Jump to content
IGNORERAD

Tony Blair och Kofi Annan inbjudna till försoningsforum i Bangkok


MPR Nyheter

Recommended Posts

Är inte syftet med försoningsmötet att hitta lösningar och (nya) sätt att verkställa beslutet?

Om parlamentet inte varit intresserad i försoning överhuvudtaget kan ett möte som detta vara ogjort arbete.

 

Att älta vilken ordning besluten tas i är knappast en väg framåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 147
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    31

  • MaiChai

    11

  • Moritz

    10

  • andersbangkok

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andersbangkok

Är inte syftet med försoningsmötet att hitta lösningar och (nya) sätt att verkställa beslutet?

Om parlamentet inte varit intresserad i försoning överhuvudtaget kan ett möte som detta vara ogjort arbete.

 

Att älta vilken ordning besluten tas i är knappast en väg framåt.

Men det måste väl ändå var helt bakvänt att först ge en amnesti, samt lagstifta om försoning för att DÄREFTER diskutera vad och hur denna försoning skall ske? Detta särskilt när halva landets befolkning är övertygade om att detta bara är en cover-up för att ta hem Thaksin.

 

Man har satt tidsspannet för en försoning precis så att Thaksins brott och misstankar om brott preskriberas. Det är mycket provocerande mot det Thailändska och skapar inte förutsättningar för försoning eftersom de flesta är överens om att nyckeln till en de politiska problemen i Thailand heter Thaksin.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte syftet med försoningsmötet att hitta lösningar och (nya) sätt att verkställa beslutet?

Om parlamentet inte varit intresserad i försoning överhuvudtaget kan ett möte som detta vara ogjort arbete.

 

Att älta vilken ordning besluten tas i är knappast en väg framåt.

 

Det normala är väl att man diskuterar först med alla inblandade parter om hur försoning ska uppnås, kanske genom att bjuda in utomstående experter och sedan tar man ett beslut som är förankrat hos en bred majoritet av de inblandade.

 

Men i Thailand gör man tvärtom, man låter den enda sidan ensidigt diktera villkoren för försoningen. Till och med lagstadgar om den, Sedan bjuder man in internationella gäster för att legitimera det diktatoriska beslut man redan tagit.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Det normala är väl att man diskuterar först med alla inblandade parter om hur försoning ska uppnås, kanske genom att bjuda in utomstående experter och sedan tar man ett beslut som är förankrat hos en bred majoritet av de inblandade.

 

Men i Thailand gör man tvärtom, man låter den enda sidan ensidigt diktera villkoren för försoningen. Till och med lagstadgar om den, Sedan bjuder man in internationella gäster för att legitimera det diktatoriska beslut man redan tagit.

Det är verkligen helt obegripligt att personer uppväxta och skolade i en demokrati ens funderar på om detta kan vara rätt väg till försoning. Men...jag upphör aldrig att förvånas.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är verkligen helt obegripligt att personer uppväxta och skolade i en demokrati ens funderar på om detta kan vara rätt väg till försoning. Men...jag upphör aldrig att förvånas.

 

Om det nu mot förmodan skulle fungera, vilka resultat anser ni skulle vara positiva?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det nu mot förmodan skulle fungera, vilka resultat anser ni skulle vara positiva?

 

 

Det kommer givetvis inte att fungera, försoning bygger på att alla parterna får vara med och komma fram till vad som ska göras. Ifall bröderna Nisse och Pelle bråkar och mamma vill att de ska bli sams, låter hon då Pelle bestämma hur det ska ske och ger honom rätten att bestraffa Nisse om han inte gör som Pelle bestämt?

 

När nu PTP snart drivit igenom sin lagstadgade försoning kan de ju i princip åtala alla som kritiserar dem, dess parlamentariker eller deras beslut för brott mot försoningslagen

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommer givetvis inte att fungera, försoning bygger på att alla parterna får vara med och komma fram till vad som ska göras. Ifall bröderna Nisse och Pelle bråkar och mamma vill att de ska bli sams, låter hon då Pelle bestämma hur det ska ske och ger honom rätten att bestraffa Nisse om han inte gör som Pelle bestämt?

 

När nu PTP snart drivit igenom sin lagstadgade försoning kan de ju i princip åtala alla som kritiserar dem, dess parlamentariker eller deras beslut för brott mot försoningslagen

 

Men vilka resultat tycker du skulle vara positiva, alldeles oavsett vem som driver på

och hur ska det gå till om inte den nuvarande regeringens åtgärder fungerar.

 

Har du förslag på alternativa metoder så inte enbart kritik får debatten att rinna ut i sanden.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Om det nu mot förmodan skulle fungera, vilka resultat anser ni skulle vara positiva?

Jag kan inte se något som skulle få en sådan lag att fungera. Jag skall dock också säga att jag inte läst förslaget till utformning av denna lag. Någon här som har gjort det?

Baserat på hur Thailändska politiker agerar så ser jag verkligen ingen möjlighet för att detta skall fungera.

 

Jag tycker att man först skulle bjuda in "medlare" eller moderatorer. Det kan vara någon av de som nämnts här. Parterna, under ledning av medlaren, diskuterar ramarna för vad man vill göra. Det kan vara försoning, amnesti eller annat som hjälper landet ur den kniptång man själva har försatt sig i.

När man är överens om vägen, då implementerar man det man bestämt.

Om man kan få politikerna att bli någorlunda överens om vägen; då tror jag att dom t.o.m kan var starka mot militären och kungahuset vilket är en viktig faktor.

 

Som man lagt upp det nu så tror jag att det bara kommer bli pannkaka.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast utan moderatorer eller internationell publik inför vilken man kan utsättas för kritik blir det bara pajkastning, ungefär som här.

Eller personangrepp - var inte doktor T. expert på det?

 

Det behövs risk att tappa fejset, tror jag, det har politiker och inte minst de thailändska stor respekt för.

Med det i åtanke kan tanken att inbjuda till en internationell hearing ses som nästan lite vågad, eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte se något som skulle få en sådan lag att fungera. Jag skall dock också säga att jag inte läst förslaget till utformning av denna lag. Någon här som har gjort det?

Baserat på hur Thailändska politiker agerar så ser jag verkligen ingen möjlighet för att detta skall fungera.

 

Jag tycker att man först skulle bjuda in "medlare" eller moderatorer. Det kan vara någon av de som nämnts här. Parterna, under ledning av medlaren, diskuterar ramarna för vad man vill göra. Det kan vara försoning, amnesti eller annat som hjälper landet ur den kniptång man själva har försatt sig i.

När man är överens om vägen, då implementerar man det man bestämt.

Om man kan få politikerna att bli någorlunda överens om vägen; då tror jag att dom t.o.m kan var starka mot militären och kungahuset vilket är en viktig faktor.

 

Som man lagt upp det nu så tror jag att det bara kommer bli pannkaka.

 

 

Om, jag säger om en försoning överhuvudtaget ska ha en chans i Thailand så måste givetvis alla parter få lov att medverka och ge sina förslag på förändringar, bestraffningar och vilken väg man ska ta i framtiden för att undvika liknande problem igen.

 

Att ha en internationell expertpanel som medlare och moderatorer låter ju som en bra idé tycker vi. Men för en thai, särsklit en thaipolitiker, är det ju ett gigantiskt loose face att inte kunna reda upp det här själva.

 

Låt amnestin gälla för allt fotfolk, de som hållit brandtal och uppviglat folk, ansvariga befäl och finansiärerna bakom måste givetvis bestraffas och deras gärningar måste ut i offentligheten och deras straff måste bli kännbara.

 

Först då kan Thailand och dess folk gå vidare för att "lägga locket på" med en amnesti har provats åtskilliga gånger förr och det har inte löst några problem långsiktigt i Thailand utan bara för en mycket begränsad tidsperiod.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast utan moderatorer eller internationell publik inför vilken man kan utsättas för kritik blir det bara pajkastning, ungefär som här.

Eller personangrepp - var inte doktor T. expert på det?

 

Det behövs risk att tappa fejset, tror jag, det har politiker och inte minst de thailändska stor respekt för.

Med det i åtanke kan tanken att inbjuda till en internationell hearing ses som nästan lite vågad, eller hur?

 

Vågar utan vidare påstå att risken är obefintlig att Mr Tony Blairs inbjudan "ses som nästan lite vågad", med sina 20 milj THB i arvode, snarare väldigt förutsägbar. 

The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country.

Man behöver inte skriva det som alla redan vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt mitt sätt att se det, borde Blair utredas för diverse krigsbrott och ställas till svars nere i Haag. Inte förhandla fred. :morgon:

Ändrades av emulov
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så när regeringsmedlemmar säger att Blair ställer upp gratis (som de tillstod i artikeln du citerade) så ljuger de offentligt?

 

Eller menar du att de bara är naiva?

Hej

 

Jag tvivlar starkt på att dessa båda gästers deltagande blir gratis, jag misstänker att det kommer att kosta pengar på flera olika sätt.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du är fånig nu. Lägg ner ditt idi*tiska försvar. Dessa personer arbetar mot betalning. Man kan hyra in dem till Sverige också mot ersättning.

 

http://www.bestseller.se/bestspeakers-tony-blair/

Hej

 

Det är inte ovanligt alls att f.d Presidenter, Premiärministrar, Statsministrar och FN anställda besöker andra länder, deltar i konferenser, håller föredrag och medlar, m.m.

 

Och att dom oftast får betalt för detta ser jag som både logiskt och riktigt, att kräva gratis arbete av just dessa människor vore att gå för långt.

 

Med vänlig hälsning Isan lover  

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det är inte ovanligt alls att f.d Presidenter, Premiärministrar, Statsministrar och FN anställda besöker andra länder, deltar i konferenser, håller föredrag och medlar, m.m.

 

Och att dom oftast får betalt för detta ser jag som både logiskt och riktigt, att kräva gratis arbete av just dessa människor vore att gå för långt.

 

Med vänlig hälsning Isan lover  

Men du är för att frivilliga västerlänningar skall jobba gratis som engelska lärare på landsbygden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du är för att frivilliga västerlänningar skall jobba gratis som engelska lärare på landsbygden?

 

Måste vara den överlägset mest korkade kommentaren i den här tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Men du är för att frivilliga västerlänningar skall jobba gratis som engelska lärare på landsbygden?

Hej

Volontär arbete är bra men det brukar inte vara det som f.d Presidenter, Premiärministrar, Statsministrar försörjer sig på efter en avslutad politisk karriär, men visst förekomer ideellt arbete även bland f.d Presidenter, Premiärministrar, Statsministrar.

Med vänlig hälsning isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast Tony Blair skulle nog vara en alldeles utmärkt engelsklärare i byskolan i Isaan.

Mycket bättre än han var PM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Volontär arbete är bra men det brukar inte vara det som f.d Presidenter, Premiärministrar, Statsministrar försörjer sig på efter en avslutad politisk karriär, men visst förekomer ideellt arbete även bland f.d Presidenter, Premiärministrar, Statsministrar.

Med vänlig hälsning isan Lover

Du var ju emot att man skulle jobba gratis. Är volontär arbete "gratis arbete"?

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

 

 

Dom har sparat en massa pengar nu när  Annan har hoppat av.

 

En av anledningarna kan vara att

 

både FN och HRW har kritiserat regeringens amnesti plan att fria kriminella flyktingar

för brott dom begått mot den Thailändska lagen 

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Självklart kostar det pengar att bjuda in, ta hand om och inte minst säkerhetsmässigt att ha så internationellt välkända gäster.

 

Trodde någon att dessa gäster skulle stå för alla kostnader själva och arbeta helt ideellt efter avslutade karriärer var dom nog lite naiva

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

 

NATIONAL RECONCILIATION

'No payment to Blair'

The Sunday Nation 

 

Bangkok: -- Former British prime minister Tony Blair has not been paid to take part in Thailand's political reform forum, according to his spokesman.

The UK-based Guardian reported yesterday that an unnamed spokesman for Blair said he was delighted to accept the Thai government's invitation to the forum "in support of the Thai government's ongoing peace and reconciliation initiatives".

"Tony Blair is very happy to help in whatever way he can. This is being done on an entirely pro bono basis; there is no fee and there never was," the spokesman was quoted as saying.

Thai government figures earlier denied media reports that the ex-UK premier was paid Bt20 million to contribute to the reform forum proposed recently by Prime Minister Yingluck Shinawatra.

 

nationlogo.jpg.pagespeed.ce.k-Kc5cy-DD.j

-- The Nation 2013-08-18

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Det var ju maktmissbruk att anlita en så dyr person så vad är det nu?

Jag tycker att det är bra att man tar in utomstående medlare/moderatorer. Det är tågordningen som jag kritiserar.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...