Jump to content
IGNORERAD

Tony Blair och Kofi Annan inbjudna till försoningsforum i Bangkok


MPR Nyheter

Recommended Posts

Storbritanniens före detta premiärminister Tony Blair och FN´s före detta generalsekreterare och nobelpristagaren Kofi Annan kommer antagligen att delta vid ett försoningsforum i Bangkok nästa månad.

Den thailändska regeringen har bjudit in flera före detta och nuvarande utländska ledare och diverse internationella experter att delta i forumet, som kommer att diskutera sätt att läka den politiska klyftan i Thailand. Andra ledare som har kontaktats inkluderar Finlands president Martti Ahtisaari och representanter från TV-kanalen Al-Jazeera.

Yingluck har gett Utrikesdepartementet uppdraget att kontakta framstående ledare om att delta i forumet som man kallar "Förenas för Framtiden: Att Lära Från Varandras Erfarenheter", och som kommer att hållas den 2 september.

 

Källa: http://www.bangkokpost.com/news/local/363921/blair-annan-tips-sought

 

post-8073-0-76619100-1376120750.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 147
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    31

  • MaiChai

    11

  • Moritz

    10

  • andersbangkok

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Dom här två männen "föredettingar" tar rejält betalt för att flyga jorden runt och prata.

Jag tycker det är bra att de tar in folk utifrån som kan tänkas ha någon synpunkt utifrån att tillföra i det inflamerade ensidiga thailändska klimatet. Synd att den stora delen av det thailändska folket inte har möjlighet att följa med i dessa synpunkter. Med den sensur som finns i det thailändska samhället så tillåts nog inte "kontroversiella" synpunkter att nå ut till småfolket.

 

Sedan kan man väl ha synpunter på talarna. Visst finns det många bättre, fast man får väl vara glada de börjar någonstans.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, Maud Olofsson tillhandahåller samma kompetens till ett avsevärt lägre pris.

Jag tror dom kan få Laila "jag vet inte var Phuket ligger" Freivalds ännu billigare, men risken är att hon inte hittar till Thailand. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror dom kan få Laila "jag vet inte var Phuket ligger" Freivalds ännu billigare, men risken är att hon inte hittar till Thailand. :crazy:

 

Mja, vet inte om hon har samma spetskompetens som Maud.

Maud räddade ju nästan SAAB och har ju utvecklat Vattenfall till en fantastisk statlig vinstmaskin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite besynnerlig ordningsföljd bara. Först så driver de igenom ett "försoningsförslag" i parlamentet, sen sätter de ihop en "försoningskommitté" och håller bl.a. en "försoningskonferens" för att hitta vägar till försoning.

 

Undrar vad resultat av konferensen och övriga aktiviteter ska användas till när beslutet om "försoning" (d.v.s. amnesti) redan är taget?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite besynnerlig ordningsföljd bara. Först så driver de igenom ett "försoningsförslag" i parlamentet, sen sätter de ihop en "försoningskommitté" och håller bl.a. en "försoningskonferens" för att hitta vägar till försoning.

 

Undrar vad resultat av konferensen och övriga aktiviteter ska användas till när beslutet om "försoning" (d.v.s. amnesti) redan är taget?

Jag tror att det är ett "spel för galleriet" för att visa Thailands folk att regeringen anstränger sig och visar handlingskraft.

Frågan är när tog Thailand åt sig goda råd från Faranger senast?

Link to comment
Dela på andra sajter

Här får man hoppas att Maud kan styra upp det och tillämpa den svenska modellen med utredning, betänkande, arbetsplena, budgetberedning, proposition, stadsrådsberedning,remiss, intepellationssvar, återremiss, riksdagsdebatt, riksdagsvotering som resulterar i ett nyval.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fördelen med att anlita Maud är att det kommer att gå mycket fortare att lösa Thailands problem.

Ingen klarar den gälla rösten i mer än en timma per månad, mer än möjligen hon själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får inte förglömma miss Toberlone heller, då blir det fart på skiten!

Ändrades av audirs2

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får inte förglömma miss Toberlone heller, då blir det fart skiten!

Eller Göran "jag är en riktig godsherre" Persson...var f*n har jag lagt min spypåse?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som vet vilken frihet talarna i såna här sammanhang har att uttrycka sig som de själva vill. Finns det t.ex några riktlinjer från kunden om vad som de inte får tala om? Naturligtvis finns ju ett uttalat syfte med att talaren anlitas, det är inte det jag menar i detta fall.

 

Vill man t.ex se ett manuskript innan talet?

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som vet vilken frihet talarna i såna här sammanhang har att uttrycka sig som de själva vill. Finns det t.ex några riktlinjer från kunden om vad som de inte får tala om? Naturligtvis finns ju ett uttalat syfte med att talaren anlitas, det är inte det jag menar i detta fall.

 

Vill man t.ex se ett manuskript innan talet?

Jag tror att bara att dom får vissa förhållnings regler, även om Thailand på pappret är för "freedom of expression" så vet vi att det inte är så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att bara att dom får vissa förhållnings regler, även om Thailand på pappret är för "freedom of expression" så vet vi att det inte är så.

Jag tror inte det heller. De som tar stora pengar för att åka runt och prata vet att det inte vore bra för affärerna att komma med kritik. Därför är det nog knappast nödvändigt att sätta upp förhållningsregler för dessa. Men när det gäller andra, som t.ex föredragshållare från Amnesty är det nog säkrast att inte bjuda in sådana.

Link to comment
Dela på andra sajter

Amnesty tar nog betalt de också, hur ska de annars klara av de feta avgångsvederlagen till avgående generalsekreterare? :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte det heller. De som tar stora pengar för att åka runt och prata vet att det inte vore bra för affärerna att komma med kritik. Därför är det nog knappast nödvändigt att sätta upp förhållningsregler för dessa. Men när det gäller andra, som t.ex föredragshållare från Amnesty är det nog säkrast att inte bjuda in sådana.

Jag är säker på att dom gör allt för att "sockra" Money talks bullsh@t walks så är det bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det är ett "spel för galleriet" för att visa Thailands folk att regeringen anstränger sig och visar handlingskraft.

Frågan är när tog Thailand åt sig goda råd från Faranger senast?

Farang kan inte lära Thai någonting. Thai vet bäst.
Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok
Är det någon som vet vilken frihet talarna i såna här sammanhang har att uttrycka sig som de själva vill. Finns det t.ex några riktlinjer från kunden om vad som de inte får tala om? Naturligtvis finns ju ett uttalat syfte med att talaren anlitas, det är inte det jag menar i detta fall.

 

Vill man t.ex se ett manuskript innan talet?

Det beror helt på vilken roll dom skall ha. Om rollen är medling så kommer dom sannolikt att mest arbeta med att få parterna att hitta tonläget för samtal. Då blir det nog en hel del klartextsändning men på språket "diplomatiska"

Skall dom bara hålla tal (vilket jag inte tror är aktuellt i detta fall) så blir det nog mest tal om vikten av att försonas.

 

De namn som nämndes är inga dåliga alternativ. Alla har en gedigen erfarenhet av medling.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det tunga namn i ett internationellt perspektiv men nu är det Thailand det handlar om... hur många thai har ens den blekaste aning om vem Tony Blair och Kofi Annan är?

The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country.

Man behöver inte skriva det som alla redan vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror helt på vilken roll dom skall ha. Om rollen är medling så kommer dom sannolikt att mest arbeta med att få parterna att hitta tonläget för samtal. Då blir det nog en hel del klartextsändning men på språket "diplomatiska"

Skall dom bara hålla tal (vilket jag inte tror är aktuellt i detta fall) så blir det nog mest tal om vikten av att försonas.

 

De namn som nämndes är inga dåliga alternativ. Alla har en gedigen erfarenhet av medling.

 

Du har naturligtvis rätt men jag tror inte den rätta viljan finns för det handlar inte om försoning bland Thailands folk det handlar om att få hem Thaksin. Hade PTP menat allvar så hade det varit löst redan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fördelen med att anlita Maud är att det kommer att gå mycket fortare att lösa Thailands problem.

Ingen klarar den gälla rösten i mer än en timma per månad, mer än möjligen hon själv.

Tänk dig hur hon hade låtit om hon pratade Thai då hade man max klarat fem minuter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

Ett bra initiativ att bjuda in några utomstående välkända och respekterade personer i detta arbete och deras åsikter är säkert till nytta.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Ett bra initiativ att bjuda in några utomstående välkända och respekterade personer i detta arbete och deras åsikter är säkert till nytta.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

 

Vad skulle deras åsikter ha för betydelse när PT redan har genomdrivit sitt "försoningsförslag" i parlamentet? Hade de varit intresserade av utomståendes åsikter hade de givetvis bjudit in dem INNAN beslutet tog. Nu är det bara löjligt att efteråt försöka "försköna" det rejält stinkande beslutet om amnesti genom att försöka koppla ihop det till lite kända namn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...