Jump to content
IGNORERAD

Ny burk!


thomas001

Recommended Posts

Igår var jag och hämtade min nya burk till min stationära dator. Köpt i vår lokala data-butik här i stan.

Döm om min förvåning när jag kom hem.Windows på Svenska, hela Office-paketet på Svenska.

Mitt Svenska tangent-bord funkade klockrent direkt. Killarna i butiken såg lite själv-goda ut när

jag var och hämtade burken igår. NU...vet jag ju varför.

WINDOWS 7 Ultimate(verkar ok) plus alla jag behöver finns med. 

Då jag inte kan något om datorer så måste jag ju lita på Thaiarna i butiken.

Chefen ville ha 14.300 Baht..jag prutade till 13.500 Baht.

Någon data-kunnig kan ju kolla om det är ok.

 

Stor Eloge till denna butik. Dom har hjälpt oss många ggr med kraschade datorer m.m

 

Burken.

post-8709-0-72043400-1376212994.jpg

 

Fakturan.

post-8709-0-51316400-1376213040_thumb.jp

 

SVENSKA!

post-8709-0-01330300-1376213101.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 32
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Moritz

    7

  • thomas001

    6

  • Tallviking

    4

  • audirs2

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Priset är nog helt OK för den burken

 

Om jag var du skulle jag be dom stoppa i en 250 Gb SSD-disk i den också och få den ominstallerad så program och OS körs på SSD-disken och all lagring sker på 500 Gb normala hårddisken

 

Den blir då extremt mycket snabbare till en liten peng och det är väldigt lätt att fixa nu innan du börjat lägga in allt på den

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Priset är nog helt OK för den burken

 

Om jag var du skulle jag be dom stoppa i en 250 Gb SSD-disk i den också och få den ominstallerad så program och OS körs på SSD-disken och all lagring sker på 500 Gb normala hårddisken

 

Den blir då extremt mycket snabbare till en liten peng och det är väldigt lätt att fixa nu innan du börjat lägga in allt på den

Tack för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

Programvaran ser ut att vara gratis!

Är det inga problem vid uppgraderingar, servicepack o.d.?

 

De programvaror som löser dylika problem brukar också ingå :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade runt lite på våra butiker här i Stockholm, mellan 4000.- 7000.- skr får man be för en burk med data inuti + bildskärm 24"!

Frugan fyller år i mojjn så hon kan få en ny dator av mig! 

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓

Link to comment
Dela på andra sajter

Programvaran ser ut att vara gratis!

Är det inga problem vid uppgraderingar, servicepack o.d.?

Jo, i Thailand e re ingen som pröjsar för några lisenser  inte! Microsoff har bra spion nät här i väst men inte lika vassa i öst.

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade runt lite på våra butiker här i Stockholm, mellan 4000.- 7000.- skr får man be för en burk med data inuti + bildskärm 24"!

Frugan fyller år i mojjn så hon kan få en ny dator av mig! 

Men nu snackar vi Thailand! Kram.

Link to comment
Dela på andra sajter

De programvaror som löser dylika problem brukar också ingå :-)

Jag har inte köpt vare sig datorer eller program i Thailand sedan 90-talet, utan har brukat ta med mig en bärbar numera.

 

Det verkar också som om priserna har jämnat ut sig mellan här hemma och i Thailand. Förut skillde det bra mycket.

Sist vi köpte (betalade) en dator där nere var nog 2008. Då fick dotterns kusin en i födelsedagspresent. Dom är födda samma dag så det blir ofta en födelsedagspresent till dom båda. Då var den ca 60% billigare än en likvärdig i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

I windows 7 "byter" man ju språk i windows update, så att få det på svenska är ju inga problem nu för tiden, sen är det säkert en crackad version av windows.

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

I windows 7 "byter" man ju språk i windows update, så att få det på svenska är ju inga problem nu för tiden, sen är det säkert en crackad version av windows.

 

Den kan vara "knäckt" på så sätt att BIOS ändras så Windows ser ut att ha levererats med datormodellen.

Fabriksinstallerat om man säger så. Det vanligaste i Sverige.

På det sättet är det näst intill omöjligt att avslöja så även Windows Update fungerar som det ska.

 

Om det är lika enkelt att lura Microsoft på licenspengarna i Windows 8, vet jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förutsättningenh är dock att det är Windows 7 "Ultimate" eller "Enterprise" för att kunna byta språk efter installationen

 

Office är det att få tag på ett "language pack" till Sverige så blir det svenska menyer i Office om Windows 7 är på svenska

 

I Thailand betalar man inte för varken licenser, mjukvaror eller arbetstiden för butiken att skruva ihop och installera burken. Det "ingår" i priset för hårdvaran

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Den kan vara "knäckt" på så sätt att BIOS ändras så Windows ser ut att ha levererats med datormodellen.

Fabriksinstallerat om man säger så. Det vanligaste i Sverige.

På det sättet är det näst intill omöjligt att avslöja så även Windows Update fungerar som det ska.

 

Om det är lika enkelt att lura Microsoft på licenspengarna i Windows 8, vet jag inte.

Hur menar du?

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker priset är ok för den uppsättning av komponenter som ingår.

Windows 7 i Thailand är oftast "crackad" med RemoveWAT (WAT=Windows Activation Technologies som normalt körs när Windows startas upp), dvs aktiveringskontrollen har plockats bort. Operativsystemet uppfattas då som "ren" och Windows Update kan köras utan problem.

Den enda begränsningen i praktiken är att man inte kan/skall installera "Microsoft Security Essentials" som upptäcker att operativsystemet är manipulerat. Får man ett meddelande "This copy of Windows is not genuine" behöver man bara avinstallera "MicroSoft Security Essentials", köra det medlevererade programmet RemoveWAT igen och starta om datorn.

Såvitt jag förstår har Microsoft inte hittat ett effektivt botemedel mot RemoveWAT än utan satsar istället på en annorlunda installationsprocedur där aktiveringen sker innan installation (tex. Windows 8).

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

I elektronikvaruhusen fanns det förr massor med butiker som helt öppet sålde piratkopior av de största och mest kända programmen.

Bara att välja vad man ville ha så brändes skivor medan man väntade. Med kopior på originalomslag och nödvändiga cracks för att få det att funka.

 

Helt öppet som sagt.

Det verkar som polisen lyckats stänga ner de flesta, för det är inte alls så vanligt längre.

 

Spel verkar säljas lite hur som helst men CAD-program, Photoshop och liknande skyltas det inte lika öppet med numera

även om det går att hitta om man frågar efter det.

 

Men vid köp av dator frågas det oftast efter önskemål om program.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur menar du?

 

Det skrivs in i BIOS att datorn är en av de modeller som levereras med fabriksinstallerat Windows.

En såkallad OEM-licens som är den billigaste licensen men är knuten till hårdvaran.

OEM = Original Equipment Manufacturer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kopia eller inte.har rubbet på Svenska plus att allt funkar. Vad mer kan jag begära??

Link to comment
Dela på andra sajter

Kopia eller inte.har rubbet på Svenska plus att allt funkar. Vad mer kan jag begära??

pool och fint väder

Link to comment
Dela på andra sajter

Kopia eller inte.har rubbet på Svenska plus att allt funkar. Vad mer kan jag begära??

GPS i bilen. ;)

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kopia eller inte.har rubbet på Svenska plus att allt funkar. Vad mer kan jag begära??

Medvind på cykelbanorna.

Dyrare julklappar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så däja, då har frugan fått en ny Acer med 1 Tb stor hårddisk och 24" Packard Bell bilskärm! Pris 5999.- på Gigantelen!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra affär mannen!

Är det en riktig Win 7? kan du uppdatera via internet?

...kommer inte Win 8 snart och tar över...hur länge håller uppdateringarna på Win 7?

Tänkte bara att om man köper en ny dator kanske man ska ha den senaste versionen också.

Ändrades av ragson

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailändarna är varken erfarna på Win8 än eller har kommit på crackningen av licenserna ännu så dom håller hårt i Win7

 

Många av dom installerar fortfarande WinXP på nya datorer dom säljer

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...