Jump to content
IGNORERAD

Konflikten i Thailand


Mekongs Blogg

Recommended Posts

Hur vet man att de är de som vinner som betalt mest?

Folkvalda regeringar är enligt min mening vida överlägsna övriga varianter pga att de röstande har möjlighet till att ändra sig vid nästa val.

Att som nu låta de dolda makthavarna diktera vilkoren och gång på gång avsätta de folkvalda är tyvärr inte något som utvecklar och stärker demokratin i LOS.

MVH/BanArne

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 231
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    23

  • buriram

    18

  • Tallviking

    18

  • ban99arne

    16

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Hur vet man att de är de som vinner som betalt mest?

Det är en bra fråga som Arne ställer. Hur kan man veta vem som har köpt flest röster? Hur kan man veta att de s.k. ”dumma” bönderna verkligen röstade på det parti som delade ut pengarna till honom/henne?

Hur mycket pengar kostar det att köpa ett val förresten? Det finns 68 miljoner invånare i Thailand. Säg att det finns 46 miljoner röstberättigade. Då skulle ett parti dela ut 1000 baht till 23 miljoner människor. Vem har 23 miljarder baht i kontanter för att dela ut runtom i landet som jultomten?

Hur klarar ett parti av de massiva logistiska bekymren? Det är ingen lätt uppgift att köra runt till alla byar med bilen proppfull av kontanter utan att upptäckas av korruptionsmyndigheterna. Hur undviker man att bli rånad? Hur lyckas man att se till att alla 22 miljoner får sin tusenlapp utan att någon girig person tar mer än sin del? Rena rama jultomte logistik tycker jag!!

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inom släkten där nere hört flera som sålt sin röst i form av en "fullmakt" så en lokal "representant" har istället röstat åt dom i vallokalen och dom själva har inte behövt att gå dit

Vet inte hur utbredd den metoden är ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Svarten,

Demokraterna satt på samma bänk som TRT åtalade för valfusk förra året, de frikändes dock på grund av bristande bevisning. Jag har inte läst utredningarna.

Väljer man att åtala individerna och inte straffa partiet kan det ju till slut räcka med att du har 1 person som är "ren" för att kunna behålla ett styre som du i princip har köpt dig till. Enskilda medlemmars valfusk bör ju också få konsekvenser för partiet om partiet gynnats av dem eller hur?

Hej MaiChai!

Tack för svaret! Det är jättebra att vi är begåvade med din närvaro. Jag håller med dig om att du får uppvisa dina personliga åsikter på din lediga tid!

Det verkar väldigt tursamt för makthavarna att domstolarna inte kan hitta bevis som fäller just det parti som gynnar deras intressen. Svårigheterna att hitta bevis är väldigt lönsamma för de!

Vad tycker du professionellt? Har någon från demokratiska partiet någonsin betalat pengar till minst en thailändare för att denne skulle rösta på hans parti? Letar domstolsväsendet lika hårt efter bevis av korruption från de partier som de gynnas av som de letar efter bevis från partier som inte gynnar deras intressen?

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag har inom släkten där nere hört flera som sålt sin röst i form av en "fullmakt" så en lokal "representant" har istället röstat åt dom i vallokalen och dom själva har inte behövt att gå dit

Vet inte hur utbredd den metoden är ?

Hej Tallviking!

Jag har också hört talas om detta men känner inte till omfattningen. Det låter rimligt att röstköpare använder sig av denna metod. De måste försäkra sig om att deras surt förvärvade pengar verkligen ger de det som avses att köpas.

Det borde vara väldigt lätt att förbjuda röstande genom ombud. Problemet med valfusk blir med ett slag mycket mindre!! :dance1:

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Svarten,

"Det borde vara väldigt lätt att förbjuda röstande genom ombud. Problemet med valfusk blir med ett slag mycket mindre!!"

Förvisso. Men i så fall får man nog även införa någon form av den poströstning vi har i Sverige. Vad jag vet finns inget sådant i Thailand? Det är ju inte alla som har möjlighet att åka till hembyn när det är val.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det är en bra fråga som Arne ställer. Hur kan man veta vem som har köpt flest röster? Hur kan man veta att de s.k. ”dumma” bönderna verkligen röstade på det parti som delade ut pengarna till honom/henne?

Hur mycket pengar kostar det att köpa ett val förresten? Det finns 68 miljoner invånare i Thailand. Säg att det finns 46 miljoner röstberättigade. Då skulle ett parti dela ut 1000 baht till 23 miljoner människor. Vem har 23 miljarder baht i kontanter för att dela ut runtom i landet som jultomten?

Hur klarar ett parti av de massiva logistiska bekymren? Det är ingen lätt uppgift att köra runt till alla byar med bilen proppfull av kontanter utan att upptäckas av korruptionsmyndigheterna. Hur undviker man att bli rånad? Hur lyckas man att se till att alla 22 miljoner får sin tusenlapp utan att någon girig person tar mer än sin del? Rena rama jultomte logistik tycker jag!!

Hälsning

Svarten

Jag antar att det köps röster mest ute på landsbygden. Jag tror inte du har tänkt efter så mycket för de där siffrorna är verkligen snurriga.

Jag vet inte hur det fungerar i Thailand men jag arbetade i Kambodja under valrörelsen 2003 och var även observatör under valdagen. För att göra en lång historia kort. I stort sett alla bychefer satt i knätt hos Hun Sen och hans parti CPP. Hun Sen sopade rent och vann varje valdistrikt förutom Phnom Penh. Jag besökte cirka tio valstationer och kunde med egna ögon se hur byborna skrev på listor direkt utanför vallokalen. På dessa listor försäkrade de att de röstat "rätt". Den sociala kontrollen är givetvis stenhård ute i bushen.

Likadant borde det fungera i Thailand. De som köper röster vet troligen vem det är som tar emot pengarna. Det är ju inte så att de bara slänger ut pengarna från lastbilen. Så svaret på din fråga är social kontroll. Det är i allafall min teori.

En intressantare fråga är egentligen varför man köper röster om man vinner ändå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag antar att det köps röster mest ute på landsbygden. Jag tror inte du har tänkt efter så mycket för de där siffrorna är verkligen snurriga.

Jag vet inte hur det fungerar i Thailand men jag arbetade i Kambodja under valrörelsen 2003 och var även observatör under valdagen. För att göra en lång historia kort. I stort sett alla bychefer satt i knätt hos Hun Sen och hans parti CPP. Hun Sen sopade rent och vann varje valdistrikt förutom Phnom Penh. Jag besökte cirka tio valstationer och kunde med egna ögon se hur byborna skrev på listor direkt utanför vallokalen. På dessa listor försäkrade de att de röstat "rätt". Den sociala kontrollen är givetvis stenhård ute i bushen.

Likadant borde det fungera i Thailand. De som köper röster vet troligen vem det är som tar emot pengarna. Det är ju inte så att de bara slänger ut pengarna från lastbilen. Så svaret på din fråga är social kontroll. Det är i allafall min teori.

En intressantare fråga är egentligen varför man köper röster om man vinner ändå?

Hej Joints!

Mina "snurriga" siffror beror på den påstådda tesen att PPP har vunnit valet pga röstköp. Därför spekulerar jag om hur det skulle ha sett ut om PPP har gett pengar till mer än hälften av alla väljare i landet för att vinna valet.

Tack för att du delar med dig din erfarenhet som valobservatör i Kambodja. Det är lättare att förstå hur det går till med valfusk.

Herr Chang!

Bra förslag! Det vore mycket vettigt att införa posträkning i Thailand om det inte redan finns!

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det är en bra fråga som Arne ställer. Hur kan man veta vem som har köpt flest röster? Hur kan man veta att de s.k. ”dumma” bönderna verkligen röstade på det parti som delade ut pengarna till honom/henne?

Hur mycket pengar kostar det att köpa ett val förresten? Det finns 68 miljoner invånare i Thailand. Säg att det finns 46 miljoner röstberättigade. Då skulle ett parti dela ut 1000 baht till 23 miljoner människor. Vem har 23 miljarder baht i kontanter för att dela ut runtom i landet som jultomten?

Hur klarar ett parti av de massiva logistiska bekymren? Det är ingen lätt uppgift att köra runt till alla byar med bilen proppfull av kontanter utan att upptäckas av korruptionsmyndigheterna. Hur undviker man att bli rånad? Hur lyckas man att se till att alla 22 miljoner får sin tusenlapp utan att någon girig person tar mer än sin del? Rena rama jultomte logistik tycker jag!!

Hälsning

Svarten

Precis som Tallviking skriver har jag själv sett den metod som går ut på att man "köper" byäldsten, han har koll på sina invånare och talar om för dem vem de ska rösta på, han kan även ställa upp som ombud för dem ifall han får en fullmakt. De som trots allt är tveksamma erbjuds lite pengar av byäldsten som han i gengäld har fått från en partirepresentant. Men ju mindre pengar han behöver pytsa ut, desto mer kan han behålla själv.

Det ingår också i byäldstens uppgifter att hålla byn "ren" från andra partiers representanter, man ska inte förvänta sig att Demokraterna får hålla ett valmöte i en by som redan är under TRT/PPP kontroll, det kan bara förvirra invånarna och eventuellt undergräva byäldstens auktoritet.

Sen på valdagen sitter oftast byäldsten med och räknar rösterna, han vet redan vem som lovat vad och stämmer inte resultatet med hans kalkyl kan det bli sociala problem i byn för dem som byäldsten misstänker röstat "fel" i valet.

Ett sätt är givetvis att förbjuda röstning genom ombud, det skulle minska röstköpen. Men som Joints ockå påpekar måste det till en annan lösning och det skulle kunna vara att man kan poströsta varifrån som helst i Thailand under låt os säga en månad före den officiella valdagen. Då skulle mycket av den sociala kontroll över röstandet som finns i byn försvinna.

För folk som kanske jobbar i Bangkok men kommer från en liten by slipper då att åka hem eller låta "byäldsten" rösta för dem genom fullmakt. De kan rösta på vad de vill men ändå hävda beroende på vem som frågar att de redan röstat på "rätt" parti.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är just sådan här "röstning" som gör att påståenden om att regeringen är vald av folket i "fria" val känns ganska patetiska

Med ett valsystem och kultur som i Thailand lär inte demokrati kunna råda i vår mening förrän systemet gjorts om radikalt

Det är inte många som behöver "köpas" för att få väldigt många röster och därför är det inte dom enorma kostnader vissa påstår som går åt för att "köpa" en valseger i Thailand

Tyvärr !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det känns mer patetiskt att tro att Thaksin inte hade det stora stöd från befolkningen utan att hans seger beror på mutor.

Det är ju bara att prata med folk från landsbygden så får man ju snabbt bilden klar för sig.

Det kommer naturligtvis att ta lång tid att få bort korrumption och att få militären att inse att de inte har med politiken att göra.

Förhoppningsvis får PAD inte gehör för sina försök att begränsa demokratin för då ser det ännu mörkare ut, de priviligerade får inse att de måste lyssna på majoriteten. 

[move]Minoriteten Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Vid val ska befolkningen med olika medel påverkas så att de röstar åt det ena eller andra hållet. Och uppifrån och ner till den enkla gubben som styr sin vattenbuffel över åkerlappen, så kostar det pengar -  både indirekt och direkt. Alla väljare får naturligtvis inte sedlar i näven. Men de kan ändå påverkas av mer eller mindre sanningshaltiga löften som kommer från representer ur landsbygdens klan och hövdingsystem som i sin tur får ganska stora summor som betalning för att övertala byinnevånarna att rösta hit eller dit.

BuriNam's starke man Nevin bad häromdagen Demokraterna om att de skulle öronmärka 1 miljard bath som han ville investera i Isaan, och denna nätta summa skulle övertala Isaan-befolkningen att glömma Thakin och istället gilla Demokraterna från Bangkok.

Här kommer i alla fall en liten lista på vilka som är inflytelserika och bestämmer ute i thai-bygden och vilka som har stort inflytande över väljarna där.

Pra Cha Gaan (พระจะกร ) = invånare

(Gaan uttalas med samma a-ljud som i det svenska ordet Gam)

Pollá Muang (พลเมือง) = invånare

Po jaj baan (ผู้ใหญ่บ้าน ) = Mindre lokal byhövding som påminner om en ordförande i en svensk samfällighet. En ”Po jaj baan” styr över ett sk Moo, vilket är en mindre by.

Gamm-nann (กำนัน) = Styr över ett samhälle i Thailand. Samhälle kallas för ”Tambol (อำเภอ)”.

I ett Tambol-område kan flera Moo-områden med respektive ”Po jaj baan” ingå, och dessa ”Po jaj baan” är underställda den som är Kamnan.

Nai Ampour (นาย อำเภอ) (Chief District Officer)  = Han styr över ett ”Ampour-område”, dvs ett kommunområde där en eller flera Kamnan med sina samhällen ”tambol” kan ingå.

Poo waa Ratchagan Jangwat (ผู้ว่าราชการ จังหวัด ) (province governor ) = Han styr över ett landskap i Thailand.

Landskap kallas för ”Jangwat” och i detta område ingår flera ”Ampour-områden” som är underlydande den som styr över ett ”Jangwat”.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Precis som Tallviking skriver har jag själv sett den metod som går ut på att man "köper" byäldsten, han har koll på sina invånare och talar om för dem vem de ska rösta på, han kan även ställa upp som ombud för dem ifall han får en fullmakt. De som trots allt är tveksamma erbjuds lite pengar av byäldsten som han i gengäld har fått från en partirepresentant. Men ju mindre pengar han behöver pytsa ut, desto mer kan han behålla själv.

Det ingår också i byäldstens uppgifter att hålla byn "ren" från andra partiers representanter, man ska inte förvänta sig att Demokraterna får hålla ett valmöte i en by som redan är under TRT/PPP kontroll, det kan bara förvirra invånarna och eventuellt undergräva byäldstens auktoritet.

Sen på valdagen sitter oftast byäldsten med och räknar rösterna, han vet redan vem som lovat vad och stämmer inte resultatet med hans kalkyl kan det bli sociala problem i byn för dem som byäldsten misstänker röstat "fel" i valet.

Ett sätt är givetvis att förbjuda röstning genom ombud, det skulle minska röstköpen. Men som Joints ockå påpekar måste det till en annan lösning och det skulle kunna vara att man kan poströsta varifrån som helst i Thailand under låt os säga en månad före den officiella valdagen. Då skulle mycket av den sociala kontroll över röstandet som finns i byn försvinna.

För folk som kanske jobbar i Bangkok men kommer från en liten by slipper då att åka hem eller låta "byäldsten" rösta för dem genom fullmakt. De kan rösta på vad de vill men ändå hävda beroende på vem som frågar att de redan röstat på "rätt" parti.

Hej!

Tack för redovisningen av hur det går till kontrollerna massornas röstande i Thailand. Nu är bilden mycket klarare! Men frågan är fortfarande om inte demokratiska partiet också köper lika mycket röster med samma metoder. Då är påståendet att PPP enbart vann valet pga röstköp urvattnat. Om både partier har t.ex. köpt 2 miljoner röster var i var sin region går resultaten jämnt upp, eller?

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

NILSSON, om du menar Buriram, Isaan i Thailand Så Skriver Du Skit. Vänligen luta Dig bakåt och ta tillbaka den raden.

MVH anders  PS väntar

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Quote

NILSSON, om du menar Buriram, Isaan i Thailand Så Skriver Du Skit. Vänligen luta Dig bakåt och ta tillbaka den raden.

MVH anders  PS väntar

Hej, jag tror inte att jag skriver SKIT.

Möjligen var jag budbärare av något du helst inte ville höra eller läsa.

Man brukar ju säga, "häng inte budbäraren".

Källa:

"Democrat Party leader Abhisit Vejjajiva has received good advice from former adversary Newin Chidchob:

"If you were to dish Bt100 billion into Isaan, pretty soon the Isaan people would forget Thaksin [shinawatra]."

"

http://www.nationmul...newsid=30090617

Ha en bra söndag,

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta Nilsson, nämnda person med fader ( tidigare TRT) nu efter en formidabel kappvändning så stöder de ett parti som ingår i "Demokraterna"  Enormt korruptionsvänlig person.

Åter igen ursäkta från anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Quote

Ursäkta Nilsson, nämnda person med fader ( tidigare TRT) nu efter en formidabel kappvändning så stöder de ett parti som ingår i "Demokraterna"  Enormt korruptionsvänlig person.

Åter igen ursäkta från anders

No hard feelings ..  :im_so_happy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nilsson, Har jag bott här för länge... Knappt 2 mån.  :dance:

Nu väntar de på att Thaksin ska ringa in till ett möte som hålls på Stadion i BKK, såg enbart röda tröjjor ? ? ? ?

Thailändsk politik är inget man skriver hem till mamma om, BEDRÖVLIGT, Mvh anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

- Ja det som gällde för en stund sedan i den Thailändska politiken kan helt plötsligt var helt galet i nästa stund.

Oerhört svårt i dagens läge att veta vad den ene eller andre står för, och vilken "färg" som är på modet.

Som Farang i Thailand gör man nog bäst i att att avvakta och hålla sig neutral i färgvalet. Istället för att försöka tyda djungeltrumman ute i bushen, så kan det nog vara bättre att ta sig ner till havet och svalka av sig med ett dopp eller två.

Ha det bra,

 

Link to comment
Dela på andra sajter

..det här var sent på em idag i Bangkok.

Explosion heard at stadium

http://www.bangkokpo...eard-at-stadium

By: BangkokPost.com

Published: 13/12/2008 at 04:12 PM

An explosion was heard at Supachalasai stadium, where supporters of United Front of Democracy Against Dictatorship (UDD) gathered to listen to ex-premier Thaksin Shinawatra's phone-in speech, on Saturday afternoon.

According to initial report, police believed a giant fire-cracker was thrown into the venue. No one was injured.

More than 20,000 UDD members already gathered there. About 1,000 police were deployed there to tighten security.

In the morning, a group of vocational students clashed with UDD members. There were no injuries.

Enligt The Nation var det sammandrabbningar utanför stadion..på lördag morron.

Students battle red-shirted people

http://www.nationmul...cs_30090891.php

A group of Pathumwan Institute of Technology students fought with a group of red-shirted people in front of the National Stadium Saturday morning.

Witnesses said gunfire was heard during the fight, which broke out at 8:10 am.

The fight caused both inbound and outbound traffic on Rama I Road to be heavily congested.

The fight and sounds of gunfire and explosions prompted many red-shirted people to run for cover while the students shouted abusive words at the red-shirted people now and then from inside the college.

An explosion was also heard inside the college following the fight, police said, adding that students apparently lit up a firecracker.

The fight came after a group of pro-Thaksin red-shirted people arrived outside the stadium waiting to attend the mobile Truth Today.

The first group of about 100 red-shirted people arrived at the stadium at 5 am.

The college had the reunion party Friday night and some group of active and former students crossed the road to the stadium and fought with the red-shirted people.

Before the students crossed the road to attack the red-shirted people, they came out in front of the college and waved hands to challenge the red-shirted to cross the road to meet them.

Following the fight, Pathumwan police station chief Pol Col Paisarn Luasomboon deployed 300 police to be stationed in front of the college to prevent students from coming out to clash with the supporters of former prime minister Thaksin Shinawatra again.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ursäkta uttrycket, Men det är för JÄVLIGT  // Tycker anders   Inga vinnare, bara förlorare.

Anders,

Håller med dig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej!

Tack för redovisningen av hur det går till kontrollerna massornas röstande i Thailand. Nu är bilden mycket klarare! Men frågan är fortfarande om inte demokratiska partiet också köper lika mycket röster med samma metoder. Då är påståendet att PPP enbart vann valet pga röstköp urvattnat. Om både partier har t.ex. köpt 2 miljoner röster var i var sin region går resultaten jämnt upp, eller?

Hälsning

Svarten

Att Demokraterna också köpt röster på ett eller annat vis är ju mycket troligt men jag skulle vilja passa på att slå hål på en myt-den att fattiga människor i Thailand bara bor i Issan.

Thailands tre fattigaste provinser ligger i södra Thailand och där har demokraterna stort stöd bland de fattiga, för att de betalar ut mutor i samma stil som TRT/PP? Nej det räcker med att nämna två platser, Krue Se och Tak Bai för att få folket där att rösta på allt annat än det som har med Thaksin att göra. Sen har Demokraterna stort stöd i Thailands medelklass och dem köper man över med mer traditionella vallöften, ungefär som i Sverige.

De valrörelser jag har följt har varit ifrån Issan och Bangkok, har aldrig följt dem från södra Thailand

Sen argumentet att om alla köper 2 miljoner röster var så går det på ett ut... Då är det bäst att starta en auktion om regeringsmakten i Thailand och glömma demokratin för en stund. Det är ju ingen slump att TRT/PPP fokuserar sig på det befolkningstäta Issan området, finns helt enkelt flest röster att tillgå där.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej igen

Jag har inte last dom andra inlaggen, men vill dela med mig om hur snacket gar i Nong khai.

Det ar ovanligt lite turister, och manga turister aker ifran Thailand till Laos, Vietnam m.m.

Sa hotellagare, resturangagare m.m ar oroliga.

Och dom turister jag sjalv har talat med uttrycker ilska och besvikelse over hur illa politiken fungerar i Thailand.

Jag pratade t.o.m med en svensk moderat som hade bytt sida fran dom gula till dom roda.

Nagra skulle aka harifran bara for att visa sitt missnoje, och manga har inte kommit alls.

Vi har slaktingar som jobbar pa Kho Samui som blir uppsagda denna manad i brist pa turister.

Sa Thailandarna har mycket att tacka dom gulkladda terrorist "demokraterna" for.

Mvh Isan Lover

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...