Jump to content
IGNORERAD

Trafikförsäkringar?


Khun Doi

Recommended Posts

Hur fungerar det i Thailand med trafikförsäkringar och andra eventuella avgifter, skatter, etc, mm ..?

 

Bil?

MC?

scouter?

Tact is for those who are not witty enough to be sarcastic!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Hur fungerar det i Thailand med trafikförsäkringar och andra eventuella avgifter, skatter, etc, mm ..?

 

Bil?

MC?

scouter?

 

Det betalas per år utan möjlighet till att "ställa av".

Link to comment
Dela på andra sajter

hur mycket då? till vem? vad måste man ha för utom trafikförsäkring?

Tact is for those who are not witty enough to be sarcastic!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

hur mycket då? till vem? vad måste man ha för utom trafikförsäkring?

 

Det är skatt och försäkring som i sverige, det finns kontor lite överallt som du kan fixa det på priset beror dels på vilket fordon.

Link to comment
Dela på andra sajter

hur mycket då? till vem? vad måste man ha för utom trafikförsäkring?

Det beror en del på bilens ålder, skatten betalas årsvis enligt det datum som finns på skattekvittot som skall fästas synbart utifrån på vindrutan, är bilen mer än 5 år gammal skall den besiktigas innan du kan betala skatten.

Det är up2u som det heter att se till ditt försäkringsskydd, finns 3 klasser vara av klass ett är att jmf med helförsäkring och den som alla faranger borde ha eftersom det kan bli jäkligt dyrt eljest!

När du betalar skatten erlägger du också nån sorts vägförsäkring, men den går att få bort om du har klass 1 försäkrat bilen.

Klass 1 på en pickis ligger mellan 12-13 000 upp till 23-24000 så det lönar sig att kolla runt, en äldre bil har lägre försäkring än en nyare samt icke att negligera, man får "skadefritidsrabatt" om man står på sig!

 

Betr. MC så ligger skatten på c:a 400 + 100 för den obligatoriska försäkringen, sedan, återigen up2u, men det lönar sig knappt ned mer än skadeförsäkring om MC:n är några år gammal!

Lycka till!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

hur mycket då? till vem? vad måste man ha för utom trafikförsäkring?

 

Enligt expertis här på forumet, så räcker det med att betala skatten, försäkringen ingår tydligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt expertis här på forumet, så räcker det med att betala skatten, försäkringen ingår tydligen.

HaHa, du har äntligen fattat något!

Ingår inte i skatten men erläggs samtidigt och på samma kontor och inför samma tjänsteman...JISSES har du inget annat för dig! 

Känner till ett bra ord i svenskan, börjar på dum och slutar på dryg, har du hört talas om det, eller ingår det inte?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bugar och bockar, men bråka inte i sandlådan barn..  :police:

Tact is for those who are not witty enough to be sarcastic!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror en del på bilens ålder, skatten betalas årsvis enligt det datum som finns på skattekvittot som skall fästas synbart utifrån på vindrutan, är bilen mer än 5 år gammal skall den besiktigas innan du kan betala skatten.

Det är up2u som det heter att se till ditt försäkringsskydd, finns 3 klasser vara av klass ett är att jmf med helförsäkring och den som alla faranger borde ha eftersom det kan bli jäkligt dyrt eljest!

När du betalar skatten erlägger du också nån sorts vägförsäkring, men den går att få bort om du har klass 1 försäkrat bilen.

Klass 1 på en pickis ligger mellan 12-13 000 upp till 23-24000 så det lönar sig att kolla runt, en äldre bil har lägre försäkring än en nyare samt icke att negligera, man får "skadefritidsrabatt" om man står på sig!

 

Betr. MC så ligger skatten på c:a 400 + 100 för den obligatoriska försäkringen, sedan, återigen up2u, men det lönar sig knappt ned mer än skadeförsäkring om MC:n är några år gammal!

Lycka till!

 

 

Ska vara roligt och veta hur tjejen gör när hon besiktar våran bil den är äldre an 5 år men aldrig besiktigas i våra ägor :ahh:

 

Men den är skattad och försäkrad :thumbsup:

 

Men i Thailand fungerar kontakter med "rätt" person rätt så bra :14:  :14:  :14:

 

Mvh. Dolle

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska vara roligt och veta hur tjejen gör när hon besiktar våran bil den är äldre an 5 år men aldrig besiktigas i våra ägor :ahh:

 

Men den är skattad och försäkrad :thumbsup:

 

Men i Thailand fungerar kontakter med "rätt" person rätt så bra :14:  :14:  :14:

 

Mvh. Dolle

Jo, så är det, kan dock vara bra att få t.ex. bromsar kollade och lite annat, den huvudsakliga meningen med besiktningen verkar annars vara att kolla att det är rätt chassinummer, alltså rätt bil!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har aldrig tänkt tanken att det kan vara orsak till många olyckor .

 

 

Syftar du till mig, så kan jag säga att det är inte bilens kvalite som avgör om olyckan är framme det är sättet man kör på har aldrig sett en "skrothög" vara inblandad i en olycka men många nya bilar, men klart dom kan oxå vara obesiktigade med :17:  :17:  :17:

 

Våran bil 7 år gammal alla lysen fungerar tuta ac abs, funger med :thumbsup:  drar inte snett vid tvärbromsning, men så kör vi försiktigt :ok:  :ok:

 

Jag skulle åka och besigtiga bilen omgående utan bekymmer om jag kunde, men jag är falang och äger inte bilen det gör hon :patsak:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle åka och besigtiga bilen omgående utan bekymmer om jag kunde, men jag är falang och äger inte bilen det gör hon

Inga problem se bara till att ta en kopia hennes ID kort som hen sedan skall signera samt bilens egen bok, sen kan du göra denna besiktning när du vill.

Det konstiga är att du bara skall besiktiga en gång om året, alltså 12 månaders intervall, men besiktningsintyget gäller bara 3 månader...inom den perioden skall skatten betalas!  .TIT!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inga problem se bara till att ta en kopia hennes ID kort som hen sedan skall signera samt bilens egen bok, sen kan du göra denna besiktning när du vill.

Det konstiga är att du bara skall besiktiga en gång om året, alltså 12 månaders intervall, men besiktningsintyget gäller bara 3 månader...inom den perioden skall skatten betalas!  .TIT!

 

 

Ok, får se om vi har bilen kvar nästa år, nu skattad/försäkrad ett år, har bilbytar tanke så den får gå ett år till sen byte större bil.

 

Tack Baa

Link to comment
Dela på andra sajter

HaHa, du har äntligen fattat något!

Ingår inte i skatten men erläggs samtidigt och på samma kontor och inför samma tjänsteman...JISSES har du inget annat för dig! 

Känner till ett bra ord i svenskan, börjar på dum och slutar på dryg, har du hört talas om det, eller ingår det inte?

 

Rätta mig om jag har fel, men man har ju rätt att välja vilket försäkringsbolag som helst. Så det behöver inte alls vara till det bolag som tjänstemannen som du talar om har avtal med.

Erkänna egna felskrivningar verkar vara ett okänt begrepp för dig, men det var ju helt klart att du tog åt dig. Men föralldel, utnyttja gärna försäkringen som ditt lokala kontor tillhandahåller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätta mig om jag har fel, men man har ju rätt att välja vilket försäkringsbolag som helst. Så det behöver inte alls vara till det bolag som tjänstemannen som du talar om har avtal med.

Erkänna egna felskrivningar verkar vara ett okänt begrepp för dig, men det var ju helt klart att du tog åt dig.

.

Vem i helvete har sagt vilket bolag jag anlitar, och var jag tecknar den, du bara svamlar en massa skit , det ar INTE repeterar I N T E den privata forsakringen jag skriver om utan den OBLIGATORISKA som skall erlaggas i samband med skatten, men som jag har fatt lara mig gar att fa bort om man har en grupp 1 forsakring.

Fatta vad som avses verkar inte vara din starka sida!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...