Jump to content
IGNORERAD

Är det dags att ge upp Thailand..


Isan Rider

Recommended Posts

Själv har jag rest och verkat i landet över 25 år.

 

Och var nere sommaren 2012 senast.

 

Man läser om alla blåsningar vi går på ex.tråden att blåsa en farang.

 

Jag förstår dom som har familj och kanske har hus eller har någon rörelse,barn liknande.(Inga hundar medräknade)

 

Det är inte så lätt att packa väskan och dra.

 

Men vad fn händer där nere,vi (inte alla) många beter sig som svin där nere.

 

Och Thaiarna med.

 

Tuk Tuk förare som slås med turister,mord av både Svenskar och Thaiare.

 

Går man på Big c är kläderna dyrare än i Sverige.

 

Jag tror att hela den här bubblan kommer att spricka en vacker dag.

 

Om man snackar med en Thaiare så har dom lånat på marken tlll bil, för grannen köpt en.

 

Dom unga saknar respekt för allt och alla,röker helst jabba runt hörnan.

 

Tittar man på munkarna så slåss dom,knullar runt och tänder på.

 

Jag saknar gamla Thailand så in i helvete.

 

Och det gamla Thailand tror jag vi kan finna i Burma snart.

 

 

 

Hoppas ni inte tog illa upp.

 

Får väl åka upp i byn och sätta på mig folie hatten.

 

Inget hört, inget sett, inget sagt.

 

Tack för att jag fick skriva av mig...

 

Mvh Isan Rider

Ändrades av Isan Rider

Ja,som ni kanske märkt redan lider jag av DYSLEXI :respect:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 106
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Moritz

    9

  • Benjamas

    6

  • Baa

    4

  • omarama

    4

Mest aktiva i denna tråd

Saker å ting förändras, det kallas utveckling, och all utveckling är inte positiv.

Du ser antagligen detaljer idag, som du missade för 25 år sedan när du var "nyförälskad" i landet.

 

Jag önskar att jag rest till Thailand mycket tidigare än vad jag gjorde, första resan var på hösten 2000.

Hösten 2000 kunde man hyra en Tuktuk i Patong för några hundralappar en hel dag, en normal resa på nån Km kostade 25-50 bath, det var stor skillnad 4 år senare...

Hösten 2000 kunde man nästan gå ut i djungeln från bangla road (det var där jag var oftast), lätt överdrift, men det gick att hitta beväxta områden att pissa i, direkt intill barerna där. då.

Hösten 2000 var Phi-Phi islands fortfarande rätt exotiskt...

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är helt klart att mycket blivit sämre. När vi började åka var allt så jävla häftigt och mycket rock and roll. Med åren har detta behov minskat. Sedan har man fått lite inblick bakom fasaden. Det är inte alltid av godo. Vi och Thaiarna själva har också gjort allt för att förstöra för dom själva. Det gäller att maximera vinsterna och suga ut turisterna. Men bakom detta finns fortfarande det underbara Thailand. Det finns så mycket värme och härliga människor. Mitt förslag är att kolla nya jaktmarker. Om det betyder Thailand eller något annat land är upp till er. Vi fortsätter till Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja ni har rätt båda 2.

 

Det är ju bara och öppna dörren hemma i Svedala så ser man vad som händer.

 

Allt verkar gå åt helvete.

 

Strax efter jag skrev detta,så snackade jag med en kamrat som jag träffade på mina första resor till Los.

 

Han höll med mig,han är nummera verksam i Laos där han har haft hand om ett stort hotell.

 

Och skall nu börja utforska Vietnam och Burma för turister.

 

Så nästa resa för mig blir nog snabbt upp till Isan så grabben kan säga hej till mormor och kusinerna sedan BURMA.

 

Så länge man håller sig borta från fin hotellen,som ägs av militärena och deras släktingar.

 

För dom vill man inte jag sponsra.

 

Men även där är det ju problem,titta på vad munkarna som kallar sig budister gör mot muslimerna.(Och andra minoriteter)

 

Tänk er en bungalow på stranden i Burma,gjord av bamboo.

 

Skit i ac,den kommer från havet.

 

Jag vet att detta är ett forum om Thailand.

 

Men är det någon som har erfarenhet från Burma?

 

Själv sprang jag över gränsen för ca. 20 år sedan uppe i Mai Sai.

 

Ha det bäst

 

Isan Rider

Ja,som ni kanske märkt redan lider jag av DYSLEXI :respect:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag rest och verkat i landet över 25 år.

 

Och var nere sommaren 2012 senast.

 

Man läser om alla blåsningar vi går på ex.tråden att blåsa en farang.

 

Jag förstår dom som har familj och kanske har hus eller har någon rörelse,barn liknande.(Inga hundar medräknade)

 

Det är inte så lätt att packa väskan och dra.

 

Men vad fn händer där nere,vi (inte alla) många beter sig som svin där nere.

 

Och Thaiarna med.

 

Tuk Tuk förare som slås med turister,mord av både Svenskar och Thaiare.

 

Går man på Big c är kläderna dyrare än i Sverige.

 

Jag tror att hela den här bubblan kommer att spricka en vacker dag.

 

Om man snackar med en Thaiare så har dom lånat på marken tlll bil, för grannen köpt en.

 

Dom unga saknar respekt för allt och alla,röker helst jabba runt hörnan.

 

Tittar man på munkarna så slåss dom,knullar runt och tänder på.

 

Jag saknar gamla Thailand så in i helvete.

 

Och det gamla Thailand tror jag vi kan finna i Burma snart.

 

 

 

Hoppas ni inte tog illa upp.

 

Får väl åka upp i byn och sätta på mig folie hatten.

 

Inget hört, inget sett, inget sagt.

 

Tack för att jag fick skriva av mig...

 

Mvh Isan Rider

 

Själv har jag bara bott här sedan 98 och åren 87 fram till Tom Yum Kung krisen 97 är väl de åren då Thailand hade som bäst utveckling så Thailand var ju redan ganska annorlunda när jag anlände än när du kom och det kanske förklarar, åtminstonde delvis, vår olika bild av Thailand.

 

Jag bor både i Bangkok och i en mindre stad/större by 1.5 timme från Bangkok och jag kan inte påstå att det är några astronomiska skillnader på dessa 15 år. Vi besöker sällan turistområden, 2-3 helger per år räcker bra, och kanske det också är en anledning att jag inte känner igen mig i TS nattsvarta bild av dagens Thailand.

 

Thailand och thailändare har sina problem nu, precis som de hade för 15 år sedan och med all säkerhet också för 25 år sedan. Gick det att mäta ett objektivt välmåendeindex så tror jag nog att det förbättrats med åren. Givetvis har Thailand under dessa 25 åren haft en mycket bättre ekonomisk utveckling än Sverige så något av skillnaderna i kostnadsläget har minskat men helt klart är fortfarande alla servicetjänster samt allt tillverkat i Thailand väldigt mycket billigare än i Sverige.

 

Thailand och thailändare blir allteftersom landet utvecklas allt mer likt Sverige och svenskar och givetvis är det på gott och ont. Många thailändare på landsbyggden har hamnat i en jobbig övergångsperiod från jordbrukssamhälle till industrisamhälle, med alla problem det innebär, och fastnar de där blir det nog skit med det mesta men det får vi givetvis hoppas att de inte gör.

 

Jag tyckte inte Thailand var fantastiskt när jag flyttade hit, tyckte mest det var skönt att slippa kylan, och kanske det är största anledningen att jag fortfarande tycker det är ett schysst land, värmen har ju inte försvunnit. Målade man upp ett paradis blir givetvis fallet enormt den dagen det slutrar glittra men tar man det för vad det är, ett helt vanligt land med fördelar och nackdelar, så tycker jag det är bra. För fattiga thailändare är nog inte Thailand något vidare men för en relativt välbeställd farang så slipper man ju de flesta av de problemen som många thailändare brottas med varje dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är helt klart att mycket blivit sämre. När vi började åka var allt så jävla häftigt och mycket rock and roll. Med åren har detta behov minskat. Sedan har man fått lite inblick bakom fasaden. Det är inte alltid av godo. Vi och Thaiarna själva har också gjort allt för att förstöra för dom själva. Det gäller att maximera vinsterna och suga ut turisterna. Men bakom detta finns fortfarande det underbara Thailand. Det finns så mycket värme och härliga människor. Mitt förslag är att kolla nya jaktmarker. Om det betyder Thailand eller något annat land är upp till er. Vi fortsätter till Thailand.

Isaan is the place to be,tycker jag iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

.

 

Men är det någon som har erfarenhet från Burma?

 

 

 

Isan Rider

Beswökte Burma under 3,5 veckor hösten 2012.vi reste runt ganska flitigt.

Burma är ett jordbruksland och i november var det fin grönska överallt.

Människor kom ofta fram till en och berättade om sig själva och sökte influenser från utlandet, gällde dom som kan lite engelska.

När jag cycklade runt på egen hand och stannade vid någon liten affär så var man snart omringad av nyfikna och det dök alltid upp någon som kunde agera tolk.

Burma är ett nytt turistland så folk i allmänhet tycker det är spännande med utlänningar.

 

Burmesisk mat är lite annorlunda än i Thailand. Man sätter sig vid ett bord och så kommer en kypare med en massa små skåla med olika rätter och man betalar ett visst pris per skål.

Ibland var det bufe med en servitör som. . la upp på ens tallrick vad man pekade på. Det brukade komma fram någon bland gästerna som kunde lite engelsska och tolka att jag inte ville ha stark mat så för mig blev måltiderna lyckosamma. För 20 kronor eller mindre så fick man ett skråvmål.När man hittade ett matställe med mycke burmeser kunde det bli mucket billigare

 

Att lämna in tvätt på gesthuset/hotället var väldigt dyrt men gick man runt bland afärerna/resebyråerna och frågade så ringde dom någon bekant som kom och hämtade tvätten och det var "nästan gratis"

Hyra cyckel var billigt. kläder var billigare än Thailand.Jag köpte en begagnad japansk cyckel för 600 kr och sålde den efter 3 veckor för 400 kr

 

Burma har haft militärdiktatur länge och officciellt är den borta men folk är försiktiga när någon burmes dom inte känner lyssnar.

Ute på "vichan" har alla poliser inte anammat friheten så vi blev stoppade i en vägspärr och gudien blev utfrågad samt blev tvungen att samla in våra pass för kontroll.

Enligt guiden var det olagligt men det var bara att gilla läget. Vid nästa grupp så skulle guiden slippa den extra kontrollen.

 

Det är bara vissa områden i landet som är tillåtna för utlänningar.

Det är förbjudet att bo hos någon burmes utan det är av regimen godkända hotell som gäller.Priset för ett enkelt hotellrum/gesthouse är 50 dollar per natt.Jag frågade på ett par hotell hur mycket dom måste betala till militären men fick alldri något svar.

 

Vi hade otur och fick en guide som var en avdankad munk, ca 40 år,och han var helt kass. Det enda han pratade om var budda och till varje pagod vi kom till drog han samma historia.

Det finnes åtskilliga tusen pagoder och till slut står det en upp i halsen att bara stanna utanför.

I burma är allt nytt "fint" och man underhåller inte alla sina templ utan många ser ut sok kom och hjälp.

Munkjäveln propsade på att vi skulle ge en donation till varge tempal vi besökte och när jag vägrade att gå in samt ge bidrag blev han skisur.

 

När vi var där kom en jordbävning 6,8 på richterskalan.Första skalvet satt jag på flaket på en pickupp och det var omtumlande. Andra skalvet stod jag mitt på hotellrummet,3:e våningen, och jag tappade balansen och ramlade på sängen.En stor bro rasade och många tempel lika så. Militären var kvikt på plats och vaktade så ingen skulle plundra och det var förbjudet att gå in samt fotografera.

 

Nu är det läggdags.

 

hälsar Born41.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde mitt första besök i de regionerna 1983 och då kändes det exotisk givetvis men även vänligt på nästan alla plan.

 

Innan jag fortsätter så vill jag dra en parallell till England som jag besökte första gången på mitten av 70-talet och då var alla vänliga och så fort man tog upp en karta så ville folk hjälpa till. Denna vänlighet var borta 10-15 år senare utan då fick man vara på sin vakt för att inte bli lurad.

 

Jag var mest i Hong Kong på mina första asienresor och där var folk också väldigt vänliga. När man skulle köpa elektronik (kamera, walkman, klockor, mm) så fick man bra service och priser samt garantier. Även här så försämrades det med tiden, man fick vara på sin vakt att man fick med allt och ibland kändes det som att man knappt fick komma in i butiken.

 

När jag besökte Thailand så var det mest BKK och Pattis och där kände jag mig säker utan att råka ut för några scams. Känner mig faktiskt nästan lika säker där idag som då, tror det beror lite på hur man uppträder. Uppträd som en noobie som blir du behandlad som en sådan. Har bara varit i Phukkan några gånger och aldrig gillat det men tror det stället förändrats mest negativt pga charterturismen. De tjänar såpass mycket på att lura dem så de behöver inte de andra.

 

Vad som förundrar mig är att så många väljer att bosätta sig i LOS med de tuffa regler de har. Visum, ägarrestriktioner på land, korruption mm. De är bra mycket mer frikostiga och liberala med det i de flesta grannländer har jag hört.

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Dra en repa till Saigon med omnejd. Inom en vecka kommer du att längta till Thailand igen! Thailändarna kan i alla fall lura dig med ett leende & trevligt bemötande. Vietnameserna är bara oärliga, otrevliga & genom giriga. Detta gäller tydligen inte dom norra regionerna som jag aldrig besökt.

Burma låter spännande.

Annars rekommenderar jag Indonesien!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde mitt första besök i de regionerna 1983 och då kändes det exotisk givetvis men även vänligt på nästan alla plan.

 

 

Om du beskrivit ditt första besök i Stockholm, när det än var, och jämfört med i dag hade det nog varit samma historia.

Göteborg däremot, där är de flesta fortfarande trevliga :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Överge Thailand nja.Däremot har jag övergivit Vissa överetablerade turistorter.Det finns guldkorn kvar,det gäller bara att hitta dom.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Micke isaan

Det är vad jag gjort. Min turne började som alla andra i Phuket. Golf -kvinnor och raj raj. sedan blev det Hua Hin när golfen blev för dyr i Phuket. När priserna höjdes i Hua Hin åkte jag till Pattis och lirade. Där var det rock and roll och golf. Skitkul. Nu för tiden är det Jomtien några dagar sedan Isaan. Udonthani. Som jag tycker är en väldigt trevlig stad. Nu ligger röjet nere. Nu äter man dricker några chang och glider omkring. Träffar trevliga vänner umgås-renoverar sig själv och bara är. Man behöver nämligen ladda baterierna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Micke isaan

Det är vad jag gjort. Min turne började som alla andra i Phuket. Golf -kvinnor och raj raj. sedan blev det Hua Hin när golfen blev för dyr i Phuket. När priserna höjdes i Hua Hin åkte jag till Pattis och lirade. Där var det rock and roll och golf. Skitkul. Nu för tiden är det Jomtien några dagar sedan Isaan. Udonthani. Som jag tycker är en väldigt trevlig stad. Nu ligger röjet nere. Nu äter man dricker några chang och glider omkring. Träffar trevliga vänner umgås-renoverar sig själv och bara är. Man behöver nämligen ladda baterierna.

 

Nja det stämmer nog inte riktigt, jag var min första resa till Phuket 1992 men dessförinnan hade jag turnerat runt på Kho Samui, Pattaya och Filippinerna sedan 1988.

Sedan 5 - 6 år tillbaka blir det mest nordöstra Isaan.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är dax att ge upp Thailand,kan tänka mig att åka dit en eller ett par månader om året men inte mer!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand 1976. Bangkok inte ett enda skyskrapa, smutsig, luktar illa. Pattaya, ett litet fiske by, några Hotel, ett par Barer,kvar efter US army efter Vietnam kriget. underbar beach.  Phuket , Phatong frågar efter Hotel, finns inte, bara i själva staden. Får bo hemma hos fiskare, underbart beach. Stannar en vecka. Frågar hur mycket vill dom ha betalt. Det vet dom inte. Har inte tänkt på sånt. Det var Thailand det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan rekommendera Flen, där ar det precis som det var i Thailand förut.

 

Åh fan.Då måste det vara samedemokraterna som styr där.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja det stämmer nog inte riktigt, jag var min första resa till Phuket 1992 men dessförinnan hade jag turnerat runt på Kho Samui, Pattaya och Filippinerna sedan 1988.

Sedan 5 - 6 år tillbaka blir det mest nordöstra Isaan.

1988 va jag bara 14 år och då var jag inte så berest :)

Link to comment
Dela på andra sajter

-91 var jag i pattis första gången. Jävlar så full jag var...

Självklart har mycket hänt, inte allt till det bättre..

Dyrare? Ja, men har nog mer med att man har fått dyrare vanor, samt lever ett bekvämare liv.

Att man ska bli lurad hela tiden, det tror jag inte på, kanske när man handlar på de olika marknaderna, men det är inget köptvång.

Tycker man att det är för dyrt.. Bara att gå vidare tills man är nöjd med priset...

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ge upp blir det aldrig tal om, men en paus då och då är rätt skönt. 2013 blir första året på 15 som jag inte alls åker till Thailand och det känns bara skönt. Saknar ju mitt andra hem och alla prylar man samlat på sig, framför allt den härliga thaimoppen. Planen är att thaifebern ska drabba mig igen efter ett uppehåll.

Minns ni den härliga thaifebern?

Tecknad serie om faranglivet i Thailand: http://www.langliggare.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

ska ner 9 veckor i vinter men  funderar på filipinerna någon eller några veckor ..någon som har erfarenhet av resa dit

Link to comment
Dela på andra sajter

ska ner 9 veckor i vinter men  funderar på filipinerna någon eller några veckor ..någon som har erfarenhet av resa dit

 

Kanske broder t... - eller kanske inte

Pigge har visst varit där med Rochelle tror jag det var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska också till Filippinerna för första gången i vinter, efter 20 Thaisemestrar.

Var på väg dit för några år sedan, när rödskjortorna bråkade i Bangkok.

Men upproret lugnade ner sig, så då blev det aldrig nåt  av med Filippinerna den gången.

Men nu är biljetten till Manila bokad o klar..

 

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...