Jump to content
IGNORERAD

Vad uppnåddes egentligen med militärkuppen ?


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Hej

 

Ni har tydligen missat att Mugabe är en diktator i ett land som inte har fria demokratiska val utan riggade spekatkel till val, Mugabe är inte folkets val uta sitter vid makten tack vare förtryck, våld och valfusk.

 

Likheterna med Yingluck i Thailand och Moursi i Egypten är noll i det avseendet. 

 

Mvh isan lover

Helt rätt han är en vidrig diktator, som från början (alltså innan han blev maktgalen) var en folkhjälte i sin roll som gerilla ledare som förde krig mot den vita regimen med Ian Smith som ledare. Hans första val var demokratiskt, folk trodde på honom han var deras hjälte, varför skall man misstro en hjälte som hjälpt till att befria landet från dess vita styre? Efter en tid vid makten avskaffade han PM posten och utropade sig till President. 

Men du kan inte bortse från att hans första val var demokratiskt! Att han sedan blev en av Världens värsta diktatorer är något som Zimbabwes folk inte kunde veta när dom valde honom till Premiärminister i det nya Zimbabwe, Rhodesia som det hette tidigare styrdes av en vit minoritetsregering som styrde med en järnhand. Så förstå folks optimism när det kommer en man ur folket dessutom en hjälte som ställer upp i det nya landet Zimbabwes första val någonsin, han behövde inte rigga något val för att vinna Zimbabwes folk tog honom till sitt hjärta.

Kan vi nu få ett slut på ditt svammel angående Mugabe 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 319
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    58

  • Tallviking

    36

  • andersbangkok

    23

  • MaiChai

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest BpaijingKatai

Hej

 

Det som var på väg att hända i Egypten var att regeringen var på väg att ge folket vad en majoritet av dom röstande ville ha och detta stoppade USA med hjälp av Egyptens militär.

 

Men jag tror inte att denna USA ledda manipulation av demokratin kommer att lyckas, jag tror att det blir tvärtom som vanligt när USA försöker påverka utvecklingen åt ett för dom lämpligt håll i olika länder, se bara på Irak. 

 

Mvh isan lover

 

Lever du på skämd mat eller konstiga grönsaker????????????

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt rätt han är en vidrig diktator, som från början (alltså innan han blev maktgalen) var en folkhjälte i sin roll som gerilla ledare som förde krig mot den vita regimen med Ian Smith som ledare. Hans första val var demokratiskt, folk trodde på honom han var deras hjälte, varför skall man misstro en hjälte som hjälpt till att befria landet från dess vita styre? Efter en tid vid makten avskaffade han PM posten och utropade sig till President. 

Men du kan inte bortse från att hans första val var demokratiskt! Att han sedan blev en av Världens värsta diktatorer är något som Zimbabwes folk inte kunde veta när dom valde honom till Premiärminister i det nya Zimbabwe, Rhodesia som det hette tidigare styrdes av en vit minoritetsregering som styrde med en järnhand. Så förstå folks optimism när det kommer en man ur folket dessutom en hjälte som ställer upp i det nya landet Zimbabwes första val någonsin, han behövde inte rigga något val för att vinna Zimbabwes folk tog honom till sitt hjärta.

Kan vi nu få ett slut på ditt svammel angående Mugabe 

 

Finns väl fler liknande bakgrundshistorier

 

Adolf Hitler

 

Fidel Castro

 

Lenin

 

Etc Etc

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns väl fler liknande bakgrundshistorier

 

Adolf Hitler

 

Fidel Castro

 

Lenin

 

Etc Etc

Visst gör det det, och det står flera i kö. Jag tror Thaksin är en av dom som gärna vill ha en liknande befattning. Undrar varför han inte vågar komma hem? Han styr PTP han styr polisen, varför kommer han inte hem och slåss för sin sak i domstol?........Jo han är feg stackare och han vet att det finns ett antal kulor med hans namn på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Helt rätt han är en vidrig diktator, som från början (alltså innan han blev maktgalen) var en folkhjälte i sin roll som gerilla ledare som förde krig mot den vita regimen med Ian Smith som ledare. Hans första val var demokratiskt, folk trodde på honom han var deras hjälte, varför skall man misstro en hjälte som hjälpt till att befria landet från dess vita styre? Efter en tid vid makten avskaffade han PM posten och utropade sig till President. 

Men du kan inte bortse från att hans första val var demokratiskt! Att han sedan blev en av Världens värsta diktatorer är något som Zimbabwes folk inte kunde veta när dom valde honom till Premiärminister i det nya Zimbabwe, Rhodesia som det hette tidigare styrdes av en vit minoritetsregering som styrde med en järnhand. Så förstå folks optimism när det kommer en man ur folket dessutom en hjälte som ställer upp i det nya landet Zimbabwes första val någonsin, han behövde inte rigga något val för att vinna Zimbabwes folk tog honom till sitt hjärta.

Kan vi nu få ett slut på ditt svammel angående Mugabe 

Hej

 

Att han blev vald en gång på åttiotalet gör honom ju knappast till demokratiskt vald nu.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Att han blev vald en gång på åttiotalet gör honom ju knappast till demokratiskt vald nu.

 

Mvh isan lover

Äntligen, förstår du vad det är vi debatterar. Du säger ju att en demokratiskt vald regering skall/kan bara  avsättas på valdagen. När kan en militärkupp vara giltig för att få bort en demokratiskt vald regering?

Om man nu inte kan få bort en demokratiskt vald ledare är det då försvarligt med en militärkupp? Är Mogabe ett giltigt fall för en militärkupp?

Ändrades av Khun Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Att han blev vald en gång på åttiotalet gör honom ju knappast till demokratiskt vald nu.

 

Mvh isan lover

Att Mursi blev demokratiskt vald 2012 skulle ha varit en klen tröst för det egyptiska folket år 2030 om han fått fortsätta nedrustningen av demokrati och frihet!

Att påstå att detta är vad folk i dessa länder önskar är endast ett bevis på din okunskap och att du aldrig besökt något av länderna!

Ändrades av GreenValley
Link to comment
Dela på andra sajter

Att Mursi blev demokratiskt vald 2012 skulle ha varit en klen tröst för det egyptiska folket år 2030 om han fått fortsätta nedrustningen av demokrati och frihet!

Att påstå att detta är vad folk i dessa länder önskar är endast ett bevis på din okunskap och att du aldrig besökt något av länderna!

Och vem vet var Thailand hade varit idag om man låtit Thaksin hållas och sitta kvar olagligt som Caretaker Premier?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Äntligen, förstår du vad det är vi debatterar. Du säger ju att en demokratiskt vald regering skall/kan bara  avsättas på valdagen. När kan en militärkupp vara giltig för att få bort en demokratiskt vald regering?

Om man nu inte kan få bort en demokratiskt vald ledare är det då försvarligt med en militärkupp? Är Mogabe ett giltigt fall för en militärkupp?

Hej

 

Enligt mig upphörde Mugabe att vara en legitim ledare när han började manipulera valresultaten och använda våld mot sina motståndare och en kupp mot en diktator som honom skulle nog välkommnas av hela världen, men jag upplever inte att situationen med Mugabe är jämförbar med vare sig Thaksin i Thailand eller Moursi i Egypten.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Enligt mig upphörde Mugabe att vara en legitim ledare när han började manipulera valresultaten och använda våld mot sina motståndare och en kupp mot en diktator som honom skulle nog välkommnas av hela världen, men jag upplever inte att situationen med Mugabe är jämförbar med vare sig Thaksin i Thailand eller Moursi i Egypten.

 

Mvh isan lover

Ta av dig skygglapparna så ökar förutsättningen för att du också ska se att så är fallet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Enligt mig upphörde Mugabe att vara en legitim ledare när han började manipulera valresultaten och använda våld mot sina motståndare och en kupp mot en diktator som honom skulle nog välkommnas av hela världen, men jag upplever inte att situationen med Mugabe är jämförbar med vare sig Thaksin i Thailand eller Moursi i Egypten.

 

Mvh isan lover

Ja men han var ju en gång demokratiskt vald. När är det rätt att avsätta en demokratiskt vald ledare med en militärkupp? Hur svårt kan det vara.

Du har ju sagt i någon tråd att det aldrig är försvarbart med en militärkupp mot en demokratiskt vald regering.

Ändrades av Khun Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Enligt mig upphörde Thaksin att vara en legitim ledare när han började manipulera valresultaten och använda våld mot sina motståndare och en kupp mot en diktator som honom skulle nog välkommnas av hela världen, jag upplever att situationen med Mugabe är jämförbar med Thaksin i Thailand och Moursi i Egypten.

 

Mvh MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Enligt mig upphörde Mugabe att vara en legitim ledare när han började manipulera valresultaten och använda våld mot sina motståndare och en kupp mot en diktator som honom skulle nog välkommnas av hela världen, men jag upplever inte att situationen med Mugabe är jämförbar med vare sig Thaksin i Thailand eller Moursi i Egypten.

 

Mvh isan lover

 

 

Vaddå? Unnar du inte folket i Uganda att få ha den ledare de själva valt? De har ju valt honom i ett demokratiskt val och har inte avsatt honom, trots att han i princip avskaffat nya val genom att ändra spelreglerna?

 

Det är ju precis som med Mursi. Om folket väljer en person som sedan avskaffar demokrati och inför Sharia så måste man ju acceptera det. Var det inte så det hette?

 

Vi får nog därför acceptera att en majoritet av Ugandas folk vill ha de på det här sättet.

 

I alla fall om man följer din "logik". Eller vad man nu ska kalla det. :)

Ändrades av Buzzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Vaddå? Unnar du inte folket i Uganda att få ha den ledare de själva valt? De har ju valt honom i ett demokratiskt val och har inte avsatt honom, trots att han i princip avskaffat nya val genom att ändra spelreglerna?

 

Det är ju precis som med Mursi. Om folket väljer en person som sedan avskaffar demokrati och inför Sharia så måste man ju acceptera det. Var det inte så det hette?

 

Vi får nog därför acceptera att en majoritet av Ugandas folk vill ha de på det här sättet.

 

I alla fall om man följer din "logik". Eller vad man nu ska kalla det. :)

Det egyptiska folket visste inte att de ville ha en nedmontering av demokratin, det visste bara en gammal betongkommunist på MPR.

Tur att den egyptiska befolkningen agerar och reagerar och inte bara spyr ur sig floskler som IL!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaddå? Unnar du inte folket i Uganda att få ha den ledare de själva valt? De har ju valt honom i ett demokratiskt val och har inte avsatt honom, trots att han i princip avskaffat nya val genom att ändra spelreglerna?

 

Det är ju precis som med Mursi. Om folket väljer en person som sedan avskaffar demokrati och inför Sharia så måste man ju acceptera det. Var det inte så det hette?

 

Vi får nog därför acceptera att en majoritet av Ugandas folk vill ha de på det här sättet.

 

I alla fall om man följer din "logik". Eller vad man nu ska kalla det. :)

 

 

 

Har Mugabe flyttat till Uganda nu? Har han blivit landsförvisad?

Ändrades av mooton
Link to comment
Dela på andra sajter

Det egyptiska folket visste inte att de ville ha en nedmontering av demokratin, det visste bara en gammal betongkommunist på MPR.

Tur att den egyptiska befolkningen agerar och reagerar och inte bara spyr ur sig floskler som IL!

 

Det ingick tydligen i "Bonuspaketet" från Moursi och Brödraskapet...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ingick tydligen i "Bonuspaketet" från Moursi och Brödraskapet...

Aha, ungefär som FIB Aktuellt och Lektyr på 70-talet,

Hemliga sidor som du själv får sprätta upp för att ta del av innehållet! :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Det som var på väg att hända i Egypten var att regeringen var på väg att ge folket vad en majoritet av dom röstande ville ha och detta stoppade USA med hjälp av Egyptens militär.

Men jag tror inte att denna USA ledda manipulation av demokratin kommer att lyckas, jag tror att det blir tvärtom som vanligt när USA försöker påverka utvecklingen åt ett för dom lämpligt håll i olika länder, se bara på Irak.

Mvh isan lover

Det är här du förstått fel. Valet stod mellan att endera välja in militären ELLER Moursi. Moursi var tydligt med att han inte skulle ändra grundlagar eller införa Sharia-liknande lagar.

Folket röstade på honom eftersom man har trött på Moubaraks styre.

Efter att Moursi kom till makten så började han föreslå ändringar i grundlagen samt införa Sharia-liknande lagar.

Då gick folk ut och demonstrerade mot honom eftersom man då insåg att han var på väg att göra landet till en muslimsk stat. Man krävde att militären skulle avsätta Moursi. Detta möttes senare av motdemonstrationer.

Det var alltså inte så att folket röstade fram en person med folkets mandat att införa Sharia, det gjorde han efter att han tillträtt.

Nu kanske du har lättare att se likheterna.. eller? ?

Ändrades av andersbangkok

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

 

Ni har tydligen missat att Mugabe är en diktator i ett land som inte har fria demokratiska val utan riggade spekatkel till val, Mugabe är inte folkets val uta sitter vid makten tack vare förtryck, våld och valfusk.

 

Likheterna med Yingluck i Thailand och Moursi i Egypten är noll i det avseendet. 

 

Mvh isan lover

Jag inser att det kan krävas intellektuell spänst för att kunna greppa över en tidsperiod från 1980. Koncentrera dig så kan det gå.

Vi diskuterar nu händelseförloppet från att Mugabe vann det första valet 1980 till hur hans ledarskap har utvecklats till dagens diktatur. Han vann 1980. Därefter har han manipulerat valen, infört en mängd lagar vilja begränsar demokratiska rättigheter mm.

Ser du nu likheten med Moursi?

Nästa steg är att du sett hur någon vid makten använder dem för att förändra lagar på ett sätt som upprör stora delar av en nation. Vem tror du jag tänker på nu?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ta av dig skygglapparna så ökar förutsättningen för att du också ska se att så är fallet!

Hej

 

Jag kan nog aldrig bli så enögt gul att jag kan se detta som er.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag inser att det kan krävas intellektuell spänst för att kunna greppa över en tidsperiod från 1980. Koncentrera dig så kan det gå.

Vi diskuterar nu händelseförloppet från att Mugabe vann det första valet 1980 till hur hans ledarskap har utvecklats till dagens diktatur. Han vann 1980. Därefter har han manipulerat valen, infört en mängd lagar vilja begränsar demokratiska rättigheter mm.

Ser du nu likheten med Moursi?

Nästa steg är att du sett hur någon vid makten använder dem för att förändra lagar på ett sätt som upprör stora delar av en nation. Vem tror du jag tänker på nu?

Hej

 

Ditt resonemang faller redan på ruta ett eftersom Moursi inte har manipulerat några val, jag såg på rapport, aktuellt och TV4 nyheterna igår och det verkar inte alls vara självklart att Moursi hade begått såna fel att en kupp var motiverad, tvärtom anser nog många att han var landets legitime ledare och att kuppen var fel och att massakern av hans supportrar var ett allvarligt fall av övervåld som bör utredas.

 

Mvh isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag kan nog aldrig bli så enögt gul att jag kan se detta som er.

 

Mvh isan lover

Jag är hellre enögd än blind som du!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag kan nog aldrig bli så enögt gul att jag kan se detta som er.

 

Mvh isan lover

Snälla, berätta för alla som läser vad "enögt gul" betyder. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...