Jump to content
IGNORERAD

Kan nytt VISA/Arb.tillstånd verkligen kosta 10.000sek?


StefanJ

Recommended Posts

  • Svar 96
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Swift 4X4

    19

  • StefanJ

    10

  • Baa

    7

  • thaikonsult

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej igen alla..

Tjejerna i salongen vill inte ha VISA för 10,000kr...  så nu åker dom hem.  Men Mamasan har inte betalat ut lönerna (5000kr/mån)

Inte ens den skitlönen får dom ut...  Jag sa åt tjejerna att ta kundernas betalning direkt som lön, tills skitlönen kommer. 

Men dom vill inte göra så.. inte bra.. säger dom godhjärtade tjejerna.

 

Fick höra att visumet som skulle kosta 10,000kr..  inte kommer från Migrationsverket..utan från en "fixare"   Hmmm..  

 

Jag bad tjejerna... söka riktigt VISA,  jobba halvtid, plugga SFI och lära sig svenska.. skaffa bättre jobb.   men men.. dom vågar inte.

En av tjejerna sa... Make police come here  check shop..

Vill du gå med i Vattenskallarnas förening? - JätteHjärna !

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej igen Alla som har följt denna tråd.

Jag vill meddela att tjejerna har nu lämnat Mamasan.. och hittat en ny Thaimassage att jobba på.

Jättefin salong,  bra villkor, behöver inte jobba varje dag, Acceptabel lön, rar och vänlig Mamasan med farang make.

Dom har sökt förlängt VISA för tjejerna, och Mamasan står för summan 1000kr/person.

 

Tack alla för era inlägg! :14:   Era tips har faktiskt gett resultat.  Jag kollade upp tipsen, fick min info, och berättade för tjejerna att dom INTE är låsta hos elaka Mamsan'en.

Dom är jätteglada nu...  Så tack igen!  

 

Tyvärr kommer elaka Mamasan inte lämna tillbaka de 10,000kr hon snodde av tjejerna.   Jag har sagt:  Ring polisen.  Men tjejerna vill bara glömma och gå vidare..

 

Ha en BRA Söndag!

Vill du gå med i Vattenskallarnas förening? - JätteHjärna !

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen Alla som har följt denna tråd.

Jag vill meddela att tjejerna har nu lämnat Mamasan.. och hittat en ny Thaimassage att jobba på.

Jättefin salong,  bra villkor, behöver inte jobba varje dag, Acceptabel lön, rar och vänlig Mamasan med farang make.

Dom har sökt förlängt VISA för tjejerna, och Mamasan står för summan 1000kr/person.

 

Tack alla för era inlägg! :14:   Era tips har faktiskt gett resultat.  Jag kollade upp tipsen, fick min info, och berättade för tjejerna att dom INTE är låsta hos elaka Mamsan'en.

Dom är jätteglada nu...  Så tack igen!  

 

Tyvärr kommer elaka Mamasan inte lämna tillbaka de 10,000kr hon snodde av tjejerna.   Jag har sagt:  Ring polisen.  Men tjejerna vill bara glömma och gå vidare..

 

Ha en BRA Söndag!

Rolig att det blev lycklig fortsättning

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att det löste sig för tjejerna.

 

Återstår bara att se hur det blir när/om de kommer tillbaka till Thailand med släkten. Kan tänka mig att den gamla Mamasan inte är helt nöjd just nu och kommer kanske att kräva "skadestånd" för de utgifter hon ansett sig ha för de tjejer i släkten hon anställt och "hjälpt till Sverige" men som nu sjappat till en konkurrents massage.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Jag söker lite info och erfarenheter i detta ämne.. VISA och Arbetstillstånd.

Så här ligger det till:

Min söta vän jobbar på en Thaimassage, har lagligt VISA och Arbetstillstånd till 31 Aug 2013.  Garant är massagens Thai ägarinna.

Och det planerades det för hemresa..  Men nu har enligt min vän.. massagens ägare fixat nytt VISA och Arb.tillstånd för 2 år till.

 

Min vän säger...  It cost 10.000 kronor!     10.000 SVENSKA KRONOR skrek jag!!   Hur i helvete??

Jag kan inte tro det... låter helt orimligt... men men.. svenska regler och kostnader bla bla.. men ändå 10 papp!

 

Jag vet att förlänga ett 3mån VISA till 3 nya månader kostar typ 1000sek

 

Vad tror ni?    Blåsning?   Mamasan ska tjäna en rejäl extra hacka på sina stackars tjejer.

Som för övrigt jobbar alla dagar i månaden för hela 5000sek i lön

 

Jag vill tillägga.. att min vän frågar inte mig om hjäp att betala... hon ska jobba av skulden på10.000kr

 

Jag antar att Forumet har många godasvar och funderingar. 

Tack på förhand

/Stef

 

När myndigheterna får in inkomstuppgifterna för din vän så kommer hon att åka ut då det är KRAV på att det betalas minimilön!!

Link to comment
Dela på andra sajter

När myndigheterna får in inkomstuppgifterna för din vän så kommer hon att åka ut då det är KRAV på att det betalas minimilön!!

Mamasan säger bara att de jobbade ca 50 timmar per månad. Och inkomster anmälls en gång om året till skatteverket.

Så man hinner mycket. Och som det oftast är landsmannen som blåser på sina landsman. Det pratar man inte högt om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Mamasan säger bara att de jobbade ca 50 timmar per månad. Och inkomster anmälls en gång om året till skatteverket.

Så man hinner mycket. Och som det oftast är landsmannen som blåser på sina landsman. Det pratar man inte högt om.

 

För att få ha ett "arbetsvisa" så MÅSTE lönen vara minst motsvarande svensk minimilön!

Inga andra saker är godkända!!

Link to comment
Dela på andra sajter

För att få ha ett "arbetsvisa" så MÅSTE lönen vara minst motsvarande svensk minimilön!

Inga andra saker är godkända!!

Måste och måste, det går ju läsa i tråden att det är inte mycket som är som det ska vara på den arbetsplatsen.

Och har man jobbat 50 timmar/mån på minimilönen så blir det inte mycket mer efter skatten. Hur ska de bevisa

vilka tider de har jobbat? Man kan ju dra vilken vals som helst till svenska myndigheter, om man vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Måste och måste, det går ju läsa i tråden att det är inte mycket som är som det ska vara på den arbetsplatsen.

Och har man jobbat 50 timmar/mån på minimilönen så blir det inte mycket mer efter skatten. Hur ska de bevisa

vilka tider de har jobbat? Man kan ju dra vilken vals som helst till svenska myndigheter, om man vill.

 

För att få lov att stanna i sverige på ett "arbetsvisa" så måste din lön MINST vara minimilön, är minimilön inom yrket 25000sek/mån så måste du ha detta för att få stanna.

Egna hittepå funkar inte vid kontroll, detta VET jag då en kompis till sambon åkte på detta!!

Link to comment
Dela på andra sajter

För att få lov att stanna i sverige på ett "arbetsvisa" så måste din lön MINST vara minimilön, är minimilön inom yrket 25000sek/mån så måste du ha detta för att få stanna.

Egna hittepå funkar inte vid kontroll, detta VET jag då en kompis till sambon åkte på detta!!

Jag vet inte om det är oklart skrivet elller svårt att smälta? Hur mycket av regler har arbetsgivaren hållit

tidigare, och tror Du verkligen att hon bryr sig om vad skattemyndigheten säger? Och som jag skrev tidigare

hon kan ju säga att de ville inte jobba mer än 50 timmar i månaden, så det finns ingen lag som säger att

hon ska betala full lön för deltid. Höh, där har Du att bita i lite. Over and out.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Jag vet inte om det är oklart skrivet elller svårt att smälta? Hur mycket av regler har arbetsgivaren hållit

tidigare, och tror Du verkligen att hon bryr sig om vad skattemyndigheten säger? Och som jag skrev tidigare

hon kan ju säga att de ville inte jobba mer än 50 timmar i månaden, så det finns ingen lag som säger att

hon ska betala full lön för deltid. Höh, där har Du att bita i lite. Over and out.

 

Detta skiter skattemyndigheten i, det är MIG som är motpart/tillståndsgivare.

Sug på den du.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta skiter skattemyndigheten i, det är MIG som är motpart/tillståndsgivare.

Sug på den du.

Och deras befogenhet eller möjlighet att straffa? Tror det är sämre än skatteverkets. Men oavsett vem som är motparten, gör ingen skilnad

för den som har börjat blåsa systemet från början. Så vitt jag förstått MIG är ingen rättinstans med rätt att döma till böter/fängelse, högst kan

de dra in PUT / UT Hur skulle MIG vara mirakelmyndighet här som får henne att vända pulkan och göra rätt helt plötsligt.?

 

trampa inte ner Dig alltför mycket i träsket nu. Konstiga polare din sambo har?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och deras befogenhet eller möjlighet att straffa? Tror det är sämre än skatteverkets. Men oavsett vem som är motparten, gör ingen skilnad

för den som har börjat blåsa systemet från början. Så vitt jag förstått MIG är ingen rättinstans med rätt att döma till böter/fängelse, högst kan

de dra in PUT / UT Hur skulle MIG vara mirakelmyndighet här som får henne att vända pulkan och göra rätt helt plötsligt.?

 

trampa inte ner Dig alltför mycket i träsket nu. Konstiga polare din sambo har?

Mig kan ju bestämma(tydligen)att syrier ska få PUT direkt så då måste dom vara en myndighet  :crazy:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Mig kan ju bestämma(tydligen)att syrier ska få PUT direkt så då måste dom vara en myndighet  :crazy:

Ju en myndighet är de nog alltid, sen vet jag inte om de gör kloka beslut eller ej. Men i case i fråga kan de nog bara

vifta med långfingret och säga ajabaja,så får Du inte göra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inte missminner mig så drog mammasan vissa "utgifter" hon hade med att de kom till Sverige för att jobba.

Efter det hon dragit så blev det inte så mycket pegar kvar att betala ut. Inte ens så att de kunde leva på det.

Rätta mig om jag har fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Och deras befogenhet eller möjlighet att straffa? Tror det är sämre än skatteverkets. Men oavsett vem som är motparten, gör ingen skilnad

för den som har börjat blåsa systemet från början. Så vitt jag förstått MIG är ingen rättinstans med rätt att döma till böter/fängelse, högst kan

de dra in PUT / UT Hur skulle MIG vara mirakelmyndighet här som får henne att vända pulkan och göra rätt helt plötsligt.?

 

trampa inte ner Dig alltför mycket i träsket nu. Konstiga polare din sambo har?

 

Jag trampar inte i träsket, det är du som gör det!

 

Då ska jag förklara så här:

En kompis till sambon som kom till Helsingborg för att arbeta med thaimassage skulle söka förlängning, när MIG ser att lämnade inkomstuppgifter undertiger minimilön så får tjejen avslag på sin ansökan om förlängning!!

 

Fattar du nu?

Ett exempel från verkligheten i år!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inte missminner mig så drog mammasan vissa "utgifter" hon hade med att de kom till Sverige för att jobba.

Efter det hon dragit så blev det inte så mycket pegar kvar att betala ut. Inte ens så att de kunde leva på det.

Rätta mig om jag har fel.

Istället för att bråka vem har rätt vem har fel så gå till början av denna tråd och läs genom de länkar som finns.

De kostnader du nämner dras av vid företagets beskattning och inte från den enskildes lön. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Och deras befogenhet eller möjlighet att straffa? Tror det är sämre än skatteverkets. Men oavsett vem som är motparten, gör ingen skilnad

för den som har börjat blåsa systemet från början. Så vitt jag förstått MIG är ingen rättinstans med rätt att döma till böter/fängelse, högst kan

de dra in PUT / UT Hur skulle MIG vara mirakelmyndighet här som får henne att vända pulkan och göra rätt helt plötsligt.?

 

trampa inte ner Dig alltför mycket i träsket nu. Konstiga polare din sambo har?

I Sverige är det domstolar som utdelar straff enligt svensk straff rätt.

Varken MIG eller skatteverket kan kan skicka dig till fängelse. Men de kan polisanmäla dig och tinget kan döma dig.

Skatteverket kan kräva dig på skatt. Ibland mycket skatt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Istället för att bråka vem har rätt vem har fel så gå till början av denna tråd och läs genom de länkar som finns.

De kostnader du nämner dras av vid företagets beskattning och inte från den enskildes lön. 

 

 

Inlagd 07 augusti 2013 - 03:45

 

Arbetstillståndet som gäller till 31/8 2013 har jag sett.

Jag har sagt åt dom att 5000kr är ingen lön i Sverige 2013

 

Tjejerna har kommit hit enbart för att jobba.. dom är släkt dessutom.

Massagen är väldigt ansedd dessutom...  Mamasan är ett egoistisk svin. Lurar sina egna.   

 

Mamasan säger..om dom bråkar då drar hon in deras VISA,,  så blir dom hemskickade.

När hon tog hit tjejerna.. så var avtalet att bossen betalar för resa,visa, arb.tillstånd.. ca 150.000THB/ca 35,000sek.. som ska återbetalas.

Hon ger dom 5000kr i lön.. för att i samma sekund ta tillbaka 5000kr.. i den uppgjorda betalningsplanen.   Slavkontrakt är bara förnamnet.

Tjejerna trodde dom skulle kunna åka hem till Isaan och bygga hus,.. men det går inte med tomma fickor. 

 

Dom behöver ju inga pengar här... då dom jobbar jämt..  Mamasan köper maten osv.. och det ska betalas säkert på nåt sätt.

Massagen ägs 50% av Mamasan, 50% av hennes svenska ex.. som tjejerna hatar. Då han tar det mesta av pengarna.. en Glassputte som åker omkring nercabbat och bor på Östermalm.

 

Tyvärr är nog denna Massagesalong inte ensam om att ha tvivelaktiga arbetsförhållanden..

 

Läs och begrunda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inlagd 07 augusti 2013 - 03:45

 

Arbetstillståndet som gäller till 31/8 2013 har jag sett.

Jag har sagt åt dom att 5000kr är ingen lön i Sverige 2013

 

Tjejerna har kommit hit enbart för att jobba.. dom är släkt dessutom.

Massagen är väldigt ansedd dessutom...  Mamasan är ett egoistisk svin. Lurar sina egna.   

 

Mamasan säger..om dom bråkar då drar hon in deras VISA,,  så blir dom hemskickade.

När hon tog hit tjejerna.. så var avtalet att bossen betalar för resa,visa, arb.tillstånd.. ca 150.000THB/ca 35,000sek.. som ska återbetalas.

Hon ger dom 5000kr i lön.. för att i samma sekund ta tillbaka 5000kr.. i den uppgjorda betalningsplanen.   Slavkontrakt är bara förnamnet.

Tjejerna trodde dom skulle kunna åka hem till Isaan och bygga hus,.. men det går inte med tomma fickor. 

 

Dom behöver ju inga pengar här... då dom jobbar jämt..  Mamasan köper maten osv.. och det ska betalas säkert på nåt sätt.

Massagen ägs 50% av Mamasan, 50% av hennes svenska ex.. som tjejerna hatar. Då han tar det mesta av pengarna.. en Glassputte som åker omkring nercabbat och bor på Östermalm.

 

Tyvärr är nog denna Massagesalong inte ensam om att ha tvivelaktiga arbetsförhållanden..

 

Läs och begrunda.

Jag undrar om du läste bifogade länkar till MIG skatteverket AF osv.. Vad mammasan och folk tycker är inte det som gäller.

Det är tydliga lagar och regler som styr det hela. Följer inte arbetsgivarna  detta så är det bara att anmäla.

Gör ni inte detta så snart kommer Sverige att vara ett land där de som tar minst betald kommer att ha jobb.

Jag hjälpte thairestauranger att ta hit thai kokar, jag har gått en kort kurs hos skatteverket om vad som gäller. 

Skatteverket vill ha hjälp från folk som de ser oegentligheter att anmäla. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...