Jump to content
IGNORERAD

Mer gummi ska användas i väggläggning i Thailand


MPR Nyheter

Recommended Posts

Mer gummi kommer att användas i läggningen av asfalt i Thailand för att göra något åt överskottet av materialet - detta har transportminister Chadchart Sittipunt meddelat.

Chadchart sade under fredagen att han har beordrat Motorvägsmyndigheten att studera möjligheten att blanda gummi med asfalt för att använda när man lägger vägar. Om gummi används som material i vägläggning så kommer efterfrågan på gummi stiga i landet, sade ministern. Gummiblandningen kommer även att förbättra vägarnas hållbarhet, tillade han. "Varje år så använder myndigheten runt 1,200 ton gummi för att blanda med asfalt för användning i vägar. I framtiden så kommer mängden gummi att öka till 10,000 ton per år, och detta kommer att leda till högre marknadspriser", sade han.

Man har provat den nya blandningen i ett pilotprojekt i Nakhon Nayok, och resultatet sägs vara en väg med bättre hållbarhet.

 

Källa: http://www.bangkokpost.com/news/transport/367259/govt-to-build-roads-with-excess-rubber

 

post-8073-0-95049400-1377933964.jpg

post-8073-0-95049400-1377933964.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 34
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Moritz

    7

  • Khun Ken

    6

  • leifen

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ett kanonförslag tycker jag!!!

Även om det är en relativt liten volym av det totala överskottet borde det påverka gummipriset positivt,

så länge inte överkottet dumpas ut på marknaden.

Hoppas bara att budgeten även räcker till att öka vägunderhållet då. Skulle 8ggr mer gummi resultera i 8ggr mer asfalt till att förbättra vägunderhållet, då har vi kanske snart skapliga vägar även här ute på landet.

 

WAXO

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanon, då är det bara att gå ut till vägen och tälja sig en kondom när man träffat sitt livs kärlek i beerbaren...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Man lär väl även landa lite mjukare om man kör omkull på moppen

 

Du kommer att studsa utav helvete.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanon, då är det bara att gå ut till vägen och tälja sig en kondom när man träffat sitt livs kärlek i beerbaren...

Du är för romantisk. Tar du med liggunderlag och lite ljus så behöver du inte lämna vägen för kärleksstunden.  ;)   

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Du kommer att studsa utav helvete.

Ja det är nog inte uteslutet att jag når den ändhållplatsen när det är så dags ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Naturgummi är en dyr produkt som jag inte tror man slösar med på det sättet.

 

Normalt används inte rågummi till asfalt utan det är gamla bildäck som mals ner och blandas i.

Ska enligt uppgift förlänga vägarnas livslängd betydligt och är ju ett miljövänligt sätt att återanvända materialen

i stället för att elda upp dom.

 

Om det ingår thailändsk naturgummi i produktion av thailändska däck kan det förstås på sikt påverka gummipriserna marginellt.

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

OK, naturgummi borde användas till något bättre.

Men Thailands produktion är ca 3 600 000 ton/år, varav 600 000 går till inhemsk produktion.

Lagret har legat mellan 200 000 - 400 000 ton under 2000-talet, och är just nu i det högre intervallet.

Nu pratar man om 10 000 ton, kanske har det mer politisk effekt än faktisk verkan.

Men kan man öka det inhemska behovet, och på så sätt öka efterfrågan, kanske det trots allt är en bra lösning.

Att tillmötesgå småfarmarnas krav på höjda marknadspriser genom öka stödköpen och lagret verkar inte rätt.

Bidrag är ju något som alla regeringar verkar ta till när det krisar,

men pengarna måste ju komma någonstans ifrån och dessutom ha ett syfte och mål.

Grundproblemet är ju trots allt tillgång och efterfrågan.

 

WAXO

Ändrades av WAXO
Link to comment
Dela på andra sajter

Då däck inte går att återanvända som gummi utan bara bra stommar som man kan regummera med en ny slitbana.

Att använda  nedmalda gamla däck tillsammans med asfalt är nog mest en fråga om att hantera ett stort avfallsproblem som gamla däck utgör.

Jag tror inte det påverkar efterfrågan på naturgummi alls, men väldigt bra om gamla däck försvinner på ett miljövänligare sätt än sopbränning.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att de provat med "gummiblandning" i asfalten, den blir tystare men visst betydligt dyrare. Slitstyrkan har jag ingen aning om, Vem ska sponsra vad eller vem ska stå för fördyringen? Idag ska ju allt vara så billigt som möjligt, kvalitén är ju en sekundär fråga.

Bäst är dock betongvägar, håller i evighet.  Å andra sidan blir då andra arbetslösa

Oftast handlar det väl i slutänden om lobbing och eller mutor - valfläsk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att de provat med "gummiblandning" i asfalten, den blir tystare men visst betydligt dyrare. Slitstyrkan har jag ingen aning om, Vem ska sponsra vad eller vem ska stå för fördyringen? Idag ska ju allt vara så billigt som möjligt, kvalitén är ju en sekundär fråga.

Bäst är dock betongvägar, håller i evighet.  Å andra sidan blir då andra arbetslösa

Oftast handlar det väl i slutänden om lobbing och eller mutor - valfläsk.

Thailands fåtal skattebetalare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det finns nackdelar med det mesta om man letar tillräckligt noga efter dom.

Jag tänkte först be dig förklara ditt inlägg, men vid eftertanke "dont bother" ไม่ยุ่งรบกวน 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte först be dig förklara ditt inlägg, men vid eftertanke "dont bother" ไม่ยุ่งรบกวน 

 

ฉันไม่สามรถอธิบาย เพราะเธอไม่เข้าใจอะไรเลย!

Link to comment
Dela på andra sajter

ฉันไม่สามรถอธิบาย เพราะเธอไม่เข้าใจอะไรเลย!

 

Vad var det hon inte förstod?

Är man en man så är det mera vanligt att skriva ผม Pom än นฉั Chan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad var det hon inte förstod?

Är man en man så är det mera vanligt att skriva ผม Pom än นฉั Chan.

 

Du får nog fråga din flickvän, om du har en, om inte Chan kan användas både och.

 Khun försöker en annan undvika närhelst det går.

 

Nog om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mer gummi kommer att användas i läggningen av asfalt i Thailand för att göra något åt överskottet av materialet - detta har transportminister Chadchart Sittipunt meddelat.

Chadchart sade under fredagen att han har beordrat Motorvägsmyndigheten att studera möjligheten att blanda gummi med asfalt för att använda när man lägger vägar. Om gummi används som material i vägläggning så kommer efterfrågan på gummi stiga i landet, sade ministern. Gummiblandningen kommer även att förbättra vägarnas hållbarhet, tillade han. "Varje år så använder myndigheten runt 1,200 ton gummi för att blanda med asfalt för användning i vägar. I framtiden så kommer mängden gummi att öka till 10,000 ton per år, och detta kommer att leda till högre marknadspriser", sade han.

Man har provat den nya blandningen i ett pilotprojekt i Nakhon Nayok, och resultatet sägs vara en väg med bättre hållbarhet.

 

Källa: http://www.bangkokpost.com/news/transport/367259/govt-to-build-roads-with-excess-rubber

 

attachicon.gif537047.jpg

 

Det kanske går att blanda i lite ris också, typ ett par miljoner ton, det kanske kan minska halkolyckorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske går att blanda i lite ris också, typ ett par miljoner ton, det kanske kan minska halkolyckorna.

Ris är ju ganska ren stärkelse, så det kan faktiskt gå att göra.

 

I Sverige blandas någon form av stärkelse numera i asfaltoljan redan vid oljedepåerna för att förbättra asfaltens egenskaper.

Riktigt vad den består av vet jag inte, men ris skulle säkert kunna raffineras till en sådan produkt.

Vid Nynäs oljedepå utanför Umeå används många hundra ton varje år av denna stärkelse.

Produkten importeras i alla fall från Europa.

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Att använda mat till att göra vägar av borde ta emot någonstans.

Bättre än att ruttna i lager när överproduktion råder.

 

Nu använder vi redan mat för att göra papper, bränslen, lim, alkohol, målarfärg och en massa produkter till.

Kanske bättre att komma till rätta överskottsproduktion.

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Att använda mat till att göra vägar av borde ta emot någonstans.

 

Visst, men att se det ruttna bort är ju än värre och dessutom gör man ju redan bilbränsle av majs så den barriären är redan bruten. 

 

Nu var ju mitt inlägg menat som ironi över att försöka göra sig av ett överskott men ändå.

 

Edit: Leifen var snabbare.

Ändrades av Atom
Link to comment
Dela på andra sajter

Går gummipriserna upp så blir det dyrare kondomer och ett stort avbräck för många medlemmars resekassa :crazy:

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...