Jump to content
IGNORERAD

Jackknife, trailer swing


ano

Recommended Posts

Det finns ju lite lastbilsförare här så jag chansar..

Finns det några svenska ord för jack knife och trailer swing?

 

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jackknife e väl fällkniv.      alltså att skiten viker sig

 

trailer swing att släpet hamnar i "svängning

 

http://www.e-z.net/~ts/ts/jack.htm

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns något som heter överknytning  som på engelska benämnas jackknifing.

Alltså när släpet viker sig som en fällkniv.

 

Vissa tillverkare om inte alla tillhandahåller såk. överknytningsvarnare.

 

Är det det ordet du efterlyser?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jackknife e väl fällkniv.      alltså att skiten viker sig

 

trailer swing att släpet hamnar i "svängning

 

http://www.e-z.net/~ts/ts/jack.htm

Vad det är har jag koll på, är ute efter eventuella facktermer.

Behöver översätta en sak i jobbet och "när skiten viker sig" kanske inte är så lämpligt då, hehe  :crazy:

 

 

 

Tackar. Om det är ett vedertaget fackbegrepp så är det vad jag är ute efter.

Ser att Scania använder "knytning" när de beskriver Scania ESP, så det är nog det rätta begreppet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns något som heter överknytning  som på engelska benämnas jackknifing.

Alltså när släpet viker sig som en fällkniv.

 

Vissa tillverkare om inte alla tillhandahåller såk. överknytningsvarnare.

 

Är det det ordet du efterlyser?

 

Ungefär som om man som förare inte skulle märka att "släpet viker sig som en fällkniv".  Men det är ju klart, det är bättre för tillverkaren av fordonet/släpet att ha en varningslampa som talar om detta, så slipper de eventuella skadeståndskrav från föraren av fordonet ifråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ungefär som om man som förare inte skulle märka att "släpet viker sig som en fällkniv".  Men det är ju klart, det är bättre för tillverkaren av fordonet/släpet att ha en varningslampa som talar om detta, så slipper de eventuella skadeståndskrav från föraren av fordonet ifråga.

 

Vad jag förstår får man en summerton eller en lampindikation så fort det finns risk för överknytning.

 

Om alla förare alltid märkte det direkt skulle det aldrig inträffa att mötande fordon massakreras i en nutcracker

eller att fordonståg blockerar breda vägar efter kraftiga uppbromsningar.

 

Det senare ser man ibland och vem vet, kanske en varnare hade hjälpt.

 

Sker det inte även viss överknytning när den som backar med släp misslyckas lite för mycket?

Det lär finnas överknytningsindikatorer som går sönder och indikerar att kopplingsanordningen måste tas isär för kontroll att den inte skadats.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Vad jag förstår får man en summerton eller en lampindikation så fort det finns risk för överknytning.

 

Om alla förare alltid märkte det direkt skulle det aldrig inträffa att mötande fordon massakreras i en nutcracker

eller att fordonståg blockerar breda vägar efter kraftiga uppbromsningar.

 

Det senare ser man ibland och vem vet, kanske en varnare hade hjälpt.

 

Sker det inte även viss överknytning när den som backar med släp misslyckas lite för mycket?

Det lär finnas överknytningsindikatorer som går sönder och indikerar att kopplingsanordningen måste tas isär för kontroll att den inte skadats.

 

 

Finns det facktermer för ordet "nutcracker"

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...