sådana finns det gott om

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Har 300bath/dag genomförts i hela Thailand?

Här uppe där vi bor har dom flesta fått 300Baht/dag men många butiker och bensinstationer kräver att folk jobbar 12tim/dag för att få 300 Baht.

Tidigare var det vanligt med 8 tim/dag.6 dagar/veckan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...