Jump to content
IGNORERAD

Förlängning UT till PUT.


Jompa

Recommended Posts

Hej alla på MPR.

 

Jag skall nu imorgon förlänga frugan's UT (PUT) via webben men är lite osäker på vad som skall bifogas i denna.

 

Har följande klart

 

1. Skannade kopior på våra pass, sparade i jpg formatet.

2. Ifylld och påskriven blankett 243011B (eng) och denna är inskannad i PDF formatet.

 

Vi är gifta sedan två 1/2 år och inga barn att tänka på.

 

Är det något mer som kan behövas att bifoga ansökan via nätet.

 

 

Mvh Jonny.

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jompa

    8

  • thaikonsult

    7

  • cimit

    5

  • glimten66

    5

Mest aktiva i denna tråd

Detta behövs:

 

- kopia på sökandens pass (även kopia på stämplarna behövs så Migrationsverket kan se om sökanden vistats utomlands under tiden uppehållstillståndet varade)

- kopia på partnerns pass eller ID-kort

- sökandens familjebevis

- blanketten 242011B

- fullmakt om partnern vill ta del av sökandens handlingar och uppgifter.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har vi fått ett svar där handläggaren i Umeå som tog emot våran webansökan som säger följande.
 
"Migrationsverket kan inte ta ett beslut i ansökan för att min fru's boende avsikt inte är klarlagd och därför överflyttad till Tillståndsenhenten i Solna"
  
I ansökan så skrev vi in att frugan har en firma sedan ett år tillbaka och betalar skatt, samt i blanketten 243011B (Eng) så framgår det att vi har bott tillsamman sedan hon kom hit för två år sen och att vi kommer fortfarande bo tillsammans i framtiden.
 
Och sen har vi ju familjebeviset ifrån skatteverket där det även framgår att vi är gifta och folkboförda på samma adress.
  
Vet ej vart han fått fram att frugan's boende avsikt inte är klarlagd.
  
Och nu så får vi vänta enligt den gamla rutinen (upp till 9 månader innan svar)
  
Frugan blev ganska ledsen när hon förstod varför det inte tagits ett beslut.
 
 
 
Mvh Jompa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Jompa

 

Det låter märkligt med tanke på att ni också är gifta. Uppenbart finns det något gammalt lagrat i Migrationsverkets datasystem som gör att ni ska kallas in för en muntlig intervju. Därför har de lagt er i den manuella kön.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jompa pratar om blankett 243011 och thai konsult om 242011 vilken e det som gäller tacksam för svar

 

micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Familjebeviset kommer från Skatteverket( måste beställas per post eller hämtas ut personligen), ang. blanketterna så är båda försäkran om samlevnad, men Jompas är på Engelska och Thailkonsults på Svenska.

Ha det gott!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick svar från MIG i Torsdags ang. PUT äntligen godkänd tog bara 6 veckor fast vi skickade in via webben, var en norrlänning som inte visste att ett hus i Thailand är viktigt för en thaidam.

 

Var idag och fotade och lämnade fingeravtryck, vänta i ca 10 dagar och sen har vi PUT kortet. 

 

Står på väntelista för biljett i december för att fira Jul och Nyår med Thaifamiljen.

 

Mvh jompa.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ang. PUT vi håller på förberädda tjejens ansökan.

Frågan på blankett 242011. Vistelse utanför Sverige, har den som söka bott utanför Sverige sedan han/hon fick uppehållstillstånd?

Ska man även tar upp semester Thailand 3 veckor och semester England 1 vecka? Själv kalla jag inte det för att har "bott" men jag undra hur Mig resonera? Har någon annan tagit upp semester resor när de sökte PUT?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Gray.

 

har den som söka bott utanför Sverige sedan han/hon fick uppehållstillstånd?

Skriv nej om hon inte har gjort detta.

 

Och i våran put ansökan så tog jag upp att vi varit i Thailand på semester under hennes UT period.

 

Mvh Jompa.
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Gray.

 

har den som söka bott utanför Sverige sedan han/hon fick uppehållstillstånd?

Skriv nej om hon inte har gjort detta.

 

Och i våran put ansökan så tog jag upp att vi varit i Thailand på semester under hennes UT period.

 

Mvh Jompa.

 

Tack Jompa,

 

En förrhoppningsvis sista frågan. Skannade du in och ut resastämplar  i er passar och skickade med?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Gray.

 

Nää. Jag tog kopia på våra pass gällande fotosidan endast, dom krävde inte att få se stämplarna. 

 

Det jag bifogade var följande.

 

1. kopia på våra pass.

2. Familjebeviset (Vi är gifta)

3. Bilaga 243011B (eng) 242011B (Sve)

 

Och sen i själva webbansökan så måste man fylla i uppgifter ang. dom resor man har gjort under UT perioden.

Men gör inte samma misstag som jag gjorde. (Skrev att vi byggt hus i Thailand, handläggaren tolkade detta som att min fru skulle flytta tillbaka till Thailand igen)

 

Mvh Jonny.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tusen Tack för hjälpen Jonny, man vill inte begår någon misstag med tanke på den lång lång väntetiden man få med en misslyckad ansökan!

 

Mvh

 

Gray

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Gray

 

Gick dock ändå snabbt för mig.

 

Webbansökan inskickad och till Umeå, handläggare gjorde en egen tolkning ansåg att det var osäkert om frugan skulle stanna i och med att vi byggt hus.

Så den skickade till mig Solna för handläggning, så efter att jag ringt stor sett varannan dag så fick vi tillslut beslutet efter ca 6 veckor. 

 

Mvh Jompa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Gray

 

Gick dock ändå snabbt för mig.

 

Webbansökan inskickad och till Umeå, handläggare gjorde en egen tolkning ansåg att det var osäkert om frugan skulle stanna i och med att vi byggt hus.

Så den skickade till mig Solna för handläggning, så efter att jag ringt stor sett varannan dag så fick vi tillslut beslutet efter ca 6 veckor. 

 

Mvh Jompa.

Varför skrev ni om huset.

Det är bara att skapa problem.

Ange de som är viktigt inte mera.

Jag har tidigare skrivit 3 PUT ansökningar och 2 medborgaransökningar.

Nitt71 och hennes yngsta son är numera Svenskar.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Pigge.

 

Ett försök att beskriva att det är vi även iframtiden, trodde alldrig att ett husbygge i Thailand var lika med att hon skall flytta så fort som möjligt.

 

Vi hade ju å andra sidan inte ansökt PUT om frugan skulle flytta tillbaka igen, man söker väl inte PUT om man skall flytta tillbaka till Thailand.

 

Men det kanske bara är jag som tänker så.

 

Mvh Jompa..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Pigge.

 

Ett försök att beskriva att det är vi även iframtiden, trodde alldrig att ett husbygge i Thailand var lika med att hon skall flytta så fort som möjligt.

 

Vi hade ju å andra sidan inte ansökt PUT om frugan skulle flytta tillbaka igen, man söker väl inte PUT om man skall flytta tillbaka till Thailand.

 

Men det kanske bara är jag som tänker så.

 

Mvh Jompa..

Nu har du lärt dig din läxa.

Hoppas ingen gör om samma misstag.

Myndigheter tänker inte som folk.

Ibland är det bra att inte säga förmycket.

Utan försöka tänka som dom gör.

Detta är inte lätt.

Lycka till

Pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

HejPigge.

 

Du har helt rätt, men lätt att göra vid första försöket.

 

Vet hur man inte skall göra när det blir dags för medborgardags.

 

Mvh Jompa.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att kommer tillbaka till detta med Försäkran om samlevnad blanketten. Det finns 2 varianter en för pappers ansökan där båda ska skriva på och skickar in och det andra är för webbansökan där endast maka/sambo ska fylla i. Dessutom i det sist nämnde behovs endast el påskrivning (tro jag) i PDF format.

 

Antagligen fungera även den pappers varianten också vid webbansökan dock skulle jag inte tro tvärtom i att båda ska skriva på denna.

 

Så in kort ska man söka via webben är det blankett 242011 (Sv) och 243011 (Eng) som gäller.

 

Ska man söker pappersvägen heter blanketten 24211B (Sv) och 243011B (Eng).

 

Just varför dessa blanketter skilja sig åt har jag inte kunnat räkna ut. Kanske någon annan är insatt? Dessutom söker man efter 242011 blir man hänvisad till 24211B! Men klicka man vidare genom "Jag vill söka via webben" knappen och uppger ett datum inom en månad  kommer man till 242011 (Sv) eller 243011 (Eng) blanketten.

 

Det hela är ett byråkratisk sörja enligt min mening.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej!!

 

Ibland jobbar de riktigt snabbt på MIG.

Vi skickade in om förlängning på UT på webben i söndags 24/11-13 på måndag eftermiddag 25/11-13 fick vi mail att beslut var taget men att vi måste vänta på brevet för att veta utgången.

27/11-13 kom brevet hem "PUT beviljat", så nu har vi beställt tid för att knäppa kort och ta fingeravtryck.

 

Vi är gifta både i Sverige och Thailand och har ett gemensamt barn på 10 månader.

 

Mvh

Hasse

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill tipsa om möjligheten att nyttja *"instegsjobb" under tiden som Thai går på SFI, vilket ökar möjligheten att få PUT. Då myndigheterna ser att personen försöker jobba i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lämnade in ansökan på mig i solna den 6 november den 21 va det klart me put fan e ju snabbare än webben nästan

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...