Jump to content
IGNORERAD

Konflikten i Thailand


Mekongs Blogg

Recommended Posts

Herr Odel Bar, bäst vore väl istället att man fick en folkvald regeringen med makten att föra sin politik, om man nu skall önska i jultider.

[move]Oönskade Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 231
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    23

  • buriram

    18

  • Tallviking

    18

  • ban99arne

    16

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Det är intressant att läsa om att de fattiga outbildade massorna i Thailand skulle vara stora boven i Thailands demokratiska bekymmer. Varför kan det inte lika gärna vara de enorma inkomstklyftor som de tidigare partierna orsakat genom att enbart ta vara på Bangkoks och de rikas intressen?

De ”outbildade” massorna sitter i en rävsax. Om de röstar på ett korrupt parti som satsar på den outvecklade landsbygden anses de vara ”dumma” och ”köpta”. Då bestämmer de ”utbildade” att de inte får rösta alls. Om de å andra sidan röstar på de korrupta partier som låter delar av landet vara kvar i medeltiden kommer de aldrig att få den utveckling som behövs för att de ska anses vara tillräckligt ”smarta” för att förstå sitt bästa.

Om de andra thailändska partierna verkligen är så mycket bättre och mindre korrupta varför kan de då inte ändra sig och satsa lika mycket på utvecklingen i t.ex. Khon Kaen och Roi Et som i Bangkok? Genom att höja inkomstnivån för de fattigaste finns det ingen möjlighet för de rika korrupta att köpa miljoner röster.

Hej Svarten,

Jag vet inte om nagon har pastatt att folk i Isaan skulle vara dummare an folk i Bkk eller Sverige, jag har da definitivt inte gjort det. Att de i genomsnitt ar samre utbildade an folk i Bkk ar ett faktum men det ar ju inte deras fel och det forandrar heller inte faktumet att de atminstonde pa kort sikt gjorde ratt som rostade pa TRT. Som jag skrev i en annan trad sa ar det dock tveksamt om Thaksin verkligen gjorde en sa stor insats for Isaan. Han regerade under en tid da manga av Asiens fattiga okade sina inkomster med 10% per ar och det var det nog valdigt fa i Isaan som gjorde. Glom inte heller att det finns valdigt manga fattiga i de sydligaste delarna av landet och dessutom spridda over resten av landet. Valdigt fa av dessa fick ta del av Thaksin's allmosor.

I vilket fall sa ar det olyckligt om kungahus, militarer och andra lagger sig i grundlaggande demokratiska fragor. Det verkar dock som om manga har bortser fran att Thaksin verkligen ar domd bade for valfusk och ekonomiska oegentligheter. Jag har inte sett nagra utlandska experter som har betvivlat att dessa domar ar korrekta. Da maste man ocksa acceptera att det ar bade olagligt och moraliskt forkastligt att han helt oppet paverkar den sittande regeringen. Man kan heller inte komma ifan att tre av regeringspartierna har tvingats att upplosas pga valfusk och att man darfor hogst rimligt kan ifagasatta om det ar en lagligt vald demokratisk regering. Det vore en katastrof for Thailand om kungahuset/armen nu tvingar regeringen att stiga at sidan men samtidigt sa tycker cirka 50% av Thailands befolkning att de borde gora det, och de har numera lagen i ryggen. Nagon form av samlingsregering ar darfor enda mojlighetern for att undvika blodbad och totalt kaos.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Här är en i min mening mycket bra analys av läget i Thailand , av Economist. De backar bland annat inte för en saklig analys av kungahusets inflytande och lese majeste.

Hoppas att thailändarna så småningom "växer upp" när "pappa" en dag inte finns kvar längre.

Ja, den artikeln är verkligen intressant ur mer än ett perspektiv. Normen har tidigare varit att utländsk press inte blandat in monarkin men man har ju kommit till ett läge där det inte går att undvika om man vill förklara situationen i landet.

Här kommer en liknande artikel från Asia Sentinel http://www.asiasenti...1595&Itemid=185

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Svarten,

Jag vet inte om nagon har pastatt att folk i Isaan skulle vara dummare an folk i Bkk eller Sverige, jag har da definitivt inte gjort det. Att de i genomsnitt ar samre utbildade an folk i Bkk ar ett faktum men det ar ju inte deras fel och det forandrar heller inte faktumet att de atminstonde pa kort sikt gjorde ratt som rostade pa TRT. Som jag skrev i en annan trad sa ar det dock tveksamt om Thaksin verkligen gjorde en sa stor insats for Isaan. Han regerade under en tid da manga av Asiens fattiga okade sina inkomster med 10% per ar och det var det nog valdigt fa i Isaan som gjorde. Glom inte heller att det finns valdigt manga fattiga i de sydligaste delarna av landet och dessutom spridda over resten av landet. Valdigt fa av dessa fick ta del av Thaksin's allmosor.

I vilket fall sa ar det olyckligt om kungahus, militarer och andra lagger sig i grundlaggande demokratiska fragor. Det verkar dock som om manga har bortser fran att Thaksin verkligen ar domd bade for valfusk och ekonomiska oegentligheter. Jag har inte sett nagra utlandska experter som har betvivlat att dessa domar ar korrekta. Da maste man ocksa acceptera att det ar bade olagligt och moraliskt forkastligt att han helt oppet paverkar den sittande regeringen. Man kan heller inte komma ifan att tre av regeringspartierna har tvingats att upplosas pga valfusk och att man darfor hogst rimligt kan ifagasatta om det ar en lagligt vald demokratisk regering. Det vore en katastrof for Thailand om kungahuset/armen nu tvingar regeringen att stiga at sidan men samtidigt sa tycker cirka 50% av Thailands befolkning att de borde gora det, och de har numera lagen i ryggen. Nagon form av samlingsregering ar darfor enda mojlighetern for att undvika blodbad och totalt kaos.

Hej Atom!

Det har kommit mycket tydliga budskap från delar av PAD som vill omyndigförklara de "fattiga” från att rösta. Även här på forumet dyker det tankesätt upp. "Dumma" är väl mitt ord; "outbildade" är deras. Men jag tycker att ordet "dum" bättre avspeglar det som menas än ordet "outbildade". Det finns gott om människor som inte har fått en ordentlig grundskoleutbildning som är mycket kapabel att klara sig i ett modernt samhälle. Jag har umgåtts med analfabeter som uppvisar väldigt mycket vett. Jag har även umgåtts med välutbildade människor som uppvisar häpnadsväckande dumhet.

Att verkligen mena att en människa inte borde får rösta är väl samma sak som att betrakta denna som dum – utbildning har inget med saken att göra.

Du pekar ut att Thaksin är dömd brottsling samt att tre partier har lösts upp. Men faktum är att det partiet som makthavarna stöder består inte heller av änglar. Att det partiets ledare inte åtalas eller att partiet inte löses upp beror väl på att det har makthavarnas stöd.

Du förringar Thaksins gärningar i Isaan och norra Thailand men jag skulle lika gärna kunna förkasta allt som den koalition i Sverige som jag inte gillar har gjort. Man kan förkasta vad som helst som man vill förkasta. Jag har sett tydliga konkreta projekt som Thaksin har genomfört. Vidare har jag läst neutrala redovisningar av TRT:s bidrag till utvecklingen i Isaan och övr. Thailand. Han må han ha gjort väldigt lite men han har väl inte gjort som oppositionen – ingenting.

Det är en mycket farlig utveckling att bevara ett korrupt röstköpande parti och lösa upp 3 oppositionella partier för röstköp. Majoriteten av befolkningen har då inget parti att välja ifrån som tar till vara deras intressen. Sannolikheten för att en modern demokrati ska utvecklas att är mycket större genom att börja med konkurrens mellan en mängd korrupta partier än ett läge med ett stort dominerande korrupt parti. I den förra modellen finns alla möjligheter för konkurrens om att vara de ärligaste och att gradvis hinna ikapp de västerländska partierna. Med den senare modell är samma typ av demokrati som finns i Burma den mest sannolika framtiden.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Atom!

Det har kommit mycket tydliga budskap från delar av PAD som vill omyndigförklara de "fattiga” från att rösta.

Jag ser mest PAD som en paraply/missnöjesorganisation som mest förenas i sitt hat till Thaksin. Det finns nog många åsikter som spretar hur som helst där.

Hur som helst ett bra och intressant inlägg. Ser fram emot ett fint svar av Atom :neutral:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Atom!

Det har kommit mycket tydliga budskap från delar av PAD som vill omyndigförklara de "fattiga” från att rösta. Även här på forumet dyker det tankesätt upp. "Dumma" är väl mitt ord; "outbildade" är deras. Men jag tycker att ordet "dum" bättre avspeglar det som menas än ordet "outbildade". Det finns gott om människor som inte har fått en ordentlig grundskoleutbildning som är mycket kapabel att klara sig i ett modernt samhälle. Jag har umgåtts med analfabeter som uppvisar väldigt mycket vett. Jag har även umgåtts med välutbildade människor som uppvisar häpnadsväckande dumhet.

Att verkligen mena att en människa inte borde får rösta är väl samma sak som att betrakta denna som dum – utbildning har inget med saken att göra.

Du pekar ut att Thaksin är dömd brottsling samt att tre partier har lösts upp. Men faktum är att det partiet som makthavarna stöder består inte heller av änglar. Att det partiets ledare inte åtalas eller att partiet inte löses upp beror väl på att det har makthavarnas stöd.

Du förringar Thaksins gärningar i Isaan och norra Thailand men jag skulle lika gärna kunna förkasta allt som den koalition i Sverige som jag inte gillar har gjort. Man kan förkasta vad som helst som man vill förkasta. Jag har sett tydliga konkreta projekt som Thaksin har genomfört. Vidare har jag läst neutrala redovisningar av TRT:s bidrag till utvecklingen i Isaan och övr. Thailand. Han må han ha gjort väldigt lite men han har väl inte gjort som oppositionen – ingenting.

Det är en mycket farlig utveckling att bevara ett korrupt röstköpande parti och lösa upp 3 oppositionella partier för röstköp. Majoriteten av befolkningen har då inget parti att välja ifrån som tar till vara deras intressen. Sannolikheten för att en modern demokrati ska utvecklas att är mycket större genom att börja med konkurrens mellan en mängd korrupta partier än ett läge med ett stort dominerande korrupt parti. I den förra modellen finns alla möjligheter för konkurrens om att vara de ärligaste och att gradvis hinna ikapp de västerländska partierna. Med den senare modell är samma typ av demokrati som finns i Burma den mest sannolika framtiden.

Hälsning

Svarten

Svarten , att dom fattiga i Isaan är dumma får du stå för , det tycker inte jag.

              Däremot är dom till stor del outbildade.

            Att vara streetsmart är inte samma sak som att förstå sig på politiken.

           

            Är inte det faktum att kung gummiboll har så mycket stöd i landet trots hans ringa insatser för folket nått som har fått dig att fundera ?

            Är det inte så att Thaksin har försökt efterapa kung gummiboll ?

            Det som jag önskar för Thailand är ett val där röster läggs beroende utav politisk övertygelse , och inte egen ekonomisk vinning .

            Jag önskar även att Thaipolitiken inte vore så helt dominerad utav kineser som det är nu , det bådar inte gott inför framtiden..

                Jag är rädd för en likadan utveckling som i Malaysia.

     

     

        Lär inte logga in på ett tag , landar med SK975 i morgon  :yahoo:

     

         

       

     

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Först och främst så måste jag säga att jag inte är för varken PAD-ledaren Sondhi Limthongkul eller hans personliga fiende Thaksin Shinawatra, båda är mer eller mindre ruttna, korrumperade och ute efter makt för sina egna personliga intressen. Så länge någon av dem tydligt kommer att finnas med i det politiska spelet, direkt eller indirekt, kommer även den andre att finnas med för att så långt som möjligt motarbeta varandra. Och det sker i stort sett utan någon som helst tanke på landets bästa även om de använder såna argument för att rättfärdiga och få stöd för sitt handlande.

Demokrater har varit under utredning och dömts som väldigt många andra, det finns fall från de flesta partierna även om Thaksinanhängare dominerar fallen. De flesta förespråkare för demokrati anser nog att det är bra att brott mot gällande konstitution får påföljder. Skall Thailand klara av att utveckla demokratiska former så måste man arbeta fram ett system där reglerna i konstitutionen respekteras. Det måste finnas ett förtroende för konstitutionen för att den ska kunna utvecklas i demokratiska termer, finns inte det förtroendet så är det bara kungastyre som har folkets förtroende. Det är ju den som ska styra, ge ramarna för demokratin och skydda invånarna mot politiskt maktmissbruk. Det är ju ett extremt dåligt skydd om konstitutionen godtyckligt kan ändras av regeringen i efterhand för att rentvå sig själva från de brott de gjort mot gällande konstitution. Jag hävdar fortsatt att Thaksins skugga vilar över allt vi nu den senaste tiden sett hända. Det som mer direkt utlöste de stora protesterna är två saker: först är det Yongyuth Tiyaphairats konstaterade mutförsök som sannolikt skulle upplösa partiet som satt i regerande ställning, för det andra så försökte sittande regering ändra konstitutionen för att rentvå honom, sig själva och tidigare dömda politiker, inklusive Thaksin. Därför har det genomgående varit en fokusering på just det fuskandet även om i stort sett alla partier har fuskat. Tiyaphairat hade personligen blivit dömd för mutförsök i samband med valet redan långt innan de stora protesterna för att störa regeringens planerade ändringar av konstitutionen satte igång. "The Supreme Court's Electoral Fraud Division ruled that Mr Yongyuth had attempted to bribe influential kamnan to back him and his PPP candidates in Chiang Rai." Konstitutionsdomstolen har nu fastslagit är att han har agerat som PPP-företrädare i mutfallen och inte som privatperson.

Nu blir det riktigt, riktigt långrandigt. Men det här politiska jiddret blev ju riktigt intressant :-) Här är lite bakgrund såsom jag förstår den. Jag vill gärna dela med mig av mina tankar till er som orkar läsa den:

Fram till 1997 hade Thailand inte haft någon demokratisk konstitution, det var kungahuset delvis tillsammans med militären som kontrollerade politikerna och dikterade konstitutionen. 1997 kom den första konstitutionen där hela utformningen kontrollerades av de folkvalda och 2001 års val var det första som styrdes av en demokratisk konstitution. Många förbättringar som fri utbildning till alla, allas rätt till vård, decentraliserat lokalstyre, barnens och de äldres rättigheter mm, var inskrivet i 1997 års konstitution och den som kom till makten 2001 skulle förverkliga dessa saker. 2001 var också det första valet där alla delar i parlamentet var folkvalda, tidigare har alltid kungen utsett senatorerna. Många andra steg mot ett demokratiskt samhälle fanns nu med i konstitutionen, medborgarnas och de folkvaldas makt förstärktes. Tyvärr så visade det sig att den inte fungerade. Den var långtgående i sina reformer och en del hävdar att de var alltför långtgående vad gäller makten till de folkvalda. Det stora problemet var nog egentligen avsaknaden, av tillräckligt starka och oberoende funktioner för att begränsa och kontrollera de folkvaldas makt och det sätt de kom till makten. Kontrollinstutioner som valkommité, kommission för mänskliga rättigheter, konstitutionell domstol, kommision mot korruption och en hel del annat fanns med. Tyvärr visade det sig att många av funktionerna som skulle kontrollera och begränsa regeringens makt kunde styras av regeringen och anmälda fall av korruption, valfusk etc lades ned, fördröjdes eller togs inte emot. Thaksin med sin regering kunde, genom bristen av fungerande kontrollfunktioner, med tiden etablera något en del hävdar liknade en parlamentarisk diktatur. Även stora delar av senaten bestod till slut av släktingar och vänner till regeringsmedlemmar och fungerade inte som någon motvikt eller stabiliserande faktor för landet, den ytterligare förstärkte sittande regerings maktfullkommlighet. Under 2004 och 2005 ökade reaktionerna mot Thaksins regering kraftigt. Den som låg bakom mycket av kampanjen mot regeringen var även den gången mediemogulen och PAD-ledaren Sondhi Limthongkul. Han var tidigare bundis med Thaksin och många av Sondhis närmaste vänner fick betydande och ledande poster inom regering och statsägda verksamheter efter att Thaksin kommit till makten 2001, det var finansministerposten, President för Thai Airways, ledarskap i regeringsstyrda banker och mycket annat. 2005 genomfördes ett val som Thaksin vann med stor majoritet. På grund av stark kritik och protester mot bland annat valet, Thaksins ekonomiska affärer och regeringens maktfullkomlighet valde Thaksin redan 2006 att upplösa parlamentet och utlysa ett nytt val. Detta val bojkottades av i stort sett alla andra partier då de ansåg att det inte heller denna gång skulle genomföras något rättvist val samt att de hävdade att han använde valet för att kasta fokus på det i stället för hans affärer omkring Shin Corporation.

Vid det här laget hade många thailändare tröttnat ordentligt på politisk maktkamp och oroligheter, de började fråga varför kungen eller militären inte hade ingripit eftersom det var uppenbart att politikerna inte kunde klara det själva, de hade ju alltid gått in och styrt upp sånt tidigare. Man ska i sammanhanget inte glömma alla de särintressen som fanns(finns) hos stora delar av den thailändska eliten. Militären, kungahuset, näringslivshöjdare, buddhistiska munkar och många i överklassen hade alla det gemensamt att deras makt hade försvagats betydligt efter 1997 års konstitution. En del av dem hade dock fått mer makt och rikedom genom att de stöttade och arbetade för Thaksins regering. En annan del av dem insåg och accepterade att det låg i linje med utvecklingen av ett demokratiskt samhälle. Andra insåg det men ville inte acceptera det och såg sin chans att få tillbaka makt genom Thaksins många misstag och missbruk, dessa kunde relativt enkelt övertyga de många som inte insåg konstitutionens roll. De kunde enkelt ta fram exempel på varför Thailand behövde kungen och militären som garanti för att inte politikerna skulle köra över befolkningen. Några få ville genomföra smärre justeringar i konstitutionen för att förstärka de kontrollfunktioner som hade falerat, men de hade ingen chans att få gehör för sitt budskap eftersom det var en komplicerad fråga jämfört med att hävda att kungen och militärens interventioner alltid tidigare varit lyckade och att de skulle se till att allt blev som vanligt igen. Kungen höll sig länge på god distans från politiken, direkt efter det misslyckade valet 2006 var han pressad av många att gå in och göra något. Det han gjorde då var att kräva att den konstitutionella domstolen skulle reda upp den politiska oredan, vilket var den vägen det skulle gå enligt konstitutionen. Domstolen misslyckades med medlingsförsök och det enda den till slut genomförde var att ogiltigförklara valet och oppinionen för interventioner blev allt starkare. Till slut så kom militärkuppen som avsatte Thaksins regering och det är fortfarande varken bekräftat eller dementerat om kungen visste om kuppen innan den inträffade. Två dagar efter kuppen gjorde han ett uttalande som gav legitimitet till kuppmakarna. Kuppmakarna lovade att återinföra demokrati efter att ha städat upp efter Thaksin och fick stöd för sitt handlande från många håll. Även om det var emot demokratiska principer så ansåg många att det var nödvändigt för att lösa det politiska dödläget.

2007 kom den nu gällande konstitutionen. Den liknar visseligen konstitutionen från 1997 i mycket, men med några viktiga skillnader som gör den inte alls lika demokratisk. Bland annat så är den inte demokratisk framtagen, knappt hälften av platserna i senaten kommer att utses av en kommité och alltså inte väljas i fria demokratiska val, regeringen får inte längre gå in och direkt styra förvaltningar och offentliga företag, kontrollfunktioners oberoende från regeringen har förstärkts. Den nuvarande konstitutionen är mycket mer demokratiskt utformad än den någonsin varit, förutom 1997 års konstitution. Man kan säga att 1997 tog man tre steg framåt, vid falerandet och militärkuppen togs fem steg bakåt och nu har man tagit sex-sju steg framåt och ligger en bra bit efter läget 1997. Nu måste konstitutionen visa att den inte går att utnyttja för egen vinning och att kontrollfunktioner som valkommitéer, senaten, kostitutionsdomstolen och liknande kan vara aktiva och visa att de fungerar som avsett och därmed aktivt förhindra brott mot konstitutionen. Först när thailändarna anser att det går att lita på konstitutionen kan den vidareutvecklas mot mer demokratiska former.

Vi får hoppas att det stiger fram någon slags samarbetsvillig koallition av politiker som kan ta över regeringsmakten inom kort. I annat fall så finns risk att de konservativa krafterna som vill tillbaka till den gamla tiden får ytterligare vatten på sin kvarn, ytterligare steg från demokrati kommer då att få legitimitet på grund av politikernas oförmåga att samarbeta. Från deras synvinkel kan de enkelt hävda att politiker hellre lamslår hela landet än att de försöker samarbeta på grund av personliga vendettor och och de skulle enkelt hävda att ett etablissemang som inte har landets bästa för ögonen inte ska få regera utan kunglig översyn. Ungefär där står vi idag, det finns nu kontrollfunktioner som vill visa att de fungerar och bland annat dömer valfuskare. Hade inte PAD stoppat de av den Thaksintrogna regeringen tänkta justeringarna i konstitutionen så hade vi sannolikt redan nu haft en styrande junta och ett betydligt sämre läge för att utveckla demokratiska former här i Thailand. Det är min anledning till att tro att det inträffade var ett steg i rätt riktning. Har vi riktig tur så får vi två bra saker utifrån alla oroligheter, förutom fungerande kontrollfunktioner i konstitutionen så kanske till och med de thailändska politikerna lär sig att de måste kompromissa och samarbeta för att de ska kunna tjäna landet på bästa sätt när politiska dödlägen uppstår eller riskerar att uppstå. Får vi fram en kompromiss eller samverkan av något slag som fungerar över en mandatperiod så tror jag att det då är läge för att justera konstitutionen i demokratisk rikting igen. Jag hoppas också att politikerna kan komma fram till en lösning som gör att de båda totalt genomkorrumperade stridande multimiljardärerna PAD-ledaren Sondhi Limthongkul och Thaksin hamnar på sidan av arenan. Utan personer som försöker få tillbaka Thaksin till makten så har inte Sondhi mycket att bråka om. Om inte Sondhi plockas in i någon position inom regeringen så håller sig förhoppningsvis Thaksin sig borta från inblandning.

Oh, jissess, mycket blev det

Det kommer mer regn på Phuket än i Bergen i Norge! 
Håkan, X-LA CHIQUITA, Soi Buakhao, Pattaya, Thailand

Numera ( för tillfället) Mora, Dalarna, Sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket intressant läsning

Tror dock att du har mer klarsynt bild av läget än de flesta politikerna har i Thailand idag

Får hoppas den föreslagna koallisionen mellan de flesta av partierna som lanserats idag kan komma till något positivt och utvecklande för Thailands demokrati och att korruptionen kan få lite bromsklossar på sig tack vare detta vilket alla skulle tjäna på.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill tacka för alla för den goda stämningen i tråden trots lite olika utgångspunkter ibland. De sakliga, pålästa och intresanta inläggen som så många gjort här har gjort den här tråden (och den thailändska politiken) intressant.

Det kommer mer regn på Phuket än i Bergen i Norge! 
Håkan, X-LA CHIQUITA, Soi Buakhao, Pattaya, Thailand

Numera ( för tillfället) Mora, Dalarna, Sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Atom!

Det har kommit mycket tydliga budskap från delar av PAD som vill omyndigförklara de "fattiga” från att rösta. Även här på forumet dyker det tankesätt upp. "Dumma" är väl mitt ord; "outbildade" är deras. Men jag tycker att ordet "dum" bättre avspeglar det som menas än ordet "outbildade". Det finns gott om människor som inte har fått en ordentlig grundskoleutbildning som är mycket kapabel att klara sig i ett modernt samhälle. Jag har umgåtts med analfabeter som uppvisar väldigt mycket vett. Jag har även umgåtts med välutbildade människor som uppvisar häpnadsväckande dumhet.

Att verkligen mena att en människa inte borde får rösta är väl samma sak som att betrakta denna som dum – utbildning har inget med saken att göra.

Du pekar ut att Thaksin är dömd brottsling samt att tre partier har lösts upp. Men faktum är att det partiet som makthavarna stöder består inte heller av änglar. Att det partiets ledare inte åtalas eller att partiet inte löses upp beror väl på att det har makthavarnas stöd.

Du förringar Thaksins gärningar i Isaan och norra Thailand men jag skulle lika gärna kunna förkasta allt som den koalition i Sverige som jag inte gillar har gjort. Man kan förkasta vad som helst som man vill förkasta. Jag har sett tydliga konkreta projekt som Thaksin har genomfört. Vidare har jag läst neutrala redovisningar av TRT:s bidrag till utvecklingen i Isaan och övr. Thailand. Han må han ha gjort väldigt lite men han har väl inte gjort som oppositionen – ingenting.

Det är en mycket farlig utveckling att bevara ett korrupt röstköpande parti och lösa upp 3 oppositionella partier för röstköp. Majoriteten av befolkningen har då inget parti att välja ifrån som tar till vara deras intressen. Sannolikheten för att en modern demokrati ska utvecklas att är mycket större genom att börja med konkurrens mellan en mängd korrupta partier än ett läge med ett stort dominerande korrupt parti. I den förra modellen finns alla möjligheter för konkurrens om att vara de ärligaste och att gradvis hinna ikapp de västerländska partierna. Med den senare modell är samma typ av demokrati som finns i Burma den mest sannolika framtiden.

Hälsning

Svarten

Tjena Svarten,

Det finns sakert folk bade i Thailand och Sverige som anser att bara folk med ett visst IQ och/eller utbildning borde fa rosta men jag har inte den asikten.

Domarna kring valfusk kan sakert diskuteras da jag ocksa tror att alla partier agnat sig at det men Thaksins dom for ekonomiska oegentligheter kan du val anda inte ifragasatta? Och detta brott var anda ganska litet jamfort med alla brott han inte kan dommas for (forsaljningen av AIS, lanen till Burma mm). Om en domd brottsling som vagrar ta sitt straff anda fortsatter att helt oppet styra regeringspartiet sa har val redan dar en hel del av demokratin satts ur spel? Han ar ju trots allt inte folkvald. Att "Thaksins partier" nu granskas hardare an Demokraterna ar val ocksa lite "somnamna" efter att Thailands domstolar under flera ar har varit Thaksins eget slakttrad. Det ar nog ingen slump att The Times kallade Thaksin "Robert Mugabe of South East Asia".

Jag har aldrig fornekat att Thaksin gjorde insatser for folket i Nord och Nordost, jag har dock ifragasatt om de verkligen var sa stora som manga tror (som nagon namnde, inte helt olikt kungahusets insatser). Du som gillar statistik kanner sakert till att Thailands BNP sjonk mer an nagot annat lands under Asienkrisen sa det borde funnits utrymme for en mycket kraftig tillvaxt under det forsta halvdecenniet av 2000, sarskilt som alla grannlander hade bra tillvaxt och Bahten var lagt varderad. Jag tror att folket i Nord och Nordost hade fatt en avsevard forbattring under dessa ar oavsett vem som suttit vid makten. Problemet ar att Thailand aldrig fick den tillvaxt de skulle haft och att rekordmycket pengar forsvann ut ur statskassan. Du som statistiker kan ju ocksa se att Thailand halkade efter i internationella listor over bade tillvaxt och ekonomisk transparens samt demokrati.

Det star dig givetvis helt fritt att uppskatta Thaksin for vad han trots allt gjorde for folket i Nord och Nordost men jag hoppas att du, som verkar ha hjartat till vanster, inte uppskattar Thaksin av fel anledning, dvs for att du tror att han ar en vansterpolitiker som ville Thailands fattiga val. Thailands tre fattigaste provinser ligger i sodra Thailand och det enda de fick av Thaksins regering var bly..Aven ovriga Thailand bestar huvudsakligen av fattiga eller semi-fattiga manniskor, ofta lika fattiga som de flesta i Isaan, och de fick inte heller ta del av Thaksins gavor. I "min" provins sa rostade ocksa nastan alla pa Thaksin forsta gangen, 30-Bahtsreformen mm lat givetvis jattebra. Efter en mandatperiod stod det dock klart for de flesta att dessa forbattringar inte var ammade for dem. Visst fick de ett 30-Bahtskort men da sjukhuset inte fick nagra okade anslag sa innebar det att man fick ett plaster och en klapp pa axeln efter trafikolyckan. Detta tvingade folk som redan levde pa marginalen att kopa dyra forsakringar till privatsjukhus, knappast en solidarisk reform.

Trots allt, det viktigaste ar att halla militaren och kungahuset borta fran politiken. Jag upprepar mig igen men jag tror att enda vagen ut nu ar en samlingsregering som an en gang skriver om konstitutionen och ser till att Rule of Law aterupprattas. Sedan maste alla politiska rotagg rensas ut och forlaggas med ett livslangt "naringsforbud". I denna grupp ingar Thaksin, Sonthi, Chamlong, Samak, Chalerm, Snoh mfl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mekongs Blogg

Det ser dyster ut för Thailand framöver. Oroligheterna lär snart ta fart igen!

Jag visar idag en obehaglig videofilm på min blogg som visar hur framtiden antagligen ter sig!

Många har säker redan sett den här läskiga filmen!

Mekongs Blogg

Link to comment
Dela på andra sajter

The Democrat Party and defectors from the government coalition have gained a majority in the House and will form a government with Abhisit Vejjajiva as prime minister, the party claimed on Saturday.

Saxat fran BKK POST

Om detta skall ge nagon lugn och ro aterstar val att se, man kan val bara hoppas de gor sa pass bra ifran sig att folket borjar inse att politik inte ar enbart rott och gult.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det ser dyster ut för Thailand framöver. Oroligheterna lär snart ta fart igen!

Jag visar idag en obehaglig videofilm på min blogg som visar hur framtiden antagligen ter sig!

Många har säker redan sett den här läskiga filmen!

Varför då? Du måste ju specificera vilka oroligheter, när och anledningen till varför de skulle komma att inträffa om du ska påstå att du kan förutsäga något. Dina förutsägelser är än så länge mer generella och av sämre kvalitet än det man kan läsa i veckotidningarnas horoskop.

Som en liten motförutsägelse så säger jag att det snart kommer att vara oroligheter i sverige. Är det någon som vill slå vad om en öl?

Jag kan till och med vara så reko att jag säger att det kommer at inträffa inom 20 dagar.

Det kommer mer regn på Phuket än i Bergen i Norge! 
Håkan, X-LA CHIQUITA, Soi Buakhao, Pattaya, Thailand

Numera ( för tillfället) Mora, Dalarna, Sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag vill tacka för alla för den goda stämningen i tråden trots lite olika utgångspunkter ibland. De sakliga, pålästa och intresanta inläggen som så många gjort här har gjort den här tråden (och den thailändska politiken) intressant.

:clapping:   :great:

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Alla dessa informativa och nyktert digra debattinlägg av ex signaturen Wickeh mm har säkert bidragit till att ett och annat aktuellt frågetecken har rätats ut för oss forumläsare, men informationen har nog även medfört att en hel del läsare har fått en bredare och djupare bild av det Thailändska samhället.

Det svåra med att förklara bl.a. politiska skeenden i Thailand beror ofta på att det saknas en oberoende och objektiv information att tillgå. För att få reda på vad som sker och framför allt varför, så blir man istället hänvisad till en media apparat som är ganska starkt reglerad från både politisk tillhörighet, stat och lagstiftning. Kryddar man även den serverade informationen med den lokala djungeltrummans mer subjektiva budskap bland folk på gatan, så blir den anrättade soppan än mer svårsmält och obestämbar i sin grumliga konsistens.

Jag ska också bidra lite själv med vad jag har hört, läst och upplevt under årens lopp. Även om en del av informationen i texten nedan är lite subjektiv och kan klassas som hörsägen, så hoppas jag att inlägget kan tillföra en del matnyttigt till debatten.

Om man backar bandet ca 10 år, så var tidigare under många, många år ”thai rural development” nästan helt och hållet vikt åt Kungens och kungafamiljens försorg, och jag är så gott som övertygad om att det fanns en oskriven regel som sa att vanliga politiker inte på eget bevåg skulle syssla med att utveckla landsbygden åt lokalbefolkningen. Politikerna skulle istället osjälviskt implementera de påbud om dammar, bevattningskanaler och handarbeten som kom från kungafamiljen och dess propagandamaskin.

Två gånger om dagen i varje TV-kanal indoktrinerades år ut och år in den Thailändska befolkningen eftersom de då blev vittne till hur Kungen med svettpärlor i pannan osjälviskt kämpade på ute i bushen för att den obildade landsortsbefolkningen skulle kunna bli självförsörjande på lokalt odlade grönsaker mm. Och mycket riktigt blev Kungen älskad och nästan avgudad av TV-tittarna för sin faderliga hand, fantastiska visdom och osjälviska snällhet.

Men så dök den politiska gubben i lådan ”Thaksin” upp, som okänsligt marknadsförde sig själv utan att ta hänsyn till gammal takt och ton. Han tog han sig friheten att klampa in på Kungafamiljens in-pinkade revir om landsbygdsutveckling.

– Ja, den skrupelfria Thaksin tog verkligen för sig i TV, och gärna klädde han ut sig i en jordnära lokal Isaansk folkdräkt samtidigt som han på bästa sändningstid delade ut sedelbuntar till väl utvalda fattiglappar (statister) som ”råkade” komma i hans väg under hans TV-sända eriksgata.

– Ja detta föll verkligen inte i god jord hos vissa inflytelserika personer som exempelvis Preem T.

Herregud ! – Vad sysslar karl med – tänkte nog Preem med flera?

Folk kunde ju lätt tolka detta som att det var Thaksin och inte Kungen som satt inne med svaren om hur Thailand och den Thailändska landsbygden skulle utvecklas på bästa sätt. Detta kom nog som en smärre chock för det kungliga propagandafolket. Tiden hade helt enkelt sprungit ifrån dem, och helt plötsligt hade de fått en alvarlig konkurrent om TV-tittarnas gunst. Vad hjälpte det då med att Kungen och hans medhjälpare än mer frenetiskt fortsatte i gamla hjulspår och talade sig varma och hesa i halsen om nya vattendammar och lovvärda kulturprojekt för halta och lytta.

Kungen lanserade även sin nya giv ”ett eget grönsaksland åt varje polis” som enligt honom både skulle få bukt med missnöjet av de låga lönenivåerna och den rådande korruptionen hos poliskåren. Varje polisstation ålades att köpa in både hackor och spadar mm för nu skulle konstaplarna sättas i hårt arbete på deras solbegjutna bakgårdar.

Vem vågade protestera mot kungens insiktsfulla tes om att ”har man bara en egenodlad grösakstäppa att äta och ta av, så behövs det heller inga höga lönekrav inom poliskåren” och mutorna rensas likt ovälkommet ogräs bort av bara farten?

Troligen hade väl Kungen förläst sig på Voltairs gamla bok Candide, där huvudrollsinnehavaren också kommer fram till en liknande slutsats där han hyllar det egna grönsakslandet som ett reningsbad och själslig frälsare och åt var och en.

Thaksin kontrade Kungens grönsaksgiv med att istället pytsa ut mer extrapengar till polismakten och dess befäl från det statliga lotteriet, och han lovade även de äldre och trötta konstaplarna ett fett avgångsvederlag om de ville gå i tidig pension. Gissa vems vilket förslag som blev det populäraste - Kungens eller Thaksins?

Under denna tid som Thaksin satt vid makten så hade han även fått nys om att Kungens son Prinsen hade skaffat sig en ny fru igen och att Prinsen var i ganska så stort behov av pengar. Pragmatisk och affärsmässig som Thaksin är, så tog han snabbt kontakt med Prinsen och la ett kontantbud på Prinsens hela palats i Nonthaburi.

– Va bra tyckte säkert Prinsen och han nya gemål, och de sålde raskt av hela det flådiga palatset som Kungen och en del inflytelserika personer en gång i tiden hade skramlat ihop till.   

Att Thaksin eller något av hans barn framöver skulle bosätta sig i ett ”kungligt” palats stack naturligtvis i ögonen på en hel del folk av rang. Och inte blev relationen mellan hovmarskalkarna och Thaksin bättre av att han i vevan av husaffären även försökte ordna till en date åt sin egen son med Prinsens ena dotter som var ogift. En bild på de tu i skvallerpressen hade just sett snyggt ut…

Det är nog just många sådana här små händelser i kulissen som till slut ledde fram att personkemin mellan Hovet och Thaksin blev så ohållbar. Hovet visste att de inte längre hade rätt publicistiska muskler för att kunna övertrumfa Thaksins moderna och populistiska budskap och därför tog de tacksamt emot Sondhi Limthongkul’s hjälp med att ge en annan bild av Thaksin och hans regering.

Och nu är vi där vi är – med två sårade sidor i det Thailändska samhället som oavsett färg har hängett sig åt den verbala dyngspridarkampen på landets bekostnad.

Och det vette sjutton hur de ska bli sams igen?

:wai:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte komma på att jag sett så många välskrivna inlägg på en och samma tråd förut. Hög standard.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är också imponerad av mängden kunskap och erfarenhet bland forumets medlemmar

En reflektion är ju att kungen är gammal och sjuk, prinsen saknar auktoritet och populäritet samt Thaksin är bevisligen inget att satsa på för Thailands framtid så vem eller vilka tar nu landet framåt/uppåt ?

Militären och polisen visade tydligt den senaste tiden att dom avser inte ta rodret och leda skutan. Eller kan det kanske vara det sjunkande skeppet ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tjena Svarten,

Det finns sakert folk bade i Thailand och Sverige som anser att bara folk med ett visst IQ och/eller utbildning borde fa rosta men jag har inte den asikten.

Domarna kring valfusk kan sakert diskuteras da jag ocksa tror att alla partier agnat sig at det men Thaksins dom for ekonomiska oegentligheter kan du val anda inte ifragasatta? Och detta brott var anda ganska litet jamfort med alla brott han inte kan dommas for (forsaljningen av AIS, lanen till Burma mm). Om en domd brottsling som vagrar ta sitt straff anda fortsatter att helt oppet styra regeringspartiet sa har val redan dar en hel del av demokratin satts ur spel? Han ar ju trots allt inte folkvald. Att "Thaksins partier" nu granskas hardare an Demokraterna ar val ocksa lite "somnamna" efter att Thailands domstolar under flera ar har varit Thaksins eget slakttrad. Det ar nog ingen slump att The Times kallade Thaksin "Robert Mugabe of South East Asia".

Jag har aldrig fornekat att Thaksin gjorde insatser for folket i Nord och Nordost, jag har dock ifragasatt om de verkligen var sa stora som manga tror (som nagon namnde, inte helt olikt kungahusets insatser). Du som gillar statistik kanner sakert till att Thailands BNP sjonk mer an nagot annat lands under Asienkrisen sa det borde funnits utrymme for en mycket kraftig tillvaxt under det forsta halvdecenniet av 2000, sarskilt som alla grannlander hade bra tillvaxt och Bahten var lagt varderad. Jag tror att folket i Nord och Nordost hade fatt en avsevard forbattring under dessa ar oavsett vem som suttit vid makten. Problemet ar att Thailand aldrig fick den tillvaxt de skulle haft och att rekordmycket pengar forsvann ut ur statskassan. Du som statistiker kan ju ocksa se att Thailand halkade efter i internationella listor over bade tillvaxt och ekonomisk transparens samt demokrati.

Det star dig givetvis helt fritt att uppskatta Thaksin for vad han trots allt gjorde for folket i Nord och Nordost men jag hoppas att du, som verkar ha hjartat till vanster, inte uppskattar Thaksin av fel anledning, dvs for att du tror att han ar en vansterpolitiker som ville Thailands fattiga val. Thailands tre fattigaste provinser ligger i sodra Thailand och det enda de fick av Thaksins regering var bly..Aven ovriga Thailand bestar huvudsakligen av fattiga eller semi-fattiga manniskor, ofta lika fattiga som de flesta i Isaan, och de fick inte heller ta del av Thaksins gavor. I "min" provins sa rostade ocksa nastan alla pa Thaksin forsta gangen, 30-Bahtsreformen mm lat givetvis jattebra. Efter en mandatperiod stod det dock klart for de flesta att dessa forbattringar inte var ammade for dem. Visst fick de ett 30-Bahtskort men da sjukhuset inte fick nagra okade anslag sa innebar det att man fick ett plaster och en klapp pa axeln efter trafikolyckan. Detta tvingade folk som redan levde pa marginalen att kopa dyra forsakringar till privatsjukhus, knappast en solidarisk reform.

Trots allt, det viktigaste ar att halla militaren och kungahuset borta fran politiken. Jag upprepar mig igen men jag tror att enda vagnen ut nu ar en samlingsregering som an en gang skriver om konstitutionen och ser till att Rule of Law aterupprattas. Sedan maste alla politiska rotagg rensas ut och forlaggas med ett livslangt "naringsforbud". I denna grupp ingar Thaksin, Sonthi, Chamlong, Samak, Chalerm, Snoh mfl.

Hej Atom!

Tack för välskrivet svar! Du gissar rätt att jag har hjärtat till vänster men jag kan tala om jag att tycker att det var bra att alliansen vann förra valet. Jag skulle hävda att demokratin i Sverige inte hör till de mest välfungerande. Vänstern har dominerat nästan totalt i sju decennier. Högerns två chanser att regera under 1970- och 1990-talet blev kaotiska. Detta inte på grund av felaktig politisk ideologi utan av ovana att regera. Fram till förra valet blev sossarnas styre över landet så totalt att de inte behövde tänka på att behålla makten. Visst kunde de förlora något val men de visste att de lätt kunde få tillbaka makten efter nästa val. Till och med stora delar av näringslivet stödde socialdemokraterna – delar som annars borde ha stött den borgliga koalitionen. Detta pga. att de var rädda för allt för stora ändringar i det ekonomiska regelverket efter flera regimbyten. Jag tycker att vänstern är överlägsen högern enbart när det råder fri konkurrens så att de måste kämpa för att verkligen göra Sverige till ett bra land för att kunna vinna val. Mitt hjärta må vara till vänster men hjärtat mitt har desto större känslor till demokrati.

Jag uppskattar inte Thaksin. Han är en korrupt man som hade kunnat göra bra saker för sitt land men valde sin egen girighet först. Jag har bara skrivit att han inte är ensam. Det finns många korrupta politiker i Thailand. Även om han har dåliga sidor – säg den ledaren som varit perfekt - har hans styre dock inte varit totalt förkastligt. Det finns skäl till att han och partierna som har utvecklats i hans spår är så enormt populära. Att hävda röstköp och okunniga bönder som enda förklaring till populariteten räcker inte på långt håll.

TRT har varit ensam om att ha gjort en skillnad på landsbygden. Kungen har visserligen gjort en del med sina projekt men en man har inte tillräckligt mycket med resurser för att kunna göra Thailand till ett land som Frankrike, Storbritannien och Sverige. Det vill säga länder där befolkningen utanför huvudstaden och viktiga finanscentrum har nästan samma levnadsstandard, utbildningsnivå och hälsa som i huvudstäderna Paris, London respektive Stockholm. TRT:s reformer har visserligen blivit utdömda bl.a. som du har visat mig tidigare, av ett brittiskt hälsoinstitut som jag hyser mycket stor respekt för. Men det lilla som har lyckats har haft en viss positiv inverkan för människor som lever i eftersatta trakter och har väldigt litet.

Ta till exempel en Karen familj i bergen utanför Chiang Magi som vi hade nöjet att besöka i två dagar. Deras liv har inte påverkats så mycket av Thaksins reformer. Det enda lilla som har hänt är att deras två barn har fått studera på universitet, byn har fått el via solpaneler samt att några i byn som inte har råd med sjukförsäkring lever idag tack vore universal sjukvård. Jag är säkert att de är medvetna om Thaksins korruption. Men vad har de för val? De kan rösta på ett korrupt parti som har gjort något litet för dem eller rösta på ett korrupt parti som bygger framtidsliknade shoppingcentra, skyskrapor och undervatten tunnelbanor i Bangkok.

Vad finns det för framtid med demokratin om alla korrupta partier löses upp utom de som står de rikas, Bangkoks, militärens och kungahusets intressen nära? Hur kan ärliga partier konkurrera mot ett parti som bevakar makthavarnas intressen och som får köpa så mycket röster och som kan åt sig så mycket pengar som de vill?

Tänk att det finns en skola som inte fungerar pga. att killarna slås hela tiden. Är den bästa lösningen att stänga av de bråkiga killarna som inte är släktingar till skolpersonalen samt att ge de bråkiga killarna som är släkt med personalen årskort till styrketräningslokaler samt personliga tränare i Taekwondo?

 

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Det står i SVD idag om en ny tänkbar premiärministerkandidat

Det är den 44-årige partiledaren för demokraterna som är utbildad och född i England

Verkar vara en bra kandidat

Gått på bl.a Eton och Oxford (liksom 3 andra premiärministrar i Thailand)

Enda negativa kan kanske vara att han saknar bra stöd ute i landsbygden

Läste att någon sagt att han skulle passa sig för att visa sig i Isan och norra Thailand

Sen är det frågan om det räcker med fyllnadsval för att fylla platserna som nu står tomma efter dom som blivit bannlysta eller om det måste till ett fullständigt nyval.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det står i SVD idag om en ny tänkbar premiärministerkandidat

Det är den 44-årige partiledaren för demokraterna som är utbildad och född i England

Verkar vara en bra kandidat

Gått på bl.a Eton och Oxford (liksom 3 andra premiärministrar i Thailand)

Enda negativa kan kanske vara att han saknar bra stöd ute i landsbygden

Läste att någon sagt att han skulle passa sig för att visa sig i Isan och norra Thailand

Sen är det frågan om det räcker med fyllnadsval för att fylla platserna som nu står tomma efter dom som blivit bannlysta eller om det måste till ett fullständigt nyval.

Abhisit ar onekligen saval medias som Bangkokelitens gullegris. Han beskrivs ofta som saval palast, diplomatisk som charmig om an lite oerfaren. Dock sa star det klart att det kan vara svart for en stor del av befolkningen att inte bara forlika sig med tanken pa en demokratledd regering men ocksa en PM som ar traditionellt overklass-skolad och ytterst fa kan kanna nagon som helst tillhorighet med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Abhisit’s politiska plattform påminner en hel del om den som Thaksin gick till val på.

On April 29, Abhisit announced his candidacy for Prime Minister at the Democrat Party annual convention. He promised an "agenda for people", with education as the main focus.

He used the campaign slogan "Putting People First".

He also vowed not to privatise basic utiliies such as the electricity and water supply and to nationalize state enterprises that Thaksin had already privatized. Regarding core elements of the so-called "Thaksinomics", Abhisit promised "the benefits from certain populist policies, such as the 30-Baht healthcare scheme, the Village Fund and the SML (Small Medium Large) scheme, will not be revoked but instead improved."

He later urged that Thaksin's popular 30-Baht healthcare scheme should be replaced with a system where access to medical services is totally free. Abhisit stated that all of future Democrat MPs would have to declare their assets and any involvement in private companies. (By law, only members of the cabinet need to declare their assets.)

Abhisit raised over Bt200 million at the Democrat Party's 60th Anniversary dinner.

He outlined several energy policies, including:

• Increasing dividend payments from the PTT and using the funds to repay Oil Fund debts

• Allowing EGAT to absorb part of the rising fuel prices, since a non-listed EGAT would have no incentive to increase their return on investment.

Abhisit later outlined plans to reduce retail petrol prices by eliminating the 2.50 baht/litre tax used to maintain the government's Oil Fund. However, his plans were criticised as distorting the market mechanism and discouraging the reduction of oil consumption.

On July 13, 2006, Abhisit promised to deal with escalating violence in the South by making the problems in the Southern provinces a public agenda.

Abhisit has also promised many populist policies in addition to free health care, including:

• Providing free education, textbooks, milk and supplemental foods for nursery school students

• Increasing the minimum wage

Källa:

http://en.wikipedia.hisit_Vejjajiva

Mer info om Herr Abhisit finns att läsa I “Time Magazine”http://www.time.com/...1655420,00.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Det ligger mycket i detta gamla thailändska talesätt:

"Rural voters elect governments; urban voters get rid of them."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...