Khun Ken Inlagd September 1, 2013 Dela Inlagd September 1, 2013 Ägaren av en bostadsrättslägenhet på Sukhumvit 77, utvecklad av Sansiri Plc, fann hans vägg fylld med frigolit, papper och godispapper när han försökte fixa en regnvattenläcka. Kristopher George Houston skrivit sin berättelse på Sansiri Family Facebook sida den 24 augusti och krävde en förklaring från det SET-noterade bolaget.. Han sa att tre fönster i hans enhet alla drabbats av vattenläckage. När han kontaktade en ingenjör från RTH Construction Co, huvudentreprenören, för att åtgärda problemet, fann han väggen nära balkongen och köket hade frigolit och papper inuti. Houston sade att RTH ingenjören sa till honom det utrymmet bör innehålla cement, inte skum, och den som byggde denna mur måste ha varit lat och har bråttom. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
civona Inlagd September 1, 2013 Dela Inlagd September 1, 2013 Så går det på bygget i Thailand om man inte är närvarande och kollar dom som jobbar. Så fort man vänder ryggen så fuskar dom. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd September 1, 2013 Dela Inlagd September 1, 2013 Ja fy tusan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
B747 Inlagd September 1, 2013 Dela Inlagd September 1, 2013 Bättre än ingenting säger dom säkert i sitt försvarstal. PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Swedmark Inlagd September 1, 2013 Dela Inlagd September 1, 2013 Så går det på bygget i Thailand om man inte är närvarande och kollar dom som jobbar. Så fort man vänder ryggen så fuskar dom. Fuskar dom verkligen alla? En dansk som ber om ursäkt för hans konstiga svenska Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd September 1, 2013 Dela Inlagd September 1, 2013 Eller så kan man kolla på dokumentären om brobygget där en SVENSK är boss och han får gråa hår med dessa thaibyggare när dom bygger en bro i Bkk! Han e tuff killen, måste va från Gotland! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd September 1, 2013 Dela Inlagd September 1, 2013 Fuskar dom verkligen alla? Inte när man tittar på! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
saobaht Inlagd September 1, 2013 Dela Inlagd September 1, 2013 Det roliga var att byggherren efter upptäckten garanterade att det enbart var så i hans lägenhet. Alla andra lägenheter var riktigt byggda. Thailändsk garanti är inte att leka med. Tycker det känns som att Thailändare sätter värde på att fuska och lura varandra. Även om du själv är med på bygget så montera de ihop type toaletter när du tar ett telefonsamtal eller råkar göra ett ärende. När jag byggde hus var jag mycket tydlig med att jag skulle vara med när allt monterades eller täcktes över. Blev aldrig så de passade alltid på att montera ihop när jag inte såg då fick de ta ner och sätt upp igen det märkliga var att det alltid var fel. När jag ser på mitt hus och condo idag skulle man kunna tro att de snickar jag har haft var duktiga men de är helt odugliga. Vilket jag på pekar för alla vilket har gjort att snickaren är sur på oss då han tycker att huset har blivit bra vilket jag kan hålla med om men det är ju inte tack vare honom. I condominium har alla andra problem hängde då upp information i receptionen om vilka fel andra skulle vara uppmärksamma på och försök åtgärda. Resultatet blev att först blev Thailändare förbanade tyckte det var fel skulle sänka värdet på deras investering sedan tog byggherren ner den. Det bygger på att luras och fuska sin nästa i Thailand. Feminist Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Scandinaviancorner Inlagd September 1, 2013 Dela Inlagd September 1, 2013 Eller så kan man kolla på dokumentären om brobygget där en SVENSK är boss och han får gråa hår med dessa thaibyggare när dom bygger en bro i Bkk! Han e tuff killen, måste va från Gotland! Ja är man från Gotland då ser man till att saker och ting fungerar annars jävlar i havet! Men det är för jävligt en bärande vägg, det är ju livsfarligt!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khun Ken Inlagd September 1, 2013 Trådstartare Dela Inlagd September 1, 2013 Detta är också ett resultat av korruptionen. För att ta igen dom pengar som betalats i mutor för att få jobbet, fuskar byggbolagen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd September 1, 2013 Dela Inlagd September 1, 2013 (ändrad) Bara det ser bra ut utanpå och är billigt är det OK. Säkerhet och kvalitet är inte begrepp som är viktiga i Thailand men väggar brukar sällan vara bärande i Thailand. Allt görs med bärande pelare och väggarna mellan är bara kosmetika Ändrades September 1, 2013 av Tallviking Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
manfarang Inlagd September 1, 2013 Dela Inlagd September 1, 2013 Detta är också ett resultat av korruptionen. För att ta igen dom pengar som betalats i mutor för att få jobbet, fuskar byggbolagen. Jag vet inte hur lagstiftningen ser ut i Thailand i sådana frågor, dvs om ett byggföretag kan utdömas ett stort skadestånd för sådant fusk, och dessutom tvingas betala för att åtgärda felen. Jag betvivlar det. Men även om det fanns lagar som skyddade konsumenter så innebär ju korruptionen att lagar kan åsidosättas mot betalning. Därför måste en kund som sagt ha en pålitlig person som hela tiden övervakar arbetet om ens det hjälper. Hur effektivt är det, speciellt om det är samma sak i alla andra sammanhang? Vi vet ju tyvärr att en del hantverkare tar genvägar även i Sverige där det inte märks så lätt. Det borde dock både i Sverige och Thailand finnas företag som vill ha ett gott rykte och ett bra varumärke som leder till fler jobb och kunder och kanske även lite bättre betalt för jobben. Genom att om möjligt välja dessa kan man bidra till en sundare marknad. Om Thailändarna får allmän tillgång till Internet så småningom, kan kanske företagen betygsättas, typ http://www.allahantverkare.se/ Vad vet jag, det kanske redan finns? บ้านโนทิง Ban Non Thing, Sök i Google maps: 16.99706, 103.01339 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
saobaht Inlagd September 1, 2013 Dela Inlagd September 1, 2013 (ändrad) Jag vet inte hur lagstiftningen ser ut i Thailand i sådana frågor, dvs om ett byggföretag kan utdömas ett stort skadestånd för sådant fusk, och dessutom tvingas betala för att åtgärda felen. Jag betvivlar det. Men även om det fanns lagar som skyddade konsumenter så innebär ju korruptionen att lagar kan åsidosättas mot betalning. Därför måste en kund som sagt ha en pålitlig person som hela tiden övervakar arbetet om ens det hjälper. Hur effektivt är det, speciellt om det är samma sak i alla andra sammanhang? Vi vet ju tyvärr att en del hantverkare tar genvägar även i Sverige där det inte märks så lätt. Det borde dock både i Sverige och Thailand finnas företag som vill ha ett gott rykte och ett bra varumärke som leder till fler jobb och kunder och kanske även lite bättre betalt för jobben. Genom att om möjligt välja dessa kan man bidra till en sundare marknad. Om Thailändarna får allmän tillgång till Internet så småningom, kan kanske företagen betygsättas, typ http://www.allahantverkare.se/ Vad vet jag, det kanske redan finns? Det fungerar inte i Thailand förtal är ett allvarligt brott. Det skulle inte förvåna mig om han kommer att bli stämd för detta räcker med att han skulle på stå att hela huset är ett fuskbygge så blir han stämmde. Byggherren har ju garanterat att det bara är så i denna lägenheten. Det finns flera bilder på lägenheten och det ser riktigt läskigt ut med vägen som är 10 cm bredd och upp byggd av frigolit och det är säkert 20-30 meter ner till marken. Ändrades September 1, 2013 av saobaht Feminist Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd September 1, 2013 Dela Inlagd September 1, 2013 I Thailand kritiserar man sällan en dålig hantverkare. Så är deras uppfostran i många fall. Då förlorar man själv sitt ansikte genom att erkänna att man har gjort ett dåligt val av handverkare tror jag. Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd September 1, 2013 Dela Inlagd September 1, 2013 Jag vet inte hur lagstiftningen ser ut i Thailand i sådana frågor, dvs om ett byggföretag kan utdömas ett stort skadestånd för sådant fusk, och dessutom tvingas betala för att åtgärda felen. Jag betvivlar det. Men även om det fanns lagar som skyddade konsumenter så innebär ju korruptionen att lagar kan åsidosättas mot betalning. Därför måste en kund som sagt ha en pålitlig person som hela tiden övervakar arbetet om ens det hjälper. Hur effektivt är det, speciellt om det är samma sak i alla andra sammanhang? Vi vet ju tyvärr att en del hantverkare tar genvägar även i Sverige där det inte märks så lätt. Det borde dock både i Sverige och Thailand finnas företag som vill ha ett gott rykte och ett bra varumärke som leder till fler jobb och kunder och kanske även lite bättre betalt för jobben. Genom att om möjligt välja dessa kan man bidra till en sundare marknad. Om Thailändarna får allmän tillgång till Internet så småningom, kan kanske företagen betygsättas, typ http://www.allahantverkare.se/ Vad vet jag, det kanske redan finns? Var in och tittade på betygen på hantverkare. Elekriker, snickare och rörmokare tittade jag på i tre län. 2st av dessa tre kategorier i tre län hade fått betyg. Inte mycket att hurra för borde ju finnas tusental att ge betyg i dessa tre län. Undra vilka som hade lagt in dessa betyg. Tycker det verkar som det finns stor risk för fusk. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd September 1, 2013 Dela Inlagd September 1, 2013 Så går det på bygget i Thailand om man inte är närvarande och kollar dom som jobbar. Så fort man vänder ryggen så fuskar dom. Kan ju bli lite knepigt om det är ett stort bostadrättscomplex “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
saobaht Inlagd September 1, 2013 Dela Inlagd September 1, 2013 Kan ju bli lite knepigt om det är ett stort bostadrättscomplex Det går alldeles utmärkt att göra bara säga till att man vill kontrollera bygget under uppförandet. Jag har bilder på allt i min condo under bygget samt även centrala stammar osv under upp förandet av byggnaden. Att de inte gillar att man springer där beror just på att de fuskar men det räcker att ertappa dem en gång vilket man gör på några sekunder och sedan för att inte flera sådana här fel skall uppstå vara med. Tar en massa tid och det stör dem en hel del att man fotografera men det är upp till var och en att se till att det blir riktigt gjort. Bilderna är mycket värdefula i dag då det inte finns någon som har dem mer än jag. När någon får problem i huset och undrar hur de har gjort kan man se på bilderna var allt går. Samtidigt kan man se exakt var det är för tunna vägar mellan lägenheterna personligen tycker jag att en 10 centimeters cement väg är för lite vilket först upptäcks när grannen flyttar in ofta. Feminist Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stefan Inlagd September 1, 2013 Dela Inlagd September 1, 2013 Det går alldeles utmärkt att göra bara säga till att man vill kontrollera bygget under uppförandet. Jag har bilder på allt i min condo under bygget samt även centrala stammar osv under upp förandet av byggnaden. Att de inte gillar att man springer där beror just på att de fuskar men det räcker att ertappa dem en gång vilket man gör på några sekunder och sedan för att inte flera sådana här fel skall uppstå vara med. Tar en massa tid och det stör dem en hel del att man fotografera men det är upp till var och en att se till att det blir riktigt gjort. Bilderna är mycket värdefula i dag då det inte finns någon som har dem mer än jag. När någon får problem i huset och undrar hur de har gjort kan man se på bilderna var allt går. Samtidigt kan man se exakt var det är för tunna vägar mellan lägenheterna personligen tycker jag att en 10 centimeters cement väg är för lite vilket först upptäcks när grannen flyttar in ofta. Hej! 10 cm BETONG är alldeles för dåligt, i Sverige krävs det minst 180 mm betong för att klara dagens ljudkrav i en lägenhetsskiljande vägg, Sen behöver man ju inte använda betong till det, funkar med massor lager av gipsskivor och isolering mm. //S There can be only one (Stefan) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd September 2, 2013 Dela Inlagd September 2, 2013 Fuskar dom verkligen alla? Bara om de håller sig till det uppgjorda priset. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Juha Inlagd September 2, 2013 Dela Inlagd September 2, 2013 Kommer ni ihåg mötet som Yingluck hade i ett hotellrum med VD för Sansisri group (ägare till denna condo) Prime Minister Yingluck Shinawatra och Sansiri VD Srettha Thavisin http://www.bangkokpost.com/learning/easier-stuff/280839/the-pm-s-not-so-secret-visit Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
civona Inlagd September 12, 2013 Dela Inlagd September 12, 2013 Kan ju bli lite knepigt om det är ett stort bostadrättscomplex Man kan väl klona sig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu