Jump to content
IGNORERAD

Förlängning UT till PUT.


Jompa

Recommended Posts

När barnet inte hunnit bli folkbokfört så blir det till att ansöka om förlängning av UT pappersvägen. En ansökan för mamman och en ansökan för barnet.

 

Ska ett barn söka förlängning av UT tillsammans med sin mamma via e-tjänsten måste barnet och mamman ha ett personnummer annars fungerar inte ansökan via e-tjänsten då tjänsten gör en säkerhetskontroll via folkbokföringen.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jompa

    8

  • thaikonsult

    7

  • cimit

    5

  • glimten66

    5

Mest aktiva i denna tråd

Det stämmer att utan personnummer kan inte barnet gå med på mammas e-ansökan. För att inte fastna helt i 15-månadersträsket borde man väl kunna göra så här: Mamma gör en e-ansökan, som ju skall bli klar på en vecka. Barnet söker personnummer varefter han borde kunna söka medborgarskap, det är väl ditt barn vi pratar om?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stämmer att utan personnummer kan inte barnet gå med på mammas e-ansökan. För att inte fastna helt i 15-månadersträsket borde man väl kunna göra så här: Mamma gör en e-ansökan, som ju skall bli klar på en vecka. Barnet söker personnummer varefter han borde kunna söka medborgarskap, det är väl ditt barn vi pratar om?

Nej mitt biologiska barn är svensk medborgare, nu pratar vi om tjejens äldsta son som är thailändsk medborgare och 10 år. Han kommer inte kunna bli svensk medborgare än på ett tag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter besvärligt, hoppas det går vägen på något sätt.

 

Kan berätta lite om den e-ansökan jag gjorde igår. Var väl ganska lätt. Lite trassel med bilderna som skulle laddas upp, dom fick vara max 2 MB och 75% av mina bilder var större efter att ha använt scannerns standardinställningar. Krympte dom en och en med hjälp av Windows Paint. Nån som vet nått program som kan krympa en hel hög filer på en gång? Sen var Migrationsverket snåla med tillåtna filformat. Några av mina filer hade JPEG som ändelse och det ville dom inte ta emot varefter jag fick döpa om dom till JPG, det borde väl MIG klarat automatiskt. 

 

Familjebevist efterfrågades aldrig? Visar man det vid besöket på MIG för fotografering?

 

Slutligen tycker jag att ansökan avslutas väldigt abrupt, man får reda på att det är klart och sen inget mer. Jag tycker MIG kunde kosta på sig lite information om vad som skall hända sen!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Detta behövs:

- kopia på sökandens pass (även kopia på stämplarna behövs så Migrationsverket kan se om sökanden vistats utomlands under tiden uppehållstillståndet varade)

- kopia på partnerns pass eller ID-kort

- sökandens familjebevis

- blanketten 242011B

- fullmakt om partnern vill ta del av sökandens handlingar och uppgifter.

Med vänlig hälsning Thaikonsult

Hur lång tid accepterar Migrationsverket att den sökande vistas utomlands? Om vi exempelvis vill vara i Thailand under en 2-månadersperiod under ett år när hon har UT kommer då Migrationsverket att avslå ansökan om PUT. Jag har hört att 40 dagar per år accepteras. Stämmer det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur lång tid accepterar Migrationsverket att den sökande vistas utomlands? Om vi exempelvis vill vara i Thailand under en 2-månadersperiod under ett år när hon har UT kommer då Migrationsverket att avslå ansökan om PUT. Jag har hört att 40 dagar per år accepteras. Stämmer det?

 

Jag har hört att man ska vara i Sverige mera än halva året för att det året ska räknas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört att man ska vara i Sverige mera än halva året för att det året ska räknas.

Hej,

Tack för svaret. Hann kolla med Migrationsverket och de säger ungefär samma sak. 40 dagar handlar nog om tiden man kan vara borta utan att påverka när man kan söka medborgarskap. Vid PUT så tittar de också på tiden man varit tillsammans så gemensamma semestrar kan vara ett plus.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Skriver i denna tråden så ens fråga kanske syns...

 

Skicka in en förlängnings ansökan via webben, det var det 16 sep på Kvällen. Den 24 fick vi mail att ärendet var avgjort, brevet kom nån dag efter... Fick ett år extra tillfälligt UT. Hur som så gick det fortfarande rätt fort.

 

Fråga, hur kommer man i kontakt med ansvarig handläggare? Först så fick vi försent ett intyg som vi skulle vilja komplettera med, sen har handläggaren skrivit fel årtal på perioden då frun inte varit i Sverige...

Så hur gör man för att få tag i dem för det finns inget nr eller mail adr till henne på miggv ??

Link to comment
Dela på andra sajter

En dags ledighet från jobbet, åkt bil antal mil och en hög med parkeringsavgifter... Svårare än så var det inte att få svar på mina små frågor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...