Jump to content
IGNORERAD

Prisökningar


leifen

Recommended Posts

Vi åkte från Korat till Bangkok som jag gjort förr några gånger.

När vi kom till den första "tollgaten" i Bangkok så kostade det 85bath och nästa 50bath.

I april betalade vi 45 bath resp. 25bath.

En rejäl fördyring så jag frågade varför till Naree.

"-1th september many things go up and cost more, I see news" blev svaret.

Jag vet att LPG drivmedel skall upp med 0,5bath per kg och månad till priset fördubblats om två år.

 

Någon som vet mer varor, skatter eller tjänster som går upp efter 1:a september?

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 43
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    10

  • andrejsdenruskige

    7

  • ban99arne

    4

  • Poffa

    3

Mest aktiva i denna tråd

andrejsdenruskige

Risprogramsfinansieringen och minimilönen börjar ge utslag? Sent from my analog teleprinter using A4 paper

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns fler som reagerar på detta:

 

Explain why costs are up, Democrats say

The Nation

x30213913-01_big.jpg,q1378078399453.page

Bangkok: -- THE OPPOSITION Democrats have demanded the government postpone increasing the price of liquefied petroleum gas (LPG), electricity and expressway fees - reasoning its decision contradicts the ruling party's election campaign promises to sharply reduce the cost of living.

 

http://www.nationmultimedia.com/politics/Explain-why-costs-are-up-Democrats-say-30213913.html

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag också att el, vatten får prishöjningar den 1 september.

Vatten beräknas kosta mer än dubbelt enl. Naree.

Kanske från 35bath per månad till mer än 100bath.

 

Samtidigt säger hon att mat blir dyrare från samma datum.

Hon tar uppgifterna från TV nyheterna.

 

En inflation på kanske 25% drabbar landet om det fortsätter.

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Var och inhandlade varor till varan minimart igar i Ban Dung 70 km NO Udon thani hos varan storhandlare som varken hade LEO öl eller thaiwisky plus manga andra varor.

Han förklarade att han beställt langt i förväg men att leverantörerna haller tillbaka leveranser tills efter prisökningarna slagit igenom.

Sa jag akte vidare till Udon Thani för att köpa LEO och thaiwisky. LEO hade stigit i pris över natten med 10 bht men mer kommer det att höjas sa dom kanske yttligare 50 bht alltsa per lada.

Thaiwisky mai mi no have. Men när löner stiger fran 200 bht till 300 bht alltsa en löneökning med 50% sa är det inte konstigt att priser stiger.

Det svara blir att förklara detta för vara kunder som kommer att fraga varför.

Räcker att ga in i Home Pro i Udon Thani och se hur manga som jobbar där. Dom star ju som klasar runt varje hyllrad.

Skulle inte förvana mig om dom ar 200 anställda med 100 bht extra per dag 7dagar i veckan. Alltsa en merkostnad pa 140 000 bht per vecka.

Manga verkar ju bara ga där för gödsel skull. Antingen blir det stora prishöjningar eller att dom maste sanera i sin övertaliga personal med en stor %

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt för "Svensson turisterna" att det finns andra länder i regionen som är billigare..

 

Mja, det billagaste alternativet är i di allra flesta fall att stanna hemma gärna kombinerat med en 1:6 diet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det håller på och sker i hela världen.Officiellt så är det ingen inflation OM man tror på regeringarna.

Samtidigt trycker man pengar för högtryck ex. ECB,USA,och i Japan skall man dubbla penningmängden på 2 år och dom har även meddelat att dom kan

trycka "an infinity amount of money" precis som i USA.

Köp silver,guld,jordbruksmark och fast egendom är mitt tips före  :fan1: 

Link to comment
Dela på andra sajter

Var och inhandlade varor till varan minimart igar i Ban Dung 70 km NO Udon thani hos varan storhandlare som varken hade LEO öl eller thaiwisky plus manga andra varor.

Han förklarade att han beställt langt i förväg men att leverantörerna haller tillbaka leveranser tills efter prisökningarna slagit igenom.

Sa jag akte vidare till Udon Thani för att köpa LEO och thaiwisky. LEO hade stigit i pris över natten med 10 bht men mer kommer det att höjas sa dom kanske yttligare 50 bht alltsa per lada.

Thaiwisky mai mi no have. Men när löner stiger fran 200 bht till 300 bht alltsa en löneökning med 50% sa är det inte konstigt att priser stiger.

Det svara blir att förklara detta för vara kunder som kommer att fraga varför.

Räcker att ga in i Home Pro i Udon Thani och se hur manga som jobbar där. Dom star ju som klasar runt varje hyllrad.

Skulle inte förvana mig om dom ar 200 anställda med 100 bht extra per dag 7dagar i veckan. Alltsa en merkostnad pa 140 000 bht per vecka.

Manga verkar ju bara ga där för gödsel skull. Antingen blir det stora prishöjningar eller att dom maste sanera i sin övertaliga personal med en stor %

Antalet anställda går efter storleken på affären, enligt thailändsk lag så någon reducering av anställda blir nog inte stor.

Jag har märkt att sedan 300 B/dag drevs igenom har det varit ganska stora procentuella påslag på i stort sett ALLT och tror också att den verkliga

inflationen är en bra bit över 10%.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag kommer ihåg när jag blev idi*tförklarad av någon (minns inte vem) eftersom jag menade att minimilönen skulle drabba de fattiga värst. Speciellt då folk som inte har jobb eller är så att säga pensionerade eller stora familjer som lever på en inkomst, och även två inkomster, om familjen är tillräckligt stor.

Han förstod inte att en höjningen av löner skulle driva upp priserna. 

Köpkraften kommer att vara den samma hos vissa delar av befolkningen, medans de mest utsatta får det jävligare.

 

Reallönehöjningen har inte varit lika stor.

300Thb idag, är inte lika mycket värt som 300Thb igår, så att säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Räcker att ga in i Home Pro i Udon Thani och se hur manga som jobbar där. Dom star ju som klasar runt varje hyllrad. Skulle inte förvana mig om dom ar 200 anställda med 100 bht extra per dag 7dagar i veckan. Alltsa en merkostnad pa 140 000 bht per vecka. Manga verkar ju bara ga där för gödsel skull. Antingen blir det stora prishöjningar eller att dom maste sanera i sin övertaliga personal med en stor %

 

Att det står ett gäng och hänger har att göra med att det finns bestämmelse om hur många anställda per kvm golvyta man måste ha, detta slår ju mer mot t.ex. möbelvaruhus som alltid (nästan i alla fall) måste ha allt under tak emedan en bilhandlare ju har det mesta utomhus=färre aställda!

 

Ooops, såg att detta redan var utrett!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Att det står ett gäng och hänger har att göra med att det finns bestämmelse om hur många anställda per kvm golvyta man måste ha anställd, detta slår ju mer mot t.ex. möbelvaruhus som alltid (nästan i alla fall) måste ha allt under tak emmedan en bilhandlare ju har det mesta utomhus=färre aställda!

 

 

Detta borde ha skapat en bygg-boom.

Alla varuhs borde ha få kvadratmeter och lagret byggt på höjden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske borde sälja truckar som går i gångar utan våningar och plockar ner varor som kunderna vill ha.

Då skulle man inte behöva ha så många som hängde.Eller har dom såna? Och Man beställde via katalog

Link to comment
Dela på andra sajter

Han förstod inte att en höjningen av löner skulle driva upp priserna. 

Köpkraften kommer att vara den samma hos vissa delar av befolkningen, medans de mest utsatta får det jävligare.

 

 

Exactemente, då får man anta att Ni vid varje löneförhandling försöker sänka Er lön för att inte bli drabbad av prisökningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Exactemente, då får man anta att Ni vid varje löneförhandling försöker sänka Er lön för att inte bli drabbad av prisökningar.

 

Nej, det kommer jag inte att göra.

Men jag är dock medveten om att det i slutändan blir dyrare med varor, speciellt om dom är svenskprocducerade och det sker en allmän löneförhöjning i Sverige på 50%.

 

T.o.m du borde kunna räkna ut det med hjälp av din röv och en linjal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det kommer jag inte att göra.

Men jag är dock medveten om att det i slutändan blir dyrare med varor, speciellt om dom är svenskprocducerade och det sker en allmän löneförhöjning i Sverige på 50%.

 

T.o.m du borde kunna räkna ut det med hjälp av din röv och en linjal.

 

Mja, alla använder inte anus för enklare funderingar.

Jag inser dock att Ni använt detta organ när Ni funderat ut Er tes att löneökningar för de minst betalda drabbar dessa hårdast.

Förslagsvis kontaktar Ni något Fackförbund som förhandlar för låglönegrupper och ber dem att tänka om och iställer förhandla för di lite mer välbeställda.

Kanske kan Ni ha ett stormöte för medlemmarna och förklara för dem, det är ju för deras bästa trots allt.

 

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Mja, alla använder inte anus för enklare funderingar.

Jag inser dock att Ni använt detta organ när Ni funderat ut Er tes att löneökningar för de minst betalda drabbar dessa hårdast.

Förslagsvis kontaktar Ni något Fackförbund som förhandlar för låglönegrupper och ber dem att tänka om och iställer förhandla för di lite mer välbeställda.

Kanske kan Ni ha ett stormöte för medlemmarna och förklara för dem, det är ju för deras bästa trots allt.

 

Lycka till.

 

Vem har skrivit att arbetare är de som har det sämst?

 

I Thailand är det få som får socialbidrag. Flerbarnstillägg existerar inte heller. Många går utan pension.

 

 

Ponera att man i Sverige höjer lönerna med 50%.

De som stämplar eller går på socialbidrag får inte en krona extra.

De senare nämnda, som redan hade det svårast får det ännu jävligare.

 

 

Mitt anus fungerar bättre än din hjärna..

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer ihåg när jag blev idi*tförklarad av någon (minns inte vem) eftersom jag menade att minimilönen skulle drabba de fattiga värst. Speciellt då folk som inte har jobb eller är så att säga pensionerade eller stora familjer som lever på en inkomst, och även två inkomster, om familjen är tillräckligt stor.

Han förstod inte att en höjningen av löner skulle driva upp priserna. 

Köpkraften kommer att vara den samma hos vissa delar av befolkningen, medans de mest utsatta får det jävligare.

 

Reallönehöjningen har inte varit lika stor.

300Thb idag, är inte lika mycket värt som 300Thb igår, så att säga.

 

 

 

Ert anus fungerar säkert till något med linjalen, någon hjärnaktivitet kan jag inte se.

 

Det var alltså Ni själva som blandade in arbetare, se ovan i rött och det är den gruppen, som din röv nämnde, jag diskuterar.

Att de utan inkomst drabbas av inflation om man inte höjer bidragen är det nog ingen som bestrider.

 

Gör om, gör rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den som lever som pensionär här nere och har 60.000bath per månad att leva gott på idag, får nya förutsättningar om det kostar 75.000bath om ett halvår för samma varor och tjänster.

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Den som lever som pensionär här nere och har 60.000bath per månad att leva gott på idag, får nya förutsättningar om det kostar 75.000bath om ett halvår för samma varor och tjänster.

 

 

Leif

Men om nu inflationen börjar rusa iväg här i Thailand så påverkar det väl växlingskursen så att vi får mer battingar per SEK. Eller tänker jag fel ?

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Men om nu inflationen börjar rusa iväg här i Thailand så påverkar det väl växlingskursen så att vi får mer battingar per SEK. Eller tänker jag fel ?

 

Fritz..

 

Det var min tanke också när denna ökning av lön infördes. Så kanske dessutom är fallet.

Utan denna löneökning kanske Thb hade varit starkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om nu inflationen börjar rusa iväg här i Thailand så påverkar det väl växlingskursen så att vi får mer battingar per SEK. Eller tänker jag fel ?

 

Fritz..

 

Ja tänk om det hade varit så väl, att när priset på elen eller korven i Thailand går upp, så justeras växlingskursen THB/SEK i samma mån. :)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja tänk om det hade varit så väl, att när priset på elen eller korven i Thailand går upp, så justeras växlingskursen THB/SEK i samma mån. :)

Nja, inte så där på direkten. Men om ett land har inflation så betyder det väl att valutan förlorar i värde. Inte bara inom landet utan även gentemot andra länder som har lägre inflation.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Nja, inte så där på direkten. Men om ett land har inflation så betyder det väl att valutan förlorar i värde. Inte bara inom landet utan även gentemot andra länder som har lägre inflation.

 

Fritz..

 

 

Pengapress ála Tyskland är ett välkänt exempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om nu inflationen börjar rusa iväg här i Thailand så påverkar det väl växlingskursen så att vi får mer battingar per SEK. Eller tänker jag fel ?

 

Fritz..

Visst kan det ske så, men valutakurser styrs även av okända krafter som är totalt obegripliga.

En stabil kurs på över 5bath/krona skulle jag gilla..

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...