Jump to content
IGNORERAD

Köpa begagnad bil i Thailand


Khun Doi

Recommended Posts

Visst är det en salig röra idag som inte är helt lätt att ha koll på.

Men många inbillar sig att bara för att ex 3 olika bilar/märken tillverkas på samma fabrik så är det samma bil/kvalitet, det stämmer inte.

Inte ens om de tillverkas på samma band är alla delarna samma i dem och det är väl just det, delarna, som avgör vad det i slutändan blir för bil och kvalitet.

Att Cheva i Thailand var en Japansk bil hade jag inte en susning om så tack för den infon :)

 

PS!

Jag skrev Amerikansk skit.. Det står jag för, Usa tillverkar inga kvalitets bilar, däremot tillverkar dom roliga bilar.

För drygt 40 år sedan, när jag arbetade som tv-reparatör, fick radiohandlaren frågan från en kund: Du säljer Luxor, på andra gatan säljer konkurrenten Scandic billigare. Bägge två tillverkas på samma fabrik i Motala. Varför är du dyrare? Radiohandlaren andades in, förklarade att Scandic det fick de apparater heta som inte klarade kvalitetsprovet   :-) .mitt första arbete var på den fabriken, naturligtvis var det identiska apparater. 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 51
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Benjamas

    9

  • Tallviking

    7

  • andrejsdenruskige

    5

  • Khun Doi

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Visst är det en salig röra idag som inte är helt lätt att ha koll på.

Men många inbillar sig att bara för att ex 3 olika bilar/märken tillverkas på samma fabrik så är det samma bil/kvalitet, det stämmer inte.

Inte ens om de tillverkas på samma band är alla delarna samma i dem och det är väl just det, delarna, som avgör vad det i slutändan blir för bil och kvalitet.

Att Cheva i Thailand var en Japansk bil hade jag inte en susning om så tack för den infon :)

 

PS!

Jag skrev Amerikansk skit.. Det står jag för, Usa tillverkar inga kvalitets bilar, däremot tillverkar dom roliga bilar.

 

Håller helt med där. De "riktiga" amerikanska bilarna har aldrig varit kvalitetsbilar och det är inte utan anledning många av dom inte alls eller väldigt få säljs här i Europa

 

De flesta "amerikanska" bilarna som säljs utomlands är ofta märkesbytta europeiska eller japanska/koreanska bilar egentligen

 

Men dom har onekligen varit kul bilar på andra sätt. Har ägt ett antal olika Cadillac (STS:er, CLS:er, en ETC) och diverse andra amerikanska bilar själv bl.a Mustang Cab, Cheva Blazer, Jeep Grand Cherokee V8

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

när jag köpte min izusu rodeo årsmodell 2000 för 5 år sen var den ständiga frågan VARFÖR köpte du inte en ny bil? Är bilen i gott skick  ej omlackad (krockskador dolda) hel och fin inredning så duger den gott som slit och släng bil. 4hjulsdrift bra att ha om man bor lite lantligt den gör stor skillnad. Att reparera är inte så dyrt  det finns små verkstäder överallt och det är bara att kolla med släkt och vänner vilken verkstad dom är nöjda med.  lycka till med bilköpet 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Håller helt med där. De "riktiga" amerikanska bilarna har aldrig varit kvalitetsbilar och det är inte utan anledning många av dom inte alls eller väldigt få säljs här i Europa

 

De flesta "amerikanska" bilarna som säljs utomlands är ofta märkesbytta europeiska eller japanska/koreanska bilar egentligen

 

Men dom har onekligen varit kul bilar på andra sätt. Har ägt ett antal olika Cadillac (STS:er, CLS:er, en ETC) och diverse andra amerikanska bilar själv bl.a Mustang Cab, Cheva Blazer, Jeep Grand Cherokee V8

 

Du har ägt för nya bilar.

 

Jänkarna kan inte finlir.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det en salig röra idag som inte är helt lätt att ha koll på.

Men många inbillar sig att bara för att ex 3 olika bilar/märken tillverkas på samma fabrik så är det samma bil/kvalitet, det stämmer inte.

Inte ens om de tillverkas på samma band är alla delarna samma i dem och det är väl just det, delarna, som avgör vad det i slutändan blir för bil och kvalitet.

Att Cheva i Thailand var en Japansk bil hade jag inte en susning om så tack för den infon :)

 

PS!

Jag skrev Amerikansk skit.. Det står jag för, Usa tillverkar inga kvalitets bilar, däremot tillverkar dom roliga bilar.

 

Den Cheva vi hade i Thailand var en Captiva, designad på GMs designkontor i Sydkorea, byggd i Thailand.

Säljs som Chevrolet Captiva, Holden Captiva och Daewoo Windstorm, ett tag låg all produktion av Captiva i Thailand, även de bilar som gick till Sverige. Opel Antara är snarlik Captivan och bygger på samma designplattform som de andra, alla märkena är GM.

 

Vi var nära att köpa en Cevrolet Zafira innan Captivan, den monterades i Thailnd med stora delar från Opel.

 

GM i Asien.

GM har mött den asiatiska konkurrensen genom uppköp av asiatiska tillverkare som sydkoreanska Daewoo. Därtill har man ägarintressen i Isuzu och Suzuki och samarbete med Honda. Tidigare ägde GM 20% av Subaru, men detta har sålts ut till framförallt Toyota.

 

Så det blir snabbt snurrigt.

 

Men som sagt Isuzu pickup, den näst mest populära pickupen i Thailand, är samma bil som Chevrolet bara kosmetika skiljer, men Chevan har sämre 2-handsvärde, därför rekommenderade jag den.

 

Samma gäller förresten Mazda och Ford- pickuperna i Thailand.

 

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har ägt för nya bilar.

 

Jänkarna kan inte finlir.

 

Nä. "Finlir" som korrosionsskydd och väghållning samt bränsleförbrukning är inte deras starka sida

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Nä. "Finlir" som korrosionsskydd och väghållning samt bränsleförbrukning är inte deras starka sida

 

Nej, korrosionsskydd är någonting som man får fixa själv.

Väghållning sitter hos föraren och bränsleförbrukningen är väl inget att snacka om.

 

Sålde min sista (kanske) jänkare 2003. En LeMans med en Cheva 454 LS-6.

Polarna körde diesel och tankade finsk brännolja..

 

Dom tyckte att jag var dum som körde min jänkare. Dom tankade för en hundring och körde i flera dagar på dessa pengar.

Min mening om det var ganska enkel. "Jag har hellre roligt i en kvart för en hundring än tråkigt i flera dagar för samma pengar"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar bara varför folk har så jävla svårt för att hålla sig till ämnet??

 

Jag skiter i vad ni har för bilar i Sverige /  hade för bilar på -70 talet..

 

Jag ville bara veta lite mer om begagnatmarknaden I Thailand

Tact is for those who are not witty enough to be sarcastic!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar bara varför folk har så jävla svårt för att hålla sig till ämnet??

 

Jag skiter i vad ni har för bilar i Sverige /  hade för bilar på -70 talet..

 

Jag ville bara veta lite mer om begagnatmarknaden I Thailand

Vänj dej...

 

Åter till ämnet.

Toyota har nåt de kallar Toyota "BUZZ", de säljer begagnade Toyota i separata hallar, och endel andra inbytta bilar med garanti, dyrare än att handla från privat personer.

Chevrolet har nåt liknande, Chevrolet "OK" men de säljer vad jag sett, i samma hallar som Nybilarna.

Finns säkert hos andra märken också, det är rätt likt Sverige.

 

Har du kollat den första sidan jag länkade till? Kan vara lite svårt med språket, du kanske har nån som kan hjälpa till?

http://www.one2car.com/ är också på Thai, men jag tycker den är enklare att söka på, klicka på dropplisterna så ser du vilka val som finns, som tur är använder de västeländska namn och skrivtecken på bilmodeller, väst-årtal också.

Försökte lägga in ett par länkar till, men det ville sej inte, testa själv

 

CHEVY OK: http://showroom.one2car.com/tentDetail.aspx?tent_id=10250s124 en av dom.

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Tommy,

 

Jo jag har kollat lite löst, även om språksvårigheterna gör sig påminda..  Memm man kan ju alltid chansa, klicka och gissa!

Tact is for those who are not witty enough to be sarcastic!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Guest BpaijingKatai

Rätt komisk kommentar med tanke på att den chevrolet-pickis du kallade "amerikask skit" just är en japansk pickup egentligen

 

Som du märker är bilmärken i dag oftast just det ett "märke". Tekniken under skalet, var den tillverkas och var komponenter kommer från är en total mischmash mellan märkena och många bilar med olika "märken" är oftast samma bil egentligen och till och med ofta tillverkade på samma fabrik med i stort sett samma delar

 

Ta t.ex VW Sharan, Seat Alhambra och Ford Galaxy minibussarna för några år sedan. Alla tre tillverkades på samma band i samma fabrik i Portugal och hade till och med varandras motorer. Köpte man en Ford Galaxy med V6:an var den VW:s motor som satt i den. Köper du en bil med 1.9 TDI-motor är det t.ex väldigt många olika märken som har samma motor från Fiat i sig t.ex SAAB 9-3, 9-5, Vaxuall, Opel, Fiat, Alfa Romeo. Lite mer om detta här: http://en.wikipedia.org/wiki/JTD_engine

 

Den cheva-SUV jag hade som hyrbil i Thailand för drygt en månad sedan var definitivt inte någon "amerikansk skit" och definitivt jämförbar med den japanska suv jag har här hemma

 

attachicon.gifWP_20130618_008.jpg

 

attachicon.gifWP_20130618_009.jpg

 

De "stora" pickisarna ska inte vara riskokar kopior, bara de små.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Vänj dej...

 

Åter till ämnet.

Toyota har nåt de kallar Toyota "BUZZ", de säljer begagnade Toyota i separata hallar, och endel andra inbytta bilar med garanti, dyrare än att handla från privat personer.

Chevrolet har nåt liknande, Chevrolet "OK" men de säljer vad jag sett, i samma hallar som Nybilarna.

Finns säkert hos andra märken också, det är rätt likt Sverige.

 

Har du kollat den första sidan jag länkade till? Kan vara lite svårt med språket, du kanske har nån som kan hjälpa till?

http://www.one2car.com/ är också på Thai, men jag tycker den är enklare att söka på, klicka på dropplisterna så ser du vilka val som finns, som tur är använder de västeländska namn och skrivtecken på bilmodeller, väst-årtal också.

Försökte lägga in ett par länkar till, men det ville sej inte, testa själv

 

CHEVY OK: http://showroom.one2car.com/tentDetail.aspx?tent_id=10250s124 en av dom.

 

 

MVH Tommy

 

Jag var på ett ställe som hette Toyota Sure också begagnade Toyota med garanti.

 

http://www.toyotasure.com/home/index.aspx

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Köp inte en gammal Cheva vad du gör. Amerikansk skit..

Jag åker hellre en 58:as Impala convertible æn en smartis! V8 Power!!! Åker nu en Tahoe 5.7 liter. Mycket god bil: Kommer troligast att køpa en Chevelle senare dær nere nær jag har råd. Men alla kan ju inte gilla samma sak! Tur ær væl det :)

Ändrades av Pravej
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Är det någon här som vet eller har kännedom om Ford Pickupp 2001 här i Thailand, jättebra, bra, okay, dålig eller riktig skrotbil.

 

Undrar en eventuell Fordkopare som bara kollat en bil utvändigt och invändigt och den var kanonfin men jag ska ju givetvis kolla upp bilen mycket bättre i nästa vecka.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon här som vet eller har kännedom om Ford Pickupp 2001 här i Thailand, jättebra, bra, okay, dålig eller riktig skrotbil.

 

Undrar en eventuell Fordkopare som bara kollat en bil utvändigt och invändigt och den var kanonfin men jag ska ju givetvis kolla upp bilen mycket bättre i nästa vecka.

Letar du bil?

 

Har en Toyota pickis 1½ hytt i samma ålder, fint skick, seriöst omlackad och bränslesnål till salu.

-Pris, mycket rimligt.

Fixar bilder om du vill..

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Letar du bil?

 

Har en Toyota pickis 1½ hytt i samma ålder, fint skick, seriöst omlackad och bränslesnål till salu.

-Pris, mycket rimligt.

Fixar bilder om du vill.

Du får ett pm per omgående.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Är det någon här som vet eller har kännedom om Ford Pickupp 2001 här i Thailand, jättebra, bra, okay, dålig eller riktig skrotbil.

 

Undrar en eventuell Fordkopare som bara kollat en bil utvändigt och invändigt och den var kanonfin men jag ska ju givetvis kolla upp bilen mycket bättre i nästa vecka.

 

Forden är en Mazda= mycket bra bil!

Link to comment
Dela på andra sajter

jorake pitpokkati

Är det någon här som vet eller har kännedom om Ford Pickupp 2001 här i Thailand, jättebra, bra, okay, dålig eller riktig skrotbil.

 

Undrar en eventuell Fordkopare som bara kollat en bil utvändigt och invändigt och den var kanonfin men jag ska ju givetvis kolla upp bilen mycket bättre i nästa vecka.

Ingen Ford på våran gård!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.
Någon här som har erfaremhet av Mitsubishi? Jag är intresserad av Space Wagon 2005 och nyare, prisklass 4-500k. Modellen heter Grandis här hemma. Jag har kollat säljsidor som det tipsats om i den här tråden och det finns rätt gott om modellen, fast priserna är som vanligt i överkant. Man kan iofs hitta nya bilar i den prisklassen men knappast i den storleken, så det får bli nåt beggat. Vill även ha tips på "seriös" Mitsubishihandlare i BKK med omnejd.
MVH

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Någon här som har erfaremhet av Mitsubishi? Jag är intresserad av Space Wagon 2005 och nyare, prisklass 4-500k. Modellen heter Grandis här hemma. Jag har kollat säljsidor som det tipsats om i den här tråden och det finns rätt gott om modellen, fast priserna är som vanligt i överkant. Man kan iofs hitta nya bilar i den prisklassen men knappast i den storleken, så det får bli nåt beggat. Vill även ha tips på "seriös" Mitsubishihandlare i BKK med omnejd.

MVH

 

Kör Mitsubishi sedan många år. Dock inte just den modellen. Men min erfarenhet av märket är att dom bara går och går helt problemfritt år efter år. 

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör Mitsubishi sedan många år. Dock inte just den modellen. Men min erfarenhet av märket är att dom bara går och går helt problemfritt år efter år. 

Finns det bra serviceverkstäder för märket och har du eller nån annan erfarenhet av LPG? Jag har sett att många av den här modellen har LPG.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Har aldrig haft problem med våran Mitsubishi.

Servicen har fungerat klockrent, faktiskt bättre än Toyota.

Verkstäder finns i varenda stad.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.kan tipsa om ford ranger.har ägt en sådan och det var en mycket bra bil.mycket är samma som mazda.görs även i Thailand. Kör cheva i dag, amerikansk men tycker nog att rangern var strået vassare

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...