Jump to content
IGNORERAD

Är det dags att ge upp Thailand..


Isan Rider

Recommended Posts

Jag åker till Filippinerna för andra gången snart. Eller ja, det blir en kombinerad Thailand/Filippinerna-resa.

 

Resan från BKK tar ungefär 3h och en enkelbiljett kostar bara några hundralappar med lågprisbolagen (Cebu Pacific, Tiger Airways).

 

Den största skillnaden är att Filippinerna är ett riktigt U-land. Många länder i Afrika har högre BNP/capita. Desperationen bland befolkningen är därför ganska påtaglig. Ett vanligt knegarjobb i landet betalar inte hyra/mat/moppe så som det gör i Thailand. Säkerheten är därför lite si så där, det är inte klokt att vandra på en obelyst gata. Och obelysta gator finns det gott om.

 

Prisnivån upplever jag som något lite billigare än Thailand pga valutan som fn är ganska svag. Pris för boende är något högre. Maten är generellt riktigt dålig. Jag undrar ibland om Filippinarna har samma smaklökar som oss andra :D Man sätter sig inte heller ner på ett lokalt hak och äter det som lokalbefolkningen gör, så som man gör i Thailand. Det är snuskigt, ohygiensikt, äckligt och magsjukan kommer som ett brev på posten. Nästa steg är att gå upp till 100-150PHP-klassen, då på en enklare restaurang.

 

Det som är billigare är transport, alkohol och servicetjänster.

 

Till det positiva då... Oerhört genuint trevligt människor, överallt! Känns mer "äkta" än Thailand på något sätt trots att folket lever under extrem fattigdom. Stränderna... Bättre stränder än Thailand med råge. Jag tog en chansning och åkte till Bantayan, norr om Cebu. Den kommer sällan på tal när det pratas om Filippinernas bästa stränder, men stränderna där var betydligt bättre än de bästa i Thailand. Visst, det är så klart subjektivt, men har svårt att tro att någon inte skulle hålla med.

 

Kvinnorna har former på ett annat sätt än de thailändska. Mycket spanskt blod. Många kvinnor verkar ocskå ha parat sig med mörka amerikanska soldater, vilket säkert också gjort sitt :D

 

Sen det faktum att man fortfarande är ganska unik som turist i landet ser jag också som ett plus. Folket är intresserade och tacksamma för att man väljer att upptäcka deras land. Överallt möts man av leende ansikten.

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 106
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Moritz

    9

  • Benjamas

    6

  • Baa

    4

  • omarama

    4

Mest aktiva i denna tråd

Åk inte till Filippinerna.mord.vulkanutbrott...tyfoner.muslimska bomber.taskig mat...stanna i Thailand...det är bäst...

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand är ju långt ifrån något paradis, tyvärr tänker ju inte Thailändarna längre än näsan räcker så miljön är ju på väg käpprätt åt hillevitte.

Mycket som man retar sig på men i det stora hela och jämfört med dom flesta andra länder som står till buds så är det inte så himla tokigt faktiskt.

Det som talar för Thailand är ju väldigt mycket kvinnofolket, det är ju liksom dem som gör det till ett litet paradis iaf :thumbsup:

Men jag är skeptisk till att det kommer att vara så kul att bo här om en 20 år, bibehåller dom exploateringstakten som är nu och inte ändrar miljötänk så kommer landet se ut som en enda stor soptipp snart.

Förhoppningsvis kommer utvecklingen av elbilar ta fart framöver och det är verkligen något som Thailand skulle behöva.

Själv tänker jag bo här så länge det känns bra sen får vi se om det finns nåt annat ställe som lockar eller om det blir hem till Svedala.

 

Filippinerna tror jag inte på, kriminaliteten är alldeles för hög och pundarna har tröttnat på att råna folk, det går snabbare att bara sticka kniven i folk och ta pengarna än att vifta med kniven och tjöta..

När jag tröttnar på Thailand så blir det nog nåt ställe i Europa som är lite varmare än Sverige.

Men det tar förhoppningsvis några år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var på Filipinerna för första gången i vintras efter vad som kändes som alldeles för många Thailandsresor och var positivt överraskad.

Efter allt man hört om kriminalitet och skjutvapen överallt så kom man dit med en lite negativ bild som inte stämde speciellt mycket med vad man fick uppleva.

 

Helt underbart att komma till ställen man inte varit innan och inte rammla in på samma gammla ställen som vanligt.

En riktigt stor fördel är att det pratas engelska på en helt annan nivå.

Maten är väl ett stort minus och likaså att boendekostnaden helt klart är högre men utöver det kändes allt bättre än Thailand.förmodligen för att jag har varit där såpass mycket att jag har ledsnat.

 

Kostar inte speciellt mycket för en tor från BKK så testa om ni är sugna på något nytt,tror inte ni kommer ångra er.

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var på Filipinerna för första gången i vintras efter vad som kändes som alldeles för många Thailandsresor och var positivt överraskad.

Efter allt man hört om kriminalitet och skjutvapen överallt så kom man dit med en lite negativ bild som inte stämde speciellt mycket med vad man fick uppleva.

 

Helt underbart att komma till ställen man inte varit innan och inte rammla in på samma gammla ställen som vanligt.

En riktigt stor fördel är att det pratas engelska på en helt annan nivå.

Maten är väl ett stort minus och likaså att boendekostnaden helt klart är högre men utöver det kändes allt bättre än Thailand.förmodligen för att jag har varit där såpass mycket att jag har ledsnat.

 

Kostar inte speciellt mycket för en tor från BKK så testa om ni är sugna på något nytt,tror inte ni kommer ångra er.

Åk inte till Filippnerna stanna kvar i Thailand.....

......

.......

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var på Filipinerna för första gången i vintras efter vad som kändes som alldeles för många Thailandsresor och var positivt överraskad.

Efter allt man hört om kriminalitet och skjutvapen överallt så kom man dit med en lite negativ bild som inte stämde speciellt mycket med vad man fick uppleva.

 

Helt underbart att komma till ställen man inte varit innan och inte rammla in på samma gammla ställen som vanligt.

En riktigt stor fördel är att det pratas engelska på en helt annan nivå.

Maten är väl ett stort minus och likaså att boendekostnaden helt klart är högre men utöver det kändes allt bättre än Thailand.förmodligen för att jag har varit där såpass mycket att jag har ledsnat.

 

Kostar inte speciellt mycket för en tor från BKK så testa om ni är sugna på något nytt,tror inte ni kommer ångra er.

FAN...har problem att läsa dina inlägg,ögonen drar sig hela tiden till galningen som spelar gura i din avatar :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Den dagen jag lämnar Thailand för att bo någon annan stans är risken överhängande att jag inte kommer tillbaks så jag stannar nog för säkerhets skull, eller tvärtom!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand är ju långt ifrån något paradis, tyvärr tänker ju inte Thailändarna längre än näsan räcker så miljön är ju på väg käpprätt åt hillevitte.

Mycket som man retar sig på men i det stora hela och jämfört med dom flesta andra länder som står till buds så är det inte så himla tokigt faktiskt.

Det som talar för Thailand är ju väldigt mycket kvinnofolket, det är ju liksom dem som gör det till ett litet paradis iaf :thumbsup:

Men jag är skeptisk till att det kommer att vara så kul att bo här om en 20 år, bibehåller dom exploateringstakten som är nu och inte ändrar miljötänk så kommer landet se ut som en enda stor soptipp snart.

Förhoppningsvis kommer utvecklingen av elbilar ta fart framöver och det är verkligen något som Thailand skulle behöva.

Själv tänker jag bo här så länge det känns bra sen får vi se om det finns nåt annat ställe som lockar eller om det blir hem till Svedala.

 

Filippinerna tror jag inte på, kriminaliteten är alldeles för hög och pundarna har tröttnat på att råna folk, det går snabbare att bara sticka kniven i folk och ta pengarna än att vifta med kniven och tjöta..

När jag tröttnar på Thailand så blir det nog nåt ställe i Europa som är lite varmare än Sverige.

Men det tar förhoppningsvis några år.

Med din beskrivning av landet känns det ju rätt tveksamt om du har varit där,allt för många som går runt och tror på en massa trams dom hört av sina fyllekompisar i nån ölbar ???

Om jag mot all förmodan har fel och du har varit där och blev knivstucken av pundare dagarna i ända ber jag om ursäkt.

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

FAN...har problem att läsa dina inlägg,ögonen drar sig hela tiden till galningen som spelar gura i din avatar :crazy:

Apan spelar snabbare och snabbare ju längre det har gått sen senaste semestern...han kommer lugna ner sig lite igen i Novmber :out:

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

Som vanligt när man jämför så beror ju mycket på ens livssituation; pratar vi om att bo i Thailand eller semestra 1 månad om året; om turista, har jag thailändsk partner eller inte?

 

Om jag bodde i Sverige och var ensamstående eller hade en svensk fru så vore Thailand bara ett av många alternativa turistländer och det skulle på sin höjd bli en resa vart 10 år då väldigt lite är unikt eller fantastiskt med Thailand.

 

Om jag bodde i Sverige med min fru och dotter så blev det nog till att åka till Thailand mer eller mindre varje år, precis som vi nu åker till Sverige varje år.

 

Med mitt nuvarande jobb har jag fördelen att jag kan bo var jag vill i Asien eller för all del även i Sverige. Vi bodde i Hong Kong 1 år innan vår dotter föddes och vi flyttar gärna dit igen, om någon arbetsgivare är beredd att betala för ett boende liknande det vi har nu. Om jag skulle betala hyran själv för en lägenhet i HK i ett år så hade det kostat mig lika mycket som vår lägenhet i Bangkok kostade att köpa så kostnadsläget är helt klart till Thailands fördel jämfört med de mer "civiliserade" länderna i Asien. 

 

Jag tycker generellt sett att thailändare är rätt trevliga och lättsamma, både jämfört med Europeer och Asiater i de länder jag jobbar i. Att turistorter drar till sig en del lycksökare än väl snarast norm världen runt så det blir ju ett moment 22 där invånarna är trevliga så länge antalet turister är väldigt begränsat och betydligt mindre trevliga när massorna anländer. Själv åker jag alltid till Tibro när jag har en längre semester och där kommer nog folk att förbli trevliga så länge Skara-Bert inte funderar på att utlokalisera någon ny fantastisk nöjespark :) 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte min biljett med utresa till Manila, hemresa från Bangkok (open jaw, tror jag det kallas) 6 veckor senare.

Det blev faktiskt 700 billigare än en tur/retur Manila. 11800kr över jul/nyår, Qatar Airways.

 

Passar mig utmärkt, för om jag inte tycker om Filippinerna är det bara att ta ett flyg till Thailand

om jag skulle vilja, och fortsätta semestern där.

 

Angeles city blir det att börja med några dagar, för jag vill se denna omtalade plats.

Sen vet jag inte, men funderar på Cebu med omnejd.

 

mvh

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Med din beskrivning av landet känns det ju rätt tveksamt om du har varit där,allt för många som går runt och tror på en massa trams dom hört av sina fyllekompisar i nån ölbar ???

Om jag mot all förmodan har fel och du har varit där och blev knivstucken av pundare dagarna i ända ber jag om ursäkt.

Du har helt rätt, jag har aldrig varit i Filippinerna och det jag skrev är bara vad jag hört, dock ej av nån fyllekompis utan av folk som faktiskt varit där en hel del.

Men om bilden inte stämmer blir jag bara glad, skulle gärna åka dit.

Hur mycket har du själv varit där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bara varit där en gång och likt dig hade jag hört en massa historier,när jag väl landade så blev första stoppet Angeles city och efter vad jag hade hört skulle det vara beväpnade vakter lite överallt men det var inget jag såg något av...hade rätt trevligt och varken såg eller hörde om något speciellt våldsamt under tiden jag var där.

Sen blev det lite olika ställen och enligt min uppfatning räcker det med lite sunt förnuft så är det inga problem.

 

Gav typ 5000b för en tor-biljettfrån BKK så testa,är det inget för dig så är det bara att åka tillbaka Thailand igen...omväxling förnöjer.

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag bodde i Sverige och var ensamstående eller hade en svensk fru så vore Thailand bara ett av många alternativa turistländer och det skulle på sin höjd bli en resa vart 10 år då väldigt lite är unikt eller fantastiskt med Thailand.

 

Som 14-dagarsturist och ensamstående är Thailand fortfarande enkelt och bra tycker jag. Ok, jag har bara varit där 3 gånger, men när jag jämför rent turistande mot Mexico, Kanarieöarna etc vinner Thailand på kombinationen av pris, enkelhet, känslan av äventyr, trygghet och trevliga människor. Visst jag kanske tröttnar och drar vidare (eller fastnar hos en kvinna :thumbsup: ), men Thailand kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta. Jag lockas lite av Burma, just för att vara med om något som "gamla" thailandsrävar varit med om.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte varit i Filippinerna och Angeles city sedan 1993, tycker väl att det var ungefär som i Pattaya fast utan strand och båda ställena är ju inte precis det genuina länderna har att erbjuda.

Jag var mycket på ön Mindoro med byn Puerto Galera och Sabang Beach, ett ställe jag trivdes mycket bra på men det har visst förändrats mycket efter vad jag hört, det var dock ingen kriminalitet på den tiden när jag var där.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Micke isaan

Det är vad jag gjort. Min turne började som alla andra i Phuket. Golf -kvinnor och raj raj. sedan blev det Hua Hin när golfen blev för dyr i Phuket. När priserna höjdes i Hua Hin åkte jag till Pattis och lirade. Där var det rock and roll och golf. Skitkul. Nu för tiden är det Jomtien några dagar sedan Isaan. Udonthani. Som jag tycker är en väldigt trevlig stad. Nu ligger röjet nere. Nu äter man dricker några chang och glider omkring. Träffar trevliga vänner umgås-renoverar sig själv och bara är. Man behöver nämligen ladda baterierna.

Började åka till Thailand för 13 år sedan,för att festa och ha skoj.2005 träffade jag den kvinnan jag nu är gift med.Hon bodde hos mig i Sverige i några år,men 2011 flyttade vi ner till Ubon Ratchathani.Byggde 1.5 mil utanför staden.Och nu kan man säga,att jag har aldrig mått bättre.än vad jag gör nu.Det är inte alls som turist orterna.Här blir man aldrig lurad av någon.Många Thaivänner som vi har,vill betala när vi går ut och äter tillsammans.Kommer de hem och hjälper till i trädgården,vill de inte ha betalt.De som lurar "falanger" på turistorterna,tar ju långsamt död på sin egen business.Ingen vill ju bli lurad om och om igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du tog ordet ur munnen på mig. Detta har jag förutspått länge, även innan generalerna lättade på förlåten. När Burma öppnar upp så blir det en självsanering för Phuket med omnejd. Jag ser fram emot det, tycker det gått över styr och vill inte ens åka dit oavsett hur länge vi stannar hemma i Thailand. Åker i stället raka spåret till Koo Chang.  Det blir inte lätt för De som etablerat sig där nere i turistorterna men That´s life. Jag har det bra, vilket var meningen också. Bättre hålla sig hemma där vi har familjen. Det är kul att komma iväg i bland men jag med flera har fördelen att kunna lämna ruschen och stöket och svenska köttbullar i varje gathörn.

 

Herr Hans har sagt sitt

Själv har jag rest och verkat i landet över 25 år.

 

Och var nere sommaren 2012 senast.

 

Man läser om alla blåsningar vi går på ex.tråden att blåsa en farang.

 

Jag förstår dom som har familj och kanske har hus eller har någon rörelse,barn liknande.(Inga hundar medräknade)

 

Det är inte så lätt att packa väskan och dra.

 

Men vad fn händer där nere,vi (inte alla) många beter sig som svin där nere.

 

Och Thaiarna med.

 

Tuk Tuk förare som slås med turister,mord av både Svenskar och Thaiare.

 

Går man på Big c är kläderna dyrare än i Sverige.

 

Jag tror att hela den här bubblan kommer att spricka en vacker dag.

 

Om man snackar med en Thaiare så har dom lånat på marken tlll bil, för grannen köpt en.

 

Dom unga saknar respekt för allt och alla,röker helst jabba runt hörnan.

 

Tittar man på munkarna så slåss dom,knullar runt och tänder på.

 

Jag saknar gamla Thailand så in i helvete.

 

Och det gamla Thailand tror jag vi kan finna i Burma snart.

 

 

 

Hoppas ni inte tog illa upp.

 

Får väl åka upp i byn och sätta på mig folie hatten.

 

Inget hört, inget sett, inget sagt.

 

Tack för att jag fick skriva av mig...

 

Mvh Isan Rider

Link to comment
Dela på andra sajter

Naturligtvis bor vi inte på Koo Chang, vilket kan feltolkas i föregående artikel. Vi tycker det är tillbakalutat och lugnt där, ännu inte fördärvat även om det är på god väg. Hemorten är Nikhom Kamsoi.

 

 

Herr Hans har sagt sitt

Link to comment
Dela på andra sajter

Micke isaan

Det är vad jag gjort. Min turne började som alla andra i Phuket. Golf -kvinnor och raj raj. sedan blev det Hua Hin när golfen blev för dyr i Phuket. När priserna höjdes i Hua Hin åkte jag till Pattis och lirade. Där var det rock and roll och golf. Skitkul. Nu för tiden är det Jomtien några dagar sedan Isaan. Udonthani. Som jag tycker är en väldigt trevlig stad. Nu ligger röjet nere. Nu äter man dricker några chang och glider omkring. Träffar trevliga vänner umgås-renoverar sig själv och bara är. Man behöver nämligen ladda baterierna.

Visst e det skönt å slippa den där tonårskåtheten man hade som yngre, det var nog lite jobbigt faktiskt måste man ärligt medge!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag åker till Filippinerna för andra gången snart. Eller ja, det blir en kombinerad Thailand/Filippinerna-resa.

 

Resan från BKK tar ungefär 3h och en enkelbiljett kostar bara några hundralappar med lågprisbolagen (Cebu Pacific, Tiger Airways).

 

Den största skillnaden är att Filippinerna är ett riktigt U-land. Många länder i Afrika har högre BNP/capita. Desperationen bland befolkningen är därför ganska påtaglig. Ett vanligt knegarjobb i landet betalar inte hyra/mat/moppe så som det gör i Thailand. Säkerheten är därför lite si så där, det är inte klokt att vandra på en obelyst gata. Och obelysta gator finns det gott om.

 

Prisnivån upplever jag som något lite billigare än Thailand pga valutan som fn är ganska svag. Pris för boende är något högre. Maten är generellt riktigt dålig. Jag undrar ibland om Filippinarna har samma smaklökar som oss andra :D Man sätter sig inte heller ner på ett lokalt hak och äter det som lokalbefolkningen gör, så som man gör i Thailand. Det är snuskigt, ohygiensikt, äckligt och magsjukan kommer som ett brev på posten. Nästa steg är att gå upp till 100-150PHP-klassen, då på en enklare restaurang.

 

Det som är billigare är transport, alkohol och servicetjänster.

 

Till det positiva då... Oerhört genuint trevligt människor, överallt! Känns mer "äkta" än Thailand på något sätt trots att folket lever under extrem fattigdom. Stränderna... Bättre stränder än Thailand med råge. Jag tog en chansning och åkte till Bantayan, norr om Cebu. Den kommer sällan på tal när det pratas om Filippinernas bästa stränder, men stränderna där var betydligt bättre än de bästa i Thailand. Visst, det är så klart subjektivt, men har svårt att tro att någon inte skulle hålla med.

 

Kvinnorna har former på ett annat sätt än de thailändska. Mycket spanskt blod. Många kvinnor verkar ocskå ha parat sig med mörka amerikanska soldater, vilket säkert också gjort sitt :D

 

Sen det faktum att man fortfarande är ganska unik som turist i landet ser jag också som ett plus. Folket är intresserade och tacksamma för att man väljer att upptäcka deras land. Överallt möts man av leende ansikten.

Håller med helt och hållet! :thumbsup:  Manilla, en skitig bråkig stad! Cebu, en underbar ö! :nyam:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst e det skönt å slippa den där tonårskåtheten man hade som yngre, det var nog lite jobbigt faktiskt måste man ärligt medge!

Fan vad gött det är att ha kvar den förmågan din gamla viagra fantom

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan vad gött det är att ha kvar den förmågan din gamla viagra fantom

He he, di blå e så bra! :thumbsup:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

He he, di blå e så bra! :thumbsup:

Man måste ju stå på händer när man pissar på morgon(ståndet) utan piller jäklar vilken hårding man är

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...