Jump to content
IGNORERAD

Qatar går mot strömmen - tillåter mera bagage


Moritz

Recommended Posts

  • Svar 33
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Moritz

    9

  • stefan5300

    7

  • Sam sip sam

    4

  • dandic

    3

Mest aktiva i denna tråd

Guest BpaijingKatai

Qatar tillåter 30 kilo bagage i economy utan att ta ut tilläggsavgift.

 

Härligt!

 

En viktig faktor när man ska välja bolag, tycker jag (och min fru)

Att de ofta är billiga och sägs ha god service gör det inte sämre.

 

Flygbolaget som ökar viktgränserna

 

Emirates har samma.

Egypt kör 2*23.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då har jag tur, reser från Köpenhamn den 2 September och de nya bagagereglerna träder ikraft 1 September men å andra sidan får jag ju betala övervikt till  Asia Air mellan Bangkok och Nakhon Phanom men det brukar vara rätt så billigt, har för mig att jag betalade 400 Baht senast för 15 kilo övervikt.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då har jag tur, reser från Köpenhamn den 2 September och de nya bagagereglerna träder ikraft 1 September men å andra sidan får jag ju betala övervikt till  Asia Air mellan Bangkok och Nakhon Phanom men det brukar vara rätt så billigt, har för mig att jag betalade 400 Baht senast för 15 kilo övervikt.

 

Det ska du inte behöva om du kan få dom att skicka bagaget hela vägen.

 

Det brukar att vara principen om vad "the main carrier" tillåter...

Den delresan som är den längsta - i ditt fall från BKK till CPH avgör hur mycket bagage som får tas med.

Det underlättar om det står på din biljett att de tillåter 30 kilo så de vet vad som gäller i Nakhon Phanom.

 

Bäst att tillägga innan någon annan gör det, att Air Asia kan få för sig att tillämpa egna bestämmelser.

Om du misstänker att det är så kan du lägga till extra bagage på biljetten på deras hemsida.

Det brukar vara billigare än att betala för övervikt på flygplatsen.

 

Vi flög med Air Asia från BKK till Hongkong och därifrån till Göteborg med Turkish och just

var det iaf Turkish bagagekvota som gällde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då Quatar landar på Suvarnabhumi och AirAsia förmodligen startar från Don Muang så går det inte att skicka bagage hela vägen.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska du inte behöva om du kan få dom att skicka bagaget hela vägen.

 

Det brukar att vara principen om vad "the main carrier" tillåter...

Den delresan som är den längsta - i ditt fall från BKK till CPH avgör hur mycket bagage som får tas med.

Det underlättar om det står på din biljett att de tillåter 30 kilo så de vet vad som gäller i Nakhon Phanom.

 

Bäst att tillägga innan någon annan gör det, att Air Asia kan få för sig att tillämpa egna bestämmelser.

Om du misstänker att det är så kan du lägga till extra bagage på biljetten på deras hemsida.

Det brukar vara billigare än att betala för övervikt på flygplatsen.

 

Vi flög med Air Asia från BKK till Hongkong och därifrån till Göteborg med Turkish och just

var det iaf Turkish bagagekvota som gällde.

 

Men jag ska till Pattaya i 3-4 dagar  innan jag flyger till Nakhon Phanom. Jag ska köpa biljett med Air Asia i Pattaya.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då Quatar landar på Suvarnabhumi och AirAsia förmodligen startar från Don Muang så går det inte att skicka bagage hela vägen.

 

No popelem... skickar det med flygplatsbussen. Väskorna ska bara byta buss ett par gånger först... What could possibly go wrong?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag ska till Pattaya i 3-4 dagar  innan jag flyger till Nakhon Phanom. Jag ska köpa biljett med Air Asia i Pattaya.

 

 

Biljetter med Air Asia köper du enklast online på nätet

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Biljetter med Air Asia köper du enklast online på nätet

 

Tack för tipset men jag köper aldrig biljetter via nätet, blir säkert massa krångel om man vill ändra biljetten.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset men jag köper aldrig biljetter via nätet, blir säkert massa krångel om man vill ändra biljetten.

Skillnaden är att resebyrån får köpa den via nätet åt dig och du får betala extra för ingenting
Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden är att resebyrån får köpa den via nätet åt dig och du får betala extra för ingenting

 

Det är väl samma sak med alla som köper biljetter hos Nonki, han köper väl in biljetten billigare än vad han säljer den för och då får ni ju också betala extra för ingenting.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset men jag köper aldrig biljetter via nätet, blir säkert massa krångel om man vill ändra biljetten.

 

Jag har haft problem en endaste gång, när en biljett till Burma inte funkade.

En av så många att jag tappat räkningen på dom.

 

Air Asia sa helt enkelt att de inte accepterade biljetter från Bravofly.

 

Nu kostar den sträckan DMK-RGN inte så mycket så även om vi var 4 personer gick det bra att köpa ny biljett

men det var förstås lite stressigt för att vi redan var sena, men det gick bra ändå.

 

Fick så småningom tillbaka alla pengarna från Bravofly, som skyllde på tekniska problem.

 

Jag gillar att boka via nätet för det ger mig känslan av kontroll och bokade så sent som i dag

biljetter från Göteborg till Rangoon och beställde och betalade även visum och hotell on-line.

 

Men det tog fyra timmar får jag erkänna, när man måste dubbelkolla och dokumentera varenda webbsida

skriva ut kvitton och biljetter och allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl samma sak med alla som köper biljetter hos Nonki, han köper väl in biljetten billigare än vad han säljer den för och då får ni ju också betala extra för ingenting.

Nej det är inte på samma vis ,helt annan handel ,
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det är inte på samma vis ,helt annan handel ,

 

Det får du nog förklara bättre :y15: , jag tror knappast att Nonki har en resebyrå och säljer biljetter utan att tjäna pengar på sina kunder.

 

Sedan kollade jag upp min biljett med Qatar Airways, jag betalade 6700 kronor till resebyrån där jag brukar att köpa mina biljetter och på nätet kostar en likadan biljett 6579 kronor, då betalar jag gärna 121 kronor för personlig service.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...

Qatar tillåter 30 kilo bagage i economy utan att ta ut tilläggsavgift.

 

Härligt!

 

En viktig faktor när man ska välja bolag, tycker jag (och min fru)

Att de ofta är billiga och sägs ha god service gör det inte sämre.

 

Flygbolaget som ökar viktgränserna

snåljåp

Link to comment
Dela på andra sajter

snåljåp

Man skulle nästan kunna tro att du hyser agg mot Moritz med tanke på att du sitter och letar efter 1år gamla inlägg och bumpar dom bara för att skriva en nedlåtande kommentar.

Men jag kanske har fel :30: 

Link to comment
Dela på andra sajter

Man skulle nästan kunna tro att du hyser agg mot Moritz med tanke på att du sitter och letar efter 1år gamla inlägg och bumpar dom bara för att skriva en nedlåtande kommentar.

Men jag kanske har fel :30:

Ja det är en riktig idi*t ,kollade hans startade trådar och det gick snabbt och då hittade jag det tog 5, sekunder ha ha ha

Link to comment
Dela på andra sajter

Man skulle nästan kunna tro att du hyser agg mot Moritz med tanke på att du sitter och letar efter 1år gamla inlägg och bumpar dom bara för att skriva en nedlåtande kommentar.

Men jag kanske har fel :30:

 

Låt han hållas, det är hans hobby, tror jag.

 

 

Men bra att tråden kom upp igen, för idag gillar jag inte alls Qatar, oavsett bagagemängd :-)

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt han hållas, det är hans hobby, tror jag.

 

 

Men bra att tråden kom upp igen, för idag gillar jag inte alls Qatar, oavsett bagagemängd :-)

 

Inte för att jag har ambition att åka med dom. Men kan du utveckla detta lite?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som också brukar boka och betala med virtuellt Visakort, Singapore Airlines godkände inte mitt köp av biljetter för mig och frugan då jag inte kunde uppvisa kortet jag betalat med.

Var ett år sedan så det kanske ändrats nu men då var det bara att slanta av nya biljetter och vänta en månad att få tillbaka pengarna från originalbokningen.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att jag har ambition att åka med dom. Men kan du utveckla detta lite?

 

Tror jag redan gjort.

Handlar om deras biljett-ändring/återköps policy.

 

Normalt är det resebyråerna som strular ifall man vill ändra men denna gången ville Flygstolen väl.

 

Köpte biljett till en kollega som fick förhinder (dagen efter köpet) och var redo att betala tusenlappar för att få ett annat namn på biljetten.

Har hänt mig förut och senast kostade det 600 spänn med ett annat bolag.

 

Qatars policy är "aldrig i livet - köp en ny biljett - vi köper tillbaka den (1 dagar) gamla för 300 spänn".

 

Går säkert att läsa i det finstilta att de gör så, men det skiter jag i utan undviker dom framöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt han hållas, det är hans hobby, tror jag.

 

 

Men bra att tråden kom upp igen, för idag gillar jag inte alls Qatar, oavsett bagagemängd :-)

 

 

Qatar är det bästa bolaget servicemässigt sett jag rest med och då har jag rest med Philippine Airline, Lot, Aeroflot, Thai, SAS, Lufthansa och Singapore Airline. Philippine Airline var ett bra bolag för 25-30 år sedan men numera flyger de bara i Asien

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...