Jump to content
IGNORERAD

För mycket kaffe kan förkorta livet !


Cobra

Recommended Posts

Jag slutade dricka dessa sörja för 20 års sedan och då bara en kopp i månaden.

 

 

Dricker du mer än fyra koppar kaffe om dagen? Det kan påverka din livslängd negativt, visar en ny studie.

 

I studien, gjord vid Mayo Clinic i UASA, framgår att såväl män som kvinnor upp till 55 år löper ökad risk att dö i förtid om de dricker stora mängder kaffe. Fler än 28 koppar kaffe i veckan ökade dödligheten med mer än hälften medan kaffedrickandet inte verkar ha samma effekt på personer över 55 år. I synnerhet yngre människor bör undvika överdrivet kaffedrickande, varnar de amerikanska forskarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 51
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Moritz

    10

  • Wangthong

    7

  • thomas001

    4

Mest aktiva i denna tråd

Jag slutade dricka dessa sörja för 20 års sedan och då bara en kopp i månaden.

 

 

Dricker du mer än fyra koppar kaffe om dagen? Det kan påverka din livslängd negativt, visar en ny studie.

 

I studien, gjord vid Mayo Clinic i UASA, framgår att såväl män som kvinnor upp till 55 år löper ökad risk att dö i förtid om de dricker stora mängder kaffe. Fler än 28 koppar kaffe i veckan ökade dödligheten med mer än hälften medan kaffedrickandet inte verkar ha samma effekt på personer över 55 år. I synnerhet yngre människor bör undvika överdrivet kaffedrickande, varnar de amerikanska forskarna.

 

Tänk vad ofta vinden ändrar riktning.

Inte länge sedan det gick att läsa i tidningen att kaffe var sunt.

 

Vad ska man tro?

Enligt denna artikeln motverkar kaffedrickningen parkinsons och alzheimer och det känns mest relevant :-)

Så jag fortsätter nog med blasket.

 

Drick kaffe för hälsans skull
Link to comment
Dela på andra sajter

 

Tänk vad ofta vinden ändrar riktning.

Inte länge sedan det gick att läsa i tidningen att kaffe var sunt.

 

Vad ska man tro?

Enligt denna artikeln motverkar kaffedrickningen parkinsons och alzheimer och det känns mest relevant :-)

Så jag fortsätter nog med blasket.

 

Drick kaffe för hälsans skull

 

Här har det varit minst 5-6 koppar om dagen sen jag var 15-16 bast. 55 friska nu...inga tankar på att dra ner på denna dryck.

Jämn och fin avföring varje morgon i alla år efter 2 koppar på morgonen.

Tidigare Gevalia...nu Nescafe i Thailand.

Ändrades av thomas001
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan dö av att andas.

 

Rök, drick, snusa, k**lla, ät, res, jobba så mycket du orkar.

Tillslut kommer vi alla dö och få frid men till dess är det bara att köra! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Då får man väl öka den dagliga dosen med ett par koppar så att man förhoppningsvis kilar vidare innan man ligger som ett kolli med stomipåse och liggsår...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan dö av att andas.

 

Rök, drick, snusa, k**lla, ät, res, jobba så mycket du orkar.

Tillslut kommer vi alla dö och få frid men till dess är det bara att köra! :)

Helt ratt; jag tanker fortsatta snusa, dricka kaffe och bars nar jag kanner for det och visar det sig att jag forlorade 1 ar eller 2 jamfort med om jag levt munkliv sa ar det nagot jag far ta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har det varit minst 5-6 koppar om dagen sen jag var 15-16 bast. 55 friska nu...inga tankar på att dra ner på denna dryck.

Jämn och fin avföring varje morgon i alla år efter 2 koppar på morgonen.

Tidigare Gevalia...nu Nescafe i Thailand.

 

Hur står du ut med  Nescafe när du är van vid Gevalia?

 

Vi tar med både filter och Gevalia men det blir inte helt det samma med flaskvatten.

Men ändå hundra gånger bättre än Nescafe, inte minst de färdigsockrade varianterna som ibland är det enda man kan få.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur står du ut med  Nescafe när du är van vid Gevalia?

 

Vi tar med både filter och Gevalia men det blir inte helt det samma med flaskvatten.

Men ändå hundra gånger bättre än Nescafe, inte minst de färdigsockrade varianterna som ibland är det enda man kan få.

har vant mig. kör med nescafe utan socker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rent generellt så skulle jag uppmana alla forumister att inte intaga för mycket av någon substans då detta kan skada hälsan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur står du ut med  Nescafe när du är van vid Gevalia?

 

Vi tar med både filter och Gevalia men det blir inte helt det samma med flaskvatten.

Men ändå hundra gånger bättre än Nescafe, inte minst de färdigsockrade varianterna som ibland är det enda man kan få.

Den frågan följer jag med på.

Hemma så är det bara Gevalia. Ibland har vi provat något annat men ofta så ger vi bort det som blir kvar i paketet.

Frugan dricker ju gärna frystorkat, men jag får svårare och svårare att få i mig eländet. Kommer i vissa fall på mig att ska vi åka och hälsa på vissa så får frugan vänta medan jag dricker kaffe innan vi åker.

 

Vore det så att undrsökningen stämmer så hade jag nog varit död sedan länge. Tur för mig att det inte är någon fara att dricka efter 55 årsåldern. Jag fortsätter att hinka i mig kaffe som vanligt. Som tur är har man inte samma kaffesug när man är i Thailand. Ofta blir de medtagna Gevaliapacketn inte färdiganvända. Numera så brukar ett packet räcka och bli över.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har USA spionerat på oss kaffeälskare igen! :morgon:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓

Link to comment
Dela på andra sajter

har vant mig. kör med nescafe utan socker.

Förstöra kaffe med socker är ett otyg. I Thailand brukar jag ibland accepera frystorkat kaffe, men väldigt sällsynt i Sverige. Det finns i regel annat att dricka i stället, om inte annat vatten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den frågan följer jag med på.

Hemma så är det bara Gevalia. Ibland har vi provat något annat men ofta så ger vi bort det som blir kvar i paketet.

Frugan dricker ju gärna frystorkat, men jag får svårare och svårare att få i mig eländet. Kommer i vissa fall på mig att ska vi åka och hälsa på vissa så får frugan vänta medan jag dricker kaffe innan vi åker.

 

Vore det så att undrsökningen stämmer så hade jag nog varit död sedan länge. Tur för mig att det inte är någon fara att dricka efter 55 årsåldern. Jag fortsätter att hinka i mig kaffe som vanligt. Som tur är har man inte samma kaffesug när man är i Thailand. Ofta blir de medtagna Gevaliapacketn inte färdiganvända. Numera så brukar ett packet räcka och bli över.

 

På många ställen i Thailand har de "fresh coffee"

 

Det går oftast att övertala kaffekokerskan att servera en stor kopp av sörjan, utan espresso- eller cappuccino- fasoner eller med karamelliserade tillsatser.

The real thing, så att säga.

 

Nästan lika bra som Gevalias bryggkaffe fast lite för mörkt rostat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kaffet i Thailand smakar inte bra och utan konjak går det nästan inte att få ner.

Kvaliten på konjaken är inte heller någon höjdare så då måste man ta en kaffe till för att få ner den.

Så rullar det på under hela semestern! :crazy:

Ändrades av GreenValley
Link to comment
Dela på andra sajter

Kaffet i Thailand smakar inte bra och utan konjak går det nästan inte att få ner.

Kvaliten på konjaken är inte heller någon höjdare så då måste man ta en kaffe till för att få ner den.

Så rullar det på under hela semestern! :crazy:

 

Tillsammans med att den Thailändska trafiken är så farlig att man inte vågar sig ut i den innan man druckit till sig mod

kan man räkna ut hur det är på semestern.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Tänk vad ofta vinden ändrar riktning.

Inte länge sedan det gick att läsa i tidningen att kaffe var sunt.

 

Vad ska man tro?

Enligt denna artikeln motverkar kaffedrickningen parkinsons och alzheimer och det känns mest relevant :-)

Så jag fortsätter nog med blasket.

 

Drick kaffe för hälsans skull

 

Rena hälsokosten med andra ord.

Link to comment
Dela på andra sajter

På många ställen i Thailand har de "fresh coffee"

 

Det går oftast att övertala kaffekokerskan att servera en stor kopp av sörjan, utan espresso- eller cappuccino- fasoner eller med karamelliserade tillsatser.

The real thing, så att säga.

 

Nästan lika bra som Gevalias bryggkaffe fast lite för mörkt rostat.

Jag har provat vid ett antal tillfällen men det blir en del för beskt i smaken enligt mitt tycke. Beror mycket på hur nära abstinens man är, om man offrar sig. Fast får man välja så, hellre för beskt än för vattnigt i smaken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kaffet i Thailand smakar inte bra och utan konjak går det nästan inte att få ner.

Kvaliten på konjaken är inte heller någon höjdare så då måste man ta en kaffe till för att få ner den.

Så rullar det på under hela semestern! :crazy:

 

 

I Sverige började jag använda "kaffegodis" när jag slukade som mest mil. Då slapp man det eviga "stanna dricka kaffe" tidsslöserit, utan fick nöja síg med det när bilen behövde påfyllning för att ta sig vidare.

 

Fast i Thailand räcker inte det utan där behöver man stanna och stärka sig nu och då.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mycket skitsnack kan också förkorta livet!!!

Nu tror jag att du får förklara.

Så många gamla gubbar som sitter på barer runt om i LOS och snackar skit så jag har svårt att tro dig. Kan nog vara att dom snackar sån typ av skit att pannbenet drabbas, fast det brukar väl ske tidigare i livet.

 

Kan tänka att för mycket skitsnack på forum gör att man dör i förtid av sittsår. Du får förtydliga vilken risk som är värst med skitsnack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tror jag att du får förklara.

Så många gamla gubbar som sitter på barer runt om i LOS och snackar skit så jag har svårt att tro dig. Kan nog vara att dom snackar sån typ av skit att pannbenet drabbas, fast det brukar väl ske tidigare i livet.

 

Kan tänka att för mycket skitsnack på forum gör att man dör i förtid av sittsår. Du får förtydliga vilken risk som är värst med skitsnack.

Herrn är på dåligt humör igen så du kommer snart bli varse.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mycket skitsnack kan också förkorta livet!!!

 

Har inte du ett ställe ungefär som Maitans? (Ursäkta om jag fått det totalt om bakfoten)

Är inte tjôtet mellan gubbarna där både bra för gubbarna och affärerna? :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte sett undersökningen men funderar ändå på hur de skiljer på orsak och verkan. Om man tittar på gruppen som dricker mer än fyra koppar per dag så borde ju skiftarbetare och sådana som jobbar mycket och sent vara klart överrepresenterade - och då kanske det inte är kaffet i sig som står för den ökade dödligheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herrn är på dåligt humör igen så du kommer snart bli varse.

Undrar om cyckelhjälm eller hockeyhjälm skyddar pannbenet bäst?

Har ingen MC-hjälm där jag sítter nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

jorake pitpokkati

men vilken tur att jag flyttat till Thailand då.

 

när jag bode I Sverige flev det säkert over 4 koppar/dag I snitt.

 

här I Thailand bara a 2 om dan.

 

men vet ju förstås inte om Thai whiskeyn e så mycket hälsosammare..

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...