Jump to content
IGNORERAD

Är det dags att ge upp Thailand..


Isan Rider

Recommended Posts

Alla är vi olika och jag gillar att ha nära till service och lite liv å russel och en hyfsad beach, det är ju det som som gör Thailand så bra och som skiljer på Svedala, beachen och värmen + lite till.. ;)

Jag skulle få krupp i ett ställe som var helt dött på kvällarna oavsett hur fin naturen är.

Däremot så är ställen som Phuket och centrala Pattya lite för mycket av det goda för mig men ex Hua hin är helt perfekt.

Jag gillar att träffa lite andra faranger och att det ränner en å annan turist på stan är inget som stör, här är det en lite annan klass på turisterna om en säger..

Jag skulle säkert kunna trivas i typ Rayong med omnejd också.

 

Tror att det har mycket med ålder att göra och hur länge man varit i Thailand.

Kan tänka mig att dom som bott här länge bara ser att utvecklingen går åt fel håll för visst fn e dom duktiga på att förstöra sin miljö här.

Men när jag stör mig på nåt så tänker jag bara på hur det skulle vara hemma i Svedala istället, förmodligen kallt, regnigt och dyrt som fn och vips så känns det att man är på rätt ställe igen :)

Ändrades av Benjamas
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 106
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Moritz

    9

  • Benjamas

    6

  • Baa

    4

  • omarama

    4

Mest aktiva i denna tråd

Håller med dig Ben Thailand är lite mer än Phuket o Pattaya,Bangkok.Gillar Hua-Hin skarpt Thailand i norr vid Mekong,Koh Lipe på lågsäsong är underbart biligt inga turister,kan regna en del,men havet är rent till skillnad mot tex Phuket.Men min favorit är Lamai.Jag har besökt dom flesta ställen..trodde jag.det finns hur mycket som helst

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla är vi olika och jag gillar att ha nära till service och lite liv å russel och en hyfsad beach, det är ju det som som gör Thailand så bra och som skiljer på Svedala, beachen och värmen + lite till.. ;)

Jag skulle få krupp i ett ställe som var helt dött på kvällarna oavsett hur fin naturen är.

Däremot så är ställen som Phuket och centrala Pattya lite för mycket av det goda för mig men ex Hua hin är helt perfekt.

Jag gillar att träffa lite andra faranger och att det ränner en å annan turist på stan är inget som stör, här är det en lite annan klass på turisterna om en säger..

Jag skulle säkert kunna trivas i typ Rayong med omnejd också.

 

Tror att det har mycket med ålder att göra och hur länge man varit i Thailand.

Kan tänka mig att dom som bott här länge bara ser att utvecklingen går åt fel håll för visst fn e dom duktiga på att förstöra sin miljö här.

Men när jag stör mig på nåt så tänker jag bara på hur det skulle vara hemma i Svedala istället, förmodligen kallt, regnigt och dyrt som fn och vips så känns det att man är på rätt ställe igen :)

Jamen precis Hua Hin är bra lagomt med nattliv tillräckligt stor stad med många goa långboende falanger. Ligger nära Bangkook. Stränder milsvis . Väldigt lite regn under regnperioden. Golf ett eldorado. Och fantastiskt många trevliga människor att umgås med

Link to comment
Dela på andra sajter

Borjar nastan tro att det kan bli nodvandigt med en enkenbiljett nasta resa igen, vasterut alltsa, om alla olyckskorpar kraxat bara halften sanning, 100% dyrare (minst) faranghatet okar, Migpolisen kommer att forsvara alla visa/UT, rapporteringsskyldighet for farang som besoker vanner pa annan ort o.s.v.

Tacka vet jag aldreboende i Sverige, dar far man i alla fall en skrubb att vara i, dusch en ggg/vecka och naringsrik mat en gang da o da!

 

Hmmmm, kanske inte i alla fall!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Borjar nastan tro att det kan bli nodvandigt med en enkenbiljett nasta resa igen, vasterut alltsa, om alla olyckskorpar kraxat bara halften sanning, 100% dyrare (minst) faranghatet okar, Migpolisen kommer att forsvara alla visa/UT, rapporteringsskyldighet for farang som besoker vanner pa annan ort o.s.v.

Tacka vet jag aldreboende i Sverige, dar far man i alla fall en skrubb att vara i, dusch en ggg/vecka och naringsrik mat en gang da o da!

 

Hmmmm, kanske inte i alla fall!

Tror nog pa det sista du skriver.

Prisökningar kommer nog, men inga 100%.

Har själv inte upplevt nagot faranghat här uppe i Udon provinsen.

Rapporteringsskyldigheten är en lag fran 1979. Om du besöker vän i annan provins mer än 24h skall du rapportera till närmsta immigration eller polisstation bor du pa hotell sa skall hotellet sköta detta.

Detta sades pa Expat informationen i slutet pa juni med immigration. Ingen hade nagonsin hört talas om detta. Blev lite blandade känslor. Ställde fragan om jag kommer tillbaka till Ban Dung och gar och

anmäler mig hos polisen där sa kommer dom att skratta ut mig för jag tror inte dom har en susning om denna lag heller för den har inte brukats i Udon provins förut. Bara ett fatal provinser har brukat den.

Partille kommun serveras kall mat som du far värma själv. Sedan är upp till dig om du kan eller inte.

Alingsas kommun micromat som levereras fran Sala.

Nästa steg blir väl att dra ner pa värmen pa äldrevarden, för dessa människor som byggt upp varat land har inget värde mer dom är ju förbrukade enligt vara politker.

Politiker förr och Nu skillnad som ej kan jämföras.

Tror att Udon provinsen är man att försöka behalla sina faranger efter som dom anordnar stor informationsträff 2 Juli pa Bangkokhospital  i Udon Thani.

Medverkande. Vice Guvernör UT. Thaipolice, Touristpolice, Passpolice, Immigration. Human Rights. Sida plus en massa andra organistioner.

 

Du blir nog besviken om du väljer skrubben.

 

Life is Life.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att det har mycket med ålder att göra och hur länge man varit i Thailand.

Tror mer på att det har att göra med vilken livsstil man gillar..:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror mer på att det har att göra med vilken livsstil man gillar.. :)

Absolut.....vem fan vill bli sittande pa kammaren nar det finns lyckliga gatan runt hornet, och billigt att fa hjalp med dagliga goromal!

Men gillar man gamla engelska TV serier, knyppling och pulsa i snoslask sa har man ju valfriheten att flytta.

 

Men vore jag fortfarande i arbetslivet hade det varit en helt annan sak!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut..vem fan vill bli sittande pa kammaren nar det finns lyckliga gatan runt hornet, och billigt att fa hjalp med dagliga goromal!

Men gillar man gamla engelska TV serier, knyppling och pulsa i snoslask sa har man ju valfriheten att flytta.

 

Men vore jag fortfarande i arbetslivet hade det varit en helt annan sak!

 

Precis!

 

Ingen/inget tvingade mej att flytta till Thailand när jag slutade jobba för 10+ år sedan och ingen/inget har tvingat mej att bo kvar här.

Jag tycker att mitt beslut för 10 år sedan känns mera rätt för varje dag.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut..vem fan vill bli sittande pa kammaren nar det finns lyckliga gatan runt hornet, och billigt att fa hjalp med dagliga goromal!

Men gillar man gamla engelska TV serier, knyppling och pulsa i snoslask sa har man ju valfriheten att flytta.

 

Men vore jag fortfarande i arbetslivet hade det varit en helt annan sak!

Och jag har inte fyllt fyrtio än och gillar ändå bylivet i Isaan.. Klart d blir några beach partys varje vinter..:)
Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv inte upplevt nagot faranghat här uppe i Udon provinsen. Rapporteringsskyldigheten är en lag fran 1979. Om du besöker vän i annan provins mer än 24h skall du rapportera till närmsta immigration eller polisstation bor du pa hotell sa skall hotellet sköta detta. Detta sades pa Expat informationen i slutet pa juni med immigration. Ingen hade nagonsin hört talas om detta. Blev lite blandade känslor. Ställde fragan om jag kommer tillbaka till Ban Dung och gar och anmäler mig hos polisen där sa kommer dom att skratta ut mig för jag tror inte dom har en susning om denna lag heller för den har inte brukats i Udon provins förut. Bara ett fatal provinser har brukat den

 

Håller med, dom tycker möjligen farangen är lite korkad, men samtidigt är dom medvetna om vilken bra ATM maskin han är så fientligheten mot oss i "risbydistriktet" är tämligen blygsam för att inte säga microskopisk.

Den däringa lagen har jag en bekant som råkade ut för, eller rättare sagt hans svärfar då det skulle till att skrivas in och få husbok skulle ju mig.polisen utfärda ett intyg till amphoerkontoret, då blev svärfadern bötfälld för hysande av farang utan anmälan, 1900 THB kostade det då! Men det är oxå den enda gång jag hört talas om den tills nu, efter expats infomöte!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det dags att ge upp Thailand..

 

Med tanke på att en stor flaska Chang gick upp med 5 Baht häromdagen, så kanske man skall borja fundera på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på att en stor flaska Chang gick upp med 5 Baht häromdagen, så kanske man skall borja fundera på det.

 

Huvaligen, nu börjar det bli allvar  :ahh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på att en stor flaska Chang gick upp med 5 Baht häromdagen, så kanske man skall borja fundera på det.

Tur att jag inte dricker öl längre ser jag.

Kunde bli dyrt annars :ironi:

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Jamen precis Hua Hin är bra lagomt med nattliv tillräckligt stor stad med många goa långboende falanger. Ligger nära Bangkook. Stränder milsvis . Väldigt lite regn under regnperioden. Golf ett eldorado. Och fantastiskt många trevliga människor att umgås med

Den beskrivningen stämmer på Rayong också,trivs så oerhört bra här.Har hunnit skapa ett stort nätverk med trevliga och ärliga thai- och falangfamiljer.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Borjar nastan tro att det kan bli nodvandigt med en enkenbiljett nasta resa igen, vasterut alltsa, om alla olyckskorpar kraxat bara halften sanning, 100% dyrare (minst) faranghatet okar, Migpolisen kommer att forsvara alla visa/UT, rapporteringsskyldighet for farang som besoker vanner pa annan ort o.s.v.

Tacka vet jag aldreboende i Sverige, dar far man i alla fall en skrubb att vara i, dusch en ggg/vecka och naringsrik mat en gang da o da!

 

Hmmmm, kanske inte i alla fall!

 

Så länge man har råd är Thailand nog inte det värsta stället att vara på.

 

När den dagen kommer då man behöver vård, kommer nog Sverige att duga för många.

Trots att sämre ställda från andra delar av världen fått hjälp här.

 

Men tror man att åldrings- och sjukvården är bättre och billigare i Thailand ska man självklart stanna där.

Det är ju en av de största fördelarna med att vara svensk: Vi kan välja själva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge man har råd är Thailand nog inte det värsta stället att vara på.

 

När den dagen kommer då man behöver vård, kommer nog Sverige att duga för många.

Trots att sämre ställda från andra delar av världen fått hjälp här.

 

Men tror man att åldrings- och sjukvården är bättre och billigare i Thailand ska man självklart stanna där.

Det är ju en av de största fördelarna med att vara svensk: Vi kan välja själva.

 

Jag tycker åldringsvården är kanon här i Thailand, får ju t o m sätta på min vårdare när jag så önskar.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker åldringsvården är kanon här i Thailand, får ju t o m sätta på min vårdare när jag så önskar.

 

Är det för att du är snygg och charmig, eller finns det någon annan anledning till att han eller hon ställer upp mer än svensk åldringsvård?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det för att du är snygg och charmig, eller finns det någon annan anledning till att han eller hon ställer upp mer än svensk åldringsvård?

 

Ja flera.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade jag inte vart så involverad i en massa här i Thailand och så jävla gammal så hade jag vart i Burma för länge sen!!  Men man vet ju inte har ju halva foten där med nu för tiden.  men det kommer att ta tid innan det blir någonting av det landet och då är man död och bränd för länge sen !!

 

Så jävla gammal? Du e ju förfan unge pojken.

 

Otto

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja det stämmer nog inte riktigt, jag var min första resa till Phuket 1992 men dessförinnan hade jag turnerat runt på Kho Samui, Pattaya och Filippinerna sedan 1988.

Sedan 5 - 6 år tillbaka blir det mest nordöstra Isaan.

Bara en massa MPR nyheter när jag loggar in på forumet, annat vad det 1998

Tid och pengar är det enda jag har!

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på att en stor flaska Chang gick upp med 5 Baht häromdagen, så kanske man skall borja fundera på det.

PAAANIIIK!! :frantic:  :frantic:  :frantic:  :frantic:  :frantic:  :frantic:  :frantic:  :frantic:

Eller så får man ta med sig en platta pripps bläää till Thailand

:8: 

Link to comment
Dela på andra sajter

PAAANIIIK!! :frantic:  :frantic:  :frantic:  :frantic:  :frantic:  :frantic:  :frantic:  :frantic:

Eller så får man ta med sig en platta pripps bläää till Thailand

:8:

Kanske är närmare än man tror.

Med tanke på hur mkt ätbart många släpar med sig hemifrån. :ironi:

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Den beskrivningen stämmer på Rayong också,trivs så oerhört bra här.Har hunnit skapa ett stort nätverk med trevliga och ärliga thai- och falangfamiljer.  

Har du läst min tråd om luftföroreningarna i Rayong Drivern.

Ingen rolig läsning, visste du om detta?

Jag fick tips om det häromdagen och det tog inte många minuter att få det konfirmerat på nätet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du läst min tråd om luftföroreningarna i Rayong Drivern.

Ingen rolig läsning, visste du om detta?

Jag fick tips om det häromdagen och det tog inte många minuter att få det konfirmerat på nätet.

Detta är gammal skåpsmat jag känner till, och nu bor vi ju inte dit vindarna och föroreningarna blåser.Det är inte så lämpligt att bo i Stenungsund heller som ju många gör.Vi är dock uppmärksamma på detta,största risken för närboende är väl när det smäller på något kemiföretag där och det finns många.

 

Nu är det ju också så att Rayong verkar attraktivt för Bangkokfolk för priserna här på hus och mark har ökat markant det sista året,så något är nog bra.       

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...