Jump to content
IGNORERAD

Förlängning UT till PUT.


Jompa

Recommended Posts

Grabben fick permanent direkt idag. Det trodde jag aldrig. Där ser man. En mycket trevlig överraskning . Och Frugans bästa julklapp någonsin

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jompa

    8

  • thaikonsult

    7

  • cimit

    5

  • glimten66

    5

Mest aktiva i denna tråd

Hej på er. Är det webansökan eller papper som gäller för barn när man ska ansöka om förlängning av UT? Ni skriver att pass ska vara i jpg format, ska det fotas alltså?

Fick hem tjejens barn i fredags förra veckan o de fick UT till i juni nästa år då tjejens UT går ur. Barnens UT ansökan tog ca 4 månader från intervju i Bkk till beslut. Ganska snabbt tycker jag.

Ha det fint

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är webbansökan som gäller. Barnen följer med i mammans ansökan.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Det är webbansökan som gäller. Barnen följer med i mammans ansökan.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

 

Hur blir det med barn som hunnit fylla 18 år här i Sverige. Dom skall väl skriva en egen ansökan om förlängning av UT till PUT men hur blir blanketten "Försäkran om samlevnad"? Samlevnad med mamman?

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt Migrationsverket ska vuxna barn skriva en egen ansökan vid förlängning av uppehållstillstånd. Blankett 160011.

 

Migrationsverket meddelar senare om de önskar mer information.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Glenn Phuket

Enligt Migrationsverket ska vuxna barn skriva en egen ansökan vid förlängning av uppehållstillstånd. Blankett 160011.

Migrationsverket meddelar senare om de önskar mer information.

Med vänlig hälsning Thaikonsult

Vuxna barn de va nått nytt, antingen så e man barn eller vuxen... ???

de som hen i mitt sätt o se på det hela..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok då om vi ska vara petiga.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

sunshine11281

Hej alla på MPR.

Jag skall nu imorgon förlänga frugan's UT (PUT) via webben men är lite osäker på vad som skall bifogas i denna.

Har följande klart

1. Skannade kopior på våra pass, sparade i jpg formatet.

2. Ifylld och påskriven blankett 243011B (eng) och denna är inskannad i PDF formatet.

Vi är gifta sedan två 1/2 år och inga barn att tänka på.

Är det något mer som kan behövas att bifoga ansökan via nätet.

Mvh Jonny.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej!!

 

Ibland jobbar de riktigt snabbt på MIG.

Vi skickade in om förlängning på UT på webben i söndags 24/11-13 på måndag eftermiddag 25/11-13 fick vi mail att beslut var taget men att vi måste vänta på brevet för att veta utgången.

27/11-13 kom brevet hem "PUT beviljat", så nu har vi beställt tid för att knäppa kort och ta fingeravtryck.

 

Vi är gifta både i Sverige och Thailand och har ett gemensamt barn på 10 månader.

 

Mvh

Hasse

 

hEj, hur långt innan sökte du innan hennes Uppehålltillstånd gick ut? Mvh

THE ONE AND ONLY!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man söka förlängning av UT på webben går det att söka högst 30 dagar före det tidsbegränsade uppehållstillståndet löper ut.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Japp jag bara undrade för ville veta för dom behandlar efter när UT går ut så ville veta om hans UT var ute redan när han fick godkänt eller inte...

THE ONE AND ONLY!

Link to comment
Dela på andra sajter

hEj, hur långt innan sökte du innan hennes Uppehålltillstånd gick ut? Mvh

Hej cimit!

 

Vi skickade in ansökan 24/11-13 beviljat 27/11-13  och frugans UT skulle ta slut 8/12-13.

Alltså färdigt innan UT tog slut.

 

Mvh Hasse

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej cimit!

 

Vi skickade in ansökan 24/11-13 beviljat 27/11-13  och frugans UT skulle ta slut 8/12-13.

Alltså färdigt innan UT tog slut.

 

Mvh Hasse

Ok tack det va det jag ville veta... :) mvh

THE ONE AND ONLY!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ansökan insänd 13/2-14, beslut tagit 14/2-14 på mail, snigelposten kom idag med pappersbeslutet.

Ut skulle ta slut 7/3-14.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ansökan insänd 13/2-14, beslut tagit 14/2-14 på mail, snigelposten kom idag med pappersbeslutet.

Ut skulle ta slut 7/3-14.

 

Om jag förstår dig rätt, så fik Ni PUT på en enda dag?

 

Stort grattis

En dansk som ber om ursäkt för hans konstiga svenska

Link to comment
Dela på andra sajter

Ansökan insänd 13/2-14, beslut tagit 14/2-14 på mail, snigelposten kom idag med pappersbeslutet.Ut skulle ta slut 7/3-14.

Fel månad va? 13/2?? Ändrades av Jonasn

För ljugaren är ljugandet en konst men för lögnaren är det ingen konst att ljuga

Link to comment
Dela på andra sajter

Put beslut dagen efter ansökan.

Så det tog en dag.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ansökan insänd 13/2-14, beslut tagit 14/2-14 på mail, snigelposten kom idag med pappersbeslutet.

Ut skulle ta slut 7/3-14.

då va d så snabba så de va en hel månad för tidig .. Tillbaka till framtiden ;)

Om ditt problem går att lösa.behöver du inte oroa dig.

Om ditt problem inte går att lösa.är det ingen idé att du oroar dig

Link to comment
Dela på andra sajter

ansökan skickad 17/1 och beslut kom i måndags 20/1  men idag 22/1 fick vi det på pappret :) snabba tag!  Min undran är att om man redan har gjort Fingeravtryck och foto för UT skall måste man gå och göra fingeravtryck och foto igen?? Mvh

THE ONE AND ONLY!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ska nu förlänga UT för tjejen och barnet.

Vi måste tyvärr gå pappersvägen för vi hinner inte folkbokföra grabben innan visumet går ut.

Han kommer för första gången till Sverige två dagar innan han och mammas visum går ut

Tyvärr kollade jag inte upp villkoren innan jag köpte resan hem igen så nu får det bli pappersvägen.

 

Frågan är vad som behövs, läser man innantill så är det bara detta de kräver, enligt MIGs hemsida:

 

 

 

Det här ska du skicka med din ansökan:

När du ansöker på blankett betalar du avgiften via bankgironummer 5223-7005. Ange förnamn och efternamn samt personnummer på den person ansökningsavgiften gäller. Gäller avgiften flera personer, ska du ange personnummer för alla. Skriv på ansökningsblanketten när och på vilket sätt du har betalat avgiften. EU/EES-medborgare betalar ingen ansökningsavgift.

 

http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Forlanga-tillstand.html

 

Personbeviset "Familjebevis" nämns på blankett 160011 längst ner, men inte på MIGs hemsida. Så det slänger jag med på tjejen.

 

Familjeuppgifter 238011 behövs för barnet, familjebevis hinner hann inte få eftersom han inte kommer hinna folkbokföras innan visumet gått ut, tyvärr.

 

Det nämns inte något om passtämplar som visar resor gjorda under UT-tiden, vad jag kan se.

 

Vill bara kolla att jag fått med allt som jag kan få med innan jag brådskande lämnar in ansökan hemma.
Ser ni om det är något som saknas eller kommer de be mig bifoga något senare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäller din fråga UT till PUT? Du har väl noterat vad Migrationsverket skriver om handläggningstider. 5 dagar för e-ansökan och 15 månader för pappersansökan. Om några timmar skall jag hjälpa min thailändska svägerska med hennes e-ansökan och vi har redan förberett det hela. Betr. barnet skall det in på mammas ansökan. Vad gäller mammas pass har jag scannat alla sidor fram till den sista blanka för att visa att hon inte rest ut för mycket. Om ni nu kommer hem 2 dgr innan nuvarande UT (?) går ut så är det väl bara att trycka in en e-ansökan. Familjebeviset kan beställas via Skatteverkets e-tjänster, kommer pappersvägen.

 

Jag återkommer om några timmar och berättar om svägerskans e-ansökan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag skrev så kan jag inte göra E-ansökan, barnet måste vara folkbokfört.

Jag har redan pratat med MIG och det var tyvärr det besked jag fick.

Jag ser ingenstans att barnet ska in i mammans ansökan om man går pappersvägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är barnet här på för typ av visum då

Barn under 18 går väl alltid med mammans ansökan.

Lycka till iaf!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Barnet har UT men har aldrig varit i Sverige och därför inte hunnit bli folkbokförd. När vi anländer Sverige har vi två dagar innan visumet går ut eftersom barn får visumtid som föräldern. Enligt skatteverket som jag pratat med finns det ingen chans att hinna folkbokföra honom på den tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...