Jump to content
IGNORERAD

Dags igen att jaga falanger som "äger mark"


Tallviking

Recommended Posts

Support sought for bill to curb foreign land grabbers in Phuket and throughout Thailand PHUKET: The Office of the Ombudsman is seeking support for a law to prevent foreigners illegally owning land via nominees. - See more at: http://www.thephuketnews.com/support-sought-for-bill-to-curb-foreign-land-grabbers-in-phuket-and-throughout-Thailand-41479.php#sthash.PIX55tjR.dpuf

 

http://www.thephuketnews.com/support-sought-for-bill-to-curb-foreign-land-grabbers-in-phuket-and-throughout-Thailand-41479.php

 

The legislation was discussed yesterday (August 19) at a seminar organised by the Office of the Ombudsman, which wants to push the bill through for scrutiny by Parliament. The 40-section bill targets foreigners illegally holding land in Thailand, their legal consultants and their nominees. Foreigners holding land plots in Thailand illegally would face five to 20 years in prison and/or a fine of B500,000 to B2 million, while the consultants would face two-thirds of whatever penalties are imposed on the wrongdoers. Under the bill, a committee to investigate “hidden” transactions would be set up. One provision in the draft allows those found to be holding Thai property illegally to transfer the plots to legitimate entities within one year to avoid being punished. Ombudsman Siracha Charoenpanij said the proposed law aims to close loopholes being exploited by foreigners. Mr Siracha became the centre of a heated debate in March last year when he claimed that foreigners owned 30 per cent of all the land in Thailand. Currently, foreigners may “own” land through a number of channels such as registering a limited company with 51:49 Thai-foreign ownership, or by putting the land in the name of a Thai spouse.“We must bring to account the foreigners, Thai nominees and legal advisers,” he said. - See more at: http://www.thephuketnews.com/support-sought-for-bill-to-curb-foreign-land-grabbers-in-phuket-and-throughout-Thailand-41479.php#sthash.PIX55tjR.dpuf

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 78
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Benjamas

    11

  • Moritz

    9

  • Isan Rider

    7

  • civona

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag tror de siktar lite högre än på Faranger som hjälpt frugan att betala för tomten som huset är byggd på.

 

Det är nog snarare frågan om större lantbruksareal som investorer från grannländerna olagligt köpt in

eller tomtar som det kan drivas turistrelaterade affärer från eller byggas hotell på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

Detta är inget nytt eftersom det har varit lagstiftarnas avsikt hela tiden att utländskt ägande av mark ska vara förbjuden, jag ser snarare det här som att man försöker täppa till dom kryphål utlänningar försöker använda för att kringgå lagen.

 

Sen kan man ju tycka vad man vill om denna lag men syftet är helt solklart att hindra utlänngar ifrån att äga mark och försöker man kringå denna lag genom olika tekniska lösningar så tar man säkerligen en risk och det bör man vara medveten om.

 

Lagen finns och försöker utlänningarna kringå den och så kan det gå illa och bli dyrt.

 

Mvh isan lover  

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Detta är inget nytt eftersom det har varit lagstiftarnas avsikt hela tiden att utländskt ägande av mark ska vara förbjuden, jag ser snarare det här som att man försöker täppa till dom kryphål utlänningar försöker använda för att kringgå lagen.

 

Sen kan man ju tycka vad man vill om denna lag men syftet är helt solklart att hindra utlänngar ifrån att äga mark och försöker man kringå denna lag genom olika tekniska lösningar så tar man säkerligen en risk och det bör man vara medveten om.

 

Lagen finns och försöker utlänningarna kringå den och så kan det gå illa och bli dyrt.

 

Mvh isan lover  

 

Om alla följd lagen skulle fruarna byggd faranghusen för egna medel.

Då hade stadsbilden på farangtäta orter sett något annorlunda ut :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta om jag lånar tråden.

 

Men 3 frågor.

 

Håller på med dubbelt medborgarskap till grabben.

 

Om han får dubbelt,kan mamman då skriva över huset på grabben när han är 18?

 

Och kan han ärva henne om han har dubbelt?

 

För har han dubbelt så räknas väl han som Thai?

 

Eller?

 

Mvh Isan Rider

Ja,som ni kanske märkt redan lider jag av DYSLEXI :respect:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Om alla följd lagen skulle fruarna byggd faranghusen för egna medel.

Då hade stadsbilden på farangtäta orter sett något annorlunda ut :-)

Hej

 

Det kanske det hade gjort men det är nog inget som lagstiftarna tar hänsyn till och redan nu ska egentligen en Thailändska gift med en utlänning kunna styrka att mark hon köper är för egna pengar när affären görs och marken förs över till henne på markkontoret.

 

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det kanske det hade gjort men det är nog inget som lagstiftarna tar hänsyn till och redan nu ska egentligen en Thailändska gift med en utlänning kunna styrka att mark hon köper är för egna pengar när affären görs och marken förs över till henne på markkontoret.

 

Mvh isan lover

 

Jag undrar om det är många härinne som byggt lagligt då.

Fint förstås om frugan har råd att bygga nytt, men oftast inte realistiskt.

Kan du själv säga dig helt fri från att på något sätt haft ett finger med i spelet när bygget skulle finansieras?

 

Frugan kan förstås sälja guldet hon fått, men det vet ju alla hur gärna fruar gör det :-)

 

Sen handlar det iofs endast om själva tomtköpet som ju inte alltid är den största posten

(om inte man bygger i attraktiva områden som Phuket, Pattaya eller Krabi)

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta om jag lånar tråden.

 

Men 3 frågor.

 

Håller på med dubbelt medborgarskap till grabben.

 

Om han får dubbelt,kan mamman då skriva över huset på grabben när han är 18?

 

Och kan han ärva henne om han har dubbelt?

 

För har han dubbelt så räknas väl han som Thai?

 

Eller?

 

Mvh Isan Rider

Jo, han är Thai och kan alltså äga sin ärvda mark, huruvida det är 18 år eller ej har jag däremot ingen aning om!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag undrar om det är många härinne som byggt lagligt då.

Fint förstås om frugan har råd att bygga nytt, men oftast inte realistiskt.

Kan du själv säga dig helt fri från att på något sätt haft ett finger med i spelet när bygget skulle finansieras?

 

Frugan kan förstås sälja guldet hon fått, men det vet ju alla hur gärna fruar gör det :-)

 

Sen handlar det iofs endast om själva tomtköpet som ju inte alltid är den största posten

(om inte man bygger i attraktiva områden som Phuket, Pattaya eller Krabi)

Hej

 

Jag har betalat en del men till allra största delen har frugan betalt själv men jag är medveten om att jag inte äger något och kan förlora allt.

 

Skulle det värsta hända så är det mitt eget fel och inte Thailands, jag vet ju vad som gäller.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag har betalat en del men till allra största delen har frugan betalt själv men jag är medveten om att jag inte äger något och kan förlora allt.

 

Skulle det värsta hända så är det mitt eget fel och inte Thailands, jag vet ju vad som gäller.

 

Mvh isan lover

 

Jag tolkar hotet i artikeln som att alla inblandade i tomtaffärerna kan förlora allt

om inte det kan bevisas att det finansierats utan hjälp av farang.

 

Men som sagt, det är knappast såna som oss de avser att nita, utan de som tjänar grova pengar på affärerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, han är Thai och kan alltså äga sin ärvda mark, huruvida det är 18 år eller ej har jag däremot ingen aning om!

Tack för ditt snabba svar.

 

18 år i Thailand är man ju myndig?

 

Då tycker man ju att,att mamman skall kunna skriva över huset.

 

Det är mycket man tycker när det gäller Thailand. :crazy:

 

mvh Isan Rider

Ja,som ni kanske märkt redan lider jag av DYSLEXI :respect:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt snabba svar.

 

18 år i Thailand är man ju myndig?

 

Då tycker man ju att,att mamman skall kunna skriva över huset.

 

Det är mycket man tycker när det gäller Thailand. :crazy:

 

mvh Isan Rider

Att skriva över huset till en myndig person är väl i o för sig riktigt tänkt, men det är vare sig gratis eller helt enkelt med allt vad husbok och dess innehåll beträffar, kommer att ställas åtskilligat tålamodstimmar på kontoret i hembyn!

Dessutom måste alla eventuella arvsberättigade godkänna överlptelsen så länge din hustru lever, skulle det gälla ett arv så gäller andra lagar!

Bered er på en tålamodsprövande tid, och se till att ha reservtid på resan så ni inte hamnar i tidsnöd!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag har betalat en del men till allra största delen har frugan betalt själv men jag är medveten om att jag inte äger något och kan förlora allt.

 

Skulle det värsta hända så är det mitt eget fel och inte Thailands, jag vet ju vad som gäller.

 

Mvh isan lover

Leker bara med tanken...

 

Om man som farang köper ett modul hus,och bygger det på tantens tomt som hon äger sedan tidigare.

 

Då äger ju jag huset,och vid eventuellt tjafs kan ta huset på ryggen och gå.

 

Jag vet att ett Svenskt företag bygger just modul hus i Thailand.

 

Dom var inte speciellt snygga,men...

 

Synpunkter på det....

 

Mvh Isan Rider

Ja,som ni kanske märkt redan lider jag av DYSLEXI :respect:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Att skriva över huset till en myndig person är väl i o för sig riktigt tänkt, men det är vare sig gratis eller helt enkelt med allt vad husbok och dess innehåll beträffar, kommer att ställas åtskilligat tålamodstimmar på kontoret i hembyn!

Dessutom måste alla eventuella arvsberättigade godkänna överlptelsen så länge din hustru lever, skulle det gälla ett arv så gäller andra lagar!

Bered er på en tålamodsprövande tid, och se till att ha reservtid på resan så ni inte hamnar i tidsnöd!

Oki,tack igen.....

 

Nu har vi separerat,så jag pallar inte nog en längre semester med henne :13:

 

Mvh Isan Rider

Ja,som ni kanske märkt redan lider jag av DYSLEXI :respect:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Leker bara med tanken...

 

Om man som farang köper ett modul hus,och bygger det på tantens tomt som hon äger sedan tidigare.

 

Då äger ju jag huset,och vid eventuellt tjafs kan ta huset på ryggen och gå.

 

Jag vet att ett Svenskt företag bygger just modul hus i Thailand.

 

Dom var inte speciellt snygga,men...

 

Synpunkter på det.

 

Mvh Isan Rider

Hej

 

Skulle nog kunna fungera om man sparar alla kvitton och köper detta modulhus i eget namn, sen gäller det bara att hitta någon ny plats att ställa det på.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Skulle nog kunna fungera om man sparar alla kvitton och köper detta modulhus i eget namn, sen gäller det bara att hitta någon ny plats att ställa det på.

 

Mvh isan lover

 

Annars kan hyra in en sån här.

 

post-8930-0-25535000-1376996528.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Skulle nog kunna fungera om man sparar alla kvitton och köper detta modulhus i eget namn, sen gäller det bara att hitta någon ny plats att ställa det på.

 

Mvh isan lover

 

- och att hitta ett smidigt sätt att få ut de som bott i huset, utan att väcka för mycket uppmärksamhet i byn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Leker bara med tanken...

 

Om man som farang köper ett modul hus,och bygger det på tantens tomt som hon äger sedan tidigare.

 

Då äger ju jag huset,och vid eventuellt tjafs kan ta huset på ryggen och gå.

 

Jag vet att ett Svenskt företag bygger just modul hus i Thailand.

 

Dom var inte speciellt snygga,men...

 

Synpunkter på det.

 

Mvh Isan Rider

Ja, sniglar brukar ju göra så :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte oss de vill åt utan våra rika grannar för i Thailand har ju småspararna en unik och juridiskt stark position.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars kan hyra in en sån här.

 

attachicon.gifhouse demolition pic 14.jpg

 

Ja en sådan där skulle en amerikan i gummans by behövt hyra. Det var i alla fall vad han sa att han skulle göra den dagen kärringen hans kastade ut han, vilket hon iofs aldrig skulle göra hette det. Det har hon gjort nu, men huset står kvar.. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man inte ens äga en mindre del av egendomen? Vad det gäller företag så är det väl så att utlänningar kan äga upp till 49% om jag förstått saken rätt..?

 

Vad jag läst tidigare kan man äga upp till 4 rai, under förtsättning att man har ett bankonto I Thailand på flera miljoner.. typ..  Så marken är väl en sak, men är det samma med byggnader?

Tact is for those who are not witty enough to be sarcastic!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man inte ens äga en mindre del av egendomen? Vad det gäller företag så är det väl så att utlänningar kan äga upp till 49% om jag förstått saken rätt..?

 

Vad jag läst tidigare kan man äga upp till 4 rai, under förtsättning att man har ett bankonto I Thailand på flera miljoner.. typ..  Så marken är väl en sak, men är det samma med byggnader?

Du kan ALDRIG äga mark i Thailand som väserlänning,sen hur det fungerar med företag,vet jag ej.

Men lägenhet har du rätt att äga.

Leasing av mark kan du göra i 30 år och jag tror att det ska vara inskrivet i kontraktet om du vill ha leasing i 30 år till.

Bygger du ett hus på marken är det ditt.

Det var därför jag började bland annat snacka om modullhus.

Kommer en länk under.

 

Grabbar och tjejer rätta mig om jag har fel.

 

Mvh Isan Rider

Ja,som ni kanske märkt redan lider jag av DYSLEXI :respect:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...