Jump to content
IGNORERAD

Tony Blair och Kofi Annan inbjudna till försoningsforum i Bangkok


MPR Nyheter

Recommended Posts

Hej

 

Det verkar som om PAD ledare och brottslingar kan överklaga hur länge som helst i Thailand, vad det gäller Thaksin så satsar han nog på en amnesti.

 

Mvh isan lover

Även om en majoritet inte vill se honom i Thailand?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 147
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    31

  • MaiChai

    11

  • Moritz

    10

  • måne

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Även om en majoritet inte vill se honom i Thailand?

Hej

 

Det är nog bara något som du tror och inte kan styrka på något sätt.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det är nog bara något som du tror och inte kan styrka på något sätt.

 

Mvh isan lover

Som du då?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Bertil Lintner ger sin syn på saken i Svenska Dagbladet:

 

"Så trots att internationellt välkända personligheter som den förre brittiske premiärministern Tony Blair och Finlands före detta president Martti Ahtisaari kommit till Bangkok för att stödja regeringens initiativ är positionerna låsta. Demokraterna, det största oppositionspartiet, vill inte delta i processen eftersom de hävdar att det finns en ”dold agenda” bakom det hela."

 

Kritiserad försoning i Thailand

Ändrades av emulov
Link to comment
Dela på andra sajter

Bertil Lintner ger sin syn på saken i Svenska Dagbladet:

 

"Så trots att internationellt välkända personligheter som den förre brittiske premiärministern Tony Blair och Finlands före detta president Martti Ahtisaari kommit till Bangkok för att stödja regeringens initiativ är positionerna låsta. Demokraterna, det största oppositionspartiet, vill inte delta i processen eftersom de hävdar att det finns en ”dold agenda” bakom det hela."

 

Kritiserad försoning i Thailand

Tack för inlägget För de som inte läser art. 70% av Thaifolket vill ha försoning men endast en mindre del tror att det blir någor "avet"

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Forumet gick nog inte den väg Yingluck ville.

 

Undrar om "landsfadern" (han i Dubai) sitter och skruvar sig i sandlådan?

 

Blev inte kräket utsparkat ur Dubai?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Hej

 

Själv tycker jag inte att något av deras uttalanden är oväntat eller kontroveriellt och det var väl roligt för Apishit att han fick vara med på ett hörn, som Engelsk medborgare var det säkert roligt att träffa en f.d PM ifrån hemlandet.

 

Mvh Isan Lover

 

Finns det "Engelska" medborgare fortfarande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev inte kräket utsparkat ur Dubai?

Rättelse;
Undrar om "landsfadern" (han i Dubai Hong Kong) sitter och skruvar sig i sandlådan?
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för inlägget För de som inte läser art. 70% av Thaifolket vill ha försoning men endast en mindre del tror att det blir någor "avet"

Offe

 

Läste du inte lite fel om dom 70 %. Jag kopierade den raden och det står så här:

 

"Medan en överväldigande majoritet i Thailand, över 70 procent enligt opinionsundersökningar, vill se politiska reformer för att göra landet mer demokratiskt."

 

Lite skillnad mellan försoning, som du skrev, och reformer för att göra landet mer demokratiskt.

 

Linter fortsätter:

 

och ta itu med ständiga problem som korruption och maktmissbruk så tror bara 19 procent att de nuvarande initiativen kommer att lyckas.

 

Maktmissbruk var ordet. Men där har du rätt att det thailändska folket inte tror att det kommer att hända så mycket, Måste väl ha med den sittande regeringen och att förtroendet för dom är ganska lågt att dom ska lyckas med demokratisering och maktmissbruket.

Skulle kunna ha att göra med att dom är dom största bovarna.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade ej Svd framför mig när jag skrev Därav felen

Bra att du hade ögonen med dig Tack för påpekendet ( Ej Ironi! )

Offe

Läste du inte lite fel om dom 70 %. Jag kopierade den raden och det står så här:

 

"Medan en överväldigande majoritet i Thailand, över 70 procent enligt opinionsundersökningar, vill se politiska reformer för att göra landet mer demokratiskt."

 

Lite skillnad mellan försoning, som du skrev, och reformer för att göra landet mer demokratiskt.

 

Linter fortsätter:

 

och ta itu med ständiga problem som korruption och maktmissbruk så tror bara 19 procent att de nuvarande initiativen kommer att lyckas.

 

Maktmissbruk var ordet. Men där har du rätt att det thailändska folket inte tror att det kommer att hända så mycket, Måste väl ha med den sittande regeringen och att förtroendet för dom är ganska lågt att dom ska lyckas med demokratisering och maktmissbruket.

Skulle kunna ha att göra med att dom är dom största bovarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Guest Isan Lover

Hej

 

Läste precis att Konstitutions Domstolen avslog klagomålen som Demokraterna hade framfört på dom föreslagna ändringarna i Konstiutionen, detta får ses som en stor motgång för det Demokratiska partiet och PAD.

 

http://www.bangkokpost.com/news/local/372662/set-back-for-opposition-charter-change-opponents

 

För Yinglucks regering ser det däremot ljusare ut än någonsin och det blir allt tydligare att någon slags överenskommelse har träffats mellan kungliga rådgivarna, armechefen och regeringen, undrar hur lång tid det ska ta innan Demokraterna inser att dom snart är ensamma på sin planhalva om att vilja fortsätta konflikten?

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Läste precis att Konstitutions Domstolen avslog klagomålen som Demokraterna hade framfört på dom föreslagna ändringarna i Konstiutionen, detta får ses som en stor motgång för det Demokratiska partiet och PAD.

 

http://www.bangkokpost.com/news/local/372662/set-back-for-opposition-charter-change-opponents

 

För Yinglucks regering ser det däremot ljusare ut än någonsin och det blir allt tydligare att någon slags överenskommelse har träffats mellan kungliga rådgivarna, armechefen och regeringen, undrar hur lång tid det ska ta innan Demokraterna inser att dom snart är ensamma på sin planhalva om att vilja fortsätta konflikten?

 

Mvh isan lover

 

 

Ja du gillar auktoritära regimer så jag grattar dig.

 

Att det inte gynnar demokratin i Thailand är mindre viktigt, eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ja du gillar auktoritära regimer så jag grattar dig.

 

Att det inte gynnar demokratin i Thailand är mindre viktigt, eller hur?

Hej

 

Självklart gynnar ändringarna av den vid kuppen införda konstitutionen demokratin, en civil konstitution mer lik 1997 års stärker enligt mig demokratin.

 

Militären gjorde inga förändringar av konstiutionen vid kuppen för att stärka demokratin, dessa förändringar gick helt ut på att stärka kuppmakarnas inflytande och för att ge amnesti åt kuppmakare och militär..

 

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Självklart gynnar ändringarna av den vid kuppen införda konstitutionen demokratin, en civil konstitution mer lik 1997 års stärker enligt mig demokratin.

 

Militären gjorde inga förändringar av konstiutionen vid kuppen för att stärka demokratin, dessa förändringar gick helt ut på att stärka kuppmakarnas inflytande och för att ge amnesti åt kuppmakare och militär..

 

Mvh isan Lover

 

Det som aktuellt just nu är ändringar på reglerna för senaten. Senaten är kontrollinstans som bl.a. ska godkänna lagändringar som gjorts i parlamentet. För att senaten verkligen ska vara en kontrollinstans finns det i nuvarande författning en hel del regler vilka som är kvalificerade för en plats i senaten. T.ex. så får inte barn, föräldrar, fruar och män till parlamentspolitiker väljas in i senaten. Det finns även en karenstid för f.d. parlamentariker innan de kan väljas in.

 

Dessa regler gillar givetvis inte PT där nepotism är ledstjärnan och alla former av kontroll av vad korrupta parlamentariker hittar på är av ondo så givetvis vill de ändra reglerna så att de kan placera sina fruar/barn/föräldrar i senaten. Och givetvis slippa alla problem med en trilskande senat.

 

Imponerande att det finns vissa som tycker att de här ändringar stärker demokratin. Själv ser jag det som ytterligare ett steg i fel riktning. Ett av tyvärr alltför många steg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det som aktuellt just nu är ändringar på reglerna för senaten. Senaten är kontrollinstans som bl.a. ska godkänna lagändringar som gjorts i parlamentet. För att senaten verkligen ska vara en kontrollinstans finns det i nuvarande författning en hel del regler vilka som är kvalificerade för en plats i senaten. T.ex. så får inte barn, föräldrar, fruar och män till parlamentspolitiker väljas in i senaten. Det finns även en karenstid för f.d. parlamentariker innan de kan väljas in.

 

Dessa regler gillar givetvis inte PT där nepotism är ledstjärnan och alla former av kontroll av vad korrupta parlamentariker hittar på är av ondo så givetvis vill de ändra reglerna så att de kan placera sina fruar/barn/föräldrar i senaten. Och givetvis slippa alla problem med en trilskande senat.

 

Imponerande att det finns vissa som tycker att de här ändringar stärker demokratin. Själv ser jag det som ytterligare ett steg i fel riktning. Ett av tyvärr alltför många steg.

Hej

 

Det som nu föreslås är väl att samtliga senatorer ska väljas och inte utses direkt eller indirekt av kuppmakarna, för mig framstår valda senatorer som en återgång till ett mer demokratiskr system.

 

Men jag har stor förståelse över att anhängare till kuppen och Demokrater liksom PAD tycker att utsedda senatorer är bättre än valda.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Läste precis att Konstitutions Domstolen avslog klagomålen som Demokraterna hade framfört på dom föreslagna ändringarna i Konstiutionen, detta får ses som en stor motgång för det Demokratiska partiet och PAD.

 

http://www.bangkokpost.com/news/local/372662/set-back-for-opposition-charter-change-opponents

 

För Yinglucks regering ser det däremot ljusare ut än någonsin och det blir allt tydligare att någon slags överenskommelse har träffats mellan kungliga rådgivarna, armechefen och regeringen, undrar hur lång tid det ska ta innan Demokraterna inser att dom snart är ensamma på sin planhalva om att vilja fortsätta konflikten?

 

Mvh isan lover

 

 

Eftersom du anser att allt dom röda gör är bra och rätt måste du således byta åsikt. Dock inget ovanligt när det gäller dej. Nu måste du ju helt plötsligt börja gilla kungahuset och militären.

Jag väntar med spänning.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det som nu föreslås är väl att samtliga senatorer ska väljas och inte utses direkt eller indirekt av kuppmakarna, för mig framstår valda senatorer som en återgång till ett mer demokratiskr system.

 

Men jag har stor förståelse över att anhängare till kuppen och Demokrater liksom PAD tycker att utsedda senatorer är bättre än valda.

 

Mvh isan lover

 

Och nu kommer de gamla vanliga lögnerna. Nuvarande senat består 150 senatorer. 77 st direktvalda (en från varje distrikt). Dessa senatorer, inte kuppmakare eller dylikt, utser sen de övriga 73. Senaten har som sagt huvudsakligen en kontrollfunktion och detta system med utsedda och inte direktvalda är ett sätt att få senaten att bestå av respekterade och erkänt kunniga personer i stället för enbart politiker, som knappast behöver några allt för imponerande egenskaper utöver en välsmord käft.

 

Eftersom att det är de redan valda senatorerna som utser de övriga så bör inte den politiska balansen i senaten att påverkas. De Thaksintrogen senatorerna väljer rimligtvis inte in Abhisitvänner. 

 

Senaten kommer efter PT ändringar av lagarna bestå av 200 direktvalda senatorer. Ska vi gissa att minst hälften kommer att vara nära anhöriga till parlamentspolitiker. Som de alltså ska utöva kontroll av. (Har inga siffror från tiden efter 1997 när ett liknande system användes men senaten kallades på tiden "hustrusenaten")

 

Stärkt demokrati med anhöriga som ansvariga för kontrollen. Inte i min värld i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Eftersom du anser att allt dom röda gör är bra och rätt måste du således byta åsikt. Dock inget ovanligt när det gäller dej. Nu måste du ju helt plötsligt börja gilla kungahuset och militären.

Jag väntar med spänning.

Hej

 

Jag gillar absolut inte att både kungahus och militärledning styr landets domstolar, har politisk makt och vetorätt över valresultaten i landet o.s.v.

 

Men jag ser det som ett positivt tecken att dom nu verkar vara inne på att låta den folkvalda regeringen sitta kvar och dessutom låta dom genomföra förändringar som det finns en demokratiskt vald majoritet för.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag gillar absolut inte att både kungahus och militärledning styr landets domstolar, har politisk makt och vetorätt över valresultaten i landet o.s.v.

 

Men jag ser det som ett positivt tecken att dom nu verkar vara inne på att låta den folkvalda regeringen sitta kvar och dessutom låta dom genomföra förändringar som det finns en demokratiskt vald majoritet för.

 

Mvh isan lover

 

Det är väl bara något du har inbillat dej för att det ska passa in med dina något annorlunda åsikter om demokrati. Men hyllar man kommunistiska enpartistater så gör man...

Jag undrar om det finns någon person i Thailand som är lika fanatiskt röd som du.

 

Det verkar snarare som dom röda har insett att dom saknar förtroende bland befolkningen. Att 70% vill ha mer demokrati, trots att du påstår att dom är folkvalda, talar väl sitt eget språk. Thaksin har inte blivit den Landsfader du hoppas på och folk kommer inte stå på gatorna och ge hyllningar om han vågar komma tillbaka. Eller kanske, om dom får betalt.

Folket har väl fortfarande större förtroende för kungen än Familjen Thaksin och därför är dom röda desperata att bli populära och få sitta kvar, trots att ingen har blivit rik eller att översvämningarna inte har försvunnit. Tvärtemot mot vad syrran lovade.

Så vänd kappan efter vinden och hylla kungahuset nu. Och även militären som lät domstolen döma emot dom själva. OM det nu är så som du påstår att militären styr, jag tvivlar. 

Dom röda har ju samarbete med bägge parter nu. Och du gillar ju allt som Klanen gör. Ovillkorligt.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Självklart gynnar ändringarna av den vid kuppen införda konstitutionen demokratin, en civil konstitution mer lik 1997 års stärker enligt mig demokratin.

 

Militären gjorde inga förändringar av konstiutionen vid kuppen för att stärka demokratin, dessa förändringar gick helt ut på att stärka kuppmakarnas inflytande och för att ge amnesti åt kuppmakare och militär..

 

Mvh isan Lover

 

 

Om Thaksin fick för sig att han personligen skulle utse alla senatorer,  är jag övertygad om att du skulle hylla det också och även få det till att det utvecklar demokratin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Hej

 

Det som nu föreslås är väl att samtliga senatorer ska väljas och inte utses direkt eller indirekt av kuppmakarna, för mig framstår valda senatorer som en återgång till ett mer demokratiskr system.

 

Men jag har stor förståelse över att anhängare till kuppen och Demokrater liksom PAD tycker att utsedda senatorer är bättre än valda.

 

Mvh isan lover

 

Den delen av förslaget har väl inte stött på något större motstånd, det är delen om att det ska bli tillåtet för fruar, bröder och söner samt nyss persionerade MPs att bli invalda som många senatorer, Demokrater, medborgare; ja egentligen alla som bryr sig och förstår är kritiska till. Tycker du verkligen att det är ett steg i den demokratiska riktningen om frugan till en MP ska avgöra om han sköter sig? Om så är fallet; varför ska Thailand överhuvudtaget ha någon senat om samma familjer sitter i både senaten och "riksdagen"?

 

Har man den minsta förståelse för hur Thailand fungerar så inser man att det förslaget stödjer allt som är fel med Thailand både politiskt och socialt. Thailand måste minska patroniseringen, inte öka den. Enbart rena fascister, totalt oförstående, ruggigt indoktrinerade eller hopplöst ryggradslösa personer kan påstå att det är ett steg i rätt riktning. Jag är säker på att du inte är fascist och jag tror inte du är oförstående så det är antingen indoktrineringen eller ryggraden som fallerar, eller kanske troligast, ett femte fenomen, "det här är internet så jag kommer stödja mitt lag även när det är helt uppåt väggarna, det viktiga är trots allt att min sida vinner till vilket pris som helst".

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Hej

 

Det som nu föreslås är väl att samtliga senatorer ska väljas och inte utses direkt eller indirekt av kuppmakarna, för mig framstår valda senatorer som en återgång till ett mer demokratiskr system.

 

Men jag har stor förståelse över att anhängare till kuppen och Demokrater liksom PAD tycker att utsedda senatorer är bättre än valda.

 

Mvh isan lover

 

 

 

Som du ser så skriver IL "Det som nu föreslås är väl att samtliga senatorer ska väljas", jag tror att han tyvärr inte har någon större koll utan det är hans bild av det röda som han tror kommer att infrias.

Jag har heller ingen jättekoll på det politiska, men har insett att det röda packet enbart är ute efter att råna och våldta Thailand och dess folk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den delen av förslaget har väl inte stött på något större motstånd, det är delen om att det ska bli tillåtet för fruar, bröder och söner samt nyss persionerade MPs att bli invalda som många senatorer, Demokrater, medborgare; ja egentligen alla som bryr sig och förstår är kritiska till. Tycker du verkligen att det är ett steg i den demokratiska riktningen om frugan till en MP ska avgöra om han sköter sig? Om så är fallet; varför ska Thailand överhuvudtaget ha någon senat om samma familjer sitter i både senaten och "riksdagen"?

 

Har man den minsta förståelse för hur Thailand fungerar så inser man att det förslaget stödjer allt som är fel med Thailand både politiskt och socialt. Thailand måste minska patroniseringen, inte öka den. Enbart rena fascister, totalt oförstående, ruggigt indoktrinerade eller hopplöst ryggradslösa personer kan påstå att det är ett steg i rätt riktning. Jag är säker på att du inte är fascist och jag tror inte du är oförstående så det är antingen indoktrineringen eller ryggraden som fallerar, eller kanske troligast, ett femte fenomen, "det här är internet så jag kommer stödja mitt lag även när det är helt uppåt väggarna, det viktiga är trots allt att min sida vinner till vilket pris som helst".

 

En indoktrinerad och ryggradslös tjurskalle..där fick IL så han teg!

The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country.

Man behöver inte skriva det som alla redan vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den delen av förslaget har väl inte stött på något större motstånd, det är delen om att det ska bli tillåtet för fruar, bröder och söner samt nyss persionerade MPs att bli invalda som många senatorer, Demokrater, medborgare; ja egentligen alla som bryr sig och förstår är kritiska till. Tycker du verkligen att det är ett steg i den demokratiska riktningen om frugan till en MP ska avgöra om han sköter sig? Om så är fallet; varför ska Thailand överhuvudtaget ha någon senat om samma familjer sitter i både senaten och "riksdagen"?

 

Har man den minsta förståelse för hur Thailand fungerar så inser man att det förslaget stödjer allt som är fel med Thailand både politiskt och socialt. Thailand måste minska patroniseringen, inte öka den. Enbart rena fascister, totalt oförstående, ruggigt indoktrinerade eller hopplöst ryggradslösa personer kan påstå att det är ett steg i rätt riktning. Jag är säker på att du inte är fascist och jag tror inte du är oförstående så det är antingen indoktrineringen eller ryggraden som fallerar, eller kanske troligast, ett femte fenomen, "det här är internet så jag kommer stödja mitt lag även när det är helt uppåt väggarna, det viktiga är trots allt att min sida vinner till vilket pris som helst".

Hade IL brytt sig om att sätta sig in i förändringarna som föreslås så hade han noterat-till sin stora förtret anatgligen-att demokraterna är positiva till valda senatorer men det är just det här att släkt, vänner, avgångna och till klanen närstående kommer att kunna väljas in som är det demokratiskt livsfarliga i Thailand.

Tror tyvärr inte att IL har den blekaste aning om vad senatens uppgift i en demokrati är.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...