Jump to content
IGNORERAD

Är det dags att ge upp Thailand..


Isan Rider

Recommended Posts

När jag var i Burma så hade man en svans bakom sig med ungar som tiggde pengar och ville sälja allt möjligt skit.

Blev så trött på allt tjat så jag sa till mej själv aldrig mer Burma.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 106
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Moritz

    9

  • Benjamas

    6

  • Baa

    4

  • omarama

    4

Mest aktiva i denna tråd

När jag var i Burma så hade man en svans bakom sig med ungar som tiggde pengar och ville sälja allt möjligt skit.

Blev så trött på allt tjat så jag sa till mej själv aldrig mer Burma.

 

Var det i söder på stränderna, det var så?

 

Jag var i Yangon en vecka och såg endast en enda tiggare och han hade inga ben.

Dessutom bara en försäljare av postkort som var lite tjatig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det i söder på stränderna, det var så?

 

Jag var i Yangon en vecka och såg endast en enda tiggare och han hade inga ben.

Dessutom bara en försäljare av postkort som var lite tjatig.

 

Prova gränsen vid Mae Sai-Tachilek.    :( 

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst e det skönt å slippa den där tonårskåtheten man hade som yngre, det var nog lite jobbigt faktiskt måste man ärligt medge!

Tackar för det vänliga om tonårskåtheten. Den var ju som alla andra. När man blev torr bakom örona och började åka till Thailand. Då förstod man vad man missat i livet. Nu för tiden  mycket lugnare och skönare. Finns säker fler länder som kanske är lika bra. Men det passade mig bra och jag ångrar inte en sekund. Vad som blir framtiden vet man ej. Jag försöker leva i nuet . För man har bara ett liv

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova gränsen vid Mae Sai-Tachilek.    :(

Mae sai är fruktansvärt. Bara dräller av tiggare. Mae Sot är bättre och på andra sidan gränsen vid Mae Hong Son ännu bättre.

Är väl som vanligt dess mindre turister dess mindre av turistrelaterade aktiviteter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske broder t... - eller kanske inte

Pigge har visst varit där med Rochelle tror jag det var.

 

Jag hämta Rochelle där.

 

Det är ett annorlunda land.

 

Mycket enklare att vara i.

Då det festa är bättre i Engelska än vad vi är.

 

Det bygger på Kristendomen

Spanska och Amerikanska inflytandet märkes.

"Tangalo" är en dialekt på Spanska.

 

 

 

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, att kalla Tagalog en spansk dialekt är väl att ta i.   Visserligen finns det en del spanskliknande ord samt en del engelska, men jag tror knappast att en spanjor skulle förstå mycket mer än en svensk i alla fall...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har gjort 11 resor till Thailand sedan 2010.
Tröttnade på phuket och åkte 4 veckor till Filippinerna januari 2013, efter en vecka så ville jag bara tillbaka till Thailand.

Så i mars åkte jag till "mitt" phuket i 3 veckor och åker nu igen den 1 oktober till phuket igen...=)

Gräset är sällan grönare på andra sidan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, att kalla Tagalog en spansk dialekt är väl att ta i. Visserligen finns det en del spanskliknande ord samt en del engelska, men jag tror knappast att en spanjor skulle förstå mycket mer än en svensk i alla fall...

Så sant så. Jag har kollegor som talar flytande spanska. De förstår inte mer än något enstaka ord och då är ändå en av dem gift med en dam från Filipinerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lämna Thailand?? Kommer nog inte hända..:) Gillar det enkla livet där nere och har en underbar familj

med vänner för livet. Kommer att lämna Sverige så fort det blir möjligt men det blir nog om 10 år tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst e det skönt å slippa den där tonårskåtheten man hade som yngre, det var nog lite jobbigt faktiskt måste man ärligt medge!

Snacka om gubbvarning :ahh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Mae sai är fruktansvärt. Bara dräller av tiggare. Mae Sot är bättre och på andra sidan gränsen vid Mae Hong Son ännu bättre.

Är väl som vanligt dess mindre turister dess mindre av turistrelaterade aktiviteter.

 

Inte min erfarenhet. Visserligen var tiggare och diverse försäljare på bron direkt efter gränsövergången vid Mae Sai ganska påfrestande, men sen i staden hade jag inga problem. Tvärtom, mycket trevliga och hjälpsamma burmeser,

 

Herr Chang har talat.

Ändrades av Herr Chang
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte min erfarenhet. Visserligen var tiggare och diverse försäljare på bron direkt efter gränsövergången vid Mae Sai ganska påfrestande, men sen i staden hade jag inga problem. Tvärtom, mycket trevliga och hjälpsamma burmeser,

 

Herr Chang har talat.

Eftersom den stora massan av turister inte verkar fortsätta in i stan så är det inte några problem med tiggare där.

Fast det kan ju också bero på att man låter tiggarna hålla till vid gränsövergången och marknaden men inte inne i stan.

Jag har inte varit på så många ställen inne i Burma men de ställen jag varit på har direkt inte haft några turister och heller inte några tiggare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man är för bortskämt med bra service i Thailand. Bankomater var tionde meter, wifi vid caféer, västerländska varor i köpcenter.

Visst kan det vara charmigt att se Burma en vecka men handlar det om flera månader eller bosättning så har nog Burma en bit kvar

innan jag kan tänka mej det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man är för bortskämt med bra service i Thailand. Bankomater var tionde meter, wifi vid caféer, västerländska varor i köpcenter.

Visst kan det vara charmigt att se Burma en vecka men handlar det om flera månader eller bosättning så har nog Burma en bit kvar

innan jag kan tänka mej det.

 

Samtidigt suckar många sig tillbaka till det "genuina Thailand" :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa är väl att hitta nåt som är mitt emellan turistservice och byhåla.

Där man hittar allt man önskar men slipper ryssar och försäljare som trugar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Själv har jag bara bott här sedan 98 och åren 87 fram till Tom Yum Kung krisen 97 är väl de åren då Thailand hade som bäst utveckling så Thailand var ju redan ganska annorlunda när jag anlände än när du kom och det kanske förklarar, åtminstonde delvis, vår olika bild av Thailand.

 

Jag bor både i Bangkok och i en mindre stad/större by 1.5 timme från Bangkok och jag kan inte påstå att det är några astronomiska skillnader på dessa 15 år. Vi besöker sällan turistområden, 2-3 helger per år räcker bra, och kanske det också är en anledning att jag inte känner igen mig i TS nattsvarta bild av dagens Thailand.

 

Thailand och thailändare har sina problem nu, precis som de hade för 15 år sedan och med all säkerhet också för 25 år sedan. Gick det att mäta ett objektivt välmåendeindex så tror jag nog att det förbättrats med åren. Givetvis har Thailand under dessa 25 åren haft en mycket bättre ekonomisk utveckling än Sverige så något av skillnaderna i kostnadsläget har minskat men helt klart är fortfarande alla servicetjänster samt allt tillverkat i Thailand väldigt mycket billigare än i Sverige.

 

Thailand och thailändare blir allteftersom landet utvecklas allt mer likt Sverige och svenskar och givetvis är det på gott och ont. Många thailändare på landsbyggden har hamnat i en jobbig övergångsperiod från jordbrukssamhälle till industrisamhälle, med alla problem det innebär, och fastnar de där blir det nog skit med det mesta men det får vi givetvis hoppas att de inte gör.

 

Jag tyckte inte Thailand var fantastiskt när jag flyttade hit, tyckte mest det var skönt att slippa kylan, och kanske det är största anledningen att jag fortfarande tycker det är ett schysst land, värmen har ju inte försvunnit. Målade man upp ett paradis blir givetvis fallet enormt den dagen det slutrar glittra men tar man det för vad det är, ett helt vanligt land med fördelar och nackdelar, så tycker jag det är bra. För fattiga thailändare är nog inte Thailand något vidare men för en relativt välbeställd farang så slipper man ju de flesta av de problemen som många thailändare brottas med varje dag.

Hej

 

Skulle nog beskriva Thailand och utvecklingen där ungefär som du och jag besöker också sällan turistorter och undviker om möjligt även Bangkok.

 

Själv tycker jag definitivt att turistorterna förlorade sin charm redan på åttiotalet och förmodligen var det som bäst där på sjuttiotalet, jag ogillar precis som många andra hela kommersen, lurendrejerierna, prisnivån, brottsligheten och att trängas med i solkräm insmorda utlänningar ifrån jordens alla hörn.

 

Men det gamla Thailand finns fortfarande kvar till stora delar utanför turistorterna och Bangkoks centrum, här är tempot lägre, folk ler, är vänliga , är ärliga och priserna är samma för alla och frågar man mig så är det nog inte mycket som har blivit sämre här, man umgås spontant, familjen är viktig, stressen har inte tagit över, traditionerna är levande, priserna är fortfarande låga, kriminaliteten låg, sammanhållningen finns till stor del kvar i både familj och by,

 

Skulle jag inte tillbringat min tid i landet på landsbygden och levt traditionellt byliv hade Thailand redan varit ett avslutat kapitel för mig, tjejer som ropar hello sexy man, resturanger som skyltar med mammas köttbullar, ficktjuvar, turistpriser, väskryckare, oärliga taxichaufförer, indiska skräddare, deprimerade turister som spyr galla över Thailand och Thailändare m.m i kombination med stress, hård trafik, poliser som delar ut böter, miljöproblem både på land och i luft och vatten lockar inte och gör att jag har svårt att trivas där.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa är väl att hitta nåt som är mitt emellan turistservice och byhåla.

Där man hittar allt man önskar men slipper ryssar och försäljare som trugar...

 

Har man tur kommer man dit när man dör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är vart man isåfall ska ta vägen ? och då menar jag ett ställe man trivs på i ett halvår i sträck - typ Pattaya :>

Thailand är trots allt en bra mix av billigt, enkelt, varmt, allt finns etc

 

Tex. Filippinerna har sina för och nackdelar - nackdelarna är att det är lite efterblivet och inte så billigt som det "borde" vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Överge Thailand nja.Däremot har jag övergivit Vissa överetablerade turistorter.Det finns guldkorn kvar,det gäller bara att hitta dom.

Scandinavian Corner i Khao lak

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Hade jag inte vart så involverad i en massa här i Thailand och så jävla gammal så hade jag vart i Burma för länge sen!!  Men man vet ju inte har ju halva foten där med nu för tiden.  men det kommer att ta tid innan det blir någonting av det landet och då är man död och bränd för länge sen !!

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova gränsen vid Mae Sai-Tachilek. :(

Tachilek går fetbort. Man får nästan slå sig fri från försäljarna.
Link to comment
Dela på andra sajter

Hade jag inte vart så involverad i en massa här i Thailand och så jävla gammal så hade jag vart i Burma för länge sen!!  Men man vet ju inte har ju halva foten där med nu för tiden.  men det kommer att ta tid innan det blir någonting av det landet och då är man död och bränd för länge sen !!

Så gammal är du väl inte unge man  :thumbsup:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Mae sai är fruktansvärt. Bara dräller av tiggare. Mae Sot är bättre och på andra sidan gränsen vid Mae Hong Son ännu bättre.

Är väl som vanligt dess mindre turister dess mindre av turistrelaterade aktiviteter.

Jag är ganska ofta i MaeSai men några tiggare har jag inte sett på de senaste resorna. Tidigare var det en del.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...