Jump to content
IGNORERAD

Konflikten i Thailand


Mekongs Blogg

Recommended Posts

Quote

Vill man sen tillskriva det konflikten i Thailand utan att ta med i beräkningen kronans 25% värdefall gentemot bahten och det faktum att den världsekonomiska krisen redan drabbat Sverige så är det ju din uppfattning.

Nej, det är inte min uppfattning! Bara för att jag säger att konflikten i Thailand nog påverkar turismen betyder detta INTE att jag inte tar med 20% fall för kronan gentemot Bahten eller den världsekonomiska krisen.

Quote

Thais inställda flighter som du hänvisade till tidigare i tråden visade ju sig vara felaktiga när jag kollade upp det med Thai airways i Bangkok. Så jag håller mig nog till min uppfattning att konflikten i Thailand inte påverkar svenskarnas resande.

Vi konstaterade att det inte går att boka flygningar på tisdagar eller torsdagar under januari-mars. Orsakerna till detta är fortfarande osäkra. Jag tror inte att det är så många som håller med dig när du utesluter att konflikten i Thailand inte påverkar svenskarnas resande till Thailand. Jag tror att vi till nästa säsong kan dra slutsatsen att i mycket väl har påverkat.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 231
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    23

  • buriram

    18

  • Tallviking

    18

  • ban99arne

    16

Mest aktiva i denna tråd

Som en kommentar till dialogen om svenskarnas resande har jag från en resebyroanställd kompis fått information om att jul-nyårsresandet till Thailnad visserligen fått några % avbokningar men dessa har till största delen redan sålts som sista minutenresor, vad som verkligen påverkats av ekonomin är vintersportresorna, där är tappet ganska stort, förmodligen beroende på att när dessa skulle bokas hade ekonomikollapsen blivit ett faktum.

Skulle tro att det är betydligt lättare att få en resa till Thailand utan att surfa runt i evigheter nästa år om inte, vilket är föga troligt, ekonomin vänt uppåt igen.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nej, det är inte min uppfattning! Bara för att jag säger att konflikten i Thailand nog påverkar turismen betyder detta INTE att jag inte tar med 20% fall för kronan gentemot Bahten eller den världsekonomiska krisen.

Vi konstaterade att det inte går att boka flygningar på tisdagar eller torsdagar under januari-mars. Orsakerna till detta är fortfarande osäkra. Jag tror inte att det är så många som håller med dig när du utesluter att konflikten i Thailand inte påverkar svenskarnas resande till Thailand. Jag tror att vi till nästa säsong kan dra slutsatsen att i mycket väl har påverkat.

Kan ju bero på att dess flygningar redan är överbokade och därmed blockeras i bokningssystemen.

När du ändå tittar in i spåkulan, hur ser det ut om 5 år?

Läget IDAG är att konflikten i Thailand inte påverkat årets resande till Thailand från Sverige något nämnvärt, hur det ser ut i framtiden verkar du ha koll på redan idag men det är inget som jag vill sia om just nu då det är alltför många faktorer som kommer att påverka nästa säsongs resande för att man ska kunna slå fast redan idag att det är Konflikten i Thailand som är huvudorsaken till en eventuell nedgång.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kan ju bero på att dess flygningar redan är överbokade och därmed blockeras i bokningssystemen.

När du ändå tittar in i spåkulan, hur ser det ut om 5 år?

Läget IDAG är att konflikten i Thailand inte påverkat årets resande till Thailand från Sverige något nämnvärt, hur det ser ut i framtiden verkar du ha koll på redan idag men det är inget som jag vill sia om just nu då det är alltför många faktorer som kommer att påverka nästa säsongs resande för att man ska kunna slå fast redan idag att det är Konflikten i Thailand som är huvudorsaken till en eventuell nedgång.

Jag har aldrig sagt att konflikten i Thailand kommer vara eller är en huvudorsak till nedgång. Vet inte varför du hela tiden försöker lägga ord i min mun. Vad jag har sagt är att den påverkar turismen och det negativt. Det är först efter en tid som man kan uttyda vad konsekvenserna blev. Att säga att konflikten inte påverkar anser jag dels det är för tidigt att säga samt att det med stor sannolikhet har gjort och då inte bara den direkta påverkan ockupationen hade fram till 5 december. Därför skriver jag att "Jag tror att vi till nästa säsong kan dra slutsatsen att i mycket väl har påverkat." Om ett år vet vi hur konflikten 2008 påverkade turistnäringen. Jag säger alltså inget om hur det blir om 1 eller 5 år mer än att konflikten påverkade negativt. För detta behövs ingen spåkula, någon sådan har jag aldrig använt mig av.

Intressant att du nu har ändrat "Så jag håller mig nog till min uppfattning att konflikten i Thailand inte påverkar svenskarnas resande." till "Läget IDAG är att konflikten i Thailand inte påverkat årets resande till Thailand från Sverige något nämnvärt". Du tror alltså nu att den ändå redan har påverkat svenskars resande, var detta efter att ha kollat lite närmare i din spåkula som du kom fram till detta?

Kan vi båda nöja oss med att konflikten har negativ påverkan på turismen men att vi inte vet hur stor eller liten denna är?

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig sagt att konflikten i Thailand kommer vara eller är en huvudorsak till nedgång. Vet inte varför du hela tiden försöker lägga ord i min mun. Vad jag har sagt är att den påverkar turismen och det negativt. Det är först efter en tid som man kan uttyda vad konsekvenserna blev. Att säga att konflikten inte påverkar anser jag dels det är för tidigt att säga samt att det med stor sannolikhet har gjort och då inte bara den direkta påverkan ockupationen hade fram till 5 december. Därför skriver jag att "Jag tror att vi till nästa säsong kan dra slutsatsen att i mycket väl har påverkat." Om ett år vet vi hur konflikten 2008 påverkade turistnäringen. Jag säger alltså inget om hur det blir om 1 eller 5 år mer än att konflikten påverkade negativt. För detta behövs ingen spåkula, någon sådan har jag aldrig använt mig av.

Intressant att du nu har ändrat "Så jag håller mig nog till min uppfattning att konflikten i Thailand inte påverkar svenskarnas resande." till "Läget IDAG är att konflikten i Thailand inte påverkat årets resande till Thailand från Sverige något nämnvärt". Du tror alltså nu att den ändå redan har påverkat svenskars resande, var detta efter att ha kollat lite närmare i din spåkula som du kom fram till detta?

Kan vi båda nöja oss med att konflikten har negativ påverkan på turismen men att vi inte vet hur stor eller liten denna är?

[/quote

Mest för att förtydliga för dig om att jag pratar om hur det ser ut idag, inte hur det kan komma att se ut i framtiden.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Frågan är väl om detta tapp av inkomster till landet också kommer att pressa ner bath-kursen, så att även vi från Svedala kan få återvända som "Big Spenders" till "The Land of Smiles".

3 million tourists disappear during December-March

Tourism Council of Thailand (TCT) expected the missing of 3 million tourists during December and March, as a result of the domestic political conflicts.

This would reduce the expected revenue by Bt109 billion, TCT said.

"We expect the tourists to divert to neighbouring countries particularly Bali and Malaysia," said TCT president Kongkrit Hiranyakit.

TCT also revised down the tourist arrivals next year to 12.8 million from 15 million, with tourism revenue of Bt460 billion.

Kongkrit said the figures are lower than in 2008 when tourist arrivals are expected to reach 14.1 million and revenue to Bt540 billion.

http://www.nationmul...ss_30091240.php

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Joints!

Lustigt att pundet har fallit så kraftigt! Brukar det vara så under lågkonjunkturer? Jag hade för mig att pundet var en sådan valuta som dollarn som folk köpte under orostider för att gardera mot förluster.

Hälsning

Svarten

Hej Svarten,

Du har rätt i att det är konstigt. Pundet borde fortfarande vara en av de största valutorna. Jag gissar att det beror på att fastighetsvärdena gått ner så mycket. De var väl övervärderade tidigare (iallafall i mitt tycke) och jag tror att UK hade de högsta priserna i världen, något de antagligen fortfarande har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...