Jump to content
IGNORERAD

Vad uppnåddes egentligen med militärkuppen ?


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

 

Läste det här i  http://asiancorrespondent.com/111602/what-did-the-2006-coup-in-Thailand-achieve/ och tyckte att denna fråga var värd en egen tråd.

 

Vad uppnåddes egentligen?

 

a. Apishit är fortfarande i opposition.

 

b. Det demokratiska partiet har fortfarande lika lite chans att vinna ett val "som en astmatiker har att vinna över Usain bolt på 100m.

 

c. Thai Rak Thai,s efterföljare har fortfarande majoritet i parlamentet.

 

d. Vi har fortfarande en Shinawatra som PM - egentligen två eftersom vi nu har en i Thailand och en i Dubai.

 

e. Thailand är fortfarande splittrat och mer splittrat än det var 2007.

 

 

What did the 2006 coup in Thailand achieve? By Bangkok Pundit Aug 07, 2013 1:15AM UTC
  •  
  •  

Songkran Grachangnetara in an op-ed in the Bangkok Post:

Speculation over a military coup may prove to be a false alarm,
but let me remind everyone that the last coup achieved absolutely nothing and proved to be a cure far worse than the disease,
because seven years after the military overthrow of a democratically elected prime minister, things are exactly the same.

Just look at the facts:

a) Abhisit Vejjajiva is still leader of the opposition.

B)

The Democrat Party still has as much chance of winning a general election as an asthmatic has in beating Usain Bolt in the 100m sprint.

c) The Thai Rak Thai Party, or one of its offspring, still has a majority in parliament

d) We still have a Shinawatra as prime minister – arguably we have two Shinawatras as prime minister – as one is here in
Thailand
and the other is in Dubai. And last but not least,

e)
Thailand
is still a divided nation and more divided than we were in 2007 [
BP
: 2006?].

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 319
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    58

  • Tallviking

    36

  • andersbangkok

    23

  • MaiChai

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Frågan är snarare hur hade Thailand idag sett ut om Thaksin fått fortsätta ohotat..

 

Och bespara mig dina floskelfyllda förutsebara svar tack.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är snarare hur hade Thailand idag sett ut om Thaksin fått fortsätta ohotat..

 

Och bespara mig dina floskelfyllda förutsebara svar tack.

Och bespara mig oss dina floskelfyllda förutsebara svar tack.

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Genom att gripa makten befäste militären Thailands rykte som bananrepublik dvs tillbaka till ruta ett utan att passera GÅ.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Genom att gripa makten befäste militären Thailands rykte som bananrepublik dvs tillbaka till ruta ett utan att passera GÅ.  

Hej

 

Det var väl en bra sammanfattning du gjorde tycker jag.

 

Resultatet av kuppen ser onekligen magert ut.

 

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar vilken ruta är dom på nu...det verkar snarare som om dom inte ens kommit fram till GÅ!

The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country.

Man behöver inte skriva det som alla redan vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det var väl en bra sammanfattning du gjorde tycker jag.

 

Resultatet av kuppen ser onekligen magert ut.

 

Mvh isan lover

 

Syftet var ju att få stopp på Thaksin härjningar i politiken innan han hann avskaffa demokratin totalt och införa demokratur och det lyckades dom väl ganska väl med

 

Thaksin har ju stora problem nu att "komma tillbaka"

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar vilken ruta är dom på nu...det verkar snarare som om dom inte ens kommit fram till GÅ!

 

Om du menar de som diskuterar så har de varit banan runt och varvat varandra minst 20 ggr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Syftet var ju att få stopp på Thaksin härjningar i politiken innan han hann avskaffa demokratin totalt och införa demokratur och det lyckades dom väl ganska väl med

 

Thaksin har ju stora problem nu att "komma tillbaka"

Nja, det var nog inte därför. Jag tror de var oroliga för att han skulle roffa åt sig alla pengar och godsaker själv utan att dela med sig till övriga eliten i Thailand..

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, det var nog inte därför. Jag tror de var oroliga för att han skulle roffa åt sig alla pengar och godsaker själv utan att dela med sig till övriga eliten i Thailand..

 

Det är ju indirekt samma sak när det gäller Thailand.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Läste det här i  http://asiancorrespondent.com/111602/what-did-the-2006-coup-in-Thailand-achieve/ och tyckte att denna fråga var värd en egen tråd.

 

Vad uppnåddes egentligen?

 

a. Apishit är fortfarande i opposition.

 

b. Det demokratiska partiet har fortfarande lika lite chans att vinna ett val "som en astmatiker har att vinna över Usain bolt på 100m.

 

c. Thai Rak Thai,s efterföljare har fortfarande majoritet i parlamentet.

 

d. Vi har fortfarande en Shinawatra som PM - egentligen två eftersom vi nu har en i Thailand och en i Dubai.

 

e. Thailand är fortfarande splittrat och mer splittrat än det var 2007.

 

 

What did the 2006 coup in Thailand achieve? By Bangkok Pundit Aug 07, 2013 1:15AM UTC
  •  
  •  

Songkran Grachangnetara in an op-ed in the Bangkok Post:

Mvh isan lover

 

a. Alltså fungerar det, det är väl folket som ska få välja.

 

b. det kanske hade varit annorlunda utan kupp

 

c. konstigt att folket inte genomskådat bedrägeriet än

 

d. utan kupp så hade vi haft en diktator, brottslingar ska ta sitt straff.

 

e. Tack vare att Thaksin lyckats dupera de röda, men det blir mer och mer grus i maskineriet. Så länge till fungerar det nog inte.

 

Svaret på frågan är att de hindrade en brottsling från att regera. Hoppas Thailand snart får lägga detta bakomsig och utvecklas i demokratisk riktning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar vilken ruta är dom på nu...det verkar snarare som om dom inte ens kommit fram till GÅ!

Han i Dubai har visst hamnat på rutan "Gå direkt i fängelse utan att passera Gå" :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Undrar vilken ruta är dom på nu...det verkar snarare som om dom inte ens kommit fram till GÅ!

Hej

 

Jag tror nog att rutan gå närmar sig mer för varje dag nu.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag tror nog att rutan gå närmar sig mer för varje dag nu.

 

Mvh isan lover

 

 

Tror inte jag. Jag tror hornen har växt ut så pass mycket nu att han inte vågar visa sig i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Tror inte jag. Jag tror hornen har växt ut så pass mycket nu att han inte vågar visa sig i Thailand.

Hej

 

Ja vi får väl se vem av oss som får rätt i framtiden.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Ja vi får väl se vem av oss som får rätt i framtiden.

 

Mvh isan lover

Ja absolut och det kommer inte att bli du.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Ja absolut och det kommer inte att bli du.

Hej

 

Det har ju faktiskt hänt förr att jag har fått rätt här på forumet i andra frågor trots alla påhopp så jag skulle inte känna mig allt för säker om jag vore i dina kläder.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det har ju faktiskt hänt förr att jag har fått rätt här på forumet i andra frågor trots alla påhopp så jag skulle inte känna mig allt för säker om jag vore i dina kläder.

 

Med vänlig hälsning isan lover

I detta fallet kommer du inte att få rätt, trots att du anser att du har rätt även när du har fel kommer du i denna fråga att ha fel.

Ändrades av Khun Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det har ju faktiskt hänt förr att jag har fått rätt här på forumet i andra frågor trots alla påhopp så jag skulle inte känna mig allt för säker om jag vore i dina kläder.

Med vänlig hälsning isan lover

Du hävdar alltid att du har rätt oavsett vad som händer och oavsett vilka fakta som visas mot din åsikt..

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Du hävdar alltid att du har rätt oavsett vad som händer och oavsett vilka fakta som visas mot din åsikt..

Det är han väl knappast ensamen om att göra här på MPR i så fall :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Läste det här i  http://asiancorrespondent.com/111602/what-did-the-2006-coup-in-Thailand-achieve/ och tyckte att denna fråga var värd en egen tråd.

 

Vad uppnåddes egentligen?

 

a. Apishit är fortfarande i opposition.

 

b. Det demokratiska partiet har fortfarande lika lite chans att vinna ett val "som en astmatiker har att vinna över Usain bolt på 100m.

 

c. Thai Rak Thai,s efterföljare har fortfarande majoritet i parlamentet.

 

d. Vi har fortfarande en Shinawatra som PM - egentligen två eftersom vi nu har en i Thailand och en i Dubai.

 

e. Thailand är fortfarande splittrat och mer splittrat än det var 2007.

 

 

What did the 2006 coup in Thailand achieve? By Bangkok Pundit Aug 07, 2013 1:15AM UTC
  •  
  •  

Songkran Grachangnetara in an op-ed in the Bangkok Post:

Mvh isan lover

 

Jag tycker att BeeBee som vanligt skrivit en bra krönika, visst lider han av lite Voranaikomplex men han är ändå klart läsvärd.

 

Kuppen 2006 var givetvis fel både legalt och strategiskt och den ende som vann på den var T, samt kanske ett antal generaler och högt uppsatta statsanställda som fick en kort skördeperiod.

 

Ett av resultaten av kuppen och följande juridisk/militära kupp är det är en väldigt hög tröskel för många nordost om Minburi att rösta på Demokraterna och det enda som kan få dem att rösta på Dems är att Abhisit byts ut och/eller att T kommer tillbaka.

 

Min erfarenhet säger att många ur Thailands absoluta elit, personer som liksom BeeBee sitter på enorma familjeförmögenheter och spenderat hela sin ungdom på exklusiva internatskolor i England och Ivy League universitet i USA, tycker ungefär som honom. De föraktar T av hela sina hjärtan och röstar på Dems men de äroerhört besvikna över att Dems inte ens försöker utmana T's partier rent politiskt utan sätter allt sitt hopp till domstolar, generaler och kungahus. Thailands fattiga har sedan T's tillträde fått en sämre utveckling än hela Asiens fattiga, kanske undantaget Nordkoreas, och ändå har Dems inte en chans att konkurrera; kanske är det då dags att omvärdera partiet inriktning och ledarskap innan de inte har några fler val att misslyckas i?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du hävdar alltid att du har rätt oavsett vad som händer och oavsett vilka fakta som visas mot din åsikt..

Det vet ju alla. :crazy: För det är ju allmänt känt. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att BeeBee som vanligt skrivit en bra krönika, visst lider han av lite Voranaikomplex men han är ändå klart läsvärd.

 

Kuppen 2006 var givetvis fel både legalt och strategiskt och den ende som vann på den var T, samt kanske ett antal generaler och högt uppsatta statsanställda som fick en kort skördeperiod.

 

Ett av resultaten av kuppen och följande juridisk/militära kupp är det är en väldigt hög tröskel för många nordost om Minburi att rösta på Demokraterna och det enda som kan få dem att rösta på Dems är att Abhisit byts ut och/eller att T kommer tillbaka.

 

Min erfarenhet säger att många ur Thailands absoluta elit, personer som liksom BeeBee sitter på enorma familjeförmögenheter och spenderat hela sin ungdom på exklusiva internatskolor i England och Ivy League universitet i USA, tycker ungefär som honom. De föraktar T av hela sina hjärtan och röstar på Dems men de äroerhört besvikna över att Dems inte ens försöker utmana T's partier rent politiskt utan sätter allt sitt hopp till domstolar, generaler och kungahus. Thailands fattiga har sedan T's tillträde fått en sämre utveckling än hela Asiens fattiga, kanske undantaget Nordkoreas, och ändå har Dems inte en chans att konkurrera; kanske är det då dags att omvärdera partiet inriktning och ledarskap innan de inte har några fler val att misslyckas i?

 

Själv så tror jag inte att vi hamnar i det läget att de "inte har några fler val att misslyckas i". Om det går så långt, igen, att det börjar att luta åt en-parti-välde och alltför mycket svågerpolitik - så kommer det att komma en kupp till. Gissningsvis så har Thaksin lärt sig en läxa och vi kommer inte att få se det hända. 

 

Vilket i sådana fall är vad som uppnåddes med den förra kuppen. 

 

Och jag tycker nog att demokraterna har försökt att konkurrera politiskt. Vid valet 2005 provade man en väldigt populistisk plattform med allmän fri skolgång och en massa annat. Och gjorde sitt sämsta val någonsin. Innan kuppen och allt annat.

 

Så vad gäller anledningen till att Demokraterna inte kan konkurrera med PTP så tror jag att den ligger väldigt nära skälet till att de flesta partier inte har partiprogam. Nämligen den att det är i väldigt få provinser i Thailand som utgången av valresultaten handlar om politik. 

 

Vilket också styrks om man betänker att demokraterna fick ungefär lika många röster i nordost i det senaste valet - som vid valet 1996 - innan Thaksins populism.

 

Ur popularitetssynpunkt i Isaan hade kuppen alltså ungefär noll effekt. Man kan liksom inte förlora röster man ändå inte har. Eller någonsin kommer att få.

Link to comment
Dela på andra sajter

Edit; Svar till Buzzen men mitt aircard är mer upfuckat än en thailändsk lokalpolitiker så det får bli så här..

Du har givetvis helt rätt men.....ändå inte. Jag håller helt med om att valet i stora delar av Thailand inte har det minsta med politik att göra utan bara handlar om den lokale makthavaren; hur kan man annars förklara att Buriram fortsatte att rösta på Newin även efter att han bytt sida eller "min" provins där Dems och PT har två personer var men i alla fyra valkretsar så hade vinnaren över 70%?

Dems skulle dock kunna vinna Samut Prakarn, Nonthaburi mfl provinser runt Bkk samt många provinser i Centrala Thailand om de var lite mer aggresiva/populistiska och inte framstod som så Bangkok-liberal-centrerade.

Det BeeBee och många klagar på är att Abhisit inte lyssnar på det unga gardet i partiet utan tar alla instruktioner från IL's Herrklubb. Man bör nog lyssna på de klagomålen för BeeBee, Voranai mfl, som alla faktiskt är Demokrater, är i allra högsta grad en del av den klicken som genom sin rikedom och kändisskap faktiskt kan påverka människor, även de som bor i områden där man traditionellt alltid röstat på det bychefen kommenderat.

Det är inte alls osannolikt att Thailand, om PT vinner nästa val med egen majoritet, flyter över i en de-facto en-partistat ala Singapore eller Ryssland, så det finns nog all anledning för Dems att snabbt utvärdera sin framtid och sina alternativ.

Ändrades av Surin P3
Fixat html kod-fel
Link to comment
Dela på andra sajter

<p>Edit; Svar till Buzzen men mitt aircard &auml;r mer upfuckat &auml;n en thail&auml;ndsk lokalpolitiker s&aring; det f&aring;r bli s&aring; h&auml;r..</p>

<p>&nbsp;</p>

<p>Du har givetvis helt r&auml;tt men.....&auml;nd&aring; inte. Jag h&aring;ller helt med om att valet i stora delar av Thailand inte har det minsta med politik att g&ouml;ra utan bara handlar om den lokale makthavaren; hur kan man annars f&ouml;rklara att Buriram fortsatte att r&ouml;sta p&aring; Newin &auml;ven efter att han bytt sida eller &quot;min&quot; provins d&auml;r Dems och PT har tv&aring; personer var men i alla fyra valkretsar s&aring; hade vinnaren &ouml;ver 70%?</p>

<p>&nbsp;</p>

<p>Dems skulle dock kunna vinna Samut Prakarn, Nonthaburi mfl provinser runt Bkk samt m&aring;nga provinser i Centrala Thailand om de var lite mer aggresiva/populistiska och inte framstod som s&aring; Bangkok-liberal-centrerade.</p>

<p>&nbsp;</p>

<p>Det BeeBee och m&aring;nga klagar p&aring; &auml;r att Abhisit inte lyssnar p&aring; det unga gardet i partiet utan tar alla instruktioner fr&aring;n IL's Herrklubb. Man b&ouml;r nog lyssna p&aring; de klagom&aring;len f&ouml;r BeeBee, Voranai mfl, som alla faktiskt &auml;r Demokrater,&nbsp;&auml;r i allra h&ouml;gsta grad en del av den klicken som genom sin rikedom och k&auml;ndisskap faktiskt kan p&aring;verka m&auml;nniskor, &auml;ven de som bor i omr&aring;den d&auml;r man traditionellt alltid r&ouml;stat p&aring; det bychefen kommenderat.</p>

<p>&nbsp;</p>

<p>Det &auml;r inte alls osannolikt att Thailand, om PT vinner n&auml;sta val med egen majoritet, flyter &ouml;ver i en de-facto en-partistat ala Singapore eller Ryssland, s&aring; det finns nog all anledning f&ouml;r Dems att snabbt utv&auml;rdera sin framtid och sina alternativ.</p>

Ja dessa Aircards.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...