MPR Nyheter Inlagd Augusti 31, 2013 Dela Inlagd Augusti 31, 2013 Mer gummi kommer att användas i läggningen av asfalt i Thailand för att göra något åt överskottet av materialet - detta har transportminister Chadchart Sittipunt meddelat. Chadchart sade under fredagen att han har beordrat Motorvägsmyndigheten att studera möjligheten att blanda gummi med asfalt för att använda när man lägger vägar. Om gummi används som material i vägläggning så kommer efterfrågan på gummi stiga i landet, sade ministern. Gummiblandningen kommer även att förbättra vägarnas hållbarhet, tillade han. "Varje år så använder myndigheten runt 1,200 ton gummi för att blanda med asfalt för användning i vägar. I framtiden så kommer mängden gummi att öka till 10,000 ton per år, och detta kommer att leda till högre marknadspriser", sade han. Man har provat den nya blandningen i ett pilotprojekt i Nakhon Nayok, och resultatet sägs vara en väg med bättre hållbarhet. Källa: http://www.bangkokpost.com/news/transport/367259/govt-to-build-roads-with-excess-rubber Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
WAXO Inlagd Augusti 31, 2013 Dela Inlagd Augusti 31, 2013 Ett kanonförslag tycker jag!!! Även om det är en relativt liten volym av det totala överskottet borde det påverka gummipriset positivt, så länge inte överkottet dumpas ut på marknaden. Hoppas bara att budgeten även räcker till att öka vägunderhållet då. Skulle 8ggr mer gummi resultera i 8ggr mer asfalt till att förbättra vägunderhållet, då har vi kanske snart skapliga vägar även här ute på landet. WAXO Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MaiChai Inlagd Augusti 31, 2013 Dela Inlagd Augusti 31, 2013 Kanon, då är det bara att gå ut till vägen och tälja sig en kondom när man träffat sitt livs kärlek i beerbaren... "It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience""Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson www.destinationasien.se Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Siam-Nilsson Inlagd Augusti 31, 2013 Dela Inlagd Augusti 31, 2013 Man lär väl även landa lite mjukare om man kör omkull på moppen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd Augusti 31, 2013 Dela Inlagd Augusti 31, 2013 Man lär väl även landa lite mjukare om man kör omkull på moppen Du kommer att studsa utav helvete. Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Augusti 31, 2013 Dela Inlagd Augusti 31, 2013 Kanon, då är det bara att gå ut till vägen och tälja sig en kondom när man träffat sitt livs kärlek i beerbaren... Du är för romantisk. Tar du med liggunderlag och lite ljus så behöver du inte lämna vägen för kärleksstunden. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ban99arne Inlagd Augusti 31, 2013 Dela Inlagd Augusti 31, 2013 Ja, det behövs en hel del gummi när man skall lägga en vägg. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Siam-Nilsson Inlagd Augusti 31, 2013 Dela Inlagd Augusti 31, 2013 Du kommer att studsa utav helvete. Ja det är nog inte uteslutet att jag når den ändhållplatsen när det är så dags ;-) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Moritz Inlagd Augusti 31, 2013 Dela Inlagd Augusti 31, 2013 (ändrad) Naturgummi är en dyr produkt som jag inte tror man slösar med på det sättet. Normalt används inte rågummi till asfalt utan det är gamla bildäck som mals ner och blandas i. Ska enligt uppgift förlänga vägarnas livslängd betydligt och är ju ett miljövänligt sätt att återanvända materialen i stället för att elda upp dom. Om det ingår thailändsk naturgummi i produktion av thailändska däck kan det förstås på sikt påverka gummipriserna marginellt. Ändrades Augusti 31, 2013 av Moritz Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
WAXO Inlagd Augusti 31, 2013 Dela Inlagd Augusti 31, 2013 (ändrad) OK, naturgummi borde användas till något bättre. Men Thailands produktion är ca 3 600 000 ton/år, varav 600 000 går till inhemsk produktion. Lagret har legat mellan 200 000 - 400 000 ton under 2000-talet, och är just nu i det högre intervallet. Nu pratar man om 10 000 ton, kanske har det mer politisk effekt än faktisk verkan. Men kan man öka det inhemska behovet, och på så sätt öka efterfrågan, kanske det trots allt är en bra lösning. Att tillmötesgå småfarmarnas krav på höjda marknadspriser genom öka stödköpen och lagret verkar inte rätt. Bidrag är ju något som alla regeringar verkar ta till när det krisar, men pengarna måste ju komma någonstans ifrån och dessutom ha ett syfte och mål. Grundproblemet är ju trots allt tillgång och efterfrågan. WAXO Ändrades Augusti 31, 2013 av WAXO Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd Augusti 31, 2013 Dela Inlagd Augusti 31, 2013 Då däck inte går att återanvända som gummi utan bara bra stommar som man kan regummera med en ny slitbana. Att använda nedmalda gamla däck tillsammans med asfalt är nog mest en fråga om att hantera ett stort avfallsproblem som gamla däck utgör. Jag tror inte det påverkar efterfrågan på naturgummi alls, men väldigt bra om gamla däck försvinner på ett miljövänligare sätt än sopbränning. Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evert 1 Inlagd Augusti 31, 2013 Dela Inlagd Augusti 31, 2013 Har för mig att de provat med "gummiblandning" i asfalten, den blir tystare men visst betydligt dyrare. Slitstyrkan har jag ingen aning om, Vem ska sponsra vad eller vem ska stå för fördyringen? Idag ska ju allt vara så billigt som möjligt, kvalitén är ju en sekundär fråga. Bäst är dock betongvägar, håller i evighet. Å andra sidan blir då andra arbetslösa Oftast handlar det väl i slutänden om lobbing och eller mutor - valfläsk. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khun Ken Inlagd Augusti 31, 2013 Dela Inlagd Augusti 31, 2013 Hoping for a bouncing economy. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khun Ken Inlagd Augusti 31, 2013 Dela Inlagd Augusti 31, 2013 Har för mig att de provat med "gummiblandning" i asfalten, den blir tystare men visst betydligt dyrare. Slitstyrkan har jag ingen aning om, Vem ska sponsra vad eller vem ska stå för fördyringen? Idag ska ju allt vara så billigt som möjligt, kvalitén är ju en sekundär fråga. Bäst är dock betongvägar, håller i evighet. Å andra sidan blir då andra arbetslösa Oftast handlar det väl i slutänden om lobbing och eller mutor - valfläsk. Thailands fåtal skattebetalare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Moritz Inlagd Augusti 31, 2013 Dela Inlagd Augusti 31, 2013 Ja det finns nackdelar med det mesta om man letar tillräckligt noga efter dom. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khun Ken Inlagd Augusti 31, 2013 Dela Inlagd Augusti 31, 2013 Ja det finns nackdelar med det mesta om man letar tillräckligt noga efter dom. Jag tänkte först be dig förklara ditt inlägg, men vid eftertanke "dont bother" ไม่ยุ่งรบกวน Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Moritz Inlagd Augusti 31, 2013 Dela Inlagd Augusti 31, 2013 Jag tänkte först be dig förklara ditt inlägg, men vid eftertanke "dont bother" ไม่ยุ่งรบกวน ฉันไม่สามรถอธิบาย เพราะเธอไม่เข้าใจอะไรเลย! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khun Ken Inlagd Augusti 31, 2013 Dela Inlagd Augusti 31, 2013 ฉันไม่สามรถอธิบาย เพราะเธอไม่เข้าใจอะไรเลย! Vad var det hon inte förstod? Är man en man så är det mera vanligt att skriva ผม Pom än นฉั Chan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Moritz Inlagd Augusti 31, 2013 Dela Inlagd Augusti 31, 2013 Vad var det hon inte förstod? Är man en man så är det mera vanligt att skriva ผม Pom än นฉั Chan. Du får nog fråga din flickvän, om du har en, om inte Chan kan användas både och. Khun försöker en annan undvika närhelst det går. Nog om det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Augusti 31, 2013 Dela Inlagd Augusti 31, 2013 Mer gummi kommer att användas i läggningen av asfalt i Thailand för att göra något åt överskottet av materialet - detta har transportminister Chadchart Sittipunt meddelat. Chadchart sade under fredagen att han har beordrat Motorvägsmyndigheten att studera möjligheten att blanda gummi med asfalt för att använda när man lägger vägar. Om gummi används som material i vägläggning så kommer efterfrågan på gummi stiga i landet, sade ministern. Gummiblandningen kommer även att förbättra vägarnas hållbarhet, tillade han. "Varje år så använder myndigheten runt 1,200 ton gummi för att blanda med asfalt för användning i vägar. I framtiden så kommer mängden gummi att öka till 10,000 ton per år, och detta kommer att leda till högre marknadspriser", sade han. Man har provat den nya blandningen i ett pilotprojekt i Nakhon Nayok, och resultatet sägs vara en väg med bättre hållbarhet. Källa: http://www.bangkokpost.com/news/transport/367259/govt-to-build-roads-with-excess-rubber 537047.jpg Det kanske går att blanda i lite ris också, typ ett par miljoner ton, det kanske kan minska halkolyckorna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd Augusti 31, 2013 Dela Inlagd Augusti 31, 2013 Det kanske går att blanda i lite ris också, typ ett par miljoner ton, det kanske kan minska halkolyckorna. Ris är ju ganska ren stärkelse, så det kan faktiskt gå att göra. I Sverige blandas någon form av stärkelse numera i asfaltoljan redan vid oljedepåerna för att förbättra asfaltens egenskaper. Riktigt vad den består av vet jag inte, men ris skulle säkert kunna raffineras till en sådan produkt. Vid Nynäs oljedepå utanför Umeå används många hundra ton varje år av denna stärkelse. Produkten importeras i alla fall från Europa. Leif Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Moritz Inlagd Augusti 31, 2013 Dela Inlagd Augusti 31, 2013 Att använda mat till att göra vägar av borde ta emot någonstans. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd Augusti 31, 2013 Dela Inlagd Augusti 31, 2013 Att använda mat till att göra vägar av borde ta emot någonstans. Bättre än att ruttna i lager när överproduktion råder. Nu använder vi redan mat för att göra papper, bränslen, lim, alkohol, målarfärg och en massa produkter till. Kanske bättre att komma till rätta överskottsproduktion. Leif Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Augusti 31, 2013 Dela Inlagd Augusti 31, 2013 (ändrad) Att använda mat till att göra vägar av borde ta emot någonstans. Visst, men att se det ruttna bort är ju än värre och dessutom gör man ju redan bilbränsle av majs så den barriären är redan bruten. Nu var ju mitt inlägg menat som ironi över att försöka göra sig av ett överskott men ändå. Edit: Leifen var snabbare. Ändrades Augusti 31, 2013 av Atom Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Galten Inlagd Augusti 31, 2013 Dela Inlagd Augusti 31, 2013 Går gummipriserna upp så blir det dyrare kondomer och ett stort avbräck för många medlemmars resekassa Galten af Bubbelspruuth Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu